Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:46

Estherr__1 schreef:
Vind 80,- á 100,- wel een redelijk bedrag, verwacht je ook dat die gene gaat lessen? Dan maakt dan miss nog wel verschil uit ook afhankelijk van hoeveel een privé les kost bij jullie

Terwijl de stalling 130 euro kost en je zelf nog mest uit de wei moet vissen?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:52

vuurneon schreef:
Estherr__1 schreef:
Vind 80,- á 100,- wel een redelijk bedrag, verwacht je ook dat die gene gaat lessen? Dan maakt dan miss nog wel verschil uit ook afhankelijk van hoeveel een privé les kost bij jullie

Terwijl de stalling 130 euro kost en je zelf nog mest uit de wei moet vissen?

Oh sorry daar had ik helemaal over heen gelezen! Nee dat is het inderdaad wel erg duur.
Denk ook dat stallingsgeld hier in verhouding duurder is..
Maar dan zou ik iets van 50,- wel max vinden omdat je inderdaad ook de mest nog uit de wei moet halen..

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 17:56

MirandaFuego schreef:
Zelf zou ik vooral heel blij zijn als ik een betrouwbaar iemand had gevonden, die kunnen nog best moeilijk te vinden zijn.
Je bent er zelf niet bij coor de week dus denk er goed over na..
Of je nu 50 of 100 vraagt, maakt uiteindelijk niet zoveel uit, als je paard maar wel in goede handen is!

Dit is absoluut het belangrijkste!

Ik heb er heel lang over nagedacht om een bijrijder te nemen, omdat ik toch een beetje huiverig ben door alle 'horror'verhalen over slechte verzorgers. Maar het is dit of verkopen, aangezien het voor mij momenteel niet rendabel is om enkel in het weekend wat met mijn paard te kunnen doen. En alleen al denken aan het verkopen van mijn paard doet pijn aan mijn hart, dus we gaan het eerst maar zo proberen.
Ik heb door dit topic al een serieuze reactie gehad van iemand, ze komt dit weekend kijken, dus ik ben heel benieuwd! :)

Ik ben overigens niet op zoek naar iemand die mijn paard komt verbeteren in de dressuur ofzo, ik ben gewoon op zoek naar iemand die hem aandacht geeft doordeweeks en er rondjes mee gaat rijden en er gewoon lekker mee bezig is.

Voor degenen die er niets voor zouden willen betalen (switt) en die er zelfs voor betaald willen krijgen (Johanna59): wat denken jullie dat tuig, voer, hoefsmid en dergelijke kost? Als mijn paard meer gereden wordt, betekent het dat zijn tuig harder slijt, evenals zijn hoeven en meer voer nodig heeft. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling, ik denk dat het niet meer dan normaal is om voor het bijrijden een vergoeding te vragen?

Verder bedankt voor alle reacties, ik ben nu wat meer op de hoogte van leaseprijzen!

switt

Re: Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:01

Ik weet dondersgoed wat dat kost, ik heb zelf ook eigen paarden. Maar ík wil dat paard en hij is mijn verantwoordelijkheid, als iemand anders voor hem zorgt ben ik alleen maar ontzettend blij en dankbaar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:04

Johanna59 schreef:
Grappig: ik zou er juist geld voor vragen, als ik een paard reed, longeerde en de box uitmestte.

Dit vind ik heel raar. Dit zou alleen het geval zijn als het paard er beter van zou worden.
Dus als jij paardlief in training zou nemen en/of zelf de kosten van hoefsmid/DA/ontworming/stalling etc. zou betalen. Maar in dit geval doe je er iemand anders een gunst mee en TS moet wel haar stalkosten betalen.
Mag best wat geld voor gevraagd worden. Ik vind tussen de 50 en de 80 euro een redelijk bedrag.

Succes TS.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:04

Persoonlijk heb ik nooit iets gemerkt van harder slijtend tuig, hoeven etc. Zolang diegene geen uren maakt op asfalt, valt de slijtage reuze mee. Hoeven slijten bij mijn paard vooral in de wei, als ze in de winter weer verharding erbij krijgen en een recreatiepaard die zo wordt bereden zal geen verandering in voer nodig hebben lijkt mij. Ik doe 2 maand met een zak biks van 10 euro, heb een sober ras en houdt die ook dusdanig.
Geef meer hooi als het flink kouder wordt, niet als ik een ritje van een uur maak :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:05

vuurneon schreef:
Persoonlijk heb ik nooit iets gemerkt van harder slijtend tuig, hoeven etc. Zolang diegene geen uren maakt op asfalt, valt de slijtage reuze mee. Hoeven slijten bij mijn paard vooral in de wei, als ze in de winter weer verharding erbij krijgen en een recreatiepaard die zo wordt bereden zal geen verandering in voer nodig hebben lijkt mij. Ik doe 2 maand met een zak biks van 10 euro :+

