Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:56

Coentjuh schreef:
@ sflj:

Ik heb het wel zo geleerd, dan zijn de regels veranderd?!

De regels zijn maar een heel klein beetje veranderd. En ik weet zeker dat jij het niet zo geleerd hebt.
Je hebt het verkeerd onthouden, maar dat is iets anders. ;)

Wanneer je iets wil, zoals de ts, dan kijk je eerst of de auto het mag trekken.
De auto mag 1400kg. trekken. De trailer weegt leeg 800 en dus mag dat ruim. Er mag zelfs nog 600kg in.
Maakt 1400. Die auto mag dat trekken. Waarom? Omdat dat in de papieren van die auto staat.
Dat die aanhanger een MTM van 2000kg (of misschien zelfs wel meer?) heeft, doet er niet toe. Die auto mag 1400kg. trekken.

Daarna kijk je wie ermee mag rijden. Dus of de bestuurder een rijbewijs heeft en of ie daarnaast ook nog een E rijbewijs moet hebben.
Maar die auto mag 1400kg. trekken. Altijd.

Nicole

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:16

Oke ik heb ook klein vraagje:

Ik heb een 1.5 paards trailer met leeggewicht van 610 kilo maximale gewicht van de trailer is 1600kg
Als ik dus een auto had van die 1300 kilo mag trekken en TTM van de auto 1850 kg is. Trailer + pony (420kg) = 1030 kg

Ik zou dus met deze combinatie met de nieuwe regeling met mijn B rijbewijs rijden?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:34

1850 + 1600 = 3450 kg en dat is minder dan 3500 kg. De combi mag dus vanaf 19/01/2013 met alleen B gereden worden.

610 + 420 is 1030 kg, maar zoals tinkersjakie al zegt: het leeggewicht op papier kan lager liggen dan het gewicht van een 'lege' trailer vanwege b.v. vloermat en eventueel tussenschot. In jouw voorbeeld heb je 270 kg marge, daarmee kun je wat onverwachte gewichtsverschillen opvangen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:52

maar dat vind ik nog steeds weinig marge als je een keer goed moet remmen ofzo, dan houd de auto de trailer niet recht lijkt me??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:00

Tja, volgens de wet mag het. Of het verstandig is, is een ander verhaal. ;)
Sommige chauffeurs kunnen gerust met een -volgens de wet- veel te zware trailer, achter een te lichte auto rijden en de meeste chauffeurs kunnen nog niet fatsoenlijk met een lege trailer rijden, ook al mag de auto het ruim trekken! ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:03

Daarom mag een auto ongeremd ook minder trekken dan geremd. Dat is het principe van de oplooprem, hoe harder de auto afremt, hoe steviger de rem van de aanhanger de wielen van de aanhanger afremt.

Persoonlijk heb ik wat meer vertrouwen in de opgave van de autofabrikant, ik ben zo iemand die er gemakshalve maar vanuit gaan dat die de zaak getest hebben en niet alleen van onderbuikgevoel uitgaan. Het is trouwens vanuit de wet gezien geen enkel probleem als jij graag een grotere marge aanhoudt ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:12

sflj schreef:
Tja, volgens de wet mag het. Of het verstandig is, is een ander verhaal. ;)

Mits de kogeldruk ook klopt ;)

Verstandig is een heel ander verhaal. En wat ik ook steeds weer lees, maar waarover heen gekeken wordt, ZET JE TRAILER OP DE WEEGBRUG!!!! hetgene wat er op papier staat is leuk, maar klopt in 9 van de 10 gevallen niet. Wegen is weten in dit geval. En dan pas kan je gaan kijken of je met alleen B ermee rijden kan en mag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:42

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar Rina. Die weegbrug is heel verstandig om te bepalen of trailer/caravan/aanhanger niet te zwaar beladen is en of de auto de aanhanger mag trekken. En met een weegschaal is de kogeldruk te controleren.

Voor rijbewijs echter gelden alleen de cijfertjes die op papier staan.

- mag auto het trekken
- mag chauffeur het besturen
zijn twee totaal losstaande zaken en aan beide moet worden voldaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:49

Nee hoor ik haal niks door mekaar. Als je door oom Agent aan de kant gezet wordt, en jij ervan overtuigt bent dat je trailer maar 680 kilo weegt, en ze zetten je op de weegbrug (wat dan zeker gebeurd) heb je echt een probleem als het ding daadwerkelijk ineens 950 kilo is. Mag het op papier kloppen, wil niet zeggen dat het irl ook daadwerkelijk klopt. Dus voordat je gaat lopen berekenen of en hoe je met zon combi zou mogen rijden, zet eerst die trailer op de weegbrug ;)

