Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:58

Ik zou het ook niet doen. Gewoon omdat je niet weet hoe andere met je paard omgaan.
Daarnaast hangt het ook per paard af, sommige paarden vinden het fijn om aandacht te krijgen van meerdere mensen. Mijn paard hecht zich heel erg aan 1 persoon en is echt niet op zijn gemak als iemand anders te dicht bij hem is.

Geld kwestie zal dat volgens mij nooit zijn... Daar verdien je nu niet bepaald veel mee, dan zou ik eerder klusjes bij doen oid.

Mossje_bobb

Re: Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:07

Ik weet niet of ik het zou doen. Ligt eraan welke manege.

Anders kan je misschien opzoek gaan naar een betalende bijrijd(st)er.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:08

Verdienen? Ach wat is verdienen.
Ik betaalde 50 euro stallings geld doordat mijn paard in de lessen liep.
Nou was geld niet de motivatie, als je daar je paard wou stallen was meelopen een verplichting.
En ik had niet altijd tijd met mijn werk om zelf te rijden, zo kwam ze er altijd uit en laten we eerlijk zijn
een kinderles met 6 tot 10 jarigen, noemde ik vaak betaalde stapmolen.
Ze liep ook bij volwassenen, maar meestal met de mindere durf ruiters, op mijn pony durfden ze dan wel.
En als iemand wel dacht ik rijd de Z oefeningen er wel even uit, kwamen die vaak bedrogen uit,
je moet dat namelijk netjes vragen aan mevr. dan doet ze alles voor je, maar niet binnen 5 minuten denken
dat ze het voor je ging doen.

Kortom, me wel eens aan dingen geergerd, maar voor haar en mij was dit toen super oplossing.
In 2007 is ze de lessen uit gegaan, hoefde toen niet meer, in lessen te lopen.
(we waren aan de beurt voor pension plek)

Bijrijders hier moeilijk te vinden, laat staan betalende.
Heb sinds kort bijrijder overigens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:08

Ik zou het zo doen :j
Mijn pony kan wel meer training gebruiken, dus dan zou dit ideaal zijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:13

Mijn instructeur zegt altijd ''als je niet een willekeurig persoon een uurtje op je paard kan laten, heb je hem nog niet goed afgericht''.
Dat ze zouden afstompen is imo trouwens onzin, paard weet prima wie er op de rug zit.

Desondanks zou ik mijn eigen paard never nooit in de manegeles laten lopen. Ik ben te jaloers als anderen er ook een band mee krijgen/ hem ook leuk vinden. het is MIJN paard ja :P. Bij geldtekort zou ik eerder verhuizen naar een minder ''luxe'' stal die minder geld kost.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:17

Betalende bijrijdster vinden is ook nog erg lastig... Heb het met een paar mensen geprobeerd maar het werkte niet echt. Voordeel aan manege vind ik dat er altijd een instructeur bij is.

En aan mijn pony verdienen hoef ik voor de duidelijkheid echt niet :) Mindering op stallingskosten zou daarentegen erg fijn zijn. Ik kan hem ook goedkoper stallen. Dan zou alleen de consequentie zijn dat het verder weg is en ik er niet zo vaak heen kan. Bovendien staat hij dan 'stil' en ik heb ergens graag dat hij aan het werk is.

Blijft een punt of ik het de manege wel toevertrouw. Ik denk dat ik er de eerste keren met mijn neus bovenop zou staan :o

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:21

Als ik erg krap zou zitten tja, dat moet het maar zo. Ik zou iig zorgen dat je pard niet elke dag 'meehobbelt' en liever in een les met de meer gevorderde ruiters, die zacht zijn in de hand. Ik zou ze verbieden met sporen te rijden, en vooral niet te slaan met de zweep. Als er een goed passend zadel en hoofdstel bijzit zu ik er dan wel voor gaan. Liever natuurlijk niet, maar ja, als je krap zit moet je toch wat!

Het zou wel erg jammer zijn als je paard ook een band krijgt met ene manegeruiter, En er zijn natuurlijk altijd wel half gillende kinderen op de manege. Stel ik kon niet anders kiezen had ik het wel gedaan, maar wel onder al die eisen!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:29

Ik zou het op zich niet erg vinden, maar dan wel als er mensen op rijden die niet gaan lopen trekken. Paardrijden moet je leren, dus fouten maken is helemaal niet erg. Zou alleen niet willen dat ze het paard pijn doen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:31

Ik heb heel erg slechte ervaringen met de manege's waar ik gewoon in het algemeen kwam, de lessen waren te wensen over en de paarden zagen er vreselijk uit. Dus nee, met mijn ervaringen liever niet, maar als ik zou weten dat de lessen goed waren en de pony's goed behandelt werden zou ik het overwegen.
Hangt ook van het paard af, mijn eigen rijpony is heel eenkennig (is eigenlijk fout, ja ik weet het ;)) en kleine kindjes gaat nog wel maar als je eens denkt ik zal hier eens laten zien dat ik de baas ben lig je er netjes naast, ik zou het echt liever niet doen, ben beetje jaloers denk ik :D Ik zou ook de hele tijd denken, dat is fout en dat is fout, ik zou me er helemaal over opvreten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:35