Maar dat betekend toch niet dat dat bij TS ook het geval is?
Ik denk dat ts heel redelijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:06

Giolli schreef:
vuurneon schreef:
Persoonlijk heb ik nooit iets gemerkt van harder slijtend tuig, hoeven etc. Zolang diegene geen uren maakt op asfalt, valt de slijtage reuze mee. Hoeven slijten bij mijn paard vooral in de wei, als ze in de winter weer verharding erbij krijgen en een recreatiepaard die zo wordt bereden zal geen verandering in voer nodig hebben lijkt mij. Ik doe 2 maand met een zak biks van 10 euro :+

Maar dat betekend toch niet dat dat bij TS ook het geval is?
Ik denk dat ts heel redelijk is.

Dat zeg ik ook niet, kijk maar eens naar mijn berichten dat ik zeg dat ik 50 euro redelijk vind ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:08

Oh, sorry. Dat had ik niet gelezen.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:09

Ik lease ook een paardje voor 2 dagen in de week voor 50 euro. Veel faciliteiten, zoals solarium afspuitplaats, paddock, kantine, buitenbak, binnenbak, longeerbak. Echt heel fijn dat het niet zo duur is, goedkoper dan op de (mijn oude) manege!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:09

Als je de pony 5 dagen ter beschikking hebt, vind ik 100 een prima prijs. Reken maar na met manege lessen, als he dat vijf keer per week doet is dat nog veeel duurder, en dit heeft veel meer vrijheid en kans op een band met de pony.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:19

Hee Eef, voor een paard als Bob vind ik inderdaad rond de vijftig a zestig euro een redelijk bedrag!
Hoop dat je een leuke verzorger/bijrijder vindt!
En anders gooi je hem maar bij Belle in de weide, kunnen we gezellig samen naar de paardjes :P

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:40

Giolli schreef:
Johanna59 schreef:
Grappig: ik zou er juist geld voor vragen, als ik een paard reed, longeerde en de box uitmestte.

Dit vind ik heel raar. Dit zou alleen het geval zijn als het paard er beter van zou worden.
Dus als jij paardlief in training zou nemen en/of zelf de kosten van hoefsmid/DA/ontworming/stalling etc. zou betalen. Maar in dit geval doe je er iemand anders een gunst mee en TS moet wel haar stalkosten betalen.
Mag best wat geld voor gevraagd worden. Ik vind tussen de 50 en de 80 euro een redelijk bedrag.

Succes TS.

Ik vind het het juist meer dan normaal.. Zie het tegenwoordig heel vaak voorbij komen, dat er geld wordt gevraagd aan bijrijders.
TS wil graag een paard, maar wegens tijdgebrek heeft ze niet de tijd om te rijden/verzorgen/uitmesten. Dat je geld gaat vragen aan iemand die dat voor je moet/gaat doen vind ik heel erg schokkend. Geld vragen aan iemand die je werk uit handen neemt vind ik persoonlijk echt not done.
En ja, het paard wordt er waarschijnlijk beter van, want die wordt regelmatig(er) verzorgd en gereden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:54

Sassy schreef:
Johanna59 schreef:

Waarschijnlijk heb jij dan ook zelf een paard en bent niet aangewezen op het paard van iemand anders om te kunnen rijden ;)

@TS, helft van de stalling vind ik ook niet verkeerd.
Je hebt er immers zelf alle kosten en risico's aan.
En dan maar een dag in de week wat je zelf zou kunnen rijden.

Geen idee hoe gehecht je aan je paard bent, maar heb je wel al eens over verkopen nagedacht?
Afhankelijk van hoe lang je studie nog ging duren en deze situatie zou blijven voortbestaan.

