Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:28

Ik ben het niet met je eens gamblercup...

Artikel 5 van de wegenverkeerswet verbiedt het een ieder, die zich op de openbare weg bevindt, zich op een dermate wijze te gedragen dat anderen en of hijzelf hierdoor in gevaar gebracht kunnen worden. Het is algemeen bekend dat paarden geen machines zijn en dus kunnen schrikken. Indien er 2 tractoren langs elkaar willen rijden terwijl er een paard loopt en de weg smal is, dan kun je er donder op zeggen dat 9 van de 10 paarden hierop op wat voor manier dan ook zal reageren. Dit zou bekend moeten zijn bij je medeweggebruikers en in deze dus de bestuurders van de tractoren...

Dus nee, de waaier van niemand hoeft rekening te houden met jou en je paard gaat absoluut niet op. Tje hebt als weggebruiker rekening te houden met andere weggebruikers. Ongeacht of het een wandelaar, ruiter, automobilist of wat dan ook is...

Ts:heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik daar even contact mee opnemen.
Laatst bijgewerkt door Neon op 21-10-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:29

IKbenEllen schreef:
Dat heb ik ook niet gezegd, dat ze een zaak heeft. Ben totaal niet juridisch onderlegd, dus ik heb geen idee.
Maar ben dan benieuwd of degenen die zeggen dat ze geen zaak heeft wel juridische kennis hebben (en een heel mak paard :D )

je hebt geen zaak.
waarom?
omdat ze niet kan bewijzen dat haar paard precies van de tractoren schrok.
misschien schrok hij niet, maar schrok zij en trok ze aan de teugel? sprong hij opzij..
misschien schrok hij van een plastic zakje?

Ik zeg niet dat het zo is!! (ik geloof 100% dat het aan de tractoren lag!)
maar het valt niet te bewijzen..

en iets dat niet bewezen kan worden in een rechtszaak is als het waren fictie.

Neon heeft overigens gelijk. maar weer het probleem is dat je niet kan bewijzen wat oorzaak-gevolg is etc.
dit zijn hele moeilijke kwesties. omdat een paard inderdaad langzaam genaderd moet worden etc. maar je kan niet bewijzen dat dit niet gebeurd is etc.
Als je nou duidelijk op zijn kont een bumper had staan. kan je daar naar wijzen.
met prikkeldaad wonden kom je niks.
tractor rijder kan zelfs nog zeggen 'is vanmorgen in de wei gebeurd' en de rechter kan hem daar gelijk in geven..
te veel niet feitelijk te bewijzen.

-> gewoon naar je eigen verzekering ( of die van je paard)

edit : wat toegevoegd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:33

KingYasFenn: is dat juridische kennis of gewoon je eigen mening (waar ts niets aan heeft).
De reactie boven je staat nl lijnrecht tegenover je.

Edit: ik zie dat je eea toegevoegd hebt.

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:38

Ff een update: bedrijf en chauffeur(s) gevonden, morgen onderneem ik verdere actie! Waaronder bellen met rechtsbijstand :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:40

IKbenEllen schreef:
KingYasFenn: is dat juridische kennis of gewoon je eigen mening (waar ts niets aan heeft).
De reactie boven je staat nl lijnrecht tegenover je.

Juridische praktijk kennis...
Bij mij op mijn vorige stal is dit verhaal ' in het extreem'.
een dame reed op een weggetje, komt een graanwagen ( ze waren het graan van het veld aan het halen) heel erg hard aanrijden. Dit gebeurde in een Holleweg en het gevolg was dat het paard aan de rand omhoog wilde vluchten nadat het schrok en vervolgens met de ruiter terug op zijn rug op de weg beëindigde.

is een hele zaak van geweest omdat ruiter enorm veel problemen met haar rug had/ nu nog heeft en het paard er ook niet goed vanaf was gekomen.
Ondanks een rechtzaak is er uiteindelijk gesproken over :
- ja meneer met de graanwagen reed te hard MAAR,
is dat wel de oorzaak van het ongeval geweest?
hier kwamen uiteindelijk een heleboel speculaties uit. maar geen bewijzen, omdat het hele voorval voor hetzelfde geld heel anders was gelopen. ook geen getuigen dus niemand kon zeggen wat hun hadden waargenomen...
daar werd ook gewezen op : het kan wel zo zijn, maar de tegenpartij roept toch echt wat anders.
( dat wordt een welles-nietes spelletje, er is niks feitelijke vast te leggen)

zij heeft uiteindelijk nooit ene cent van die man gekregen.
gelukkig haar paardenverzekering en haar eigen verzekering hebben natuurlijk uitgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:42

