Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:27

Rendac, terug naar grondstof. Voor mij is het lichaam een omhulsel . Een keer het ophalen gezien voor cremeren en van mij hoeft dat verslepen niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:27

De individuele ophaal service vd rendac is een aanrader. Heb ik mijn paard ook mee op laten halen. Wordt op een slede gelegd en dan met een lier de trailer in getrokken. Ze nemen ook echt de tijd zodat je afscheid kan nemen. Kostte mij 500€.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:28

Marije112 schreef:
Ik ga even een opschuddende opmerking in deze discussie gooien. Dit is niet om iemand tegen het been te schoppen of iemand te beledigen. Dit is ook tevens niet mijn mening, maar alleen een eye-opener;

Een dierbaar gezinslid (denk hierbij aan vader, moeder, broer of zus) laat je toch liever ook niet ophalen door een vrachtwagen met een grijper?

Nogmaals, dit wil niet persee mijn mening zijn, maar een nadenker.

Tja, mijn vader laat ik ook niet laten schieten bij de slager, en als hij dood gaat mag ik hem ook niet in de kliko gooien of begraven in mijn eigen achtertuin.

Daarnaast is een begrafenis voor de nabestaande en niet voor de overledene (degene merkt daar toch niets meer van).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:30

Bij de Rendac bestaat er ook een mogelijkheid om het paard met een trailer op te laten halen.
Dan wordt het paard heel netjes in een trailer gelegd en op die manier opgehaald. Zit alleen ook wel een kostenplaatje aan.

Persoonlijk zou ik mijn paard gewoon door de Rendac laten halen. Ik hoef het alleen niet zelf te zien. Het geld wat je daarmee uitspaart zou je eventueel "ter nagedachtenis" kunnen doneren aan bijv. Brookes Hospital. Dan worden een hoop andere paarden weer, dankzij jouw paard, geholpen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:30

Rendac kan ook individueel ophalen. Dat kost 500. En dan is er geen grijper.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:31

janderegelaa schreef:
Brainless schreef:

Mag ik vragen waarom je cremeren meer paardwaardig vindt?
Bij Rendac worden ze ook verbrand.

Ze maken er biobrandstof van.

Vind ik eigenlijk wel een mooie, biobrandstof

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:33

Er is ook een tussenoplossing: individueeel laten ophalen door Rendac.
Ik zag er erg tegenop dat mijn pony na het inslapen nog dagen aan de weg zou moeten liggen en dan inderdaad met grijper de kadaverbak in zou gaan. Bij Rendac daarom gekozen voor de optie om mijn dode paard individueel te laten ophalen. Er kan gewoon vantevoren een tijd afgesproken worden, in ons geval een uur na het inslapen. Dat gebeurt met een trailer, waarin een lier bevestigd is. Bij ons ging het allemaal supernetjes, exact op tijd, mensen gingen keurig met respect met het lichaam om. Uiteraard veel duurder dan in de route, maar ik had er zelf die 500 euro wel voor over. Aan as of separate crematie hecht ik dan weer geen waarde.
Laatst bijgewerkt door wilma84 op 07-01-14 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnietje

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:34

Ik wist niet dat dat ook kon..
Dat is dus weer een optie om overna te denken..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:35

Voor mijn oudste merrie sowieso cremeren, die is al zo lang bij ons...

Rendac vind ik echt helemaal niks. Het ophalen zou ik nog tegen kunnen maar wat ze daarna doen... Brrr.. ze worden tot poeder verpulverd. Wordt er weer misselijk van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:37

Als cremeren wat beter betaalbaar was zou ik daar misschien voor kiezen.
Heb even gauw gekeken wat het zou kosten.
Crematie paard 1295,-
vervoer 60 + 1 euro per km in nederland(54,- grove schatting)
Kom je toch aan een bedrag van 1409,- euro. Hoe banketstaaf het ook mogen klinken is dat natuurlijk weer een mooi startbedrag voor een eventueel nieuw paard in de toekomst.

