aanleg beregening en nu al problemen binnen 2 weken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:25

Pomp onderin? Ik begrijp niet wat je bedoeld..Of bedoel je dat ding wat aan de slang vastzit die helemaal onderin de put hangt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 20:15

Nou, het is weer raak hoor.
We hadden de pomp keurig netjes afgesloten voor de eventuele vorst, precies zo gedaan als was uitgelegd. Nu wilde ik afgelopen zaterdag de stoep gaan spuiten en daar dus de pomp bij gebruiken.
Dus sluiten wij m aan en er gebeurt helemaal niets.....
Heb er vandaag een mail voor uit gedaan maar nog geen reactie gehad, kan nog maar ben benieuwd.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Er is niets aan de pomp of wat er aan vast zit veranderd of aan gedaan. Alles is nog exact zo.
Toch pompt hij geen druppel water omhoog.
De wel kan toch niet nu al op zijn? Heb er amper gebruik van gemaakt en de stand van het grondwater is nog aardig aan de hoge kant hier. Bij de buren zit een meter en het water zit op iets meer dan 4m

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:24

Wij gebruiken een handpomp om water te pompen voor de pony's. Doet soms ook niets, dan moeten we er een paar liter water indoen en dan 'pakt' hij weer. Als je hem zo lang niet hebt gebruikt denk ik dat het zo iets simpels moet zijn. De grondwaterstand moet nu echt ruim voldoende zijn.

tienus63

Re: aanleg beregening en nu al problemen binnen 2 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:29

Moet er niet eerst water in de pomp gedaan worden vanaf bovenaf zodat ie goed vacuüm kan aanzuigen.
Vaak kun je water bijvullen via het gat waar je de pomp leeg hebt laten stromen.
Nooit een pomp droog laten draaien, dan gaat ie stuk.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:34

ik vermoed ook dat er ergens lucht zit waardoor de pomp niet pakt.

Als de put niet voldoende capaciteit heeft begin je met water en neemt daarna de druk af totdat het het geheel wegvalt. Dat de put droog zou zijn is dus niet het geval, daar hoef je dus geen angst voor te hebben.

Doordat er ergens lucht zit of wordt aangezogen kan de pomp het water niet verpompen.
Het andere dat ik kan bedenken is dat er nog een afsluiter (kraan) dicht staat.

succes

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:16

Toen we merkten dat de pomp geen water omhoog haalde hebben we deze direct weer uitgezet.
Ik kan eens kijken of er ergens van buitenaf water in gedaan kan worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:53

Ik kan nergens water in de pomp gieten.
Er moesten 2 bouten worden los gedraaid en het stroom eraf en de kranen los.
Het water liep door de onderste bout er uit wat er nog in zat.
Zo hebben we de pomp winterklaar gemaakt.
De laatste keer dat we hem hadden gebruikt was in januari.
Zo heel lang geleden was dat niet.
Jammer genoeg heb ik nog niets gehoord van diegene die de pomp heeft geslagen en aangelegd.
Ik wacht nog tot morgen en dan mail ik hem overnieuw.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:32

Diegene die de pomp heeft geslagen en aangelegd reageert dus niet op zijn mail, niet erg netjes.
Er was vanmorgen iemand hier voor wat anders en die heeft even naar de pomp gekeken, we hebben alles weer goed aangedraaid na de winterstop daar kon hij niets vreemds/raars in ontdekken, hij kon ook alleen als verklaring geven valse lucht of een schoep ( weet niet of je het zo schrijft, een rubber iets in de pomp zei hij) is kapot geslagen maar met zo'n jonge pomp mag dat niet gebeuren.