Oh Nina, we hebben het over dezelfde tractoren maar het waren geen houtsnippers maar maïs!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:45

Succes morgen! Hopelijk kun je iets met een verzekering regelen.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 21-10-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:46

Dankje! Net met mo gestapt... Arme Poown!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:48

Robijntjah schreef:
Ff een update: bedrijf en chauffeur(s) gevonden, morgen onderneem ik verdere actie! Waaronder bellen met rechtsbijstand :)

hopelijk helpen de chauffeur(s) gewoon mee en is er helemaal geen sprake van een zaak :)
Kan mij zo voorstellen dat als je het gezien hebt en doorrijdt je toch daarna even gaat denken...

Het is gewoon ***!!! en hoop dat je er ondanks dat ik niet geloof dat je er sterke zaak van kan maken wel je vergoeding krijgt van deze tractorrijders:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:51

Nouja, er zit zeker een luchtje aan de gedragingen van de meneer die ik nu vandaag 2 keer gesproken heb... Zijn verhaal is maar ietwat veranderd en hij had duidelijk niet verwacht mij nog te zien... Spontaan rode vlekken in zijn nek en stotteren maar hij had er niets mee te maken hoor. Heb wel een naam van een collega, voornaam en daarna bleef het stil... Wordt er steeds pissiger van! Wees gewoon een vent en biedt je excuus aan!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:56

Zaak of geen zaak... Het lijkt me dat je dat niet hoeft te weten. Achterhaal van welk bedrijf deze twee monsters zijn en ga eens op bezoek. Praat met de baas, vertel van het ongeluk en zeg daarbij dat je schade geleden hebt. Als het een schappelijke man is heb je best kans dat hij je netjes tegemoet zal komen. Doet hij dat niet, dan dring je nog eens vriendelijk aan en vraag of hij verhaal wil halen bij zijn mensen. Spreek af dat je er daarna nog eens bij hem op terug wil komen. Blijf beleeft rustig (en alles wat ik in zo'n geval niet zou zijn) Nee heb je ja kun je krijgen.
Lukt het niet, nou dan kun je altijd nog 'dreigen" met een zaak ivm doorrijden na ongeval (los van of dat mogelijk is, ga er vanuit dat hij dat ook niet weet) Ga daarna pas uitzoeken, doordat je nog 'niets' weet kun je schappelijker blijven dan wanneer je meteen met grof geschut begint.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:58

Leuk, dat draaiboek van je, maar als die kerel nee zegt en de deur dichtgooit, heb je niks. En geen poot om op te staan.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze het niet (bewust) gezien hebben. Als iemand met paard en al omdonderd, springt toch iedereen uit de auto/trekker/van de fiets om te kijken of alles ok is. Dat had je zelf niet kunnen zien, want op het moment dat je valt ben je wel ergens anders mee bezig dan oogcontact te zoeken. Vandaar dat ik denk dat ze het gewoon niet gezien hebben.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 21-10-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:00

Nee maar als dat zo is, dan heeft het ook geen zin om een zaak te beginnen. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan azijn. En zoals ik al zei, nee heb je...
Bovendien Gamblerscup, wat stel jij dan voor.... en gooit hij dan de deur niet dicht?
Laatst bijgewerkt door mrie op 21-10-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:01

Ik ben er net al geweest maar dit was niet het moment, ik ben zelf moe dus heb het voor nu even bij een gesprekje met de loonwerkers gelaten. Morgen ga ik zeker actie ondernemen!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:13

GamblersCup schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat ze het niet (bewust) gezien hebben. Als iemand met paard en al omdonderd, springt toch iedereen uit de auto/trekker/van de fiets om te kijken of alles ok is. Dat had je zelf niet kunnen zien, want op het moment dat je valt ben je wel ergens anders mee bezig dan oogcontact te zoeken. Vandaar dat ik denk dat ze het gewoon niet gezien hebben.

