Slachtprijs 2013/2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Slachtprijs 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:58

ach ja, dat heb ik ook te veel gehoord ' ze is zo mooi!' maar met een mooie kop kan ze niet lopen, en die pootjes doen hun werk niet meer.

Hoeveel slachthuizen zijn er eigenlijk nog in Nederland?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:59

Als ze met een tussenpersoon meegaan, of met een handelaar en ze zien er nog brood in, ongeacht of ze stuk zijn of niet, dan worden ze als het tegenzit verhandeld. Als ze eenmaal op een slachtplaats zijn zal dat minder snel gebeuren vermoed ik.
Maar ook kan een tussenpersoon besluiten het dier naar het buitenland af te laten voeren ( of zelf te doen) om zo een hogere opbrengst te krijgen.

Alja, wat rot dat ze dan naar het buitenland had gemoeten. Lou is op Goede Vrijdag dit jaar naar Nijkerk gegaan. Ik heb haar zelf weggebracht, dat mocht ook gewoon van de verzekering die ik voor haar had.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:01

Datum: 09-12-2013

Rijpaarden € 1050.00 € 1475.00
Oude paarden € 325.00 € 775.00
Jonge paarden € 250.00 € 600.00
Paarden veulens € 100.00 € 275.00
Haflinger/Fjorden € 300.00 € 675.00
Rijpony's € 500.00 € 975.00
Shetlandpony's € 20.00 € 175.00
Oude paarden p.kg € 0.95 € 1.65
Jonge paarden p.kg € 1.00 € 1.50

Is notering van de paardenmarkt in Barneveld
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 10-12-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:02

Voor school onderzoek hebben wij is naar een paardenslager in nederland gebeld. 80 cent tot 1,50 per kilo vlees is gemiddeld wat je kan krijgen in Nederland. Je krijgt alleen geld voor het vlees, dus het gewicht van de botten enzovoorts wordt helemaal niks uitbetaald. Heb niet gevraagd wanneer de mensen uitbetaald kregen, maar het lijkt mij dat je pas achteraf betaald krijgt, als je zelf je paard brengt. Zo kunnen ze het paard slachten en de kilo's vlees wegen. Onze berekening voor een paardenslager was dat een paard gemiddeld 350 kg per paard weegt(paarden en pony's geteld). Een geslacht gewicht van 250 kg per paard gemiddeld. Dus even met een simpele rekensommetje krijg je tussen de 200 en 375 gemiddeld voor een paard.Deze gemiddeldes komen rechtstreeks uit de mond van een paardenslager in Nederland dus niet door ons verzonnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:03

Maar dan moet de slachtprijs a +- 100 euro er nog af ! :)

En dit komt uit de mond van iemand die gewerkt heeft in de paardenslachterij.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:07

LukieBradley schreef:
Deze donderdag is er een pony van ons weg gegaan naar de slager.
Zij was zeker 1.50 en er zat een goed pak vlees op.
Zag er zeer net uit.
De opbrengst was 525 :)
De verschillen zijn per slager heel uiteenlopend.

klopt. Maar als je je paard in Nederland laat slachten krijg je er heel weinig voor terug.
Als je je paard verkoopt aan een handelaar krijg je makkelijk meer. Maar dan moet je ook niet vragen naar de omstandighedend die je trouwen knollie dan tegemoed gaat |(

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:08

Ik heb me er heel hard voor gemaakt dat mijn merrie niet naar het buitenland zou gaan, had gelukkig ook de dierenarts achter me staan maar als de verzekering het niet had gewild dan had ik haar uit de verzekering gedaan en nog naar de dichtstbijzijnde gebracht, geen geleur met mijn paarden voor een paar rot centen :(

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:56

Groot gelijk Alja.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:51

Laten ze gewoon in nederland slachten?
Is een particuliere slager, niet echt een heel slachthuis.
Ik kan zo gauw niet op zijn naam komen alleen dat hij heel dik is, :')
En ja, zeker weten dat ze geslacht worden :)
Ik vind de verschillen altijd zo groot, deze pony zag er ook enorm goed uit met een heel best pak vlees hoor.
Krijgen lang niet altijd zoveel maar hij betaald altijd goed.
Laatst een oude haflinger voor 300 die niks meer kon met zijn benen en er zitten er ook bij die hij niet wil.
Geloof me, het zijn ook ponys die niet gebruiksgeschikt zijn/waren.
Ik zal eens kijken of ik achter zijn naam kan komen, ik durf het echt niet te zeggen
Kan het honderd keer noemen normaal

