Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:54

little_king schreef:
Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

Onteigening was als vb. ;)
Politie magin principe alleen je huis in met een huiszoekingsbevel, zo niet is dat schending van de privacy...
Als je echt wil zoek ik alle details en voorwaarden in het Belgische recht wel eens op voor je en stuur ik het in PB. ;)

En verder, voor zover ik weet, als we loslopende dieren tegenkomen (hond, konijn, paard nog niet gehad...) is er meestal een particulier die het dier onder z'n hoede neemt, belt naar de politie en dan hebben zij meestal wel een melding gekregen van een vermist dier.
Zo niet mag je volgens mij het dier onder je hoede houden en de kosten ervan van de eigenaar terugvorderen. Maar dan heb je dus wel zelf je instemming gegeven.

Moest hier dus een of ander artikel zijn dat dit toelaat, dan ben ik daar heel erg benieuwd naar. Is volgens mij interessante stof, misschien is er zelfs Europese/internationale rechtspraak over, zou helemaal mooi zijn. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:55

little_king schreef:
Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

De politie moet daar wel een heel goede reden voor hebben,vaak hebben ze toch iets van een huiszoekingsbevel nodig.

Maar dat bedoel ik dus...die regels staan vast.Waar kan ik vinden dat zij een paard bij mij tussen mijn kudde mogen zetten.De politie is immers in het bezit van eigen trailers en stallen en ze zijn dus in staat om een paard af te voeren en op te vangen.

Astrid...europeesrecht zou idd mooi zijn maar voor nu alleen in Nederland ook goed :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:57

De politie moet inderdaad bij een huiszoeking de toestemming hebben van de officier van justitie.
Maar als ze denken dat er iemand in gevaar is mogen ze zo naar binnen.

Nu zijn er ook mensen in gevaar als de paarden los blijven lopen, er is geen snel vervoer voorhanden dat duurt snel een half uur. En het weiland ligt er wel.
Dus om het gevaar van eenieder te beperken mag dit lang gevorderd worden.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:59

little_king schreef:
Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Dat is niet helemaal correct, ze moeten wel degelijk toestemming krijgen van de eigenaar van het huis. En anders een bevel van de Hovj. De enige reden dat er een huis betreden mag worden is als het levens bedriegend is.

Wat betreft het weiland, waar moeten ze dan met de paarden heen? Ik denk dat de meeste politieagenten geen verstand heeft van paarden. En dit als de beste oplossing ziet. Maar als het mij zou overkomen zou ik sneller voor een weiland naast de paarden kiezen. Maar dit is omdat wij weten dat paarden elkaar kapot kunnen trappen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:00

little_king schreef:
De politie moet inderdaad bij een huiszoeking de toestemming hebben van de officier van justitie.

Nu zijn er ook mensen in gevaar als de paarden los blijven lopen, er is geen snel vervoer voorhanden dat duurt snel een half uur. En het weiland ligt er wel.

Maar welk wetsartikel is dit...en waarom wordt er dan alsnog geen transport geregeld om de dieren af te voeren?
Is de politie verplicht om de eigenaar van het perceel op de hoogte te stellen?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:01

Ik typ weer te langzaam er waren een aantal mij voor zie ik :Y)

__Astrid

Volgens mij is het ergens een of andere algemene regel die zij daarvoor gebruiken... Hebben jullie iets zoals onze Gemeentewet/Gemeentedecreet? Soort van overkoepelende wet met algemene richtlijnen staan daar in...
(Ter voorbeeld: de bepaling die de gemeentes toelaat om GAS boetes te heffen staat in de Nieuwe Gemeentewet en is een vrij algemene bepaling, maar als je ziet wat voor een enorme willekeur dat bij gemeentes oplevert...)
Kan dus goed zijn dat er:
Of een of andere algemene regel is in een overkoepelende wet
Of elke gemeente in zijn politiewetten een algemeen of zelfs een specifiek artikel heeft staan, maar dan zou het dus kunnen dat de politie in sommige gemeentes mag en in sommige niet.

