Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:41

Belachelijk mijn epony en het staan ook samen op stal en ze vinden het geweldig samen.. Ik heb er ook nooit van gehoord dat t niet mocht.

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt!

little_king

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:46

Ze kunnen niks doen. Er is geen enkele wet die dat bepaald.
Laat ze daar maar eerst mee komen voordat je wat veranderd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:49

little_king schreef:
Ze kunnen niks doen. Er is geen enkele wet die dat bepaald.
Laat ze daar maar eerst mee komen voordat je wat veranderd.

Dat niet alleen; schakel je rechtsbijstandsverzekering in en als ze terugkomen, geef je ze het adres en zeg je dat je alleen via je advocaat wenst te communiceren!
Alles wat je zegt kan namelijk tegen je gebruikt worden en als ze een advocaat als gesprekspartner krijgen, trekken ze hun keutel meestal heel snel in!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:51

van de zotte is dit, we gaan weer veel te ver met die stomme regelgevingen in Nederland... je denkt het juist goed te doen voor je pony's... hoop dat je snel uitsluitsel krijgt en ze gewoon lekker bij elkaar mogen blijven staan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:52

Huh mijn pony (1m35) staat met 15 andere pony's/paarden in groepsstalling (grote schuur), schofthoogte grootste paard ca1m80. Wat zouden ze daar van vinden ??

Wat een belachelijke mieren**kerij zeg. :n TS ik hoop dat je ze niet uit mekaar moet halen.

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:12

Bij manege de Burght staan alle groottes bij elkaar in een mega stal
pony's van 70 cm en paarden van 170 cm staan gewoon bij elkaar

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:20

Kun je niet gewoon ja en amen zeggen en vervolgens je eigen plan trekken?
Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ze nu nog veel vaker gaan controleren bij jullie.
En wat is de consequentie van het niet doen? Als het een boete van niet al teveel zou ik dat er wel voor over hebben?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:58

Even kijken of ik alles goed begrepen heb:
- zowel de Haflinger als de Shetlander zijn van TS
- de manege waar de paarden staan is niet van TS of haar ouders

Wie is er op aangesproken, de manege of de eigenaar van de paarden? De manege kan het niet zomaar naast zich neerleggen, bij een bedrijf gelden toch weer andere regels en consequenties dan bij een particulier.

Van belang lijkt mij verder waarop gebaseerd is dat ze uit elkaar moeten, iets dat de nvwa kan verplichten of eigenlijk alleen maar adviseren? En op welke basis, zou me bijvoorbeeld niet eens verbazen als blijkt dat TS de box huurt dat ze wel bij elkaar mogen, maar als ze stalling voor de Shet en voor de Haf huurt dat het niet mag. Je weet maar nooit met de Nederlandse regeltjesdrang }:0

Off topic: is er wat te doen aan de verlatingsangst van de kleine? Er wordt beweert dat je een join-up maar 1x moet doen omdat het wegjagen van een paard een beetje traumatiserend is (verstoten worden uit de kudde). Is dit geval vergelijkbaar? Elke keer dat TS gaat rijden wordt de Shet als het ware uit z'n kudde gezet.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:29

Ik huur mijn stal op een manege. Ik betaal een bedrag voor het samenzetten van minn ponys wat een groter bedrag zou zijn dan dat alleen de grote pony erin zou staan. Over het join up gebeuren heb ik even een pb gestuurd rex_rolfo, dir begrijp ik namelijk niet helemaal. De manege is aangesproken op het feit dat dit niet mag, doordat hij ons heeft meedegedeeld via een email dat dit niet mag kan hij de boete op mij verhalen als ze weer komen controleren. Op dit moment heb ik nog een soort van vrijstelling omdat ik al mails met vragen heb gestuurd naar het nvwa om een passende oplossing te vinden. Ook het boetebedrag is nergens terug te vinden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:42

Rex_Rolfo schreef:
Off topic: is er wat te doen aan de verlatingsangst van de kleine? Er wordt beweert dat je een join-up maar 1x moet doen omdat het wegjagen van een paard een beetje traumatiserend is (verstoten worden uit de kudde). Is dit geval vergelijkbaar? Elke keer dat TS gaat rijden wordt de Shet als het ware uit z'n kudde gezet.

Zoiets los je zeker niet met 1x een join up doen op! Daar is een join up ook helemaal niet voor bedoeld, dat is een natural horsemanship methode van Monty Roberts.
Wordt gebruikt om jouw leiderschap tegenover je paard duidelijk te maken en te bevestigen. Maar heeft daardoor geen invloed op hoe paarden onderling op elkaar reageren.
Je stuurt het paard van je weg op een cirkel om je heen, laat hem lopen en pas als jij 'zegt' dat het mag mag hij naar jou toekomen. Daarmee accepteert hij jou als leider. (Zeer kort samengevat ;) )
Verlatingsangst kun je eigenlijk alleen proberen af te leren door het scheiden op te bouwen en veel te oefenen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:55

Vreemd Ts, nederland op zn smalst.. Zorg dat je bij het volg gesprek bent! En anders zeggen dat die kleine n veulen is van die grote .
Die lui hebben geen verstand van paarden dussszz...