Rendac heb ik niet zo'n probleem mee. Het is alleen iets waar ik zelf niet bij zou willen zijn. Het is toch het allerlaatste van je paard en dan is het op die manier "afscheid" nemen toch naar. Het is natuurlijk alleen nog maar een lichaam.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:39

Gisteren is onze jaarling ingeslapen, had de zitbeenknobbel gebroken, en vandaag is ze al opgehaald door de Rendac. Ik heb het moeilijk gehad met het inslapen, heb met de moeder er bij gestaan. Dat doet je heel wat. Op het moment dat ze overleden was, was het wel een opluchting dat ze geen pijn meer had. Ik heb nog bij haar kunnen kijken gisteren en vanmorgen, maar ben uit de buurt gebleven toen de Rendac haar kwam ophalen. Als je daar voor kiest moet je je er toch wel voor afsluiten dat ze in de vrachtwagen worden geladen. Maar ja, ik heb dan ook wel weer zoiets van', ze is in ieder geval niet alleen in die wagen. Ook al is het alleen nog maar het 'overblijfsel' , Vanora zelf was gisteren al vertrokken na het inslapen.

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:42

Ik zou persoonlijk voor rendac gaan..

Maar even nadenkend over het ophalen van het paard, hoe denk je dat zo'n dier bij een crematieoven moet komen... Die loopt daar echt niet meer zelf heen hoor en die krijg je ook echt niet zomaar meer opgetild...

Als je goed afscheid hebt kunnen nemen is het toch ook afgesloten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:43

Silvielover schreef:
Ik zou persoonlijk voor rendac gaan..

Maar even nadenkend over het ophalen van het paard, hoe denk je dat zo'n dier bij een crematieoven moet komen... Die loopt daar echt niet meer zelf heen hoor en die krijg je ook echt niet zomaar meer opgetild...

Als je goed afscheid hebt kunnen nemen is het toch ook afgesloten?

Ik denk dat ze daar dezelfde methode hanteren als ze in de kliniek doen, dus aan de benen optakelen.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:45

Cardy schreef:

Rendac vind ik echt helemaal niks. Het ophalen zou ik nog tegen kunnen maar wat ze daarna doen... Brrr.. ze worden tot poeder verpulverd. Wordt er weer misselijk van.

Jakkes! Wat een raar idee!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:48

esmeerambo schreef:
Cardy schreef:

Voor mij zit er geen verschil in iets verbanden of vermalen tot poeder. Zelfde met begraven, langzaam wegrotten... Alles wat er na de dood met een lichaam gebeurd is ellendig :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:51

esmeerambo schreef:
Cardy schreef:

Tja verpulveren of verbranden maakt dat een verschil? Er blijft weinig over van het omhulsel.
Je kan ze niet zo houden zoals ze altijd waren. En dat is ergens maar goed ook want daar is geen plaats voor.
Het is altijd een naar idee maar dat is met mensen ook zo toch. Dat ze je familie leden verbranden tot er as overblijft of dat ze in de grond liggen te vergaan en opgegeten worden door beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:51

Tja en met een crematie wordt de boel verbrand daar is niks paardwaardiger aan. BIj de rendac is het lichaam tenminste nog nuttig :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:52

Als ik het geld had ging ik voor cremeren maar dat heb ik niet dus als mijn paard morgen zou overlijden word het rendac.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:53

Rendac, met grijper. Dood is dood, het is slechts een omhulsel dan voor mij en ik geef mijn geld liever uit aan wat anders. Kat heb ik ook achtergelaten bij de dierenarts dus die is ook de container voor de rendac ingegaan.
Geen rompslomp verder :)

Of ze nou in de oven geschoven worden of in de shredder en daarna bewerkt worden voor de biobrandstof ze voelen er niets meer van. Bovendien zou ik niet weten wat ik met zoveel as moet doen, als ik er zoveel voor heb betaald zou ik uitstrooien ook zonde vinden van mijn geld...

En voor de mensen die zeggen; ooo wat erg, verpulveren bij de rendac; bij een crematie worden de achtergebleven botten ook verpulverd ;) gebeurt bij mensen ook.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-01-14 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:53

Als het een geplande dood is, dan de rendac auto met trailer. Als het onverwacht is, dan gewoon de vrachtwagen. Ik heb het eens gezien in emmeloord en dat vond ik ook netjes gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:58

Daar hoef ik geen moment over na te denken: Rendac!