Er worden hier nl zelfs voor het B rijbewijs berekeningen gemaakt aan de hand van wat er op papier staat, ipv wat het ding daadwerkelijk weegt. Op de papieren van mijn trailer staat zelfs al geen vast gewicht meer. Daar staat weegt tussen de (zo uit mijn hoofd) 760 en 950 kilo. Dus van welk gewicht wil je dan uitgaan??? Het is maar net hoe hij na het wegen verder is opgebouwd (stangen, schotten trapschotten enz enz). Die tellen achteraf allemaal mee en kunnen dus een heel groot verschil maken in het gewicht wat je trailer is en of je ermee mag rijden met alleen maar B.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:51

Rex_Rolfo schreef:
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar Rina. Die weegbrug is heel verstandig om te bepalen of trailer/caravan/aanhanger niet te zwaar beladen is en of de auto de aanhanger mag trekken. En met een weegschaal is de kogeldruk te controleren.

Voor rijbewijs echter gelden alleen de cijfertjes die op papier staan.

- mag auto het trekken
- mag chauffeur het besturen
zijn twee totaal losstaande zaken en aan beide moet worden voldaan.

Totdat je aangehouden wordt en gewogen wordt......gebeurt niet vaak maar kan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:02

@Rina: Interessant. Als ik nieuwsgierig mag zijn: waar staan die 760 en 950? In de papieren van onze trailer staat een technisch maximum massa en een toegestaan maximum massa. Is hetzelfde gewicht. Vraag me af als we de trailer laten terugkeuren (b.v. omdat ik er ook mee op pad wil zonder E achter m'n B) of dan alleen de toegestane max lager wordt.

760 / 950 is trouwens voor een trailer erg weinig, is dat niet het leeggewicht ? Rijbewijstechnisch is het leeggewicht (massa ledig voertuig) even interessant als het weer in China: doet er niet toe (alleen max telt).

@tinkersjakie: wat wil je zeggen met je opmerking? Als je bij weging te zwaar bent is de aanhanger overbeladen, dat is staat los van het rijbewijs, net als kale banden of bellen achter het stuur oid.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:16

Je zei dit, Voor rijbewijs echter gelden alleen de cijfertjes die op papier staan.

Kan zijn dat alles klopt op papier maar stel je zit net 50 kilo onder wat op papier staat maar omdat een trailer meestal veel zwaarder is dan wat op de papier staat je dan toch overbeladen kan zijn.
Als je aangehouden wordt en je wordt gewogen dan ben je natuurlijk die pineut.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:19

Rex_Rolfo schreef:
@Rina: Interessant. Als ik nieuwsgierig mag zijn: waar staan die 760 en 950?

Check eens onder mijn naam :D Daar staat Duitsland 8-)
Waar ik iets in de papieren heb staan is op een hele andere plek dan jullie in NL. Maar hier in Dld wordt er dus geen vast ledig gewicht (idd ik had het over ledig gewicht) meer gegeven. En dan kan je wel zeggen die is rijtechnisch net zo interessant is als het weer in China, maar dat ben ik niet met je eens. Er worden hier op Bokt constant berekeningen gemaakt op basis van dat ledig gewicht wat op papier staat. En dat ledig gewicht kan dus in de praktijk behoorlijk afwijken van wat daar staat. En toch maakt men die berekening op basis van dat papiertje.

Dus alsnog blijf ik erbij. Trailer op de brug, daar laadvermogen bij op en je kan een reële berekening maken van wat mogelijk is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:25

Het klopt dat je dan de pineut bent, maar niet omdat je met een ongeldig rijbewijs rijdt .

In dat geval vanwege overbelading, als je gezopen hebt vanwege overschrijding alcoholpromilage en als de apk van de auto is verlopen ben je ook de klos. Groot voordeel is dat niemand alcohol en apk door elkaar zal halen, terwijl rijbewijs chauffeur en wat de auto mag trekken wel vaak door elkaar gehaald wordt.

Sorry als ik dingen heel letterlijk neem in dit topic, maar omdat we het hebben over wat wettelijk is toegestaan moet dat helaas. De uitdrukking is immers niet voor niets "volgens de letter van de wet" ;)

@rina: dat hoort op bokt.de thuis :+
imho voor NL: rijbewijs = papier, wat auto mag trekken is werkelijk.
Omdat aan alle eisen moet worden voldaan is die weegbrug zoals gezegd zo gek nog niet, maar dat is niet voor de eis van een geldig rijbewijs.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:52

Wil je nog wel eens horen als je aan de kant van de weg gezet wordt en je je paard mag afladen omdat je volgens je rijbewijs niet met die combi mag rijden ;)
En ja ik ken ze die dat is overkomen. Ga dan die agent maar uitleggen dat die trailer op papier echt maar zoveel kilo is, en je volgens die berekening er echt wel mee mag rijden.