Als je geen tijd en geen geld hebt voor een paard, dan moet je hem weg doen.
Je kan toch niet van iemand anders verwachten, dat er betaald gaat worden aan jou voor rijden en uitmesten? Dat is toch een dienst.
Het paard wordt er beter van en de eigenaar ook.
Een paard leasen houdt in, dat het paard ook daadwerkelijk van "jou is".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:55

Zo zie je maar weer zoveel zinnen zoveel meningen en ik vind het dus heel normaal dat je er wel wat geld voor vraagt. Het is een fijne pony en gezien jouw stallingskosten zou ik de helft per maand vragen.
Voor iets meer heb je echt geen eigen paard want voor de eigenaar komen daar nog de smid kosten, entingskosten en dierenarts kosten bij.
Ik vind door er wat geld voor te vragen is de zaak ook in evenwicht gebracht. Niemand hoeft dankbaar te zijn en het is een win - win situatie. Tevens heb je dan ook iemand die echt voor haar paard wil gaan. Namelijk het "IK" (lees de verbinding) wordt vaak zichtbaar door er geld voor te vragen, dan wordt het ook echt gewild met alle verantwoordelijkheden die er bij horen. Voor niets gaat de zon op en ik moet dus ook wel lachen als ik lees bij Bomba en andere dat "geld vragen echt not done is" het is in mijn optiek het verlenen van een "wederzijdse dienst".
Voor onze merens hebben wij altijd € 75,-- per maand gevraagd en we hebben daar een fijne jarenlange bijrijder voor gehad die het met plezier heeft betaald. De vorige mocht voor niets en dat heeft een hoop ellende opgeleverd als het gaat om geen afspraken nakomen en niet waarderen dat ze zo'n fijn paard had om te rijden wanneer en hoeveel zij maar wilde.
Reken maar eens uit hoeveel een uurtje een paard huren kost, juist ja rond de € 50,--!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:00

Eens met Bomba en Johanna. Omdat TS de tijd en naar wat ik lees de financien er niet voor heeft, zoekt ze iemand. Ts wil dus financiele ondersteuning en wil dat haar paard extra aandacht krijgt, voor het paard is het dus sowieso een verbetering. Hij krijgt extra beweging, een poetsbeurt en aandacht.
Een bijrijder gaat ook tijd en geld (denk bijv aan mogelijke benzinekosten) investeren, moet gaan mesten (wat nu doorseweeks ook niet door ts gebeurd, waarom bijrijder dan wel?) en moet daar ook voor betalen. Dat begrijp ik niet.
Slijtagekosten in hoeven??? Als je in de bak rijdt??? Dan krijt je paard beweging, beter voor de doorbloeding en dus beter voor de hoeven.
En de kosten voor harnachementslijtage?? Die vind ook ver gezocht. Als jij je spul goed onderhoudt, gaat het jaren mee. Ik zou het bizar vinden om daar een bijdrage voor te vragen. Nu ligt het stil in je kast, ook niet bevorderlijk voor leer.
Ik heb zelf hievoor ook bijgereden en betaalde toen 50 euro in de eerste maanden om te kijken of het serieus is. Als je r zelf voor betaald, laat je het ook niet afweten. Daarna betaalde ik niets meer en nu heb ik mn eigen paard. Dat paard heb ik bijna 2 jaar 6 dagen in de week gereden.
Dus tja, jij wil van iemand een dienst, dan zou je daar mijn inziens niet voor hoeven betalen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:03

Ik zou er denkelijk in de situatie van TS dan ook voor kiezen om het paard te verkopen, behalve als het zou gaan om een periode van een jaartje ofzo...alla..hangt van de hele situatie af.
Maar ik zou me niet geroepen voelen iemand anders zijn hobby jarenlang te sponsoren ;)

Met bijrijders, lease e.d. hier helaas enkel slechte ervaringen opgedaan, begin ik nooit meer aan!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:37

Tuig slijt echt wel hoor als het meer gebruikt wordt mijn bijrijdster die overigens niets betaald heeft haar beugels op een andere lengte als ik nou je zou mijn beugelriemen van 1 jaar oud eens moeten zien helemaal beschadigd. Het is heel moeilijk een lieve bijrijdster te vinden ik had ook liever een vergoeding van €50 gehad maar dat wil ze niet voor een ander zijn paard betalen. Ik heb wel eens gedacht ik ga op zoek naar een ander maar die vindt je niet zo makkelijk. En ik heb liever iemand die ik vertrouw als iemand die denkt ik betaal er toch voor en vervolgens je paard overvraagd. Maar eerlijk toch wrijft het wel eens dat ze niets wil investeren behalve haar tijd

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:50

Ik vind de reacties een beetje raar van de mensen die zeggen dat het 'raar' is om geld te vragen aan je bijrijder.
Op een manege moet je toch ook betalen? En stalling is ook niet gratis hoor! Moet je nagaan als je op de manege een pony least, dan betaal je zo 250/300 euro!
Je maakt gebruik van iemand anders paard, wat je in dit geval zowat je eigen paard kan noemen, met hoeveel je er mee mag doen! Voor 5 dagen zou je makkelijk 100 euro kunnen vragen. En zeker in het geval van de facaliteiten , en wat je allemaal mag doen is zo'n bedrag niet mis. :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:20