Zijn er geen politie agenten op bokt? :)

little_king

xEline schreef:
Ik typ weer te langzaam er waren een aantal mij voor zie ik :Y)

En daar had ik allang weer op geantwoord :+

minikatje

allereerst bestaat de politie niet echt uit paardenmensen, daar kunnen we kort over zijn.
het is voor paardenleken best moeilijk om in te schatten wat de beste oplossing is wat betreft loslopende paarden.
soms gaat het heel goed, paarden komen in een leeg weitje en worden de volgende dag opgehaald, eigenaar word achterhaald en krijgt een bericht van hoe en wat plus een formulier om alle schade op te melden.

in andere gevallen zijn er politemensen met minder ervaring die een paar steken laten vallen.
allereerst is de eigenaar van de loslopende paarden strafbaar, die had al een deugdelijke omheining moeten hebben. omdat de paarden op de weg gevaarlijk zijn is het zaak om ze zo snel mogelijk achter een hek te krijgen. En daar mogen ze een weiland voor vorderen. ik denk dat de bijkomende problemen niet eens in ze op komen.

het is voor ons zo logisch dat we niet kunnen voorstellen dat het voor andere mensen niet zo logisch is. :)

huiszoekingsbevel is alleen bij woning doorzoeken, meestal volstaat toestemming vragen aan de een bewoner ouder dan 14 jaar. een weilnd valt onder een niet onder een besloten erf en er kan daarom geen huisvredebreuk gepleegd worden.

http://nemo.pz.nl/handleiding.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:02

Tinky12 schreef:
little_king schreef:

Maar welk wetsartikel is dit...en waarom wordt er dan alsnog geen transport geregeld om de dieren af te voeren?

Ik geloof wel dat die verplichting er is maar niet dat dit direct moet.
Maar dat weet ik niet zeker.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:05

Interessante vraag. Is nml makkelijk om ze in en weiland te zetten ( wat zeker voor de algemene veiligheid is) en dan tegen de eigenaar van de wei te zeggen, zorg jij er nu maar voor tot de eigenaar zich meldt. Want wat is jullie antwoord dan als de paarden in een woonwijk zouden lopen zonder wei? Meneer/mevrouw we zetten even een paard bij u in de tuin waar u voor mag zorgen tot de eigenaar zich meldt?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:06

Funnygirl schreef:
Interessante vraag. Is nml makkelijk om ze in en weiland te zetten ( wat zeker voor de algemene veiligheid is) en dan tegen de eigenaar van de wei te zeggen, zorg jij er nu maar voor tot de eigenaar zich meldt. Want wat is jullie antwoord dan als de paarden in een woonwijk zouden lopen zonder wei? Meneer/mevrouw we zetten even een paard bij u in de tuin waar u voor mag zorgen tot de eigenaar zich meldt?

Das eigenlijk wel een goeie. :=
Mijn verzorgpony staat in het midden van de bebouwde kom, gewoon achter een half open bebouwing in die mens z'n tuin...

chanicha

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:09

Dieren die "gevonden" worden op de openbare weg zijn gevonden voorwerpen, raar maar waar en de gemeente is dan tijdelijk eigenaar en moet opvang verzorgen. Ze hebben daar zeker adressen voor maar het zal veel moeite zijn om midden in de nacht een trailer te laten komen denk ik.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:10

Tinky12 schreef:
little_king schreef:

vind je het erg dat ik de wet niet geheel uit mijn hoofd ken?
ik er voor mijzelf op gooien dat het een deel incident management is, eerst zorgen dat het gevaar opgelost word en daarna de rest afhandelen. soms is het moeilijk om om half 3 snachts een eigenaar te vinden, helemaal als je er een nieuwe melding achteraan krijgt die spoedeisender is.
het is niet zo dat er met een knip van de vinger opeens een trailer staat, dat moet eersdt allemaal geregeld worden (en alles moet op papier staan omdat je er anders ook gezeur mee krijgt) en daarna kun je pas actie ondernemen,

