Beschadiging geleende trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:49

Trailers hoeven inderdaad niet gekeurd te worden en als het een hele oude is nemen verzekeraars ze al niet meer op in de verzekering.

Jouw kennis treft geen blaam en officieel in Nederland is het zo dat als je geld betaalt en het ding "huurt" dat je dan je borg kwijt bent en verder niet aansprakelijk bent voor de schade. Wat betreft het paard ( wat ik wel heel sneu vind) kan het nichtje echt fluiten naar haar centen. Daar is jouw kennis niet verantwoordelijk voor geweest.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:49

poetser schreef:
Het gaat hier niet om mijn nichtje, maar het nichtje van de kennis.

De trailer is geleend van de staleigenaar (zonder contract voor 100 euro, waarvan 75 euro waarborg was), maar voor zover ik begrepen heb is de verzekering vervallen en kunnen de kosten daar niet op verhaalt worden. Trailer was redelijk oud en zou waarschijnlijk niet door de keuring geraakt zijn. Ik denk zomaar dat de staleigenaar nu hoopt op een gratis nieuwe trailer.

Nichtje mocht de paarden niet alleen gaan halen, zij is 16 jaar. Zij stelt haar oom, mijn kennis dus, verantwoordelijk omdat hij ondanks de schade toch is doorgereden naar huis. Echter zag hij dat als enige mogelijkheid, omdat hij bang was dat de hengst uiteindelijk door de klep heen zou komen en hij geen andere mensen kende die de hengsten konden/durfden overladen langs de snelweg.

Het speelt zich af in België.

Dit heeft niks met de verzekering van de trailer zelf te maken, maar WA of rechtsbijstand

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:50

vreemd dat het nichtje nu geld eist , ik zou me doodschamen in haar positie
ik ga er van uit dat de ouders in dit geval het netjes zullen proberen op te lossen........... arme kennis

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:50

Al zou ze het gevraagd hebben en het antwoord is ja, de verantwoordelijkheid daarin ligt toch bij de bestuurder, die heeft zijn rijbewijs en zal de afweging moeten maken of hij veilig de weg opkan.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 11:51

Kennis was de enige in de familie die een auto had die zwaar genoeg was om de hengsten op te halen. Nichtje was er niet bij, omdat zij op school zat. Haar ouders vinden ook dat het de verantwoordelijkheid is van de kennis, ten eerste al omdat het zijn keuze was om via de snelweg te gaan, wat hij enkel deed omdat die hengsten niks gewend waren en ze dus zo snel mogelijk thuis wilde krijgen zonder te veel bochten en hobbels en ten tweede omdat hij doorgereden is ipv de paarden uit te laden en vervolgens een andere oplossing te zoeken.

@ Jans, er staat inderdaad niks van op papier, behalve een overeenkomst met de vorige eigenaar van de paarden dat mijn kennis bevoegd was om de paarden van zijn nichtje mee te nemen.

@capopjekop, trailer is in redelijk goede staat meegegeven. In zoverre, dat in elk geval de klep en stang nog heel waren. Staleigenaar ken ik wel, heeft zelf ook een aantal Belgen staan die ook in die trailer vervoerd werden.

Juist omdat dit zo'n vreemde situatie is, had ik voorgesteld om hier eens te vragen wat hij het beste kan doen.

Kennis is al juridisch advies gaan inwinnen, maar ook daar werd hij niet wijzer van. Kwam er volgens hem in het kort op neer, dat hij het beste geweigerd had de paarden te gaan halen en zijn nichtje had moeten adviseren om een erkend bedrijf in te schakelen voor het vervoer

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:52

Ook al is er geen contract met de trailer'verhuurder'. Ze hebben een prijs afgestemd incl borg. En voor de rest kan die man volgens mij ook fluiten naar zijn geld. Meteen een slaatje eruit slaan. >;)

Daarom leen ik nooit mijn trailer uit........

vwb juridisch advies.........klinkt ook als mosterd na de maaltijd zeg. Vertellen wat hij beter HAD kunnen doen. Ws was je kennis dan gewoon op de bank blijven zitten ipv die hengsten te halen.
Ze moeten hem adviseren wat hij NU nog kan doen. Waardeloos voor jouw kennis zeg. Help je nog eens iemand..........
Laatst bijgewerkt door Dimple op 23-10-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:52

In België moet een trailer jaarlijks gekeurd worden hoor ;-) anders mag hij niet de baan op.
Nuja zoiezo mag hij zonder verzekering ook niet de baan op...

