Slim idee om hooi te vervoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:57

Hehe ik zie zo 123 niet wat voor vrachtwagen wij hebben op stal maar daar past behoorlijk wat in! :)
Ik hoop dat het je lukt alles erin te krijgen. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:59

Ik ga geen camionette huren, om zowat 100 redenen.
Ik ben 300% zeker dat de dodge en trailer in perfecte staat zijn en ons en de paarden veilig daar brengen.

Om iemand alleen met een 2e auto 2000km te laten rijden voor wat hooi, lijkt met ook wat gek.
Dan kijk is nog wel eens voor 2e hands dakdragers... en een ladder!

unihorses

Re: Slim idee om hooi te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:01

dat zeil hoeft trouwens geen herrie te maken. zo zijn wij op vakantie gegaan met alle dekbedden, en koffers op het dak, en sjorbanden eroverheen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 23:03

Dakdragers en een goed aangespannen zeil lijkt me inderdaad de enige mogelijke oplossing..
Ik weet alleen niet goed hoe dat dan past op een dodge met huif.. Want de achterste bevestiging lijkt altijd net tussen het gat te komen tussen en auto - huif.
Google geeft ook geen resultaat van dakdragers op zulke auto.. maar er zijn firma's die ze verkopen, dus moet het kunnen denk ik dan..

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:06

Bedenk wel dat gewicht op het dak veel invloed heeft op de stabiliteit van de wagen (vooral in bochten of bij uitwijken), en bekijk zeker eerst de max. daklast van de auto in kwestie.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 23:10

Als we niet over het laadvermogen gaan, zou het dan nog problemen geven?
Kan je daklast gewoon terug vinden op de papieren?

Edit: alleen laadvermogen is terug te vinden... maar het is natuurlijk een ingevoerde auto dat normaal gewoon een pickup is.
Wel niet vergeten dat de regels omtrent lading in België enorm verschillen van die van Nederland.
Kan er zo geen gewicht opplakken, maar lijkt me dat 8 pakken hooi op het dak, weinig invloed hebben om de auto die ruim 3 ton weegt..
Goed in de bochten ligt zoiets sowieso niet.. maar stabiel is hij wel natuurlijk en zo wil ik hem ook houden.

Ben aan het kijken of er 2e hands zoiets te krijgen is. Maar normaal heb je dus genoeg laadruimte aan zo'n auto en vrees ik dat er weinig zo gaan te vinden zijn..

Ik post sowieso een foto van de lege auto met de lading ernaast en de ingeladen auto.
Heb al extra dag verlof genomen. :+
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 12-07-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:14

Normaal wel. Je mag sowieso niet over het laadvermogen gaan, maar de wegligging van een voertuig verandert als er gewicht op het dak komt, omdat het zwaartepunt natuurlijk verandert. Met een zware auto als een Dodge zal dit wellicht geen problemen geven, maar toch best om er even bij stil te staan. Niet voor niets wordt aangeraden om in de ski-boxen op het dak de lichtste spullen te stoppen die meemoeten, vb wel skikleding en geen boeken oid.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:17

hier hebben we een winkel die gratis advies geeft ( een reiswinkel kaarten, dakkoffers etc. ) misschien een optie om zo''n winkel vrijblijvend in te stappen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 23:20

Bedankt voor de tips dressagefan. Zoals ik zei, heb geen idee van gewicht hooi of gewicht van de dakdragers zelf.. dus moeten we zeker nakijken of over nadenken.

Unihorse, ga eens even googlen naar winkels hier in de buurt.. maar voor Amerikaanse auto's is er vaak weinig te vinden en is de info, zeker over laadvermogen en trekvermogen en mogelijkheden altijd verkeerd of ze weten er gewoon niks over :o.
Ik vind allerlei webshops die dakdragers hebben voor dodge, maar allemaal Nederlandse, en vind er ook niet direct een winkel aan vast..

