Paniek in de trailer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsmini

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:24

Ik ga hier even meelezen. Mijn Friesje vertoont ook sinds een aantal weken bizarre reacties in de trailer. Terwijl ze zich eerst gewoon normaal liet laden, en erg rustig was in de trailer. Is het vaak nu blinde paniek. Het is voornamelijk met de bochten naar rechts. Ze staat ook aan de rechterkant in een 2-paards trailer. Die tip van het oornetje ga ik ook maar eens toepassen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:54

Let_be schreef:
@ ikke : Toevallig viel ze circa 3 mnd. geleden ineens wat af. Toen hebben we haar bloed geprikt ter controle; kwam niets uit.

We gaan sowieso aan de slag met deze tips!

Heb je toen ook expliciet op vitamines/mineralen laten controleren? Dat is niet overal een standaardcontrole en er moet een apart buisje voor worden afgetapt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 16:21

@ ikke: Ik zal dat nog eens navragen!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:02

Oornetje alleen helpt natuurlijk niet he?! Je moet dan wel ook proppen in de oren doen. ;) Ik heb gewoon watten in een pantysokje gedaan en dat goed dichtgeknoopt.. dan blijft er ook geen rotzooi in de oren achter.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:13

Lees ook even mee.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:33

Letsmini schreef:
Ik ga hier even meelezen. Mijn Friesje vertoont ook sinds een aantal weken bizarre reacties in de trailer. Terwijl ze zich eerst gewoon normaal liet laden, en erg rustig was in de trailer. Is het vaak nu blinde paniek. Het is voornamelijk met de bochten naar rechts. Ze staat ook aan de rechterkant in een 2-paards trailer. Die tip van het oornetje ga ik ook maar eens toepassen.

Zet je dr in dr eentje altijd rechts in de trailer en het gedonder is alleen in de bochten naar rechts?
Zet haar eens links waar het paard normaal hoort als ze alleen in een 2 paardstrailer staan.
De wegen lopen nl licht af naar rechts ivm afwatering en als je paard ook nog eens rechts zet staat ze dus ietsie scheef.
Ik weet niet of de rijstijl vd chauffeur daar ook nog aan bijdraagt maar het zou zomaar eens kunnen schelen als je haar links neerzet.

Het paard hoort achter de bestuurder als ze alleen in een 2 paards staan. Als je nl pech hebt en je moet de berm in en die berm is zacht dan snap je wel wat er gebeuren kan :)

Is er verder nog iets verandert aan trailer/chauffeur/rijstijl waardoor ze nu ineens dit gedrag vertoont?

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:33

Inderdaad het is altijd in de bochten naar rechts. Vandaag geprobeerd aan de linkerkant en dat ging een stuk beter..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:51

Het ging een hele poos goed, wij blij, paard blij. Afgelopen woensdag is het weer fout gegaan....

Beide stangen krom, rubber kapot laadklep, klep krom en nog wat dingen kapot.

Paard ook weer in de kreukels....

Onze hoop is compleet weg, terwijl de combinatie met rijden weer groeide.

Enige wat anders was is de chauffeur (normaal rij ik), maar deze chauffeur rijdt zelfs nog langzamer als mij. Ook gebeurde het op de snelweg, waar je weinig verkeerd kan doen...

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:09

TS ik ga even terug in je verhaal waar je zegt dat ze de stangen los geschopt krijgt, dit veroorzaakt uiteraard helemaal paniek :oo
Ik neem aan dat je stangen geborgt worden met gewone borghaken?? Deze zijn uiteraard met een onrustig paard "makkelijk" eruit te trappen, helaas hebben wijzelf die ervaring nl ook :oo je schrikt je kapot en het paard is helemaal de weg kwijt.
Voor jou zou een harpsluiting een oplossing kunnen zijn zodat je dat bij onrust in het vervolg in ieder geval voorkomt, het neemt het genoemde probleem niet weg maar voorkomt in ieder geval het 2e probleem. Kosten zijn nihil, iets van € 0.75 p st ;)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:53

Ja uiteraard worden deze geborgt, deze zijn inmiddels zelf 'sterker' dan de standaard die op een trailer zitten. Zelfs met ijzer kettinkje...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:21

Heb je de merrie al eens proberen te vervoeren in 1 of 1,5 paardstrailer? Ik heb een aantal jaar geleden een merrie gekocht die in haar jonge jaren een "ongeluk" op de trailer heeft gehad (over de stang gekukeld) de vorige eigenaar heeft haar nooit meer op de trailer gekregen en altijd met een vrachtwagen vervoerd.
Toen ik haar een aantal maanden had, ben ik gaan proberen om haar weer op de trailer te krijgen. Binnen 5 minuten had ik haar erop staan. Heb haar toen 45 minuten laten staan met de klep dicht (geen tussenschot). Geen problemen. Volgende dag weer gedaan en toen een rondje om de kerk gereden en ben dat verder uit gaan bouwen.
Zolang het tussenschot er niet in zat waren er geen problemen met tussenschot raakte ze lichtjes in paniek maar niet zo erg dat ze de trailer afbrak.
Ik heb haar een aantal jaar geleden verkocht en tegen de nieuwe eigenaresse verteld hoe ze op de trailer was. Deze vrouw had een 1,5 paardstrailer en heeft tot de dag van vandaag nooit problemen met haar gehad.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 17:25

Mijn trailer is zelfs 1 3/4, dus ruimte komt ze zeker niet tekort. In die trailer ging het sowieso beter als in de 2-paards trailer. Daar is het meteen al mis in.

We voeren haar in de trailer, laten haar soms even staan, zodat ze het niet alleen met rijden associeert.