Eigenlijk denk ik dat de staleigenaar maar heel weinig rechten heeft maar dat het nichtje er voor zal opdraaien. Hopelijk voor haar zijn haar paarden verzekerd voor schade aan derden...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:54

capopjekop schreef:
Maar trailers hoeven niet gekeurd te worden toch? Dan lijkt het me dat er bewezen moet kunnen worden dat die trailer voorheen al kapot was en dat het niet door de paarden is gebeurd.

Een trailer moet zeker wel gekeurd worden in België, jaarlijks!
Héél onverstandig om met een ongekeurde trailer potentieel gevaarlijke paarden te vervoeren. Eender welk paard natuurlijk, maar twee zware hengsten die de trailer niet kennen, neeh, geen haar op m'n hoofd...
Als er geen contract getekend is, heeft die verhuurder van de trailer volgens mij geen poot om op te staan.
Dat nichtje trouwens ook niet, waarom was zij niet bij het vervoeren van de paarden? Als ik mijn nieuwe aanwinst zou laten vervoeren, wil ik daar toch echt wel bij zijn hoor.
Wat wilde ze trouwens, dat die man daar op de snelweg even twee hengsten zou uitladen??

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:54

jaren geleden hebben wij een, volgens mij, gelijkbare situatie gehad.
Mijn zus vervoerde een paard van een vriendin (in de trailer van mijn zus en mij), die vervolgens de trailer total loss schopte.
De verzekering van de eigenaar van het paard (de vriendin dus) heeft de dagwaarde vd trailer vergoed en gelukkig was het bedrag genoeg om een nieuwe trailer te kopen.
Naar mijn ervaring is dus de eigenaar van de paarden (je nichtje is te jong, dus haar ouders) verantwoordelijk voor de schade.
Voor wat betreft de verwondingen van het paard. erg vervelend, maar ze heeft geen bezwaar gemaakt dat ze de paarden op de trailer zetten, eigen verantwoording lijkt mij..

edit: mijn ervaring was wel in nederland :o
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 23-10-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:55

Van je familie moet je het maar hebben := Wil je je nichtje helpen, krijg je vervolgens al dit gezeik op je dak. Het is achteraf gepraat dat hij het beter niet had kunnen doen. Daar heeft hij nu niks meer aan, dus wel beetje makkelijk van dat juridische advies. Weet je ook waar hij het heeft ingewonnen? Hebben ze in belgie net zoiets als het juridisch loket in Nederland?

Ik zou ze ook echt niet langs de snelweg hebben uitgeladen, dat is veel gevaarlijker en dat doe je alleen als het echt niet anders kan. Dus een beetje naief van die familie.

baudyh

Ja okee maar dat is nou eenmaal niet gebeurd. Ze moeten hem adviseren naar de situatie zoals het nu is.
Maar volgens mij gaat het tussen de eigenaar van de paarden en de eigenaar van de trailer.

djuulsie

Ja, dat uitladen ja! Dat die kennis OP DE SNELWEG de paarden uit moet laden en een betere oplossing moet bedenken. Die ouders zijn gek!
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 23-10-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Patatje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:56

Lastige zaak zeg.

Normaliter is dat nichtje aansprakelijk voor de schade van haar eigen dieren. De dieren waren al verkocht, dus is het haar verantwoordelijkheid. Maar, de dieren zijn in bewaargeving gegeven aan een derde (je kennis). Het hangt er wel van af of je kennis Belgisch of Nederlands is. Ik geef hier de situatie voor België.

