Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:04

Ibbel schreef:
Nee, dit mag niet volgens de regels. Niet vanwege het gewicht, want dat mag wel, maar vanwege de kogeldruk. Dat mag niet.

Voor BE telt gewoon het echte gewicht. Maar dat is hier niet het probleem.

hoe weet je dan dat het volgens de kogeldruk niet mag? Hoe kun je dat zien?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:04

Ik rijd ook met een Golf (6) met een tweepaardstrailer erachter. Golf is benzine, automaat en heeft een 1.4 motor. Ik mag ook 1400 kilo trekken op papier. Is 1261 ledig.
Ik heb nooit problemen met het trekken van de trailer. Trailer is iets boven de 700 kg en de auto trekt en remt dit zonder problemen. Zelf heb ik kleine pony's dus aan die 1400 kom ik niet, ook niet als ik ze alle 4 tegelijk meeneem.

Of je ermee mag rijden. Als jij een BE rijbewijs hebt mag dit, heb jij een B rijbewijs mag dit niet. Met jouw BE rijbewijs kijken ze naar wat er daadwerkelijk in je trailer staat. Op papier mag jij gewoon met een grote aanhanger rijden en hoef je verder niet te kijken naar wat de mtm van de trailer is. Bij een B rijbewijs doen ze dat wel. Ik heb een B rijbewijs en mag met de nieuwe regels niet meer trekken dan 1400 kilo, óók op papier. Zelfs een lege trailer mag dus officieel niet achter de aanhanger.

Vaak weten agenten het ook niet allemaal precies en mocht je een bekeuring krijgen kan je hiertegen in beroep gaan en hoef je deze niet te betalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:05

stijntilla schreef:
Het geremde betekend volgens mij alleen dat je een losbreekreminrichting hebt,.je trailer remt echt niet mee als jij je rem in trapt...

Hoe dacht jij dat die losgebroken trailer dan remt? Met een remparachute?

Een losbreekreminrichting trekt de handrem aan, die handrem zet de remblokken op alle vier de wielen.
Een geremde trailer heeft een oplooprem, die remt dus gewoon mee.

Mootje

Laat maar, dat is voor B.... Zie mijn linkje in het tweede bericht :)
Wat ibbel zegt klopt trouwens niet, want het gaat om de werkelijke kogeldruk en niet die op paier.

Ibbel

Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:
Nee, dit mag niet volgens de regels. Niet vanwege het gewicht, want dat mag wel, maar vanwege de kogeldruk. Dat mag niet.

Voor BE telt gewoon het echte gewicht. Maar dat is hier niet het probleem.

hoe weet je dan dat het volgens de kogeldruk niet mag? Hoe kun je dat zien?

Plaatje op de trekhaak zegt wat je auto max. mag hebben, papieren van de trailer vertellen je wat de max. kogeldruk is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:06

Merel schreef:
en jij moet je echt wat beter verdiepen in de materie voordat je dit als waar verkondigd.
*zucht de zoveelste die B rijbewijs eisen gelijk maakt aan E rijbewijs eisen*
.

Ja dat heb ik dus zo vaak dat ik er nu aan twijfel wat nu de waarheid is.. Want er zijn echt zóveel mensen die zeggen dat het om de MTM gaat..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:06

Mootje schreef:
Wat ibbel zegt klopt trouwens niet, want het gaat om de werkelijke kogeldruk en niet die op paier.

Ik zeg niet dat je die max moet aan kunnen. Ik zeg dat een 2-paards een hogere kogeldruk heeft, die ook met 1 paard er in (vaak) te hoog is voor een auto die dat niet kan hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:07

zoals al eerder vermeldt, de kogeldruk is het probleem

verder zou ik er eerlijk gezegd niet graag rijden met zo'n combinatie

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:08

Mootje schreef:

Hoe kom je dan aan de werkelijke kogeldruk? Moet je dat laten meten bij een garage ofzo?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:09

Ibbel schreef:
Plaatje op de trekhaak zegt wat je auto max. mag hebben, papieren van de trailer vertellen je wat de max. kogeldruk is.

