Wat kan je doen bij een ongeluk met trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:48

Ashley5760 schreef:
Meteen 112 bellen locatie melden en dat er paarden bij betrokken zijn (dan krijg je in principe voorrang ivm algemene veiligheid) en zeg dat er een dierenarts moet komen (kan niet nodig zijn, maar liever op tijd erbij dan te laat in zo'n situatie).
Als de mogelijkheid er is weg afzetten of iemand auto 200m voor "jou ongeluk" plaatsen met alarm lichten. Om strook vrij te houden.
Mbt paarden is erg afhankelijk van situatie, beste kun je meestal laten zitten en rustig houden. Als hij kanteld oid heb je toch vaak takel of zaag nodig (dan dus ook da om rustig te spuiten).

Helemaal me eens, maar wat ik me dan afvraag, stél dat er iemand op die "hulp-auto" met alarmlichten klapt, wie vergoed dan de schade aan die auto? Niet kritisch bedoeld hoor, maar ik heb wel meer verhalen gehoord dat iemand op een heel logische manier hulp bood in een noodsituatie en dat diegene mooi zelf voor kosten ed. op kon draaien. Zijn er mensen die weten hoe dit geregeld zou zijn?

Cassidy

Re: Wat kan je doen bij een ongeluk met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:56

Niet proberen om de paarden uit de trailer te krijgen, als ze los op de weg/snelweg lopen heb je een groter probleem dan het initiele ongeluk kan veroorzaken.

Wacht op de hulpdiensten. En in NL wordt de snelweg goed in de gaten gehouden, de sporen worden afgezet. Dus 112 bellen, en laat hen de nodige actie ondernemen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:21

Oreo schreef:
Ashley5760 schreef:
Meteen 112 bellen locatie melden en dat er paarden bij betrokken zijn (dan krijg je in principe voorrang ivm algemene veiligheid) en zeg dat er een dierenarts moet komen (kan niet nodig zijn, maar liever op tijd erbij dan te laat in zo'n situatie).
Als de mogelijkheid er is weg afzetten of iemand auto 200m voor "jou ongeluk" plaatsen met alarm lichten. Om strook vrij te houden.
Mbt paarden is erg afhankelijk van situatie, beste kun je meestal laten zitten en rustig houden. Als hij kanteld oid heb je toch vaak takel of zaag nodig (dan dus ook da om rustig te spuiten).

Helemaal me eens, maar wat ik me dan afvraag, stél dat er iemand op die "hulp-auto" met alarmlichten klapt, wie vergoed dan de schade aan die auto? Niet kritisch bedoeld hoor, maar ik heb wel meer verhalen gehoord dat iemand op een heel logische manier hulp bood in een noodsituatie en dat diegene mooi zelf voor kosten ed. op kon draaien. Zijn er mensen die weten hoe dit geregeld zou zijn?

Simpel, degene die op die auto rijd, als je tegen een stilstaand voertuig op rijd ben jij schuldig en draai je voor de kosten op.

Gelukkig zelf nog nooit een ongeluk met trailer of veewagen gehad. Het lijkt me zeer beangstigend. Wat de reactie van de paarden betreft, dus heel overdreven rustig (iemand noemde het opgeven). Dit is een overlevingstechniek, als je dood bent, ben je voor een groot aantal rovers niet interessant. Dus opgeven is het geenszins, maar juist een manier van overleven.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:00

Interessant topic. Ik heb mezelf die vraag ook al vaak gesteld.. Ik denk dat voor iedereen met paarden dit hun grootste angst is. Dat je door bijv onoplettendheid van de mede weggebruiker een ongeluk krijgt.. Wat een verhaal Daphne ik denk dat ik net zoals jij op de een of andere manier zou proberen mijn paard te "geruststellen, kalmeren" uiteraard zou ik ook eerst 112 bellen en vermelden dat er een ongeluk is gebeurt met levende have..
Onlangs reed ik achter een auto met trailer met 2 paarden erop, paarden waren erg onrustig de trailer stuiterde gewoon achter de auto.. Ik toen ook zoiets van, wat als daar nu wat mee gebeurt, wat moet je doen behalve 112 bellen.

ladyratina

Re: Wat kan je doen bij een ongeluk met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:15

Wat fijn om dit topic te lezen. Ik was degene die zich dat afvroeg in het andere topic. Sinds dat verhaal van die aanrijding zijn we twee keer op pad geweest met de trailer en iedere keer vroeg ik mij hetzelfde af. Ik ben blij te lezen dat het algemene advies is 112 bellen en zelf niets doen, ook geen deurtje openen. Ik denk dat ik in zo'n geval toch had willen kijken naar mijn paard en zeker iets had opengemaakt.

Wat me nog het meeste verbaast, is dat de meeste paarden die dit meegemaakt hebben daarna zonder problemen weer een trailer oplopen. Maar dat is dus blijkbaar omdat ze een freeze houding aannemen.

Ik hoop het nooit mee te hoeven maken maar op de een of andere manier voel ik me nu toch iets geruster na het lezen van deze ervaringen. Weet nu in ieder geval wat ik wel en vooral niet moet doen. TS hartstikke bedankt voor het openen van dit topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:20

Jaren geleden hebben kennissen van mij ooit ook een ongeluk gehad met een pony. Pony was ziek en omdat de DA niet wist wat het was, is hij opgeladen richting Utrecht. Onderweg ongeveer ter hoogte van Bodegraven, brak het beest zo erg de trailer af dat ze hem op de vluchtstrook parkeerden en deden wat je nu juist niet moet doen. Het deurtje open om te kijken wat er aan de hand was. Toen kwam de pony door het deurtje heen naar buiten en lag vervolgens op de weg. Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn vrachtwagen dwars over de weg gezet, zodat het verkeer er maar langs 1 strook langs kon, waardoor een lange file. De hulpdiensten kwamen jawel met een platte kar en een geweer. Het oplossen van de file was prioriteit nr. 1.
Na het "freeze" moment kreeg de pony gelukkig weer de geest, stond op en liep zo de (overigens van binnen totaal verwoeste) trailer weer op. Moest los staan want zelfs de voorstang had hij losgetrokken. Deuren dicht en direct de grote weg af naar de eerste DA die ze tegenkwamen Bodegraven. Op de kliniek bleek de pony hersenvliesontsteking te hebben. Beest heeft enorm veel pijn geleden vandaar de totale verbouwing van de trailer. Overigens is het met de pony helemaal goed gekomen en heeft hij er niets aan overgehouden.
Dus de les: nooit kijken wat er aan de hand is. Eerst van de grote weg af.