Nog een vraag aan iedereen;
in onze kudde van 3 staat de shet onderaan, de twee groten jagen haar weg bij stal en eten, maar ze lopen wel altijd met zn drieen in de wei. Nu wil ik ze met oudennieuw in de stal opsluiten.
De dominante baas in eigen box, en de 4 jarige, bang-voor-vuurwerk-welsh met de shet in n box van 3x4,5.

Dit zijn ze niet gewend, hoe groot is de kans dat de 4 jarige de shet gaat meppen??? De shet is niet bang voor vuurwerk dus ik hoop dat de welsh hier rustiger van wordt. Ps ik heb maar twee boxen. Graag jullie advies, alvast dank!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:00

PLK schreef:
Vreemd Ts, nederland op zn smalst.. Zorg dat je bij het volg gesprek bent! En anders zeggen dat die kleine n veulen is van die grote .

in onze kudde van 3 staat de shet onderaan, de twee groten jagen haar weg bij stal en eten, maar ze lopen wel altijd met zn drieen in de wei. Nu wil ik ze met oudennieuw in de stal opsluiten.
De dominante baas in eigen box, en de 4 jarige, bang-voor-vuurwerk-welsh met de shet in n box van 3x4,5.

Dit zijn ze niet gewend, hoe groot is de kans dat de 4 jarige de shet gaat meppen??? De shet is niet bang voor vuurwerk dus ik hoop dat de welsh hier rustiger van wordt. Ps ik heb maar twee boxen. Graag jullie advies, alvast dank!

Ik zou ze juist niet gaan opsluiten, want juist omdat ze dat niet gewend zijn geeft dat nog meer stress en dan kunnen ze ook nog eens geen kant op!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:05

Ik heb in mijn werk wel vaker meegemaakt dat er meerdere paarden/pony's bij elkaar in een stal stonden, is nooit een probleem van gemaakt maar het moet groot genoeg zijn. nVWA is de nieuwe voedsel en warenautoriteit waar de AID bijgekomen is na fusie.

Edit: @Def als ze iets aantreffen wat niet in orde is krijgen ze een hercontrole en dan kan je maar beter zorgen dat het goed is anders heb je kans op een waarschuwing en daarna een boete.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 21-12-13 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:09

simodi schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Zoiets los je zeker niet met 1x een join up doen op! Daar is een join up ook helemaal niet voor bedoeld, dat is een natural horsemanship methode van Monty Roberts.
Wordt gebruikt om jouw leiderschap tegenover je paard duidelijk te maken en te bevestigen. Maar heeft daardoor geen invloed op hoe paarden onderling op elkaar reageren.
Je stuurt het paard van je weg op een cirkel om je heen, laat hem lopen en pas als jij 'zegt' dat het mag mag hij naar jou toekomen. Daarmee accepteert hij jou als leider. (Zeer kort samengevat ;) )
Verlatingsangst kun je eigenlijk alleen proberen af te leren door het scheiden op te bouwen en veel te oefenen.

Dat een join-up geen oplossing is voor dit geval weet ik. Het is ook niet mijn advies geweest, ik heb alleen gelezen dat het wegjagen (uit de kudde verstoten) wat vooraf gaat aan het "naar jouw toekomen" traumatiserend zou zijn. Hier wordt de shet elke keer 'uit de kudde gezet' als TS met de haflinger aan het werk is en andersom.

TS heeft al antwoord op haar pb gehad, mocht ze dit uit willen diepen dan is het imho beter te kijken of het scheiden van twee maatjes als er 1 aan het werk moet al vaker is besproken of desnoods een apart topic te openen. Dit heeft namelijk weinig met de NVWA te maken. Hoewel, zou het een voordeel of nadeel zijn als de inspecteur ziet hoe de achterblijver flipt als één van de twee uit de box gehaald wordt?
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 21-12-13 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:10

huh wat vaag dit, ik volg even!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:10

Is het wel zeker weten de NVWA? En niet de staleigenaar die liever wil dat je 2 boxen huurt ivm inkomsten?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:11

simodi schreef:
PLK schreef:

Ik zou ze juist niet gaan opsluiten, want juist omdat ze dat niet gewend zijn geeft dat nog meer stress en dan kunnen ze ook nog eens geen kant op!

Dank voor je reactie! Ja ik twijfel ook maar hier veel vuurwerk en carbid dus ben bang dat ik ze moet opsluiten anders gaan ze in paniek door de draden en over de hekken.