Trekhaak zegt 1400

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:09

Ibbel schreef:
Moratoetje schreef:
Omdat de auto een dergelijke zware aanhanger niet mag trekken. Ze kijken naar het gewicht wat de trailer maximaal mag wegen (leeg + laadgewicht) en dat moet het te trekken voertuig op kenteken mogen trekken.

Neehee. Dat geldt niet voor BE (en sinds januari zelfs niet meer voor B!)

Voor B geldt dat dus zeer zeker wel....ben laatst aangehouden bij een grote controle. Nu was het bij mij geen probleem, want ik heb mijn trailer terug laten keuren naar het gewicht wat mijn auto mag trekken. Maar anders had ik toch een vette boete gehad.

Voor BE geldt deze regel volgens mij ook.......althans zo is het mij wel verteld!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:10

Kun je nagaan het vréééééselijk ingewikkeld die regelgeving is! Als wij er met zn alleen al amper uitkomen, en agenten het niet eens weten!

Maar als ik het goed begrijp is het enige eventuele probleem dan dus de kogeldruk, en die zou ik bij de auto moeten kunnen vinden op de trekhaak, en bij de trailer in het boekje?
Heb ik het zo goed begrepen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-07-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Liselot

Re: Mag ik nou met deze combinatie rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:14

Geloof dat je bij campingzaken vrij voordelig een ding kan kopen waarmee je zelf de kogeldruk kan meten. Mijn vader had ook zo'n ding voor de caravan

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:16

Hmm, ik kreeg laatst ook al te horen dat ik mijn audi a6 2.5 tdi geen lege 2 paards trailer mocht trekken.
Heb de beste persoon hard uitgelachen. Ik ben in het bezit van een E rijbewijs en mag 1900 kilo trekken. Er zouden dus zelfs 2 kleine paardjes in kunnen.

Toen ik nog geen E rijbewijs had heb ik de politie gebeld, die stuurde mij door naar het CBR en ik had via de verzekering zwart op wit dat ik met de combi verzekerd was en mocht rijden ( Chevrolet Pick up van 1850 leeg + 660 laadvermogen en een volle trailer a 1300 kilo mocht rijden = 3810 kg ). Achteraf klopt daar dus helemaal niets van en ben blij dat ik toen toch gewoon mijn E rijbewijs heb gehaald.. Maar zo zie je maar weer dat het zoooo ingewikkeld is..

Maar in mijn ogen mag dit TS mits de kogeldruk goed is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:17

Oh dan zal ik het eens aan mijn vader vragen, misschien heeft hij het ook wel..
Tja ik wil het nou gewoon nog een keer zeker weten, ik stond zo voor l u l daar op die wedstrijd! "En het is lééévensgevaarlijk etc etc.."
Ik had het al goed uitgezocht, maar ik doe nog maar even check check dubbelcheck, als nu weer blijkt dat het mag dan kan ik het voortaan gewoon negeren.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 15-07-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:17

papieren van de auto/trekhaak zeggen wat de trekhaak van de auto mag hebben kwa kogeldruk
er zijn maar weinig gewone auto's waarmee je een 2paards mag trekken
het zijn de busjes en grotere wagens waarmee het wel kan kwa kogeldruk

ik heb toevallig een oude toyota die nog wel zoveel kogeldruk mag hebben en omdat ik er ook maar 1 paard(je) op zet kan ik er mee rijden(heb BE) maar voor de grotere afstanden neem ik toch de Ford transit bus

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:18

Merlinde schreef:
Hmm, ik kreeg laatst ook al te horen dat ik mijn audi a6 2.5 tdi geen lege 2 paards trailer mocht trekken.
Heb de beste persoon hard uitgelachen. Ik ben in het bezit van een E rijbewijs en mag 1900 kilo trekken. Er zouden dus zelfs 2 kleine paardjes in kunnen.

Toen ik nog geen E rijbewijs had heb ik de politie gebeld, die stuurde mij door naar het CBR en ik had via de verzekering zwart op wit dat ik met de combi verzekerd was en mocht rijden ( Chevrolet Pick up van 1850 leeg + 660 laadvermogen en een volle trailer a 1300 kilo mocht rijden = 3810 kg ). Achteraf klopt daar dus helemaal niets van en ben blij dat ik toen toch gewoon mijn E rijbewijs heb gehaald.. Maar zo zie je maar weer dat het zoooo ingewikkeld is..