Even vooraf: ik respecteer absoluut de mening en het gevoel van anderen hierover, hoor.

Maar voor mij is een paard na zijn/haar dood ook echt weg en ik heb geen gevoel dat ik met het lichaam nog iets speciaals moet doen.
Heb inmiddels zelf een paard moeten laten inslapen en zij is ook gewoon door de Rendac opgehaald. Wel vond ik het fijn dat ik er niet zelf bij hoefde te zijn toen ze uit de stal is gehaald en door de Rendac werd opgehaald.

Ik zou ook geen as van mijn paard hoeven te hebben. Ik heb wel aandenkens aan haar en ook van mijn huidige paarden, namelijk mooie sieraden met hun haren er in. Deze heb ik echter bij leven laten maken. Ik vind het een veel fijner gevoel om iets te bezitten van hen dat nog is uit de tijd dat ik nog volop van ze kon genieten. ;)

Daarnaast vind ik cremeren ook zeer duur en besteed ik dat geld liever aan mijn overblijvende paard(en). :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:58

Citaat:
Tja verpulveren of verbranden maakt dat een verschil? Er blijft weinig over van het omhulsel.
Je kan ze niet zo houden zoals ze altijd waren. En dat is ergens maar goed ook want daar is geen plaats voor.
Het is altijd een naar idee maar dat is met mensen ook zo toch. Dat ze je familie leden verbranden tot er as overblijft of dat ze in de grond liggen te vergaan en opgegeten worden door beestjes.

Nou dat laatste moet je maar afwachten.
Vorig jaar hadden we op de dierenambulance een lezing van een forensisch patholoog die van een Gemeente onderzoek mocht doen op een kerkhof dat geruimd werd.
De gemeente dacht dat er na 60 jaar niks anders meer zou liggen dan botjes. Nou niks was minder waar.
Hij liet foto's zien van overleden mensen die al 60 jaar dood waren en nog bijna puntgaaf waren. Konden zelfs nog vingerafdrukken van genomen worden, haar zat nog netjes etc etc. Gemeente was niet blij maar het was voor de pathologen een geweldig onderzoek. Het hangt er dus vanaf in wat voor soort grond je begraven word, nat, droog, klei, zand etc etc.
Bij verbranding blijft er dus niks over, bij begraven moet je het maar afwachten :D

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:00

xMathilde schreef:
Het scheelt denk ik ook best hoe je afscheid hebt genomen van je paard, is het plotseling overleden of zie je het aankomen en leef je er een beetje naar toe. Dat laatste had ik met mijn hond en dat maakt het afscheid nemen toch iets draaglijker, en wellicht ben je dan eerder bereid om rendac te bellen. Crematie kost gewoon een hoop geld en ook ik hecht niet zoveel waarde aan as, een pluk manen oke maar as eerlijk gezegd niet zo.

Mijn overleden pony is niet naar de rendac, gecremeerd of naar de slager gebracht. :)

Mag ik vragen waar dan wel heen? :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:01

Cowgirl; en dan is het maar de vraag of men braaf blijft liggen in het graf :') mensen gaan ook ondergrond aan de wandel haha. Als er geen betonnen wanden in zitten, kan het best zijn dat je over 100 jaar niet bij Pietje staat, maar dat buurman Henkie daar nu ligt :D (heeeeel zelden belandt er 1 buiten het kerkhof... )

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:04

eilleen333 schreef:
esmeerambo schreef:

Voor mij zit er geen verschil in iets verbanden of vermalen tot poeder. Zelfde met begraven, langzaam wegrotten... Alles wat er na de dood met een lichaam gebeurd is ellendig :(

Gaat snel hoor, het lichaam verteerd door eigen bacteriën :Y)

Mijn dieren gaan mee met de Rendac, hoe ziels veel ik ook van mn dieren houd... ze zijn niet mijn vader,moeder,broer of zus , dus die vlieger gaat voor mij niet op.