Daarnaast als ze lelijk willen, ja pakken ze je op het rijden met een ongeldig rijbewijs. Ook dat is al gebeurd. Er staat nl in het WVW precies te zijn het regelement rijbewijzen letterlijk welk motorvoertuig of motorvoertuigcombinatie je met welk rijbewijs mag rijden. En als je dus uitgaat van datgene op papier kan je echt leuk hangen.

Rex_Rolfo schreef:
imho voor NL: rijbewijs = papier, wat auto mag trekken is werkelijk.

Daar ga je echt fout. Dat papiertje is niet alles en zegt niet alles. De afwijking is nl heel vaak meer dan de overschijdingsnorm die ze gebruiken.

Rex_Rolfo schreef:
@rina: dat hoort op bokt.de thuis

Nee want zover ik weet wordt het tegenwoordig in NL ook al niet meer met 1 gewicht op papier gezet. En zijn de gewichten aangegeven zoals hier in Dld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 01:04

Aan wat voor een afwijking moet ik denken dan rina?
100 kg? 200? 500?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:05

Je vergist je, Rina.
Of je met een combinatie mag rijden, wordt bepaald door wat er in de papieren staat. De papieren van jou (rijbewijs) en die van het voertuig. (+ trailer)
Als dan bij controle, onderweg, blijkt dat 1 van beide, of alletwee, te zwaar is/zijn, krijg je een boete voor overbelading. Niet voor joyriding ofzoiets. ;)
En dat is in Duitsland niet anders.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:17

Even een vraagje hier dan maar, mag je dan met een gewoon B rijbewijs ook met een trailer + paard rijden? Mij is verteld dat je er een speciaal rijbewijs voor moet hebben aangezien er een levend wezen in staat?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:20

Afhankelijk van het gewicht van jouw combinatie, moet je misschien (meestal) een E rijbewijs hebben. In sommige gevallen heb je aan B genoeg.
Zolang jij als particulier, jouw eigen paard(en) vervoert, hoef je geen andere papieren/rijbewijzen/diploma's te hebben hoor.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:27

sflj schreef:
Afhankelijk van het gewicht van jouw combinatie, moet je misschien (meestal) een E rijbewijs hebben. In sommige gevallen heb je aan B genoeg.
Zolang jij als particulier, jouw eigen paard(en) vervoert, hoef je geen andere papieren/rijbewijzen/diploma's te hebben hoor.

En als je het paard van een ander vervoert? (niet dat ik met een trailer rijd maar gewoon interesse, mocht het ooit een keer nodig zijn)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:47

Hoe de wet exact is, weet ik niet maar wanneer je beroepsmatig dieren voor derden vervoert, moet je daar een aparte cursus voor gevolgd hebben. Maar ik meende dat het dan pas geldt vanaf een x aantal paarden, tegelijk.
Geen agent /inspecteur zal lastig doen als jij het paard van een vriendin in de trailer hebt. ;)
Ik meende dat er een Bokker is/was die dat doet/deed met auto + trailer. Weet alleen zo gauw niet meer wie dat was.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:05

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat oom agent het zelf af en toe niet meer weet. Onlangs aangehouden (gewoon routine aanhouding) auto mocht 1800 kg trekken. 2 paards trailer 1 paard erop volgens oom agent geen probleem.

Een aantal jaar geleden van de autobaan afgeplukt, zware bus, mocht 2 ton achter, 2 paards trailer met 2 jaarling hengsten. Mocht niet van oom agent.. Oom agent wou dus ook dat wij de paarden op de parkeerplaats uitladen en vervangend vervoer regelde..
Mijn man heeft de papieren en rijbewijs uit de handen getrokken van oom agent, heeft tegen hem gezegd dat hij hoog nodig een opfriscursus nodig had. Is in de bus gestapt en we zijn gewoon verder gereden nooit niks meer van gehoord.

In beide gevallen reden wij met BE

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:13

LoveUggs schreef:
sflj schreef:

En als je het paard van een ander vervoert? (niet dat ik met een trailer rijd maar gewoon interesse, mocht het ooit een keer nodig zijn)

Zolang dat een vriendendienst is, is het geen probleem.
Zodra je geld vraagt, geldt EG1/2005, inkl alle aanvullingen en diploma's.

Voor de rest is de eerste post op pag 1 van Rex-Rolfo correct, alles wat van dat bericht afwijkt, is gezwam in de ruimte!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:15

Oke! Bedankt!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:37

ikke schreef:
Voor de rest is de eerste post op pag 1 van Rex-Rolfo correct, alles wat van dat bericht afwijkt, is gezwam in de ruimte!

Thenk joe for the compliment :o

En ja, niet elke agent kent alle details. Zo hoorde ik laatst nog van een agent die iemand op de bon wilde slingeren omdat de auto niet apk gekeurd was. Wagen in kwestie was nog geen jaar oud .... (apk pas vanaf 4 jaar). Gelukkig was er een collega in de buurt die beter wist.