(ik ben btw geen politie maar wel zijdelings betrokken)

in de woonwijk worden ze meestal in een afgesloten stuk gedreven, tuin of oprit en dan word er met spoed een veevrachtwagen opgetrommeld.
meestal omdat er via via nog wel een kennis is die een bevriende boer kent :')

het is niet zo dat je uitgebreid kunt overleggen en bedenken wat je moet gaan doen, er zit soms best wel haast bij.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:11

__Astrid schreef:
Funnygirl schreef:

Das eigenlijk wel een goeie. :=
Mijn verzorgpony staat in het midden van de bebouwde kom, gewoon achter een half open bebouwing in die mens z'n tuin...

In dit geval worden er andere maatregels genomen, bijvoorbeeld de beredenen komt de paarden halen.

Artikel 7 lid 2 van de politiewet luid:

1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik hiervan verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.
2. De ambtenaar van politie, bedoeld in het eerste lid, heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.

Hier onder valt dus ook het weiland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:13

Tinky12 schreef:
Maar dat bedoel ik dus...die regels staan vast.Waar kan ik vinden dat zij een paard bij mij tussen mijn kudde mogen zetten.De politie is immers in het bezit van eigen trailers en stallen en ze zijn dus in staat om een paard af te voeren en op te vangen.

Alleen in steden met bereden politie - en dat zijn er maar een paar.
Er is een kaderwet Dierenwelzijn, waarin dit verder niet wordt uitgewerkt.
Ik kwam een notitie tegen van de gemeente Brummen, waarin wordt aangegeven 'dat het zinvol zou kunnen zijn met een agrariër afspraken te maken voor een vaste plek waar gevonden loslopend vee kan worden gebracht.' Oftewel, er zijn nu geen afspraken gemaakt, wat kennelijk inhoud dat dieren de dichtsbijzijnde wei in worden gejaagd als het niet duidelijk is waar ze vandaan komen.

Overigens kwam ik ook een nieuwsbericht tegen waar politie een boot commandeerde om op de Vinkeveens plassen een dief te achtervolgen. Dat schijnt dus ook te kunnen/mogen.

In de Belgisch wet staat dat "als de eigenaar gekend is, hij verwittigd wordt om zijn dieren te vangen. Als deze niet direct gekend is, de dieren 'op een nabij gelegen locatie' inveiligheid worden gebracht." Ook hier zonder aan te geven wat die veilige locatie en/of wat nabijgelegen precies inhoudt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:15

minikatje schreef:
allereerst bestaat de politie niet echt uit paardenmensen, daar kunnen we kort over zijn.
het is voor paardenleken best moeilijk om in te schatten wat de beste oplossing is wat betreft loslopende paarden.
soms gaat het heel goed, paarden komen in een leeg weitje en worden de volgende dag opgehaald, eigenaar word achterhaald en krijgt een bericht van hoe en wat plus een formulier om alle schade op te melden.

in andere gevallen zijn er politemensen met minder ervaring die een paar steken laten vallen.
allereerst is de eigenaar van de loslopende paarden strafbaar, die had al een deugdelijke omheining moeten hebben. omdat de paarden op de weg gevaarlijk zijn is het zaak om ze zo snel mogelijk achter een hek te krijgen. En daar mogen ze een weiland voor vorderen. ik denk dat de bijkomende problemen niet eens in ze op komen.

het is voor ons zo logisch dat we niet kunnen voorstellen dat het voor andere mensen niet zo logisch is. :)

huiszoekingsbevel is alleen bij woning doorzoeken, meestal volstaat toestemming vragen aan de een bewoner ouder dan 14 jaar. een weilnd valt onder een niet onder een besloten erf en er kan daarom geen huisvredebreuk gepleegd worden.

http://nemo.pz.nl/handleiding.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk

erfvredebreuk geldt inderdaad niet voor een duidelijk weiland. Daar mag de politie dus sowieso op.
Maar omdat TS het ook heeft over een paddock dat zou je wel erf kunnen noemen.
Dan zou daar toestemming voor nodig zijn, behalve bij gevaar. En daar vind ik deze zeker onder vallen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:20

