Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:56

kinge schreef:
wauw het kan dus echt? haha!

Ik wou het niet geloven maar er rijden dus echt mensen zonder E rijbewijs en het mag gewoon :D
ik heb een auto die max 1500 kg geremd mag trekken.
Dan mag ik met een 2 paardentrailer rijden met 1 paard er in?
Of alleen met 1.5 paardtrailer?

Als die 2 paards voor meer dan 1500 kg op het kenteken staat mag je hem dus zelfs leeg niet achter je auto vervoeren omdat je geen E hebt. Anderhalf kan wel mits met max. gewicht op kenteken lager is dan 1500kg

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:59

Leorah schreef:
Ik dacht dat ze nu niet meer naar het maximaal beladen gewicht maar naar het werkelijke gewicht moesten kijken?

Dat is wanneer je B + E hebt.
In eerder genoemde link staat het volgende
Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

vetgedrukte houdt dus in dat ze naar je papierwerk kijken en niet wat er daadwerkelijk aan gewicht achter hangt.

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 23:03

Ok dus als ik het goed begrijp moet je naar het kenteken van de auto kijken. die mag dus max 1500 kg trekken.
En je moet kijken naar het kenteken van de trailer. Als die op 1500 kg staat mag ik rijden?

De 2 paards trailer die ik anders mee neem is 650 kg?

Muronia

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:07

TinePine, maar stel (is dus gewoon even een voorbeeld):

Ik heb een auto die 1400 kg weegt. Deze auto mag 1500 kg geremd trekken.

De tweepaards trailer heeft een leeggewicht van 620 kg en een maximaal beladen gewicht van 2200 kg.

Dan zou ik dus met mn B-rijbewijs die trailer met 1 paard erop mogen rijden, want het leeggewicht + laadvermogen komen samen niet boven de 3500 kg uit en het werkelijk gewicht blijft onder de 1500 kg die de auto mag trekken... toch?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:09

Nee want het laadvermogen van die trailer is 2200 kg, dus leeg mag hij nog niet achter je auto, omdat dit dus hoger is dan wat je auto mag trekken.

edit: ik moet het goed zeggen. Hij staat max gewicht 2200 kg op je kenteken en dat is het enige waar naar gekeken wordt op het moment dat jij aangehouden zou worden. Wanneer je E hebt zou het wel kunnen dan kijken ze naar wat je er werkelijk in het staan. (beetje kinderachtig maar zo werkt het wel) En bij twijfel ga je dan op de weegbrug
Laatst bijgewerkt door TinePine op 13-08-13 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:10

Ik rijd nu 2 jaar rond met mijn B rijbewijs en trailer. Wij zijn totaal 2600 kilo.
Ik heb het zodoende leert men geleerd. In de zomervakantie, voor ik mijn paard had, trailer geleend van mensen en gewoon met een lege trailer met mijn moeder ernaast rond gereden om het gevoel te krijgen. Op een lege parkeerplaats geoefend met achteruit rijden, zowel recht als in een bochtje, op een smal stukje keren ed. Sinds ik mijn paard heb( 20 augustus 2 jaar) rijd ik hem altijd zelf. Nog eenmaal heeft mijn moeder hem gereden, dat was omdat ik in het gips zat en paard naar huis moest.
Ik heb vaker bij mensen in de auto gezeten die gewoon BE hadden, en al enige tijd rond reden, waarvan ik dacht, nou mijn paard hoeft niet met jullie opstap hoor. Waarvan de paarden trillend van de wagen afkwamen.
Sowieso gaat mijn paard lastig met 2 paarden en heb ik zelf een 1,5 paardstrailer en geschikte auto. Dus gaat het prima.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:11

Maar dat staat er niet..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:13

Leorah schreef:
Maar dat staat er niet..

waar niet :)? wat staat er dan wel?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:15

In dat stukje wat je net aanhaalde, staat alleen dat het totaalgewicht niet meer dan 3500 kg mag zijn.. waar staat dan dat ze kijken naar het laadvermogen en niet het werkelijk gewicht op dat moment? Volgens mij was dat namelijk ook iets dat veranderd is met die nieuwe regels.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:16

