2 paarden op 1,5 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: 2 paarden op 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:36

Ze houden rekening met een vaste massa, niet met levende bewegende massa

daar zit een groot verschil in

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 19:44

Nou, ik ga weer eens surfen, kijken of we een leuke auto kunnen vinden met max. gewicht van 1800 kg en dan een trailer erbij van max. 1700 kg. Dan zitten we op totaal max. 3500 kg en dat mag ik weer net met mijn B rijbewijs rijden.

Het is ook niet dat ik er ellelange stukken mee ga rijden. Hooguit eens 25 km de een of ander kant op om eens op een andere plaats te kunnen uitrijden en nu in de wintermaanden naar de manege 5 km verderop te rijden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:03

Mss ook eens kijken voor je E rijbewijs. Dan kun je veilig en comfortabel op pad en hoef je geen rekening meer te houden met het gewicht van de combinatie samen. Alleen van wat de auto mag trekken. Via vakantieveilingen kun je leuke deals scoren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:20

Tja, tis eigenlijk van de belachelijke. Op vakantie zie ik regelmatig mensen met aanhangwagen of caravan rijden, die nog geen meter achteruit kunnen rijden zonder dat de hele combinatie haaks op elkaar komt te staan.
Ben regelmatig met aanhanger onderweg (ook wel eens met een dubbelasser waar ik niet mee de weg op mag, maar dan hoef ik alleen maar van de een naar de andere kant van het terrein te rijden om hooi te laden) en dan rij ik hem in 1 keer achteruit 90 graden de bocht om hup de hooischuur in. Anderen zie ik dat dus ook doen, maar dan ongewild haha. Dat zijn dus mensen met e-rijbewijs.

Hier in de buurt zag ik dat de goedkoopste BE cursus € 495 kost. Die tip van vakantieveilingen is een goede tip. gaan we eens in de gaten houden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:26

Ik heb ooit mijn E gehaald omdat ik gewoon geen zin in gezeik had met een politieagent die minder op de hoogte was van de regels dan ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:52

Suzanne F. schreef:
Nee dat gaat niet, is levensgevaarlijk.
Sowieso moet je met een VW Golf geen trailer willen trekken, echt niet. Is vragen om ongelukken.

En in een 2 paardstrailer zit een tussenschot, in een 1,5 paards niet. Dus het is onmogelijk daar 2 paarden in te vervoeren. 2 shetjes misschien maar daar blijft het bij.
Maar dan nog zou ik er nooit een VW Golf voor zetten.

Oh? Wat heeft een tussenschot hiermee te maken? Waar in de wet staat dat er een schot in moet zitten??

Dat het onmogelijk is om er twee paarden in te stoppen is echt onzin; o.a. in de IJslanderwereld is het meer dan gebruikelijk om twee paarden in een 1,5paards te stoppen en dat kan ook prima, zolang je binnen de grenzen van het laadvermogen blijft. Been there, done that.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:55

Even over het type auto: ik heb ook met een VW Golf (station) met een anderhalf paards trailer gereden en ik voelde me er niet echt prettig bij. Zowel qua ligging als qua kracht had ik het gevoel aardig tekort te komen terwijl hij het volgens de papieren wel mocht trekken...De auto van mijn ex, Renault Megan (station) turbo diesel reed echt veeeel fijner ervoor!

Wat twee paarden in een anderhalf paard trailer betreft: niet doen! Spreek uit ervaring! Jaaaren geleden toen ik nog een pennymeisje was, mocht ik met mijn verzorgpony op wedstrijd en een volwassen clubgenoot vond het veilig om mijn pony samen met die van hem in de trailer te zetten, zonder tussenschot. Dat hebben we geweten...Bovenop de brug bij Vianen (A2) is 1 van de pony's onderuit gegaan en kon dus vanwege ruimtegebrek niet meer overeind komen. Resultaat: bij de benzinepomp met hulp van een nabijwonende boer die ons zag staan, met veel moeite pony's uitgeladen, compleet over de zeik natuurlijk, en de pony van de clubgenoot alleen verder vervoerd. Bleef ik daar als 12-jarige achter, langs de snelweg, met een pony die niet van mij was en een boer die ik niet kende. Ben deze boer nog steeds dankbaar dat hij mij en de pony veilig naar huis heeft gebracht! Jaren later bleek zijn dochter ook fanatiek wedstrijdruiter te zijn, kwam ik hem tegen op concours en heb ik hem nog eens kunnen bedanken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 23:58

Ik herken het gevoel charmaine. Wij hebben hiervoor ook 2 vw golf variant stations gehad. Daar voelden we echt de caravan aan trekken. Met de golf plus diesel (die is wel een stuk hoger en vlgs mij ook zwaarder dan een gewoon golfje) voel je niet eens dat er een grote caravan achter zit.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:20

Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een 2 paards trailer met laadvermogen van 2000 kg terug te laten keuren via de RDW naar bijvoorbeeld 1400 kg. Aangezien de meeste 2 paards trailers een eigen gewicht hebben van ca. 700-800 kg zal je niet veel netto laadvermogen overhouden. Max. 600-700 kg.

De totale toegestane massa van het trekkend voertuig hoeft idd niet meer hoger te zijn dan het laadvermogen van de trailer. Bij een B rijbewijs mag de totale combinatie max. 3500 kg wegen. Ze kijken dan wel naar de kilo's die op de kentekens staan dus wellicht moet je de trailer nog laten terugkeuren. Dit kan gewoon via een formulier van de rdw.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:24

Jelle_Steur schreef:
Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een 2 paards trailer met laadvermogen van 2000 kg terug te laten keuren via de RDW naar bijvoorbeeld 1400 kg. Aangezien de meeste 2 paards trailers een eigen gewicht hebben van ca. 700-800 kg zal je niet veel netto laadvermogen overhouden. Max. 600-700 kg.

De totale toegestane massa van het trekkend voertuig hoeft idd niet meer hoger te zijn dan het laadvermogen van de trailer. Bij een B rijbewijs mag de totale combinatie max. 3500 kg wegen. Ze kijken dan wel naar de kilo's die op de kentekens staan dus wellicht moet je de trailer nog laten terugkeuren. Dit kan gewoon via een formulier van de rdw.

klopt, maar als ze je aanhouden en je hebt er 2 paarden in staan weet je dat je gelijk door mag rijden naar een weegbrug. Kans is zeer reëel dat je dan over het kentekengewicht zit. Dan ben je zwaar de pineut en je rijdt onverzekerd rond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:16

en hoeveel trailers wegen er daadwerkelijk wat er op papier staat? Ze worden gekeurd zonder rubberen matten, reservewielen, schotten etc dus ik zou m lekker op de weegbrug zetten dan weet je het zeker.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:26

Tja tinker en e pony zit je toch al gauw over de 900 kilo aan gewicht. En dan hebben we een magere tinker.
Mijn d-pony weegt nu 400 kilo toen ie in de sport liep 475 kilo.

Als je een gewone auto voor de trailer wilt hebben kun je het beste een diesel nemen deze hebben meer vermogen,trekkracht en koppeling dan bezine

Mijn fiat bravo multijet sport met 1350 trekkracht trekt de trailer veel beter dan de Toyota funcruiser van mijn ma met 1500 trekkracht.