Nee als ik het niet kan betalen of ik wil andere dingen doen in mn leven dan word die gewoon verkocht :)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:37

Ik denk dat je ook even goed moet nagaan wie aansprakelijk is als er iets gebeurd. Volgens mij ben je als eigenaar altijd aansprakelijk voor dat wat je paard aanricht, ook als je er zelf niet bij bent.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:40

Toen ik mijn paard net had hebben mijn ouders besloten om hem ook 3 maal per week door de manege te laten gebruiken pfoee en ik kan je vertellen dat ik daar niet altijd blij mee was...Paard werd gereden door wei wou en ook vaak door vakantiegangers, mijn spullen werden ook gebruikt ivm passend zadel en daar werd niet altijd netjes mee omgegaan. Ook kwam het vaak voor dat als ik kwam en wou rijden mijn paard al bezweet en wel op stal stond en dus al gereden was echt niet leuk! Later hebben wij hier betere afspraken over gemaakt en werd hij 2 keer in de week gereden door een vast persoon en verder niemand anders en ook op 2 vaste dagen. Dit werkte beter. Na 2 jaar hebben wij hem helemaal uit de lessen gehaald.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:44

Ik zou het niet doen. Mijn 10 jarige paard heb ik gekocht toen hij er als huurpaard (toen 4 jarige) al drie ponykampen had opzitten. Het was absoluut zijn ding niet en het laatste kamp heeft hij een steigerprobleem ontwikkeld, het is een paard wat gemakkelijk je stemming overneemt en op nerveuze mensen reageert door te gaan steigeren. Ik geef soms wel les met hem, maar alleen aan beginners (hobbelen kan hij best mee om), als z'n bui goed is en als ik er bovenop sta.

Mijn andere paard (nu 22 jaar) is een ex manegepaard en jaaaren in de manege dienst gedaan, nooit beginnerspaard geworden ondanks zn leeftijd omdat vooral het stalleven negatief voor hem uitpakte.

Mijn beide paarden zijn dus om verschillende redenen niet geschikt voor het manegeleven/lessen en ik zou ze dus niet laten meedraaien.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:45

Ik heb mijn vorige paard aan de manege verkocht omdat ik 2 paarden te duur vond worden. Ik ben blij met deze keuze. Natuurlijk voelt ze nu anders dan toen ik haar nog elke dag zelf reed, maar geloof niet dat ze heel veel slechter is geworden van de 4/5 uurtjes die ze per week loopt in de manege les.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:07

Mijn haflinger is 18 jaar manegepony geweest.
Officieel is hij nu met pensioen sinds 3,5 jaar. In de praktijk loopt hij zo'n 4-5x per week, waarvan minimaal 1x pw dressuurmatig.
Hij staat nu niet meer op de manege, maar ik laat regelmatig anderen op hem rijden. Omdat het fijn is om eens samen te rijden met familie of vriend en je zelf maar 1 paard hebt, bv, of stalgenote met kreupel paard die al een maand niet kon rijden. Pony is blij met aandacht en bosritten, ik ben blij dat wanneer ik druk ben, pony toch voldoende aandacht krijgt.
Ik dacht een 'grasmaaier' een goed pensioen te bieden, was niet voorbereid op een dergelijk fitter wordende bejaarde.
Gaat mij dus puur om de tijd, niet de kosten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 05:48

Nee, zeker niet. Maar ik ben er geen voorstander van dat er verschillende mensen op een paard rijden. Ik zou dan gaan voor een vaste bijrijder.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:28

Mijn ervaring met maneges is dat je op een manege leert paardrijden (sturen met de teugels, schoppen om vooruit te komen) en pas sinds ik paarden ben gaan bijrijden begrijp ik wat het is om een paardenlijf te trainen. Ik werk vanuit ontspanning en richt recht, punten die ik bij ons op de maneges niet voorbij zien komen. Dus nee, mijn paard zou nooit in manegelessen mee lopen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:03

Ik heb mijn oude Fjord naar de manege gedaan en ondanks dat iedereen riep "aghhh zielig", was het de beste beslissing ooit op dat moment. Hij heeft daar eerst een paar maanden op proef gestaan, waarbij hij inderdaad zijn eigen stallingsgeld verdiende (dus kosteloos voor mij). Zo kon ik ook kijken of het voor mij beviel. Hij deed het heel goed en is er toen gebleven. Het is wel een super fijne manege waar ze maar max. twee uur lopen en elke dag los/ in de wei. Het is wel niet hetzelfde verhaal als jou, maar een manege is zeker niet zielig en hij werd er niet slechter van!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:14

Ik heb een bijrijdster die in principe een 'manegeklant' is. Als ik niet kan, of als er springles is, rijdt zij hem in de les. Je zou bijvoorbeeld voor twee lessen per week een vaste ruiter kunnen kiezen in overleg met de manege.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:16

Of een vaste bijrijdster die een gedeelte meebetaalt?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:35

Nee never nooit niet.... Ik vind het nu al moeilijk om hem aan mijn bijrijdster toe te vertrouwen, altijd bang dat alles wat ik hem probeer aan te leren door mn bijrijdster niet wordt voortgezet. Laat staan dat ik hem aan tig verschillende soms onervaren manegeruiters uit zou lenen. Nee, dan liever een goedkopere stalling.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:44

Ik zou er echt nog heel lang overna denken als ik jou was!