The more think about it, the more I feel like

Afbeelding

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:39

Waarom neem je niet ook een paar pakjes Jopack Horsedinner mee. Ik weet dat je geen voordroog wilt, maar het kan toch geen kwaad als back-up? Die kan je gewoon op de grond aan de achterbank opstapelen.
Zijn je paarden er gevoelig voor? Dan kan je het mengen met het gewone hooi.
8 balen gewoon hooi lijkt mij gewoon heel veel om op het dak van de auto mee te dragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:45

Ik zou de organisatie bellen voor een boer in de buurt waar je ter plaatse wat baaltjes kunt kopen.
Als je het zelf afhaalt kun je overal desnoods zelfs maar 1 baaltje kopen, als zij het moeten transporteren is het andere koek natuurlijk maar de trailer is toch mee dus dat is geen probleem. De organisatie daar heeft echt wel connecties.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:15

tamary schreef:
Verhuur:
http://www.anemone.nl/pages/nl/verhuur/ ... aarden.php
B rijbewijs en voorzien van trekhaak, dus aanhanger of trailer er achter en ruimte zat

Pas op hé, met B rijbewijs is dat een combinatie die je absoluut niet mag rijden. Sowieso is het al nagenoeg onmogelijk om in de auto zelf 2 paarden te zetten én onder de 3500kg te blijven, dus alleen dat zal al overbelading opleveren. Als je er ook nog eens een trailer achter gaat hangen (pak een handerhalf paards met maximale totale massa van 1200kg) dan ga je heel dik buiten je boekje. Totale combinatie mag voor B rijbewijs maar 3500kg zijn. Auto zelf is op papier al 3500kg, plus trailer 1200kg is 4700kg.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:25

Compact gras van Hartog? Neemt nog maar een klein deel van de ruimte in. Geen stof in de auto, maar wel wat zwaarder.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:27

He, ken je geen mensen die er ook heengaan en hetzelfde probleem hebben? Dan zou je samen kunnen doen. Dan is het de moeite om een auto met aanhanger, of vrachtwagentje extra te rijden en de kosten te delen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:32

DRESSAGEFAN schreef:
Van iemand een trailer met plateau voor een koets lenen zou misschien nog een optie kunnen zijn?

Een koetstrailer lijkt mij ook de beste oplossing. Die Dodge kan dat wel trekken en de meest handige plek om hooi op te stapelen. Die paarden wennen onderweg wel aan die trailer, als ze altijd braaf laden zou een vreemde trailer niet zo'n probleem moeten zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:48

met een b rijbewijs mag je wel een zowat lege trailer of een aanhanger achter klein vrachtwagentje (ongebouwde busje) achter hangen

maar de allermooiste optie is toch die koetstrailer lenen/huren daar kan je wel 8 balen op kwijt zeker

en de meeste paarden die goed trailer mak zijn, maakt het helemaal niet uit wat voor trailer ze in gaan.
een koetstrailer is zelfs behoorlijk ruim van binnen ook

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:50

Als ik dit zo lees, denk ik idd of een koetstrailer (wie weet kun je iets regelen dat je je eigen trailer daar achterlaat en zo een tijdelijke ruil maakt?) of een 2e auto...
Lastig is dat hé, als je zo beperkt bent in je opties en toch een oplossing MOET vinden. -O-

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:57

of andere optie s nog om de huif er achter af te halen dan kan je daar het hooi opstapelen

even een kist om de gastank maken anders beschadigd die nog van het gewicht!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:04

speurneusc schreef:
met een b rijbewijs mag je wel een zowat lege trailer of een aanhanger achter klein vrachtwagentje (ongebouwde busje) achter hangen

maar de allermooiste optie is toch die koetstrailer lenen/huren daar kan je wel 8 balen op kwijt zeker

en de meeste paarden die goed trailer mak zijn, maakt het helemaal niet uit wat voor trailer ze in gaan.

Even voor de duidelijkheid, het gaat mij er om dat je een trailer er niet achter mag hangen, ook niet als hij leeg is. Voor het B rijbewijs wordt namelijk gekeken naar het kentekengewicht van de trailer en de daarop vermelde maximale totale massa. En dan geldt dat de combinatie onder de 3500kg moet blijven.
Een licht aanhangertje (wat geen eigen kenteken heeft dus) dat niet meer mag wegen dan 750kg (maximale totale massa) mag er wel achter.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:20

FlyAway schreef:
speurneusc schreef:

Even voor de duidelijkheid, het gaat mij er om dat je een trailer er niet achter mag hangen, ook niet als hij leeg is. Voor het B rijbewijs wordt namelijk gekeken naar het kentekengewicht van de trailer en de daarop vermelde maximale totale massa. En dan geldt dat de combinatie onder de 3500kg moet blijven.
Een licht aanhangertje (wat geen eigen kenteken heeft dus) dat niet meer mag wegen dan 750kg (maximale totale massa) mag er wel achter.

