Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:25

Citaat:
Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?

Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.
In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

Stierenpoep dus als in Belgie wel een kopie mag. Belgie is ook nog steeds een EU-land 8-)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:25

ik ook.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:26

Verkeerd paspoort pakken zou wel een ernstige slordigheid zijn.
Maar zulke dingen gebeuren natuurlijk geregeld.
Zit je toch in eens met een probleem.

Ik denk zomaar dat we een handschoenen vakje in ons paard moeten maken hahahaha

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:27

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:27

Uit mijn hoofd 500E met kans op inbeslagname van het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:28

Urielle schreef:
Citaat:
Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?

Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.
In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

Stierenpoep dus als in Belgie wel een kopie mag. Belgie is ook nog steeds een EU-land 8-)

Ook in Belgie is een kopie niet geldig.

Urielle

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:29

Dat stond hiervoor toch ergens? Niet waar dus?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:31

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:31

pfff best hoog bedrag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:31

Daks schreef:
Weet iemand hoe hoog die boete is?

Hoog.

Het is trouwens de houder van de paarden die de paspoorten moet kunnen tonen. Dat is de gene die de dagelijkse verzorging/controle/etc. doet. Bij paarden in een vrijstaand weiland is dat dus de hoofdhuurder/verzorger/of wie dan ook er dagelijks is. Bij meerdere eigenaren die zelf de dagelijkse verzorging delen zal je elkaars nummer toch wel hebben en kan je de anderen oproepen om te komen. Als je meer dan 3 of 4 uur op pad bent moet je zelf het paspoort bij je hebben. Voor korte ritten is dat niet nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:32

Is die boete per stal? Of per paard waar het paspoort niet van aanwezig is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:34

Luckystory schreef:
Brainless schreef:

Jawel, afgelopen week is daar nog een bericht van uitgegeven vanuit de overheid. In België is de aanwezigheid van een kopie op stal wel degelijk voldoende.
Lees maar:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/site.php?id=260&taal=nl&page=nieuws

Even offtopic, maar wtf, wordt het mutatiedocument nu afgeschaft. Na alle trammelant en kosten die ik hierdoor gehad heb. :roll:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:35

Luckystory schreef:
Brainless schreef:

Jawel, afgelopen week is daar nog een bericht van uitgegeven vanuit de overheid. In België is de aanwezigheid van een kopie op stal wel degelijk voldoende.
Lees maar:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/site.php?id=260&taal=nl&page=nieuws

Niet op stal...
Er staat dit:
Citaat:
Een kopie van het paspoort is op de verblijfplaats van de paardachtige toegelaten (als die plaats verschillend van die van de houder is). (

De houder (bv de pensionhouder) moet wel het paspoort kunnen tonen, alleen als het paard in een ander weiland (+bv schuilstal) staat, dan hoeft daar het paspoort niet te zijn (maar is een kopie voldoende).
Wel moet de verzorger (waaronder evt de pensionhouder) het paspoort kunnen tonen.
Dus heeft hij de tijd om deze thuis te halen.
Dit om te voorkomen dat je op een weiland (verwijderd van de bebouwing) je paspoort ergens moet hebben liggen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:39

Andere interpetatie dus!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:44

Ik woon op nog geen 5 minuten lopen van mijn paard. Als ze het paspoort nodig hebben bellen ze maar. Stalhouder is lang niet altijd thuis en ik wil gewoon naar wedstrijd etc. kunnen zonder trameland betreft paspoort. Stalruimte is niet groot genoeg om ook nog een beveiligde kast neer te zetten voor het paspoort. Stalhouder heeft er ook nooit wat ver gezegd, maar ik leg met alle liefde en copie neer.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:58

Brainless schreef:
De houder (bv de pensionhouder) moet wel het paspoort kunnen tonen, alleen als het paard in een ander weiland (+bv schuilstal) staat, dan hoeft daar het paspoort niet te zijn (maar is een kopie voldoende).
Wel moet de verzorger (waaronder evt de pensionhouder) het paspoort kunnen tonen.
Dus heeft hij de tijd om deze thuis te halen.
Dit om te voorkomen dat je op een weiland (verwijderd van de bebouwing) je paspoort ergens moet hebben liggen.

Hangt ervan af wie je officieel 'houder' van het paard maakt hé.
Ik ben namelijk officieel houder van al mijn paarden, ook van degene die op pension staan.
Ik verplaats ze namelijk nog wel eens en dan ga ik dat niet telkens veranderen. ;)

En als ze dat op een weide aanvaarden, zullen ze dat op een stal ook wel aanvaarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:02

LuckyStory, ik had dat ook. Ik huurde een stallenreeks op pension waar ik zelf alles rond de paarden regelde. Ook voor paarden van derden die ik trainde.
Op papier dus een eigenaar (ik of de eigenaar van het trainingspaard), een houder (ik) en een pensionhouder (verhuurder van de boxen). Dan kan de pensionhouder ook geen paspoorten tonen want ik ben houder/sanitair verantwoordelijke.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:03

Ik zie nu pas trouwens dat dit bij western staat, maar het lijkt me algemeen geldend toch?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:09

volgens mij is de boete 750 euro per paard inmiddels :brr: :brr: (en die is dus voor de pensionhouder )

toevallig een reuze stapel liggen hier, en inderdaad schijnen ze niks te doen te hebben en te controleren :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:11

Wat voor boete krijg je eigenlijk als je als mens je ID niet bij hebt?

Er komen steeds meer kosten en plichten rondom het paspoort voor de eigenaar, maar echte voordelen zijn er nog niet.
Bij diefstal is het nog steeds geen eigendomsbewijs.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:22

Hoe zit dat dan als je op een doe het zelf stal staat, waar je dus als paardeigenaar zelf verantwoordelijk bent voor je paard. Het terrein wordt gehuurd van de draf en rensport en we stichting zijn?

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:25

Brainless schreef:
Citaat:
Let op!
Als een paard geen chip en/of paspoort heeft bent u als houder in overtreding, ook al bent u niet de eigenaar! Hiervoor kunt u een boete krijgen. Wanneer u een paard vervoert of stalt wordt u als houder beschouwd.

Citaat:

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Er staat en/of, in mijn ogen betekent dit dat het dan voldoende is als het paard gechipt is.In dat geval hoeft de stalhouder het paspoort niet te hebben!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:27

bontesok zo zou je het ook kunnen lezen ja

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:32

Ja zo lees ik het :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:33

Big Brother is zich reuze aan het vervelen en zit krap bij kas >;)