Dus stel, je hebt je terrein compleet omheind met gaaspanelen en automatische hekken die 's nachts op slot zijn. Dan heb je je weilanden ook nog eens omheind met gaaspanelen en de ingangen zitten achter de omheining die doorloopt tot aan je stallen (je paarden kunnen alleen via 1 kant van de schuur in de weides komen, de andere kant alleen bij je huis oid) en je stallen zitten aan de ene kant op slot. Dan mogen ze dus je terreinomheining slopen, je weiland omheining óf je schuur openbreken zodat ze bij je ingang van het weiland kunnen komen?
En dan bestaat er ook nog een kans dat je de schade niet vergoed krijgt?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:22

Artikel 446 Wetboek van Strafrecht
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:22

__Astrid schreef:
Joh, ELK land heeft grondrechten, je hebt toch een Grondwet?
Het hele doel van een Grondwet is een aantal rechten op te stellen waar de overheid niet zomaar inbreuk mag op plegen.
Algemeen belang gaat zéker niet altijd voor op het individueel belang, zou mag je bv. nooit onteigend worden zonder dat je een volledige schadevergoeding ontvangt.
(Dit is internationaal en nationaal verankerd)
En zo zijn er een hele resem van grondrechten waar de overheid toch wel rekening mee moet houden alvorens ze iets doen.
Het zou mooi zijn als niemand ineens geen grondrechten meer zou hebben, gaan we even 200 jaar terug in de tijd ofzo. :=

Ik zeg niet dat algemeen belang nooit voorgaat op individueel belang, want er zijn zat genoeg gevallen waar dat inderdaad wel zo is. Maar ook daar moet je wel rekening houden met je grondrechten hoor. ;)

Ik vind dit idd echt heel louche, volgens mij bestaat er zelfs geeneens een artikel waarop ze dit mogen doen. Zal wel iets vaag/algemeen zijn in de trand van "bevoegdheid tot het nemen van bewarende voorzorgen/middelen oid"

En verder komt het dan blijkbaar toch niet zo heel veel voor in België, zit al best lang in het "paardenmilieu" en ken genoeg mensen die hectaren met weides hebben, nog nooit wat van gehoord...

Duik je boeken nog maar een keer in.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:26

ik heb vanmorgen nog 5 shetten van de weg geplukt en die heb ik met veel moeite in een openstaand weiland gekregen. Politie gebeld en die zijn komen kijken. Eerst opzoek gegaan naar eigenaren en naar eigenaar land. Tja wat moet je dan met 5 jonge pony's die compleet overstuur zijn en geen halster om hebben.. Politie heeft ook niet standaard een trailer staan (en ook helemaal niet de handigheid om die beesten te laden) dus staan ze prima in een weiland ook al is ie van iemand anders. Schade enz moet dan geregeld worden met eigenaar pony's die is daar aansprakelijk voor (volgens mij)

Gelukkig hadden we binnen een uur ook de eigenaar al gevonden en kende hij ook de eigenaar van het weiland waar de pony's in stonden.

Amaris

ShamalArabs schreef:
Dus stel, je hebt je terrein compleet omheind met gaaspanelen en automatische hekken die 's nachts op slot zijn. Dan heb je je weilanden ook nog eens omheind met gaaspanelen en de ingangen zitten achter de omheining die doorloopt tot aan je stallen (je paarden kunnen alleen via 1 kant van de schuur in de weides komen, de andere kant alleen bij je huis oid) en je stallen zitten aan de ene kant op slot. Dan mogen ze dus je terreinomheining slopen, je weiland omheining óf je schuur openbreken zodat ze bij je ingang van het weiland kunnen komen?

Ik kan me zo voorstellen dat ze dan even verder lopen en een omheinde wei zoeken, die wel alleen maar met een draadje dicht zit. Of net zolang aanbellen tot er iemand komt kijken die eventueel het hek openmaakt.