Met alleen een B-rijbewijs mag je ook geen Dodge+tweepaards trailer rijden. Ik neem aan dat de TS een E-rijbewijs heeft ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:26

rommie schreef:
FlyAway schreef:

Met alleen een B-rijbewijs mag je ook geen Dodge+tweepaards trailer rijden. Ik neem aan dat de TS een E-rijbewijs heeft ;)
Ik reageer toch ook niet op TS? ;-) Het gaat mij in het algemeen om de opmerking van tamary die het heeft over B rijbewijs paardenvrachtwagentjes en een trailer er achter, daar reageerde ik in eerste instantie op. Overigens, ook met een BE rijbewijs mag je niet overbeladen en de kans is vrij groot op overbelading met zo`n paardenvrachtwagentje met twee paarden erin ;-)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:33

Even dom vraagje hoor... Maar je weet waar je elke keer gaat overnachten toch? Is het niet mogelijk (ja, weet dat het niet ideaal is...) om alvast van te voren daar hooi te droppen? (Eventueel onderweg weer het aantal balen dat wel mee kan.. dat je op 1 adres halverwege de helft legt voor de 2e helft van de reis...)

Tis natuurlijk wel even een stuk rijden... maar het scheelt denk ik best wel wat gesleep en mocht het niet lukken om een paardenvrachtwagen/koetstrailer te regelen....

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:06

idd Lianne86.. En je kan misschien iemand daar in de buurt regelen die hooi heeft/brengt? Hoeft niet per se via het wedstrijdterrein denk ik? (je bent vast niet de enige met dit probleem... )
Waar ga je precies naar toe, TS, Equiblues?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:34

Ik weet niet wat voor trailer je hebt, maar als je eentje hebt zonder zadelkamer, kunnen voorin toch de nodige baaltjes liggen (2 paards), ook kan je deze vast wel ergens vast maken ter voorkoming van schuiven.
Als je een plaatje / foto zou hebben van jullie Dodge, dan kunnen we wellicht gerichter mee denken met je :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:13

Zou echt niet weten waar ik moet beginnen zoeken achter een andere trailer.
En geen idee of jullie vaak met een combi rijden.. maar wij zijn vrij gehecht aan onze combi.
We hebben 2 trailers en er hangt eentje van de twee veel fijner achter de trailer dan de andere.
Wat voor mij toch ook belangrijk is.
Hier is vorig jaar, eigenhandig een volledig nieuwe bodem ingelegd, begin dit jaar de klep en ramen ed.

Voorin de trailer is inderdaad meer plaats dan eerst gedacht.
Ga proberen zo even foto te maken van binnenkant huif en trailer vooraan even opmeten.

Ik snap de opmerking niet van onderweg achterlaten ed... Ga zo nog eens opnieuw lezen.

Equiblues inderdaad.
De andere mensen nemen meestal maar 1 paard mee en de andere hebben een 4paards trailer of zulke met supergrote zadelkamer onder de voederbakken. Dus de meeste krijgen hun hooi wel mee, maar zitten dan ook vol. Hebben geen plaats (of vele ook zin) om hooi voor andere mee te nemen.

Voor het plezier neem je ook geen remorq mee, als je gewoon met auto kan rijden, dus daar vrijwilligers voor vinden lijkt me moeilijk en de meeste hebben al paarden aan de haak natuurlijk.
Ben al aan het rondhoren geweest of mensen nog ergens plaats hadden, maar voorlopig geen succes.. Maar vele beginnen ook pas op het laatste te denken aan die dingen.. dus er gaan nog meer mensen met problemen zitten denk ik.

Het is inderdaad een trailer zonder zadelkamer.. dus vooraan is er wel plek. Maar er is ook een supergrote deur en we moeten natuurlijk zorgen dat de paarden hun hoeven er niet in kunnen geraken of alles niet begint te schuiven.
Maar wellicht kunnen daar wel enkele pakjes.

De huif er terug af, is geen optie. Daarvoor moet er teveel duur en kwetsbaar gerief mee, denk aan zadel ed. De huif erop geeft ons veel meer plaats. Of ja je moet natuurlijk gewoon een zeil over de klep trekken. Maar dat is nooit volledig waterdicht en ook absoluut niet diefstalproef...

Hoop dat alle reacties hiermee beantwoord zijn.

Foto volgt. Bedankt voor de tips!