Jawel, er wordt bij een B rijbewijs naar het totale gewicht op papier gekeken. Dus het totale laadvermogen van 2200 kilo van de trailer + de 1400 van de auto. Dit blijft al niet onder de 3500 kilo. Daarnaast heeft jouw auto dan de "beperking" dat hij 1500 kilo geremd mag trekken. Die 2200 kilo van de trailer, komt dan boven de toegestane 1500 kilo uit.(ze kijken bij een B rijbewijs alleen naar papier, niet naar daadwerkelijke belasting op dat moment) Als je het geheel op papier terug laat keuren naar 1500 kilo, dan zou je er mee mogen rijden.
Laatst bijgewerkt door liedjuh2 op 13-08-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:16

Hier zijn al vele topics over en ieder heeft zijn eigen uitleg Tine Pine heeft het goed en duidelijk uitgelegd. Dus lees dat goed en stel geen verwarrende vragen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:18

Ah daar zat het "foefje" in. Terugkeuren inderdaad. Dan klopt het wel weer. Je hebt gelijk (jullie beide), ik was er even niet goed bij. Is trouwens niet mijn situatie hoor, was puur een voorbeeld. Ik heb een 1.5 paards trailer met maximaal beladen gewicht van 1300 kg en mijn auto mag 1400 trekken.

@ pillow, ik geloof niet dat jij hoeft te beslissen wat voor vragen ik wel of niet mag stellen? }:0 beetje rare opmerking.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 13-08-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:18

Leorah schreef:
Maar dat staat er niet..

Wel.

Er staat namelijk LEEGGEWICHT = 620 + laad VERMOGEN = 2200 is samen 2820
DUS te veel voor een normale personen auto. Daarnaast komt ook nog het Leeggewicht EN laadVERMOGEN van auto erbij dus zit je RUIM boven 3500

wat wel mag =

Auto weegt: 1500 KG en heeft massa ledig gewicht van: 2035
TRailer weegt 500 kg en heeft massa van 1300 kg
dat is samen
3335 kg dus zit je onder de grens van 3500

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:21

Leorah schreef:
In dat stukje wat je net aanhaalde, staat alleen dat het totaalgewicht niet meer dan 3500 kg mag zijn.. waar staat dan dat ze kijken naar het laadvermogen en niet het werkelijk gewicht op dat moment? Volgens mij was dat namelijk ook iets dat veranderd is met die nieuwe regels.

Dat geven ze aan met de tekst leeggewicht+laadvermogen
Moet toegeven dat ik het zelf ook heel verwarrend vond destijds, maar ik heb er toen een hele studie van gemaakt, omdat ik de juiste auto moest uitzoeken waarmee ik zelfstandig op stap kon.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:24

Huh dat wist ik eigenlijk helemaal niet.

Wij hebben een subaru forester voor een ifor williams tweepaards trailer.
De trailer weegt 900 kilp, als ik daar 1 paard van ongeveer 550 kilo in doe, gaat dat als het goed is lukken.
Gek eigenlijk :+

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:25

kinge schreef:
Ok dus als ik het goed begrijp moet je naar het kenteken van de auto kijken. die mag dus max 1500 kg trekken.
En je moet kijken naar het kenteken van de trailer. Als die op 1500 kg staat mag ik rijden?

De 2 paards trailer die ik anders mee neem is 650 kg?

Dat is waarschijnlijk het leeggewicht van die 2 paards. Max toegestane gewicht moet je naar kijken. Dat is het leeggewicht + laadvermogen. Voor 2 paard is dat max massa bijna altijd 2000kg of meer, tenzij deze is teruggekeurd bijvoorbeeld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:25

Ja dat is nog een hele puzzel, ik heb mijn auto toen ook gekocht omdat ik daarmee net binnen alle regels viel voor het B-rijbewijs EN het nog een beetje betaalbaar wou houden in de wegenbelasting (moest ook een diesel zijn ivm de 50000 km die ik per jaar afleg). Helaas staat mn beste vriend nu bij de garage voor een dure klus en ik vrees dat ik het komende jaar toch weer moet gaan zoeken naar een andere geschikte auto.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:26

essie_blue schreef:

De trailer weegt 900 kilp, als ik daar 1 paard van ongeveer 550 kilo in doe, gaat dat als het goed is lukken.