Op ene oude manege, die vrouw is niet zo'n "watje", krijgt je paard gewoon ene trap als hij/zij iets fout doet. Ook de eigen paarden. En ik ben dan weer wel van mening dat ene keer als hij/zij echt ets stouts heeft gedaan een flinke tik niet erg is. maar om dat paard dan helemaal af te slaan vind ik echt niet oke. :\
En eigen paarden kregen soms gewoon minder voer. Minder vaak buiten etc. Of er reden beginners op. En die trekken en stampen om het zo maar te zeggen.

Ik zou echt en andere oplossing zoeken! Of inderdaad de eerste keren kijken. en dat er een vast iemand op jou pony rijd. En dat je dan ene paar keer naar haar gaat kijken.

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:52

Ik zou mijn paard ook zeer zeker niet beschikbaar stellen voor manegelessen. Al die hobbelende (beginnende) ruiters op haar rug. Nee, ocharm, ik moet er niet aan denken. (En mijn merrie geloof ik al helemaal niet!! -:(-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:53

Er gaan veel verschillende mensen met je paard om die niet altijd op 1 lijn zitten met hoe jij met paarden omgaat. Ik wil niet mijn opvoedings- en rijwerk teniet laten doen door iemand anders. Moest ik krap bij kas zitten, dan zou ik uitkijken naar een weitje waar ze voor 50 euro in de maand kan staan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 10:46

@ Viktor238: ik ben niet zo bang dat hij een band krijgt met een ander. Het blijft immers mijn paard. Laat hem maar fijn vriendjes worden met die kindjes :j

@ Riraito: nee, pijn doen zou ik ook niet willen natuurlijk, maar eens een keer stuiteren of per ongeluk een keer trekken gaat hij niet dood van. Ik zie mezelf ook niet als een topruiter.

@ Caaatje: haha mijn pony heeft ook al menig bijrijdster op de grond gemikt :+ Met hem moet je wel durven aanpakken, bij iemand die te afwachtend is gaat hij dingen zoeken om te klooien.

@shilady: Ik wil zeker geen andere dingen doen, mijn paardenhobby blijft wel. Het kost alleen veel geld. 250-350 euro stallingskosten red ik niet met mijn uitkering. Want daar komen ook nog lessen, hoefsmid, wormkuren, inentingen bovenop. Mijn ouders staan garant voor onverwachte medische kosten, maar ik moet zelf wel meebetalen.

@ vinos: Dat is een goed punt, moet ik uitzoeken!

@ NienkeNiels: goede afspraken heel belangrijk dus!

@ Solleke_Noah: op stal staan zou voor ons ook nog eens erg kunnen tegenvallen inderdaad

@ Rienn: voor een paard is 4-5 uur lopen ook echt niet veel, zeker als ze uitgegroeid zijn niet

@ Marije_jiplover: tijd speelt ook mee :j

@ friesiszwart: het probleem van verschillende mensen zie ik niet zo, nu rijden er ook 3 op mijn pony. Goede, vaste, betalende bijrijdster heb ik nog niet kunnen vinden helaas... Daar 'kies' je imo niet voor, je komt ze tegen of niet.

@ Jotoma: daar heb je een goed punt te pakken, effectief trainen zal op de manege niet gebeuren, enkel 'beweging geven' zeg maar

@ dorothea: op deze manege heeft niemand een vast paard (van de manegeklanten)

@Brendaaa: ik laat mijn bijrijdster ook nu nog niet alleen met hem aan de gang gaan. Maar zit met de handen in het haar wat stalling betreft. Goedkoper is zo ver weg dat de reiskosten het weer duur maken en dat ik er qua tijd weinig heen kan. Dichterbij is er helemaal niks te vinden. Of ik moet alles zelf doen, wat op een half uur fietsen afstand ook geen doen is.

@ JasmijnJoy: ik neem je ervaring mee in mijn overwegingen!

@ Gini: niet zomaar een weitje te vinden hier helaas. En om mijn goede pony nou stil te laten staan op een weitje... Dan zet ik hem nog liever in de Eiffel in een grote kudde om lekker paard te zijn. We stonden nou ideaal, heel dichtbij, alles zelf doen, schuilstalletje, rijbak, paddockparadise-je... helaas moeten we noodgedwongen weg doordat de verhuurder anders wil. Ik heb mijn pony nu 24/7 buiten staan, verzorg en bepaal lekker alles zelf. En nu wordt hij 3-4 keer per week gereden. Ik zou graag hebben dat hij nog meer loopt, dat ik er zelf op durf en dat hij in de winter verder getraind kan worden, maar dat is allemaal nog niet.

IEDEREEN WEL ENORM BEDANKT voor de ervaringen en reacties!