Een manege is commercieel en daar gaat het er op zich niet om dat het paard er beter van wordt. Als het paard er beter van moet worden rijden ze het paard zelf door of zoeken iemand om dat paard te trainen en daar betaald een manege geld voor. In dit geval gaat het om een particulier die zwart/wit gezien niet voldoende tijd en geld heeft, dus iemand om een dienst wil vragen. Waarom moet iemand daarvoor dan betalen? En ook nog gaan mesten wat ze nu zelf doordeweeks ook niet doet?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:17

Harnachementslijtage vind ik ook ronduit belachelijk..

En wat betreft de kosten.. TS kiest voor een paard en dus ook voor de kosten. Mooie boel als iemand anders daarvoor zou moeten opdraaien.
Dan kan iedereen die een paard heeft wel een verzorger in de arm nemen en die dan vervolgens laten betalen.. :') Leuke sponsoractie.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:18

Jotoma schreef:
Een manege is commercieel en daar gaat het er op zich niet om dat het paard er beter van wordt. Als het paard er beter van moet worden rijden ze het paard zelf door of zoeken iemand om dat paard te trainen en daar betaald een manege geld voor. In dit geval gaat het om een particulier die zwart/wit gezien niet voldoende tijd en geld heeft, dus iemand om een dienst wil vragen. Waarom moet iemand daarvoor dan betalen? En ook nog gaan mesten wat ze nu zelf doordeweeks ook niet doet?

Juist!
Voor het rijden, verzorgen en uitmesten, wil TS worden betaald. Omdat de kosten van haar paard, voor haar al zo hoog zijn!
Dat is toch niet het probleem van een eventuele ruiter?
Ts mag haar handen dichtknijpen, als iemand het voor niets wil doen.

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:53

Het zal even zoeken worden. Hoop dat je een goede verzorgster vind. Zodat je je paardje niet weg hoef te doen. En dat je ook niet overal voor opdraait kwa kosten. Ik zou wel een soort van contract opstellen. Zodat je samen duidelijke afspraken op papier heb. Dat beide partijen niet voor verrassingen komen te staan. Er kan altijd van alles gebeuren. Ik zou dit goed uitzoeken. Bespaart je misschien een heleboel ellende.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:48

Ik vind leasen (en dus betalen) niet meer dan normaal. Je hebt alle lusten van een eigen paard en hebt geen omkijken naar eventuele extra kosten. Ideaal!

Voorheen reed ik een Quarter. Ik was de enige die hem en mocht gaan en staan waar ik wilde met hem. Daar betaalde ik € 75,00 voor. Jarenlang zo gedaan en iedereen was tevreden. Ik kon lekker rijden, de eigenaresse was er zeker van (doordat ik maandelijks betaalde) dat ik kwam en het paard vond het allang gezellig.

Er zitten twee kanten aan. Mijn ouders vonden het eerst ook belachelijk dat ik van plan was te betalen voor iets waar ik een ander een gunst mee verleende. Achteraf vonden ze het fantastisch omdat ik een "eigen" paard had en zekerheid over de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:56

Bah jammer hoe eigenaren met bijrijders weer in een negatief daglicht worden gezet zeg. Als een bijrijder mee moet betalen en mijn hemel, een drol moet rapen, dan ben je als eigenaar een geldklopper?

Ik zou zeggen, bijrijdster/leaser betaalt naar verhouding van het stalgeld en het aantal dagen per maand. TS geeft ook aan dat het hier om LEASEN gaat , niet om bijrijdpaard of enkel verzorgpaard maar echt leasepaard. Lijkt mij logisch dat je dan ook het een en ander zelf moet doen, dit zal heus wel in overleg zijn. Beetje flauw dat er dan gelijk wordt geroepen dat ze d'r paard maar moet verkopen. Ik heb straks ook geen tijd voor m'n pony vanwege operatie en herstel, moet ik m'n knol dan ook maar gelijk verkopen? Zou mooie boel zijn.

Mijn bijrijdster rijdt 2 dagen in de week, die hoeft dan verder geen klussen te doen omdat ik er zelf ben en die betaalt ook een bedrag wat in verhouding staat tot het stalgeld. Ik ben echt geen geldklopper maar ik ga de hobby van een ander niet financieren. Dan ben ik namelijk ook op zoek die mijn pony overkoopt en waar ik gratis mag rijden zonder toezicht.