Je kennis heeft de dieren in bewaargeving genomen en is aldus de bewaarnemer. Het nichtje is de bewaargever. Art. 1933 Burgerlijk Wetboek bepaalt het volgende: de bewaarnemer behoeft de in bewaring ontvangen zaak slechts terug te geven in de staat waarin zij zich bevindt op het tijdstip van de teruggave. De beschadiging die zij buiten zijn toedoen heeft ondergaan, komt voor rekening van de bewaargever.
Eventueel dat er je kennis verweten kan worden dat hij niet zorgvuldig is geweest door door te rijden en zo de trailer niet volledig total loss zou geweest zijn. Maar volgens mij zal dit niet slagen omdat je kennis op een autostrade stond en niet zomaar aan een andere trailer kan geraken. De paarden op een autostrade parking uitladen is gevaarlijker dan doorrijden, dus heeft hij volgens mij geen fout gemaakt. Hieruit kan je afleiden dat het nichtje de schade aan het paard niet kan verhalen op je kennis.

Art. 1384 BW is hier ook van toepassing: Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
Het paard is een zaak die je kennis onder zijn bewaring had. De schade is toegebracht aan de trailer terwijl je kennis het dier onder zijn bewaring en verantwoordelijkheid had, en dus is hij in principe aansprakelijk (of zijn verzekering).

Maar...dat nichtje heeft ook een grove fout begaan door de trailer te overladen met twee 'wilde' boerenpaarden en de trailer in de handen te geven van iemand met geen kennis van paarden. Dit feit kan ervoor zorgen dat de aansprakelijkheid voor de kosten van de trailer verdeeld wordt.

Het nichtje had maar een professionele firma moeten inschakelen als ze zelf niet wil instaan voor de schade aan haar paard.
Ik kan niet 100% zeker zeggen of bovenstaande info juist is, dus voor de zekerheid nog eens rechtsbijstand inschakelen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:56

Ik zag een artikel in de autoweek staan over schade aan een geleende aanhanger.
http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=1049

Misschien heb je daar iets aan?

Het lijkt er op dat als de trailer zelf niet casco verzekerd is, de bestuurder van de auto de schade aan de trailer zelf moet betalen.
Nu kun je er nog over discussiëren of er betaald moet worden door de oom of het nichtje, maar de eigenaar moet natuurlijk de schade vergoed krijgen.
Laatst bijgewerkt door komone op 23-10-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:57

maar de eigenaar van de trailer verhuurd een onverzekerde trailer?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:58

Hoe of wat het precies wettelijk zit, zou ik helaas ook niet weten, maar ik vind de reactie van de ouders van dat nichtje wel heel bijzonder hoor...... Als ik iemand mijn toekomstige paarden op zou laten halen, zou ik daar zeer dankbaar voor zijn en als dan zoiets zou gebeuren, zou er geen twijfel over bestaan dat ik dat zélf op zou lossen!! (het wordt een heel ander verhaal als de bestuurder hele rare dingen zou doen onderweg..)
Hoe durven die mensen te zeggen, dan had hij ze (langs de snelweg!?!?!) maar uit moeten laden en dan verder kijken.... -O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:58

Jeetje wat ingewikkeld zeg! Ik denk eigenlijk zomaar dat de eigenaar van de paarden verantwoordelijk zal zijn voor de schade die zij veroorzaken dus dat het nichtje en haar ouders nog wel eens flink in de buidel zullen moeten tasten.. Ik zou als kennis zeker weigeren ook maar iets te betalen. Nog los van het sociale aspect (lekker stank voor dank zo, ik zou ze nooit meer aankijken..) Lijkt het me dat hij uit opdracht heeft gehandeld en niet kon voorkomen dat er schade ontstond, zeker al niet tot het stopmoment.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:01

Ik dacht juist dat degene die vervoerd aansprakelijk is voor in ieder geval de paarden.