Ze kennen hun stal wel, ze worden hier n paar x per dag in gevoerd, dan elk in n box en de derde (welke dat ook is) buiten. Zo kunnen ze rustig eten en kan ik ze ff checken, dekens wisselen, etc. Maar verder staan de deuren altijd open

. Met oudennieuw gooi ik dan alles potdicht, radio aan etc maar vorig jaar had ik de shet nog niet dus zet ik m erbij in of moet hij in de gang ?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:13

Dat is dan misschien het beste.
Maar heel vaak panieren paarden die altijd buiten staan juist als je ze die ene avond opsluit en alles potdicht doet. Wennen ze niet al aan het carbid omdat ze al dagen ervoor beginnen met knallen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:19

Ik kan me voorstellen dat een dergelijke regel m.b.t. verschil in schofthoogte geldt voor transporten, of (tijdelijke) stalling bij handelaren e.d., ter bescherming van het kleinere dier :j
Als deze regel echter van toepassing wordt verklaard op dieren in eigendom van een particulier, die al jaren samen staan, dan heb je waarschijnlijk te maken met een toezichthouder die geen flikker van paarden snapt :roll:

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:26

Citaat:
Hoewel, zou het voordeel of nadeel hebben als de inspecteur zit hoe de achterblijver flipt als één van de twee uit de box gehaald wordt?

Dat vroeg ik me ook af! :j Dat zou toch een belangrijke rol moeten spelen bij dierenwelzijn? Of gaat het hier niet om welzijn bij dergelijk controles?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:28

simodi schreef:
Citaat:
Hoewel, zou het voordeel of nadeel hebben als de inspecteur zit hoe de achterblijver flipt als één van de twee uit de box gehaald wordt?

Dat vroeg ik me ook af! :j Dat zou toch een belangrijke rol moeten spelen bij dierenwelzijn? Of gaat het hier niet om welzijn bij dergelijk controles?

Nee, daar voorzien de regels niet in.
Het gaat er feitelijk ook niet om wat die inspecteur vindt; hij zal z'n bewering moeten staven aan de wet en als ie dat niet kan, is ie uitgel*ld want dan maakt de rechter gehakt van z'n uitspraken!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:32

Pfffffff jemig waar gaat het naar toe in NL, vind het ronduit belachelijk.
Dierwelzijn staat voorop en dat moeten ze gescheiden worden.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:50

OsMo schreef:
Ik heb even op de site gekeken van NVWA maar kan er geen uitgebreide informatie over vinden.
Misschien kijk ik niet goed maar ik ben wel nieuwsgierig waar deze regelgeving dan uitgebreide zou moeten staan.
Wat ik wel vind is het volgende:

Citaat:
Artikel 35

1.Bij algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent de wijze waarop dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren mogen worden gehouden.

2.De krachtens het eerste lid gestelde regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:

a. het vastleggen of aangebonden houden van dieren;

b. het gescheiden houden van dieren van verschillende leeftijd, geslacht of soort;

c. de ruimte waarover dieren moeten kunnen beschikken.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/geldigheidsdatum_20-12-2013#HoofdstukIII

De Besluiten en Reglementen (algemene maatregelen van bestuur) waarin de uitwerking en specifieke regels mbt tot bovenstaande wetsartikelen staat vind je hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/H ... informatie

Ik heb zo snel geen relevante artikelen of voorschriften kunnen vinden!

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 01:27

Op dit moment besloten dat voor de rechter komen een hele dure grap kan worden. Ponys worden nu wel in andere boxen geplaats maar met zicht op elkaar.. Niet de ideale oplossing maar wel een oplossing die het proberen waard is. Als zei een reden hebben waarom het op een bepaalde regel wet of beleid van toepassing is heb je feitelijk al verloren is wat ik van de mensen in mijn omgeving hoor. Ik ga nog steeds wel naar de informatiebijeenkomst omdat ik het precies wil weten, maar winnen ga ik naar alle waarschijnlijkheid niet..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:42

ik ken een verhaal dat ze ook ooit bij een stal zijn geweest waar de 2 shetlanders in de wei stonden met pak sneeuw. ze moesten binnen staan van hun. dus staleigenarese heeft ze binnen gezet. toen ze weg wilde gaan heeft ze gezegd jah blijf nu ook nog maar even kijken. dit snapte ze niet maar naar een uurtje heerlijk thee gedronken te hebben. hebben de shetlanders heel de staldeur gesloopt en stonden ze buiten.
toen mochten ze dus gewoon buiten blijven staan.

Ik zeg als de stal groot genoeg is gewoon mee praten dat ze al jaren zo staan en dat je bang bent dat het nu mis gaat als ze alleen komen te staan.