Belgische Bokkers: paard in gezinspolis verzekering of apart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:57

t ja hospitalisatieverzekering dekt wel de verwondingen maar geen blijvende schade die vlp wel dekt, die verzekering dekt de persoon voor alle schade met om het even welk paard

Urielle

Re: Belgische Bokkers: paard in gezinspolis verzekering of apart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:01

Maar dat zit dus al in mijn bestaande Ongevallenverzekering, die tevens dekt als ik een autoongeluk krijg of ondersteboven geboemst wordt op het zebrapad of thuis van een ladder vlieg ofzoiets.
Dus dat is voor mij dubbelop :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:03

wuyts schreef:
Hoe zit het als je je paard uitleent en de ruiter krijgt een ongeval met je paard? Paard is gekwetst en moet opgenomen worden in de kliniek.
Is er een verzekering in Belgenland waar je 'geleende' paarden kan verzekeren? Ik had vroeger een verzorgmeisje die mij een uittreksel uit haar verzekering gegeven had maar ben het kwijt...
Ik ben bij AG verzekerd.

Ik weet dat je in Belgie als je een paard van een ander verzorgt en rijdt een verzekering als bijrijder hebt, maar volgens mij is dat voor de schade die de ruiter veroorzaakt aan derden en niet de kosten van bijv. kliniek voor het paard. Maar daar ben ik niet zeker van omdat ik dat eigenlijk nooit afgesloten heb :o

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:05

Schade aan derden veroorzaakt door het paard zit bij mij in de familiale verzekering inbegrepen (twee paarden waren sowieso inbegrepen).

Dus bvb. als je paard uitbreekt en iemand z'n tuin verwoest of je paard verschiet en maakt een autospiegel stuk van een geparkeerde wagen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:31

en waar ben jij verzekerd Laurrren, bij welke bank? :)

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:45

Je hebt een pb'tje :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:26

Laurrren schreef:
Je hebt een pb'tje :)

Ik wil ook een pb! Wil het eigenlijk wel allemaal goed geregeld hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:59

Mag ik ook een pb?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:03

Geloof dat dat bij mij ook zo is Laurren, ik ben bij Centea/ Crelan.
Maar we moesten geloof ik wel aanmelden dat we eerst 1, dan 2 paarden hadden.

Voor de rest ben ik via de VLP ook verzekerd en hebben elk van m'n twee paarden een eigen verzekering bij Catherine De Buyl.

Verzekeringen zijn ook een flou iets é.
Als de staleigenaar m'n paard naar de wei doet en hij beschadigt een auto op de parking/ op de baan dan is het de verzekering van de stalhouder die ervoor opdraait.
Als ik m'n paard vast heb en hij beschadigt een auto op de parking/ baan dan draait mijn verzekering ervoor op.
Als ik er af val tijdens de les door een stom ongeluk is het mijn verzekering die ervoor opdraait.
Als ik er af val tijdens de les door een fout/ onkunde van mijn lesgever is het zijn verzekering die moet tussenkomen.
Als ik er af val tijdens les/ ander moment doordat mijn paard schrikt van een derde kan ik in principe bij die derde zijn verzekering gaan aankloppen. Ondanks dat het op het terrein van de stalhouder is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:00

Voor de geïnteresseerden: ik heb het boekje wat we toen gekregen hebben van LRV nog digitaal teruggevonden. Als je even je mailadres pb't dan bezorg ik het!

Ik heb in elk geval genoteerd:
- De houder van het dier is altijd aansprakelijk voor het dier : ook als het uit het weiland ontsnapt en je er dus niet bij bent. Wie de "houder" en dus juridisch bewaker is is soms nogal omslachtig: als ik mijn paard bij iemand anders stal, is die andere persoon verantwoordelijk. Als ik op straat een vreemd paard vang, ben ik verantwoordelijk omdat ik 'm gepakt heb.
- KBC Polis paarden (die extra polis van 93 euro die ik heb afgesloten) dekt
* Burgerrechtelijke aansprakelijkheid : voor schade door toedoen van een dier of een daarmee bespannen rijtuig
MAAR zijn daarbij uitgesloten
° schade veroorzaakt door opzet
° schade veroorzaakt in staat van dronkenschap, onder invloed, ...
° schade die moet verzekerd worden in een andere, verplichte verzekering
° schade te wijten aan een kennelijk slecht onderhouden omheining
° schade aan goederen (dieren) die onder uw bewaking werden gesteld
° schade door burenhinder