Wat gaat lukken?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:27

Oh nee.. je moet dus kijken naar het laadvermogen.. dat is van een ifor williams erg veel, dus dan ga ik er alsnog ruim overheen.. Helaas haha!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:27

TinePine schreef:
essie_blue schreef:

Wat gaat lukken?

Om met enkel ewn B rijbewijs te rijden, maar ik had het helaas verkeerd gezien.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:28

essie_blue schreef:
Oh nee.. je moet dus kijken naar het laadvermogen.. dat is van een ifor williams erg veel, dus dan ga ik er alsnog ruim overheen.. Helaas haha!

Ik dacht al zoiets ;-) , daarom vroeg ik wat gaat lukken haha met enige achterdocht :(:)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:29

smurffie schreef:
set_elkol schreef:
de maximale toegestane massa van de trailer (eigen gewicht voortuig + laadvermogen) moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.
en daarnaast, moet die maximale toegestane massa + de maximale toegestane massa van de auto lager zijn dan 3500 :) (dus niet de combi die je op dat moment gebruikt op zich, maar het maximum wat er mogelijk is)

dus de auto moet zwaarder zijn dan de mtm van de trailer, en alles bij elkaar onder de 3500.

Misschien handig om niet iets te roepen wat niet waar is?
Sinds januari dit jaar zijn de regels veranderd.
Zolang de auto het mag trekken en je onder de 3500 blijft hoeft je auto niet zwaarder te zijn.

Sinds wanneer mag je met een combi rijden die zwaarder dan het toegestane gewicht van je auto rijden?
Buitenom dat het slecht is voor je auto (er staat niet voor niks op wat de auto max mag trekken)
Schijnt dat je gewoon een boete kan krijgen.

De regel momenteel is, dat je niet boven de 3500kg samen uit mag komen,
Dus auto plus trailer plus paard.

Maar! Je trailer plus paard mogen niet zwaarder zijn dan de max. treklast van de auto.

Dus als er op je papier staat dat je 1200 mag trekken, mag je niet meer dan 1200 trekken.

In mijn geval is de auto 1285, maar het trekgewicht (geremd) 1400kg. de trailer weegt 500 paard ruim genomen 600 = 1100. plus 1285 van het gewicht zit ik op 2485kg, en mag ik dus zonder E rijden.

Echter heb ik mijn E wel gehaald, want volgend jaar word t vast weer veranderd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:30

Leorah schreef:
TinePine, maar stel (is dus gewoon even een voorbeeld):

Ik heb een auto die 1400 kg weegt. Deze auto mag 1500 kg geremd trekken.

De tweepaards trailer heeft een leeggewicht van 620 kg en een maximaal beladen gewicht van 2200 kg.

Dan zou ik dus met mn B-rijbewijs die trailer met 1 paard erop mogen rijden, want het leeggewicht + laadvermogen komen samen niet boven de 3500 kg uit en het werkelijk gewicht blijft onder de 1500 kg die de auto mag trekken... toch?

en als meneer agent je aanhoudt bekeurd hij je toch.
De reden is dan, " wie zegt dat je om de hoek niet een ander paard oplaad"?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:31

Wat ik had geschreven (en wat je nu quote) klopt niet, dus laat mijn voorbeeld maar voor wat het is aub....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:32

smurffie schreef:
TinePine schreef:
Van de rijksoverheid krijgen wij de volgende info
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Bij b rijbewijs:
Citaat:
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Dit is ook wat er al sinds feb op de site staat, heb er zelf namelijk al eerder naar gezocht.

Dat is best raar, aangezien je auto dat inprinciepe niet aan kan.