Dat denk ik ook als ik eerlijk ben..... Ik rij zelf regelmatig met een trekker met grof geschut erachter (even simpel gezegd)
Op het moment dat ik een andere trekker moet passeren let ik op waar mijn wagen is en waar zijn wagen is, gaat dat goed dan kijk je nog een keer in je spiegels op het moment dat je er bijna voorbij bent. Ben je elkaar voorbij dan kijk je weer voor je en kijk je niet nogmaals in je spiegels om te kijken of er niet iemand in de sloot beland is..... Zeker niet als je in jouw ogen genoeg ruimte hebt.....

Maar wat ik me vooral afvraag is wat vinden mensen nu te hard of "een rot vaart" voor een trekker / combine..... Gemiddelde trekker houd goed op met 45 à 50 km en een combine gaat max. 30 km.....
Maar een auto die met 60 voorbij raast rijd wel netjes ? Dat kan ik nooit zo goed volgen :+
Maar die discussie is hier niet op z'n plaats ;)

Vind het wel sneu wat er gebeurd is hoor TS en hoop dan ook dat je paardje zich snel weer beter voelt :(:) Maar ook ik denk dat je niets meer dan hooguit een excuses kan verwachten van het loonbedrijf......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:15

Ze keken mij beiden recht aan toen ik in de sloot belandde :+ niet gezien als ze beiden met hun neus richting mij stonden geloof ik niet in! En dat is net flink bevestigd!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:18

Oke dan is het inderdaad (zacht uitgedrukt :+ ) knap l*llig dat ze dan doorrijden.......

Ik ging er min of meer van uit dat de trekkers je allebei net voorbij waren (dus de bestuurders jou al voorbij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:20

Behoorlijk, en het verhaal wordt steeds vreemder. Maar goed, ik ga proberen te slapen en hopen dat mo zich morgen weer wat beter voelt. Ik besef me wel steeds meer dat we nog onwijs geluk gehad hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:21

Nope ik stond er zeg maar tussen in en kon dus geen kant op... En mijn merrie zag dus maar 1 uitweg :(

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:24

@kingyesfan... precies het is niet te bewijzen, maar datzelfde geldt ook voor de tractorbestuurder...
In de praktijk komt het dan vaak neer op wie de beste advocaat heeft... met het mooiste verhaaltje...

Ts: er waren zeker geen getuigen?

En niet gezien? En dat goed praten onder het excuus ik moest op mijn eigen trekker letten en die van de tegenligger.... vind ik ronduit zwak, je moet op de volledige verkeerssituatie letten, als je daar niet toe in staat bent omdat je onvoldoende ruimte hebt, dan heb je onvoldoende geanticipeerd op de situatie die gaat komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:27

Nope, helaas voor mij!

Maargoed, het gaat mij ook niet perse om de schade, meer om het doorrijden en de manier waarop er nu mee omgegaan wordt ( duidelijk liegen ) wat mij zo boos maakt! Mijn paard had wel dood kunnen zijn! Grrrrr!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:35

Hoop het ook voor je TS :(:) Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen !

Neon, ik praat niets goed, maar als trekker chauffeur zijnde hoor je de situatie al ruim van te voren in te schatten......en ook ik vind dat deze heren absoluut niet goed bezig zijn geweest :n en de situatie dus totaal verkeerd hebben ingeschat.

Als ik zelf ook maar enigszins twijfel over de ruimte die er is hou ik gas in, rem ik af of zet ik de trekker zelfs stil in de berm. Vandaar mijn opmerking over het kijken, met een trekker met aanhang haal je elkaar echt niet zomaar even in zoals je dat met een auto kan doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:38

Dat bleek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:41

Oh ik vergeet relevante informatie: beide tractoren hadden zo'n maiskargeval erachter hangen. De een vol, de ander leeg!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:43

Loonwerkers hè :+ Lijkt soms net op ze niet per uur maar per kar betaald worden :+

Hoop voor je op een flink excuus met minimaal een bos bloemen ! Y;(