Maar in mijn ogen mag dit TS mits de kogeldruk goed is.

Oké dan ga ik dat nog even uitzoeken en dan hoop ik dan het dan voor mij duidelijk is..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:19

spatter schreef:
papieren van de auto/trekhaak zeggen wat de trekhaak van de auto mag hebben kwa kogeldruk
er zijn maar weinig gewone auto's waarmee je een 2paards mag trekken
het zijn de busjes en grotere wagens waarmee het wel kan kwa kogeldruk

ik heb toevallig een oude toyota die nog wel zoveel kogeldruk mag hebben en omdat ik er ook maar 1 paard(je) op zet kan ik er mee rijden(heb BE) maar voor de grotere afstanden neem ik toch de Ford transit bus

Nouja ik begreep dus dat het komt omdat er een 2 liter motor in zit, die zijn zwaar ofzo? Anders had het niet gekund

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:19

Moratoetje schreef:
Ibbel schreef:
Neehee. Dat geldt niet voor BE (en sinds januari zelfs niet meer voor B!)

Voor B geldt dat dus zeer zeker wel....ben laatst aangehouden bij een grote controle. Nu was het bij mij geen probleem, want ik heb mijn trailer terug laten keuren naar het gewicht wat mijn auto mag trekken. Maar anders had ik toch een vette boete gehad.

Voor BE geldt deze regel volgens mij ook.......althans zo is het mij wel verteld!

agenten weten het zelf ook vaak niet goed, maar dat klopt niet, bij E gaat het om wat er aan werkelijke gewichten achter hangt.
Twijfelt een agent dan moet hij / zij je meenemen naar de weegbrug om daar te kunnen constateren dat je wel / niet voldoet aan wat je auto mag trekken. Gewoon de wetgeving opzoeken, niets moeilijks aan.

wat je natuurlijk wel kunt doen om discussie / wachttijd te voorkomen is het totale gewicht van de trailer idd terugkeuren naar het max gewicht van de auto. Maar je hóeft het niet.
Laatst bijgewerkt door Merel op 15-07-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:21

dat zegt iets over het gewicht wat de auto mag trekken, of de motor sterk genoeg is maar de kogeldruk is wat anders
dat heeft meer te maken met als je gaat remmen volgens mij, dat de trailer de auto niet doorduwt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:21

Merel schreef:
Gewoon de wetgeving opzoeken, niets moeilijks aan.

Haha nou blijkbaar wel! O M G wat heb ik al een discussies gehad zeg! Ook toen ik met dezelfde auto een anderhalfpaardstrailer trok op een B rijbewijs.
Toen zei ook iedereen dat het niet mocht. Trailer was 1200 incl. maximaal laadvermogen, en auto 1212, dus het mocht op 12 kilo :D

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:23

ook daar ligt het aan je kogeldruk, géén idee wat die is bij jou auto..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:23

Merel schreef:
wat je natuurlijk wel kunt doen om discussie / wachttijd te voorkomen is het totale gewicht van de trailer idd terugkeuren naar het max gewicht van de auto. Maar je hóeft het niet.

Maar dat is geen optie want het is niet mijn trailer.. de eigenaren zetten er wel eens 2 paarden in of zelfs 2 koeien :P

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:25

nee dat snap ik :) was ook gericht aan Moratoetje.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:25

spatter schreef:
dat zegt iets over het gewicht wat de auto mag trekken, of de motor sterk genoeg is maar de kogeldruk is wat anders
dat heeft meer te maken met als je gaat remmen volgens mij, dat de trailer de auto niet doorduwt

Ik denk dat de kogeldruk te maken heeft met hoe zware druk er op de kogel mag ivm het achterover kiepen van de auto. Als je namelijk een trailer achter je auto hangt dan komt er meer druk op de achterwielen van de auto. Daarom moet je ook je koplampen lager afstellen om te voorkomen dat je door het ietwat kantelen van de auto andere weggebruikers in het gezicht schijnt