Zijn verzekerd: de verzekerde en de personen die bij hem inwonen (dus bv geen kinderen die het huis verlaten hebben maar nog wel met het paard komen rijden)

* Rechtsbijstand

* Lichamelijke ongevallen

- Algemene polis LRV
* Burgerrechtelijke aansprakelijkheid (voor bestuur, leden, terreinschenkers, jury's, ...)
* Rechtsbijstand

Deze verzekering geldt:
- tijdens verzekerde door LRV georganiseerde activiteiten (training voor het achttal, lessen gegeven door de club, wedstrijden, ...)
- ook tijdens niet-paardgerelateerde LRV-activiteiten (bijvoorbeeld een door de club georganiseerde kwis of fuif)
- op weg van en naar door LRV georganiseerde activiteiten (je moet op weg naar tornooi om een of anderre reden je paard uitladen en die breekt uit => gedekt)

- Speciale polis privé (die extra verzekering van 6 euro die je kan afsluiten)
Geldt tijdens wandelingen of oefeningen die een LRV lid met paard onderneemt op eigen initiatief, los van om het even welke organisatie en dit vanaf het ogenblik van het optuigen tot het aftuigen van het paard
Blijven uitgesloten: activiteiten ingericht door een manège (lessen), deelname aan officieel georganiseerde wedstrijden, uitbraak van paard, bezoldigde activiteiten. De meneer van KBC zei daarbij dat dit eigenlijk enkel interessant is voor mensen die LRV rijden met hun paard als dat op een manège gestald is... maar het waarom daarvan ontgaat me ff :+

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:06

Wat lees ik hier toch allemaal verkeerde dingen over de KBC verzekering..
Pony's zijn mee verzekerd in de gezinspolis (tot stokmaat 1m48) daarnaast zijn 'kleine paarden' bv. haflingers ed. ook mee verzekerd.

Wie specifieke vragen heeft over de polis mag ze altijd aan mij stellen, ik werk nl. bij de KBC :D (wel verzekeringen, geen bank)

En ivm een brommer die goedkoper is bij Touring, da's normaal hé. Bij Touring mag je alles zelf regelen als je iets aan de hand hebt. Bij KBC heb je daar een makelaar voor. Dat maakt een groot verschil uit qua prijs, maar ook voor je eigen gemak. (Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk, 't is niet omdat ik werk bij KBC, dat ik KBC fantastisch vind ofzo. Maar ik merk toch dat er ERG veel mensen terugkomen van zo'n verzekeringen als Touring ed. omdat ze problemen hebben nav een schadegeval).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:46

Ik heb nog wel een vraag Lien :D : de hoogte van onze hypotheek is gekoppeld aan de verzekeringen die wij via KBC hebben lopen. Gaat dit op aantal verzekeringen of op de totale hoogte aan premie die je betaald?
DWZ: is het voor ons interessant om de Paardenpolis af te sluiten bij KBC omdat daardoor de hypotheek erop vooruit gaat, of (wat nu mijn idee is) kan ik beter mijn Gezinspolis overbrengen bij een andere bank die de paarden wel inbegrepen heeft en evt. een kleine verzekering bij KBC extra afsluiten om de hypotheek zo te houden?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:48

volgens ik mij kan herinneren (in mijn gezinsverzekering) zit 1 paard inbegrepen zonder extra polis. Voor mijn tweede heb ik destijds een apart contract moeten afsluiten.. weet enkel niet bij welke verzekering ik zit.. de makelaar doet dat allemaal voor mij...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:56

