(boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:56

Zoek schreef:
Ik heb zelf een Barefoot Cherokee en een Barrydale gehad en vervormen doen ze niet na 1 ritje op een ander paard dus vraag me af wat ze er allemaal wel niet mee gedaan hebben? Ik zou echt woest zijn, ben ook altijd erg netjes op mijn spullen en dan ook nog zonder te vragen het pakken -:(-

Daar dacht ik ook nog aan ... heb zelf ook twee boomloosjes en gebruik ze ook wel op verschillende dieren, maar bij normaal gebruik kunnen ze daar echt wel tegen !

Zou bijna gaan denken dat het paard ermee gerold heeft of ermee gevallen is :?

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:52

Wauw wat een reacties, dankjewel allemaal.

Ookal wist ik het niet, vind ik het idd niet zo erg dat de staleigenaar een reservesleutel heeft, zoals hierboven al gesuggereerd wordt zijn er genoeg redenen waarbij het van pas kan komen, alleen niet voor dit.

Ik ben ook erg blij dat mijn ouders mee gaan, kom echt wel voor mezelf op maar vindt het toch net wat fijner.

ais schreef:
Ik weet redelijk hoe je je voelt, ik ben ook altijd mega zuinig op mijn spullen (en nog zuiniger op de spullen van een ander). Ik was ook alles behalve blij toen op mijn vorige stal ik mijn zadel aantrof met een kras op de bovenkant en nog wat kleinere krasjes...
Wat bleek, een vrouw had 2 paarden, en 1 zadel voor beide paarden. En nu wilde ze met beide paarden rijden, had de boer gezegd dat ze dan mijn zadel wel konden gebruiken.. Hoofdstel is ook een keer gebruikt.. Was ik bijna net zo blij mee.. Heb een aansnoerneusriem, en er mist sindsdien zo'n riempje, zodat de bandjes goed op elkaar blijven zitten..

Wat wel 'positief' is, is dat bij jou degene die het gebruikt heeft zich er in ieder geval bewust van is dat dit eigenlijk niet kan/kon (was bij mij niet bij het zadel, hoofdstel weet ik niet wie dat gebruikt had).
Ik zou ook eerst even met haar overleggen, voor je evt. juridische stappen zou overwegen.
Als blijkt dan anderen ook in jouw kast en bij jou spullen kunnen, zou ik misschien ook een briefje IN je kast ophangen, dat je niet wilt dat zonder jouw toestemming gebruik wordt gemaakt van jouw spullen en met je nummer er onder.

wat rot ais! dat is idd helemaal vervelend, snap niet dat mensen dat kunnen, gewoon zo gedachteloos met spullen omgaan, al helemaal van anderen!
Nee verder kan niemand in mijn kast, zit echt een duidelijk slot op en alleen ik en hij hebben daar de sleutel van ;)

Lizzyy schreef:
Mijn mond zakte nog net niet open toen ik het las, wat een brutaliteit!
Dat ze dat uberhaupt in haar hoofd haalt om te vragen of ze een ander zadel mag lenen.
Halster is prima, maar daar houdt het ook wel echt bij op. (bij mij)

Waar rij je nu mee, TS?
Heeft je paard er verder geen last van gehad?

Idd, maar al helemaal omdat het uit mijn kast is, en een telefoontje is dat zoveel gevraagd?
Ik rij nu dus even niet, wil geen risico lopen, was op dat zadel gestapt (vet stom, ik weet het) en toen brak ik al bijna mn nek, maar meteen eraf gehaald. Mijn paard heeft er gelukkig geen last van, geen rare drukplekken ofzo, maar ik leg dat zadel er niet eerder op als dat ik zeker weet dat het goed is!

Maflinger_S schreef:
Nou lekker dan, ik kan me voorstellen dat je woest bent, ze horen gewoon van je spullen af te blijven.
Overigens kan ik me voorstellen dat het in geval van brand of hoog water handig zou kunnen zijn dat de staleigenaar bij de spullen van de klanten kan om ze in veiligheid te stellen, in alle andere gevallen dient ie er van af te blijven.
Een goed gesprek hierover in bijzijn van je ouders lijkt mij een goed plan. Het zou zonde zijn als je je paard zou moeten verhuizen vanwege zo'n akkefietje.

Wat het zadel betreft: het zou in je voordeel kunnen zijn dat het hier een boomlooszadel betreft omdat dat wat buigzamer is. Het ziet er nu misschien vreselijk uit en het ligt naar maar misschien is dat zo weer opgelost na een paar keer rijden. Ik zou pmarena hier op Bokt eens om raad vragen, zij is dealer van Barefoot zadels en heeft heel veel kennis..

Juist ook omdat het een boomloos zadel is is het vervormd, zeg maar een brede pommel op een smal paard, dus dat zadel is gaan 'compenseren'zeg maar, ik hoop dat het goed trekt, laat er echter voor de zekerheid naar kijken want heb er een hard hoofd in en ik wil zeker weten dat mijn paard er geen problemen door krijgt!

Shirley schreef:
Zoek schreef:
Ik heb zelf een Barefoot Cherokee en een Barrydale gehad en vervormen doen ze niet na 1 ritje op een ander paard dus vraag me af wat ze er allemaal wel niet mee gedaan hebben? Ik zou echt woest zijn, ben ook altijd erg netjes op mijn spullen en dan ook nog zonder te vragen het pakken -:(-

Daar dacht ik ook nog aan ... heb zelf ook twee boomloosjes en gebruik ze ook wel op verschillende dieren, maar bij normaal gebruik kunnen ze daar echt wel tegen !

Zou bijna gaan denken dat het paard ermee gerold heeft of ermee gevallen is :?

Ik had het ook helemaal niet verwacht, misschien hebben ze het wel langer gebruikt, want ik was sinds donderdag niet meer op stal geweest ivm een weekend weg met de opleiding... dat weet ik dus niet zeker. Feit is wel dat ze het gebruikt hebben op een jong paard dat net een maand onder het zadel is en af en toe rare sprongen maakt, in combinatie met een ruiter die nog niet zo goed kan rijden... geen idee dus wat er allemaal met dat zadel gebeurd is, het is gewoon zwaar vervormd

In principe moet zo'n zadel ook gewoon op meerdere paarden kunnen, maar WEl met een pommel welke past bij dat paard, ik denk dat dat de grootste reden is dat mijn zadel nu zo schuin is. Flink balen dus pfff

_PatriciaH

Re: (boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:14

Ik heb zo vaak een Barefoot zadel gebruikt waar een verkeerde pommel in zat en vervormen deed het echt niet hoor? Ik weet dat het niet goed is om het te gebruiken terwijl het niet goed ligt maar soms moet je wat en paard het nergens last van en mijn zadel ook niet.

Heb je een foto van je zadel? ben wel erg benieuwd nu!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:15

Ik eigenlijk ook wel :o

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:20

ik maak morgen even een foto ;)

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:22

Jizzie schreef:
ik maak morgen even een foto ;)

edit: ik kan er zelf eigenlijk ook niet bij dat het na een keer al zo vervormd kan zijn, vraag me echt af of ze er niet vaker mee gereden hebben dit weekend, vraag ook dit donderdag even na

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:25

Vraag me af of je een eerlijk antwoord gaat krijgen ...

Wat een toestand !
Gelukkig staan je ouders achter je en willen ze je hierin steunen, ben benieuwd wat het gesprek oplevert.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:33

maak even een foto van je zadel laat het dan nakijken en zeker de kosten verhalen.

Zal lekker worden het zijn dure zadels en dan nog de stalhouder is hierin verantwoordelijk en mag ook al heeft ze een sleutel niet in jou kast komen zonder je toestemming.
Zelfs niet voor een hoevekrabber.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:44

das vast een stalhouder die dan zegt als iemands paard kreupel is...ohhh pak die maar die er is er toch een paar dagen niet en paard kan wel wat beweging gebruiken....

dit soort dingen doe je gewoon niet als stalhouder.. mocht je een nw zadel krijgen en geen eigen slot, zadel toch meenemen naar huis dan maar

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:45

Wat ontzettend vervelend! Dat je zadel al zo snel vervormd, ik heb geen ervaring met boomloos, maar klinkt wel raar na een keer rijden. Hopelijk kan het hersteld worden.

Ik heb het zelf eens met een pensioneigenaar gehad, die nam niet alleen mijn zadels, maar ook mijn 2 paarden op buitenrit terwijl ik daar net stond en met vakantie was.. De een was niet altijd braaf en de ander net aangereden, nog nooit op buitenrit geweest uberhaupt, die laatste ook nog eens western op een engelse stal met als gevolg dat ze niet wisten die te zadelen en mijn nieuwe pad verkeerd om gebruikt werd en dus ook nooit goed meer is geworden, de haren en zweet waren nooit meer uit de bovenkant te krijgen. Ik was laaiend, maar werd ook niet serieus genomen, ik dacht letterlijk en figuurlijk in de maling genomen te worden, totdat ze zelfs trots de foto's lieten zien. Ik ben gelijk gaan kijken naar een nieuwe stal en een maand later dan ook snel weggegaan.

Het zijn geen kleine dingen, in zadels gaat veel geld om, daar hoeft niemand aan te komen, wat een verstand toch.. Succes wanneer je met je ouders het gesprek aan gaat!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:52

speurneusc schreef:
das vast een stalhouder die dan zegt als iemands paard kreupel is...ohhh pak die maar die er is er toch een paar dagen niet en paard kan wel wat beweging gebruiken....

dit soort dingen doe je gewoon niet als stalhouder.. mocht je een nw zadel krijgen en geen eigen slot, zadel toch meenemen naar huis dan maar

Dat was ook wat bij mij wel in me hoofd zat, vertrouwen zou voor mij ook wel wat weg zijn. Ken de stalhouder verder niet maar bij het idee kreeg ik ook zo'n beeld dat een stalgenoot iemand mee naar stal neemt voor een buitenrit en de stalhouder dood leuk voorstelt om het paard van mientje ook maar mee te pakken, hier is de sleutel van de kast en veel plezier ermee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:56

Lizzyy schreef:
Dat ze dat uberhaupt in haar hoofd haalt om te vragen of ze een ander zadel mag lenen.

Waar rij je nu mee, TS?

Vragen vind ik niet onbeschoft hoor? Hier op stal worden (in goed overleg) nog best wel eens zadels aan elkaar uitgeleent (ook wagens en andere tuigdelen trouwens). Vragen kan altijd toch, als iemand je zoiets vraagt kan je namelijk best nee zeggen of duidelijke afspraken maken. Als het gevraagd was had TS gewoon nee kunnen zeggen en dan was er niets aan de hand geweest :Y)

Het slaat natuurlijk nergens op dat je stalhouder ongevraagd je spullen uitleent, zeker zoiets als een zadel. Zelfs als men er dan wel netjes mee omgaat heb je groot gelijk dat je daar boos om bent. Volgens mij kan je ze ook gewoon aansprakelijk stellen voor de schade, ik hoop dat de stalhouder ook inziet dat hij fout zat als je daar verder fijn staat...

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 13:05

Vragen vind ik idd ook geen probleem, heb haar wel eens een longeerlijn uitgeleend, maar die heb ik haar zelf gegeven, en heeft ze ook daadwerkelijk aan mij gevraagd. Het is gewoon vooral de manier waarop er nou mee om wordt gegaan...

Wat mijn stalhouder betreft, ja daar zit ik nog wel mee, het is een aardige man, in principe heel kundig en hij doet enorm veel extra's voor iedereen, maar dit is de tweede keer dat er een 'groot' incident plaatsvindt, de vorige keer was ik ruim honderd euro aan dierenartskosten kwijt, welke ik zelf heb moeten betalen. Ik zit dus heel erg in dubio, soort van medelijden ofzo?

Eerst maar eens het gesprek afwachten, ik hou jullie op de hoogte :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:07

Medelijden moet je maar met twee dingen hebben, meid: je paard en je bankrekening ;)

Ben wel benieuwd naar dat incident trouwens, mag ook via PB natuurlijk :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:12

Mijn vertrouwen zou aardig weg zijn na een 'tweede' incident zelfs. De betreffende stalhouder uit mijn verhaal was ook een aardige man op het eerste oog, maar toch leg je het vertrouwen voor de zorg van je paard en je spullen in zijn handen. Voor mij was het duidelijk, al vond ik het ook best moeilijk hoor, kan ik me goed voorstellen, we blijven allemaal mensen, maar hij mag wel inzien dat hij 'fout' gehandeld heeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:12

liedje89 schreef:
Lizzyy schreef:

Waar rij je nu mee, TS?

Vragen vind ik niet onbeschoft hoor? Hier op stal worden (in goed overleg) nog best wel eens zadels aan elkaar uitgeleent (ook wagens en andere tuigdelen trouwens). Vragen kan altijd toch, als iemand je zoiets vraagt kan je namelijk best nee zeggen of duidelijke afspraken maken. Als het gevraagd was had TS gewoon nee kunnen zeggen en dan was er niets aan de hand geweest :Y)

Het slaat natuurlijk nergens op dat je stalhouder ongevraagd je spullen uitleent, zeker zoiets als een zadel. Zelfs als men er dan wel netjes mee omgaat heb je groot gelijk dat je daar boos om bent. Volgens mij kan je ze ook gewoon aansprakelijk stellen voor de schade, ik hoop dat de stalhouder ook inziet dat hij fout zat als je daar verder fijn staat...

Ik bedoel meer dat ze het aan de stalhouder vraagt. Die heeft, volgens mij, geen recht van spreken in zo'n geval aan gezien het niet over zijn spullen gaat.

Edit: typfouten

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:15

Heeft ze dan niet gemerkt dat het zadel eigenlijk niet past? Ik ben niet zo thuis in de boomloze zadel-wereld, maar met een Engels zadel kan je al direct zien of het niet past... Lijkt mij ook niet zo'n goede basis voor het inrijden/beleren.

Ik hoop dat je er iets voor terug kan krijgen, het is een smak geld en iets waar jij heel zuinig mee bent geweest.. Jammer dat er mensen zijn die die waarde niet in zien.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:15

dat is al het tweede grote incident en dat eerste heeft je een dure DA-rekening opgeleverd ??? Heb je geen mogelijkheid om paardlief te verhuizen ? Ik weet het, dat ie niet altijd even makkelijk te realiseren, maar jee je hebt reden genoeg om woest te zijn, vind ik.

Edit, dit is dus idd de reden waarom ik niets op stal heb liggen. Is soms heel onhandig om altijd alles te verhuizen, maar er kan tenminste niemand aan mijn spullen zonder dat ik het weet.
Laatst bijgewerkt door jokari op 05-06-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:17

Lizzyy schreef:
liedje89 schreef:

Ik bedoel meer dat ze het aan de stalhouder vraagt. Die heeft, volgens mij, geen recht van spreken in zo'n geval aan gezien het niet over zijn spullen gaat.

Edit: typfouten

Mijn stalhouder kent zijn klanten wel en heeft bovendien zelf zadels dus opzich kan ik het me wel voorstellen dat je daarnaar toe gaat. Hij weet vaak wie er een reserve zadel heeft ofzo (alleen die van mij zegt dan bel pietje maar die heeft nog een zadel ipv dat hij het gewoon uit de kast jat)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:28

Had hier op mijn vorige stalling, nee die ervoor, een boer die serieus zei bij uitritten van de andere gasten 'Pak Beauty maar' en als ik aankwam op stal was er geen paard te bekennen (enkel een stel veulens). Als ze terug waren van de uitrit kwam de opmerking 'Ja wat, kan toch geen kwaad, loopt die toch twee keer vandaag of je gaat hem gewoon lekker poetsen toch?'
Sorry, wat blieft? :')

Ikzelf heb het topic meegelezen, hoe asociaal, zou inderdaad navragen of ze het zadel vaker gebruikt heeft od.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:39

Bij mij hebben ze mijn longeerlijn gebruikt om een auto uit de modder te trekken, goh.. Dat kan niet met een longeerlijn :') Die brak dus.. Omdat het maar een longeerlijn was, er verder niet naar gekeken. Ook was het normaal om spullen gewoon te "gebruiken"... Dus voor mij was het makkelijk: alles ging gewoon elke keer mee... Ook toen ik dus de paarden achter het huis had, mijn zadel/goede hoofdstel lagen in mijn kamer, niet bij de rest... Voor de lessen werd het soms geleend (zadel lag niet ideaal, maar nog altijd beter dan het zadel wat het paard had...) Maar ik was te bang dat de spullen werden gebruikt bij paarden inrijden.. De manier waarop dat ging --> paard omklappen en dat soort dingen...

Het probleem zit erin: je krijgt sowieso problemen met die mensen als je ze aansprakelijk gaat stellen... (Geloof me, als het om geld gaat, zijn mensen allemaal zo op zichzelf gericht..) Ze gaan zielig doen/worden boos etc.

Ten tweede: ga maar eens hard maken dat zij het gedaan hebben, dat jij niet het zadel hebt laten vallen etc. Je zou officieel volgens mij zelfs aangifte moeten doen van vernieling dan ofzo :S Laten we eerlijk zeggen, voor een longeerlijn vond ik het allemaal niet waard... Andere spullen was gewoon irritant, ben je aan het rijden, komt er iemand boos op je af waarom je HAAR hoofdstel hebt, want ze heeft zo les en heeft HAAR hoofdstel nodig.. Volgens mij was dit hoofdstel gewoon van mij :) Maar bij jou gaat het om een veel groter bedrag en het is ook werkelijk "kapot"/niet meteen bruikbaar.. Zijn kosten aan verbonden...

Verder: zoek een andere stal.. Ik denk namelijk niet dat het daarbij blijft... Mensen die makkelijk dingen van een ander uitlenen, ik zou niets meer op stal willen hebben liggen dan|!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:40

wat een rot situatie ik zou zelf ook woedend worden als iemand zomaar je zadel uitleent.
ik hoop voor je dat het allemaal goed komt, vooral dat je al is eerder wat heb gehad met de stal eigenaar wat je geld heb gekost...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:47

Ik vindt dat de vrouw die jouw zadel verkloot heeft een nieuw zadel moet kopen voor je.
Als het zadel zo vervormt is, lijkt het me dat dat niet simpel te "repareren"

Ze had zelf ook kunnen bedenken dat je niet zomaar andermans zadel kan pakken, wie dat idee ook geopperd heeft...
En dan ook nog eens voor een jong paard dat net onder het zadel is.

Tuurlijk, de stalhouder had nooit je kast mogen openmaken, maar dat mens had ook kunnen weigeren...
Had ik wel gedaan als ik haar was geweest...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:51

Stalhouder en vrouw geven je maar mooi elk 325,-
Dan mogen ze het zadel houden en verder gaan met beleren, ga jij wel een nieuwe halen.

Want ik ben er bang voor dat je zadel niet meer te herstellen is.
En omdat hun zo onfatsoenlijk zijn mogen ze je wel geheel schadeloos stellen.
Misschien dat ze dan inzien dat ongevraagd spullen pakken niet kan.

En vandaag nog een ander slot op de deur.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:02

Jizzie schreef:
Vragen vind ik idd ook geen probleem, heb haar wel eens een longeerlijn uitgeleend, maar die heb ik haar zelf gegeven, en heeft ze ook daadwerkelijk aan mij gevraagd. Het is gewoon vooral de manier waarop er nou mee om wordt gegaan...

Wat mijn stalhouder betreft, ja daar zit ik nog wel mee, het is een aardige man, in principe heel kundig en hij doet enorm veel extra's voor iedereen, maar dit is de tweede keer dat er een 'groot' incident plaatsvindt, de vorige keer was ik ruim honderd euro aan dierenartskosten kwijt, welke ik zelf heb moeten betalen. Ik zit dus heel erg in dubio, soort van medelijden ofzo?

Eerst maar eens het gesprek afwachten, ik hou jullie op de hoogte :)

Als ik dit zo hoor, zou ik, denk ik, op zoek gaan naar een andere stalling!
Een zadel is nog vervangbaar, hoe vervelend ook!, maar als ik ook nog eens DA kosten zou hebben door een incident te wijten aan een ander, zou ik toch niet heel vrolijk zijn!
Mijn paard staat met 2 andere op de wei, daar kan altijd iets gebeuren, daar zijn het paarden voor.. Zou het komen doordat iemand iets deed met mijn paard wat niet kon, zou ik niet blij zijn..