Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

little_king schreef:Ze kunnen niks doen. Er is geen enkele wet die dat bepaald.
Laat ze daar maar eerst mee komen voordat je wat veranderd.
Rex_Rolfo schreef:Off topic: is er wat te doen aan de verlatingsangst van de kleine? Er wordt beweert dat je een join-up maar 1x moet doen omdat het wegjagen van een paard een beetje traumatiserend is (verstoten worden uit de kudde). Is dit geval vergelijkbaar? Elke keer dat TS gaat rijden wordt de Shet als het ware uit z'n kudde gezet.
)PLK schreef:Vreemd Ts, nederland op zn smalst.. Zorg dat je bij het volg gesprek bent! En anders zeggen dat die kleine n veulen is van die grote .
Die lui hebben geen verstand van paarden dussszz...
Nog een vraag aan iedereen;
in onze kudde van 3 staat de shet onderaan, de twee groten jagen haar weg bij stal en eten, maar ze lopen wel altijd met zn drieen in de wei. Nu wil ik ze met oudennieuw in de stal opsluiten.
De dominante baas in eigen box, en de 4 jarige, bang-voor-vuurwerk-welsh met de shet in n box van 3x4,5.
Dit zijn ze niet gewend, hoe groot is de kans dat de 4 jarige de shet gaat meppen??? De shet is niet bang voor vuurwerk dus ik hoop dat de welsh hier rustiger van wordt. Ps ik heb maar twee boxen. Graag jullie advies, alvast dank!
simodi schreef:Rex_Rolfo schreef:Off topic: is er wat te doen aan de verlatingsangst van de kleine? Er wordt beweert dat je een join-up maar 1x moet doen omdat het wegjagen van een paard een beetje traumatiserend is (verstoten worden uit de kudde). Is dit geval vergelijkbaar? Elke keer dat TS gaat rijden wordt de Shet als het ware uit z'n kudde gezet.
Zoiets los je zeker niet met 1x een join up doen op! Daar is een join up ook helemaal niet voor bedoeld, dat is een natural horsemanship methode van Monty Roberts.
Wordt gebruikt om jouw leiderschap tegenover je paard duidelijk te maken en te bevestigen. Maar heeft daardoor geen invloed op hoe paarden onderling op elkaar reageren.
Je stuurt het paard van je weg op een cirkel om je heen, laat hem lopen en pas als jij 'zegt' dat het mag mag hij naar jou toekomen. Daarmee accepteert hij jou als leider. (Zeer kort samengevat)
Verlatingsangst kun je eigenlijk alleen proberen af te leren door het scheiden op te bouwen en veel te oefenen.
simodi schreef:PLK schreef:Vreemd Ts, nederland op zn smalst.. Zorg dat je bij het volg gesprek bent! En anders zeggen dat die kleine n veulen is van die grote .
Die lui hebben geen verstand van paarden dussszz...
Nog een vraag aan iedereen;
in onze kudde van 3 staat de shet onderaan, de twee groten jagen haar weg bij stal en eten, maar ze lopen wel altijd met zn drieen in de wei. Nu wil ik ze met oudennieuw in de stal opsluiten.
De dominante baas in eigen box, en de 4 jarige, bang-voor-vuurwerk-welsh met de shet in n box van 3x4,5.
Dit zijn ze niet gewend, hoe groot is de kans dat de 4 jarige de shet gaat meppen??? De shet is niet bang voor vuurwerk dus ik hoop dat de welsh hier rustiger van wordt. Ps ik heb maar twee boxen. Graag jullie advies, alvast dank!
Ik zou ze juist niet gaan opsluiten, want juist omdat ze dat niet gewend zijn geeft dat nog meer stress en dan kunnen ze ook nog eens geen kant op!

simodi schreef:Citaat:Hoewel, zou het voordeel of nadeel hebben als de inspecteur zit hoe de achterblijver flipt als één van de twee uit de box gehaald wordt?
Dat vroeg ik me ook af!Dat zou toch een belangrijke rol moeten spelen bij dierenwelzijn? Of gaat het hier niet om welzijn bij dergelijk controles?
OsMo schreef:Ik heb even op de site gekeken van NVWA maar kan er geen uitgebreide informatie over vinden.
Misschien kijk ik niet goed maar ik ben wel nieuwsgierig waar deze regelgeving dan uitgebreide zou moeten staan.
Wat ik wel vind is het volgende:Citaat:Artikel 35
1.Bij algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent de wijze waarop dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren mogen worden gehouden.
2.De krachtens het eerste lid gestelde regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:
a. het vastleggen of aangebonden houden van dieren;
b. het gescheiden houden van dieren van verschillende leeftijd, geslacht of soort;
c. de ruimte waarover dieren moeten kunnen beschikken.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/geldigheidsdatum_20-12-2013#HoofdstukIII