Urielle ik zou eens gaan horen bij een gewone verzekeringsmakelaar. Eentje die voor verschillende maatschappijen werkt. Onze paarden zijn dus meeverzekerd als het om schade bij derden gaat. Voor mezelf heb ik die extra VLP verzekering. Zo'n makelaar vind ik beter dan zo'n bankverzekering.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:58

Hangt van je contract af Urielle. Wij hebben hier zo een dossier gehad met klanten (kwamen van A r g e n t a) en die waren dus ook van plan om met hun gezinspolis naar ons te komen. Ze hebben hun polissen bij A. moeten houden want de rente zou anders echt gigantisch omhoog gaan. Een andere polis in de plaats afsluiten zou een oplossing zijn, maar ik las dat je al een ongevallen verzekering hebt? Ik zou niet weten welke polis je dan zou willen afsluiten in de plaats van je gezinspolis.
Daarnaast zou je daar volgens mij ook geen voordeel mee doen. Je gaat dan waarschijnlijk wel minder betalen voor je gezinspolis, maar uiteindelijk ga je dan nog een extra polis moeten afsluiten bij KBC waardoor je daar ook weer voor moet betalen..
Maar dat is mijn mening hé. Heb je al pensioensparen? Misschien dat ze met zo'n polis wel akkoord gaan. Maar dan zal je ook jaarlijks een bepaald bedrag moeten storten.
Nuja, best eens bij de bank binnengaan denk ik. Ik ken niets van de bank, wij zijn makelaar van KBC maar mogen eigelijk alle verzekeringen verkopen (wij hebben ook polissen van bv. Axa ed lopen).

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:00

Staat dit niet gewoon beschreven in je polis? Ik ben verzekerd bij fortis (Top Familiale) en daarin zitten tot twee paarden bij verzekerd. Heb je er meer dan moet je er een BA paard bijnemen

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:02

petraaken schreef:
Urielle ik zou eens gaan horen bij een gewone verzekeringsmakelaar. Eentje die voor verschillende maatschappijen werkt. Onze paarden zijn dus meeverzekerd als het om schade bij derden gaat. Voor mezelf heb ik die extra VLP verzekering. Zo'n makelaar vind ik beter dan zo'n bankverzekering.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Bankkantoren hebben meestal maar 1 'expert' verzekeringen en die expert kent er meestal ook nog niet al te veel van. Het spijtige is, dat als je een hypotheek wil, je meestal daar je verzekeringen wel moet afsluiten. Hierdoor zit je vast.
Makelaars zijn over het algemeen veel beter en weten waar je het best én goedkoopst gesteld raakt.

Maar ik blijf het herhalen, let op met rechtstreekse verzekeraars. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:05

Binoche schreef:
Staat dit niet gewoon beschreven in je polis? Ik ben verzekerd bij fortis (Top Familiale) en daarin zitten tot twee paarden bij verzekerd. Heb je er meer dan moet je er een BA paard bijnemen

Wij hebben volgens mij ook een top familiale bij Fortis en daar zitten de paarden inderdaad standaard bij in. Bij ons hebben ze ook niets gezegd van een beperking van het aantal (heb er ook maar 2 in ieder geval). Onze hypotheek loopt daar ook en daardoor kregen we een korting op de familiale en brandverzekering.
Maar ik hoor inderdaad vaker bij ons in de buurt dat familiale polissen enkel pony's tot stokmaat 1.48m dekken.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:07

Bij de Familiale van Ethias zitten paarden er ook bij, mits ze enkel recreatief gebruikt worden, dus ook geen wedstrijd/topsportpaarden..

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:27

lienbono schreef:
Wat lees ik hier toch allemaal verkeerde dingen over de KBC verzekering..
Pony's zijn mee verzekerd in de gezinspolis (tot stokmaat 1m48) daarnaast zijn 'kleine paarden' bv. haflingers ed. ook mee verzekerd.

Hoe komt het dan dat ze hier (wel enkele jaren geleden) de pony zijn komen meten na een schadegeval of is er in tussentijd iets veranderd?
Tot welke hoogte zitten ze dan wel in de gezinspolis?
Hoeveel pony's zijn er dan verzekerd?

(Gelijk van profiteren om mijn vragen te stellen)