Er is ook niks mis met handel, dat gebeurd bij ons ook maar dat kun je ook op een verantwoorde manier doen :)
Alleen dat staat los van dit topic

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:58

Ik zou voor mijn dame van 31 nog meer slachtgeld krijgen dan wat ik voor haar betaald heb en
Dat was niet veel.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:58

Paar weken terug nog een zware dikke haflinger die naar de slager gegaan is, buitenland dat dan weer wel. Bracht 750 euro op.

Voordat we een discussie krijgen, het was niet mijn dier en Ja hij is zeker weten geslacht. Ze kochten ze namelijk speciaal hiervoor op. Er werd nog opgemerkt dat die kort was en dus minder kilos en daardoor minder opbracht.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:11

in het buitenland is het een stuk normaler om paard te eten dus dat zal zeker wel een verschil zijn waarom ze daar meer opleveren

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:50

robert45 schreef:
Paar weken terug nog een zware dikke haflinger die naar de slager gegaan is, buitenland dat dan weer wel. Bracht 750 euro op.

Voordat we een discussie krijgen, het was niet mijn dier en Ja hij is zeker weten geslacht. Ze kochten ze namelijk speciaal hiervoor op. Er werd nog opgemerkt dat die kort was en dus minder kilos en daardoor minder opbracht.

Waar en welke was dat :p
Ben wel bij te horen dat wij niet de enigen zijn die vrij hoge bedragen vangen.
Alhoewel de eigenaar dan...
Vind het al raar hihi, Onze zit gewoon in noord brabant, maar wie weet slacht hij voor buitenland, geen idee

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:53

Deze is verkocht op de rodermarkt en is naar het buitenland vertrokken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:51

robert45 schreef:
Deze is verkocht op de rodermarkt en is naar het buitenland vertrokken.

Dus weet je niet of ie dood is...

Jammer dat mensen hun paard op zo'n transport gooien...

Toevallig v.d week nog contact gehad met nijkerk..en slachtprijs ligt nog steeds nabij de 75/80 ct de schone kilo.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:55

Deze is gegarandeerd dood. Alleen vertrokken naar het buitenland. Het was geen dier van ons zoals ik al eerder vermeld heb.

Dier was bevangen en werd gekocht omdat die GEEN stempels in zijn paspoort had, oftewel het medische verhaal was goed.

Ging weg voor zijn kilo's. Ze willen graag grove fjorden en haflingers hebben en betalen daar ook een goede prijs voor. Deze dieren gaan allemaal voor de slacht weg. Als er wordt gezocht naar zware paarden met kilo's, dan zoeken ze deze niet voor een dressuur wedstrijd.

Ook de belgische trekpaarden deden goede prijzen.

Wat betreft nijkerk, prima slachterij als ik alle verhalen zo van je lees. Alleen hij betaald een zeer lage prijs. Prima natuurlijk maar dat betekent niet dat hij een prijs betaald die voor elk paard geld. Er zijn zoals je in het topic kunt lezen ook andere slachterijen die beter betalen binnen nederland.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:13

Ik weet wel dat ze in duitsland veel fokkerijen hebben voor vlees. Staan vol haflingers en fjorden die natuurlijk worden gehouden om ze zo gezond en vol mogelijk te krijgen voor de slacht...wellicht dat ze daar meer geven.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:29

Afgelopen juli 2013 helaas mijn kwpn merrie naar Nijkerk gebracht. Was 1.65 groot en zag er verder goed uit. Wou ook beslist niet hebben dat ze naar het buitenland ging. We hebben 250 euro ontvangen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:25

Er staat een modervette welsh A te koop op marktplaast van 1.18 die ook naar de slacht moet. Ik heb aangeboden om haar voor 100 euro (naar mijn idee wel ongeveer de slachtprijs) over te nemen. Die mensen beweren dat de slachtprijs 250 euro is, ik vind dit zelf teveel voor een 'gokje' maar mijn penny hart speelt eerlijk gezegd ook wel wat op ;) Maar ik weet natuurlijk ook dat dit een bekende verkoop trucs is dus ik wil zeker niet teveel betalen, zit ik reëel met mijn 100 euro?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:36