Baal er wel van dat hij niets laat horen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:49

Waarom bel je dan niet gewoon even? Het is natuurlijk niet netjes dat hij zijn mail niet beantwoordt, maar voor zoiets kun je m.i. beter gewoon even direct contact hebben (per telefoon dus).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 09:08

Omdat hij nogal erg makkelijk is in dingen vergeten als hij het telefonisch afspreekt. Plus dat ik dit soort dingen graag zwart op wit staan i.v.m. meldingen binnen de garantie.
Hij schuift dingen graag op de lange termijn met daadwerkelijk iets plannen.
De vorige keren dat ik hem heb gebeld nam hij de telefoon niet op en kreeg elke keer voice mail, daar doet hij ook weinig mee denk ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:42

dan bel je hem toch gewoon op, spreekt wat af als je hem te pakken krijgt en bevestigd de afspraak per mail? Staat het toch zwart op wit. (of je neemt het telefoongesprek op maar dan moet je hem dat wel melden)

biertjuh_tw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:58

Ik zou gewoon bellen en dan alles of later nog een keer per mail bevestigen, of het telefoongesprek opnemen. Want een pomp hoort het gewoon te doen en als je nu alweer problemen hebt dan klopt er iets niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 11:54

Heb hem nu een aantal x geprobeerd te bellen, geen voicemail maar ook geen telefoontje terug. Vanmiddag komt de overbuurman kijken, hij hoorde van onze buurman dat de pomp het niet deed. Wellicht weet hij wat er aan de hand is.

Baal hier zo van, laat je alles aanleggen, nieuwe materialen en dan doet de boel het binnen 7 maanden al niet meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:02

Voor een goede beregening moet de put wel veel dieper. Bij ons zit het grondwater ook op 4-5 meter, maar voor een van de kleine weides is de put minstens op 200 meter geslagen.
Nu zag ik dat tussen je eerste posten en nu zo veel tijd zit ( september - maart..) - dat is toch wel raar? Ik zou er maar 's streng achteraan gaan en niet door allerlei derden aan laten rommelen, dan verlies je mogelijk iedere vorm van garantie?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:16

De buurman kijkt alleen maar even en gaat er niet aan sleutelen. Hij wilde graag de pomp zien en dacht dat hij wellicht dezelfde had staan bij zijn boomgaard. Ik weet dat als je er zelf aan gaat sleutelen dat het je garantie niet ten goede gaat komen.
Ik wil gewoon graag dat diegene die het heeft aangesloten het ook op komt lossen, we hebben tenslotte niet voor niets garantie gekregen.
De pomp heeft het wel goed gedaan nadat hij er al voor terug was geweest na de installatie. Toen hadden we na 2 weken al problemen, daarna was het prima. We hebben de pomp voor de winter afgesloten, vorige week wilde ik met de hoge drukspuit aan de gang om de stoep te spuiten met grondwater en toen deed de pomp het wederom niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:22

Ah, dan blijkt het toch een ander verhaal te zijn - ik dacht dat het na je eerste klachten nog steeds niet werkte.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:27

Nee hij heeft het wel gedaan maar heb nu overnieuw problemen.
Dat neemt niet weg dat ik het niet netjes vindt dat hij niets laat horen en nergens op reageert.
De pomp staat er nu 7 maanden en voor de 2e x hebben we problemen er mee.
Hoop dat de overbuurman zegt: het is dit en dan is het goed en we kunnen hem weer gebruiken. Zou mooi zijn!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:40

Wat tienus63 ook al dacht, er moest eerst weer water in.
De buurman heeft gekeken en vond nog een schroef die er uit gedraaid kon worden waardoor de pomp weer gevuld kon worden met water.
De schroef van het ontluchten zit aan de onderkant waardoor het via die niet bij te vullen is.

Ben blij dat hij het doet.
Vind het alleen wel erg jammer dat diegene die het aangelegd heeft mij dat niet verteld en ook tot nu toe niet de moeite heeft genomen om te reageren op mails of telefoontjes.
Zal hem dan ook niet snel aanbevelen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:25

Fijn dat de pomp nu werkt.
Zoiets gebeurd je geen tweede keer meer.
Het was idd een kleine moeite geweest voor leverancier om even terug te bellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:23

Kreeg gisteren avond een mailtje terug van het bedrijf....
Heb m gezegd dat het probleem al verholpen was en dat ze vergeten waren dat stukje informatie te verstrekken. Kan ze niet aanraden als het om het nakomen van afspraken gaat en service verlenen. Het zijn aardige mensen maar ja daar krijg je niet alles gedaan/goed.