Volgens mij heb ik namelijk al eens zoiets op bokt voorbij zien komen.
En werd er daarom ook gewaarschuwd niet zo maar voor paardentaxi te spelen aangezien jij verantwoordelijk bent voor wat je vervoert.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:02

Haar ouders waren op de hoogte van de aankoop van de paarden. Nichtje verzorgde zelf al jaren de trekpaarden van de staleigenaar en heeft op zijn advies de paarden gekocht. Hij heeft ook zijn hulp aangeboden bij het opleren.

Wa verzekering hebben de ouders niet. Is ook niet verplicht hier. Paarden zijn ook niet verzekerd.

@ Patatje08, heel erg bedankt voor de info. Deze ga ik gelijk doorsturen naar mijn kennis :)

Qua gewicht kan ik er weinig over zeggen. Ik heb daarvoor veel te weinig verstand van trailers. Het gaat hier om een tweepaards trailer, waar ook de staleigenaar zijn trekpaarden in vervoerd. Echter zijn deze netjes opgevoed en zijn de ritjes rustig aan, van veulen af aan opgebouwd. Dit zijn inderdaad 2 "wilde" paarden die nog net snappen hoe ze aan een halster mee moeten lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:03

Ik heb dit een keer gehad maar gewone verzekering dekt dit niet. Alleen als je een aanhangerverzekering zou hebben.
Trailer was total loss....

Edit: Ik zie dat de trailer niet apart verzekerd was. Dan is het echt pech gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:05

komone schreef:
Ik zag een artikel in de autoweek staan over schade aan een geleende aanhanger.
http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=1049

Misschien heb je daar iets aan?

Het lijkt er op dat als de trailer zelf niet casco verzekerd is, de bestuurder van de auto de schade aan de trailer zelf moet betalen.
Nu kun je er nog over discussiëren of er betaald moet worden door de oom of het nichtje, maar de eigenaar moet natuurlijk de schade vergoed krijgen.

Dat is Nederland, TS komt van België.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:07

Als ik het goed begrijp hadden de ouders van het nichtje gewild dat deze man die GEEN kennis heeft van paarden twee zwaargewicht en wilde onbeleerde hengsten in zijn eentje uit had geladen langs de snelweg!??! Zijn die mensen wel helemaal lekker?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:07

Een normale tweepaardstrailer is ongeschikt voor vervoer van twee zware jongens. Twee hengsten van dat ras wegen al snel 2000 kilo met zijn tweeen als het niet meer is. En een tweepaardtrailer mag als je geluk hebt hooguit 1600 kilo lading hebben. Maar de meesten zitten daar nog ver onder.

Zie bv dit lijstje http://www.keesverhuur.nl/paardentrailer.html

Dat stalhouder het risico neemt zijn eigen trailer te overbeladen is zijn probleem.

Laura1982

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:12

ouders meisje zijn aansprakelijk. Hun probleem dat zij geen WA verzekering hebben. Kennis heeft op verzoek van nichtje paarden vervoert. En uitladen langs een snelweg is wel het stomste wat je kunt doen. Hij heeft in mijn ogen goed gehandeld zo snel mogelijk naar huis en daar uitladen. Staleigenaar probeert er nu ook een slaatje uit te slaan en dat nichtje moet zich schamen dat ze geld eist.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:15

Heb mijn kennis net aan de telefoon gehad en jullie zijn in elk geval al heel erg bedankt voor de adviezen. Hij is met ouders van zijn nichtje (zijn broer en schoowzus) overeengekomen dat hij de kosten van de dierenarts betaald voor de verwondingen die zijn opgelopen tijdens de reis.

Verder gaat hij morgen naar zijn advocaat toe met een aantal van jullie adviezen die ik hem doorgemailt heb. Dagvergoeding voor de trailer alszijnde onkosten vind hij prima, maar een gehele nieuwe trailer wilt hij niet betalen.

Kennis en ikzelf begrijpen de reactie van de familie ook niet. Hij was de enige die zich in de positie bevond om de paarden op te halen. 25 euro voor de trailer hebben de ouders van het nichtje betaald, de waarborg heeft hij zelf betaald. Het enige dat hij wilde doen was zijn nichtje gratis uit de nood helpen omdat zij geen andere oplossing had om de paarden naar huis te halen.