Ik heb vorig jaar november een 19 jaar oude merrie laten slachten en kreeg iets meer dan 200 euro uitbetaald. Ik heb haar zelf gebracht en ben erbij gebleven tot het einde.
Deze zomer was er geen mogelijkheid om zelf twee merrie's te brengen en die zijn opgehaald, ik had verwacht iets minder te vangen vanwege het transport, maar kreeg nu 409 euro uitbetaald voor de twee.
Het waren oude merrie's van 25 en 27 jaar.
Deze paarden zijn alledrie in Nederland geslacht.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:43

Swift schreef:
Er staat een modervette welsh A te koop op marktplaast van 1.18 die ook naar de slacht moet. Ik heb aangeboden om haar voor 100 euro (naar mijn idee wel ongeveer de slachtprijs) over te nemen. Die mensen beweren dat de slachtprijs 250 euro is, ik vind dit zelf teveel voor een 'gokje' maar mijn penny hart speelt eerlijk gezegd ook wel wat op ;) Maar ik weet natuurlijk ook dat dit een bekende verkoop trucs is dus ik wil zeker niet teveel betalen, zit ik reëel met mijn 100 euro?

Geschat dat een Welsh A pony rond de 300 kilo weegt en je er 80 cent voor geslacht vlees gewicht krijgt zou je voor de pony met botten en al 240 euro krijgen. Dus dat is in Nederland grote onzin dat ze 250 euro er voor krijgen. Even geschat dat de helft van het vlees van het beestje gebruikt kan worden voor de bedoelde bestemming zou de eigenaar ongeveer 120 euro krijgen. Dus rond de 100 euro betalen lijkt mij vrij reëel.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:22

Fijn om te weten dat ik wel goed zat met mijn onderbouwde gok. Ze hadden het trouwens wel over transport dus het zou ook nog zo kunnen zijn dat ze niet in Nederland geslacht wordt... Maakt dat heel veel verschil?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:25

Swift schreef:
Fijn om te weten dat ik wel goed zat met mijn onderbouwde gok. Ze hadden het trouwens wel over transport dus het zou ook nog zo kunnen zijn dat ze niet in Nederland geslacht wordt... Maakt dat heel veel verschil?

Buitenland liggen de prijzen veel hoger!

Als er echter stempels in paspoort staan bij het medische hoofdstuk dan gaat slachten via de reguliere weg niet lukken.

De prijs is dan tientjes werk....

Maar een A welsh levert niet de hoofdprijs op. Wat is de reden dat die naar de slacht moet? Mankeert er iets aan?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:27

Buitenland betaald meer maar zou me niet onder.druk laten zetten..
Je kunt toch niet elk paard redden wat naar de slager gaat...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:36

Geen idee waarom ze naar de slacht moet, volgens de mensen die haar te koop hebben kan ze alleen maar eten en druk doen... Zou best kunnen dat er iets aan mankeert maar kan ook zijn dat ze gewoon last heeft van haar enorme overgewicht in combinatie met een gebrek aan opvoeding. Mocht ze kapot zijn brand ik er mijn vingers niet al teveel aan met 100 euro, mocht ze goed zijn heb ik mazzel ;)
Heb vorig jaar een c pony in dezelfde staat gekocht (wel voor meer) en daar hebben we nu echt een super pony aan. Vandaar dat ik de gok wel weer wil nemen, ik ben er wel bewust van dat het dit keer ook heel anders uit kan pakken maar ik vind het wel een fijn idee dat ze dan in ieder geval een eerlijke kans heeft gehad.
Maar ik laat me inderdaad niet onder druk zetten, heb het beestje ook nog niet live gezien en heb er dus geen band mee o.i.d. Ik ben in principe ook niet tegen slachten maar ik reageerde op de advertentie (waar niks over slachten in stond) en kreeg toen dus de reactie dat ze haar naar de slacht deden. En ik durf het dus wel aan om haar een kans te geven voor de slachtprijs maar dan moet die prijs wel reëel zijn :)