Snadrem

ShamalArabs schreef:

Een huis is goed beschermd in de Nederlandse wet: daar is een machtiging voor nodig. Tuinen, erven, weilanden, schuurtjes etc. vallen onder "plaatsen". In bepaalde gevallen (aanhouding heterdaad, 67,1 SV feit, inbeslagname, hulp verlenen) mag de politie elke plaats betreden. Dus ook dat weiland, erf met hekken, schuurtje, etc. En als er iets kapot moet om binnen te komen, dan gaat dat in overleg met de leidinggevende kapot. Liefst natuurlijk met zo min mogelijk schade, want je kan achteraf gewoon je schade verhalen in veel gevallen.

Het is natuurlijk iets anders als je je als verdachte in een kamer op sluit en de deur wordt gesloopt om jou er uit te halen: dan mag je de geleden schade verhalen op jezelf.

Edit: je moet je natuurlijk afvragen of ze voor een losgebroken paard zoveel schade aan omheiningen gaan maken. Er werken echt niet alleen maar idioten bij de politie ondanks dat het gros dat schijnt te denken :') Meestal is het een simpel gevalletje poortgreep open, paard er in, poortgreepje weer dicht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:34

Prrrr schreef:
Artikel 446 Wetboek van Strafrecht
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Maar als je de 'hij' niet kent (en 'hij' dus ook niet eens in staat is te weigeren of toestemming te verlenen) dan wordt er gewoon van uit gegaan dat 'hij' - in dergelijke gevallen dus de eigenaar van een weiland - meewerkt?

@Shamal: ik denk dat je er van uit kunt gaan dat als jouw weiland niet toegankelijk is, de politie wel een weitje verderop gaat waar wél een hek is dat open gedaan kan worden (én weer gesloten - hekken slopen heeft weinig nut als je dieren wilt opsluiten)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:37

__Astrid schreef:
Joh, ELK land heeft grondrechten, je hebt toch een Grondwet?
Het hele doel van een Grondwet is een aantal rechten op te stellen waar de overheid niet zomaar inbreuk mag op plegen.
Algemeen belang gaat zéker niet altijd voor op het individueel belang, zou mag je bv. nooit onteigend worden zonder dat je een volledige schadevergoeding ontvangt.
(Dit is internationaal en nationaal verankerd)
En zo zijn er een hele resem van grondrechten waar de overheid toch wel rekening mee moet houden alvorens ze iets doen.
Het zou mooi zijn als niemand ineens geen grondrechten meer zou hebben, gaan we even 200 jaar terug in de tijd ofzo. :=

Ik zeg niet dat algemeen belang nooit voorgaat op individueel belang, want er zijn zat genoeg gevallen waar dat inderdaad wel zo is. Maar ook daar moet je wel rekening houden met je grondrechten hoor. ;)

Ik vind dit idd echt heel louche, volgens mij bestaat er zelfs geeneens een artikel waarop ze dit mogen doen. Zal wel iets vaag/algemeen zijn in de trand van "bevoegdheid tot het nemen van bewarende voorzorgen/middelen oid"

En verder komt het dan blijkbaar toch niet zo heel veel voor in België, zit al best lang in het "paardenmilieu" en ken genoeg mensen die hectaren met weides hebben, nog nooit wat van gehoord...

Beetje een kwestie, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...

Hier een linkje naar een jip en janneke uitleg van de eerste 10 grond rechten.
http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/proj ... ndrechten/

Je hebt wel recht op bezit/eigendom, maar dat is geen grondrecht en dat recht kan beperkt worden, inderdaad zoals je zelf al aangeeft in sommige gevallen en dan staat er bv een compensatie tegenover..
Dit is hetzelfde idee, het weiland is van jou maar de politie mag, indien zij nodig inschatten, daar gebruik van maken. Ik zal eens kijken of ik de bewoording daarvan kan vinden..

edit; zie dat het al gevonden is. En Snadrem, ik denk dat jij het spot-on verwoord :D
Laatst bijgewerkt door Sidera op 06-01-14 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt