Wordt dus wel vaker gevraagd.
Dat is alles wat ik wilde weten
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FlyAway schreef:De reactie die wij hierop wel gehoord hebben was; slechte ervaringen uit het verleden. Oftewel; eigenaren die zich er mee gingen bemoeien, precies wisten hoe het wel en niet moest en de zadelmakmaker niet het vertrouwen gaven om zijn goed te kunnen doen.
texelse schreef:@AronenLoutje: en dat is nou precies het probleem, dan mag de een wel komen (die houdt z'n klep) en de ander mag niet komen (bemoeit zich er mee). Dan liever 1 lijn trekken.

Sonja schreef:FlyAway schreef:De reactie die wij hierop wel gehoord hebben was; slechte ervaringen uit het verleden. Oftewel; eigenaren die zich er mee gingen bemoeien, precies wisten hoe het wel en niet moest en de zadelmakmaker niet het vertrouwen gaven om zijn goed te kunnen doen.
O dat snap ik wel ja. Vaste regel bij mij is ook: niet mee bemoeien, en vragen NA de training of als ik tussendoor aangeef dat het kan.
Wie het beter weet of kan als eigenaar, moet mij niet de opdracht geven maar het fijn zelf doen.
Uiteraard worden van te voren wel heldere afspraken gemaakt over wat wel en wat niet.
Een opdracht moet je ook 'passen'.
Iemand die bv een tweejarige ingereden wil hebben, moet mij niet hebben. En iemand waarbij het paard nooit een tik of wat dan ook mag krijgen, ook niet.
Maar ik ben wel altijd 100 % eerlijk richting eigenaar, en heb dus niets te verbergen. Kijken mag altijd. Graag zelfs, want daardoor leren ze het paard ook al beter kennen. En mijn klus is ook niet af voor ze er zelf ook fijn mee rondsturen. Zonder dat, ook geen deal.
En als een van beide partijen van mening is dat hetgeen de eigenaar wil vs wat de zadelmakmaker biedt te ver uiteen ligt, dan kun je daar ook gewoon open in zijn en gezamenlijk besluiten dat iemand beter naar een ander kan gaan. texelse schreef:@AronenLoutje: en dat is nou precies het probleem, dan mag de een wel komen (die houdt z'n klep) en de ander mag niet komen (bemoeit zich er mee). Dan liever 1 lijn trekken.
IngridM schreef:Ja het is dus niet mijn paard, vraag het voor een vriendin maar ik zou er zelf ook bij willen zijn.
Ik kom op een sportstal en daar heb ik het al een x aantal keren zien gebeuren; het inrijden ging niet zoals gewenst en het paard komt rotter terug dan het heen ging. En dan heb ik het over grote namen !!!
Maar als je vraagt wat er gebeurt is tja...............je krijgt het nooit precies te horen. Lastig hoor.....
Ik denk dat mijn vriendin maar naar haar eigen gevoel moet luisteren. Ik begrijp de uitleg hierboven wel, kan me er ook iets bij voorstellen, maar als het mijn paard zou zijn, zou ik er zelf bij willen zijn.
JlnG schreef:Toen ik navraag gedaan heb ben ik verschillende methodes tegengekomen. Het meisje dat mijn paard nu zadelmak aan het maken is vindt het dik oké als ik er iedere keer bij ben. De eerste stal waar ik het aan vroeg, hadden liever dat de eigenaar de eerste 2 weken niet langsging, zodat het paard een band en vertrouwen kon opbouwen met de persoon die hem ging beleren. Wat ik ook wel kan begrijpen. Maar da's dan in het geval van mijn paard wel logisch, hij is best een moeilijk karaktertje, en daarbij komt dat hij heel erg gehecht is aan mijn vader en bijgevolg liever alleen maar naar hem luistert, heeft erg weinig respect voor vreemden.
Maar dat terzijde, want dat meisje wat 'm nu doet heeft daar korte metten mee gemaakt, en ik ben vanaf dag 1 erbij mogen zijn.
En langs de andere kant, ik vind het maar net zo netjes dat je als eigenaar je niet bemoeit: anders vraag je het toch niet aan iemand anders om het te doen?

PowerReiner schreef:JlnG schreef:Toen ik navraag gedaan heb ben ik verschillende methodes tegengekomen. Het meisje dat mijn paard nu zadelmak aan het maken is vindt het dik oké als ik er iedere keer bij ben. De eerste stal waar ik het aan vroeg, hadden liever dat de eigenaar de eerste 2 weken niet langsging, zodat het paard een band en vertrouwen kon opbouwen met de persoon die hem ging beleren. Wat ik ook wel kan begrijpen. Maar da's dan in het geval van mijn paard wel logisch, hij is best een moeilijk karaktertje, en daarbij komt dat hij heel erg gehecht is aan mijn vader en bijgevolg liever alleen maar naar hem luistert, heeft erg weinig respect voor vreemden.
Maar dat terzijde, want dat meisje wat 'm nu doet heeft daar korte metten mee gemaakt, en ik ben vanaf dag 1 erbij mogen zijn.
En langs de andere kant, ik vind het maar net zo netjes dat je als eigenaar je niet bemoeit: anders vraag je het toch niet aan iemand anders om het te doen?
Hierbij zouden bij mij alarmbellen afgaan.
Band opbouwen kan ook prima als de eigenaar toekijkt van een afstandje.
Als ik zoiets te horen zou krijgen zou ik meteen denken, een band opbouwen of het paard 2 weken helemaal lens slaan tot hij doet wat jij zegt zodat je met goede resultaten kan komen.