Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:52

Okee, waar het mij alleen maar over ging is of het gangbaar is in de inrijd en zadelmak maak wereld.
Wordt dus wel vaker gevraagd.

Dat is alles wat ik wilde weten :-)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:52

@AronenLoutje: en dat is nou precies het probleem, dan mag de een wel komen (die houdt z'n klep) en de ander mag niet komen (bemoeit zich er mee). Dan liever 1 lijn trekken.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:53

Voor mij is het eigenlijk net de kant vanwaar je kijkt.
Als je vertrouwen hebt in de persoon die het voor je gaat doen, dan zou het eigenlijk niet echt een probleem zijn, maar als je degene nog niet kent kan ik me wel voorstellen dat het toch wel een rare smaak geeft..
Maargoed, van de kant van de zadelmakmaker snap ik het eigenlijk ook wel. Althans, als het met de intentie gaat dat degene gewoon geen zin heeft in bemoeizuchtige eigenaars.
Niet dat iedereen dat is, maar gewoon uit voorzorg zegmaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:55

FlyAway schreef:
De reactie die wij hierop wel gehoord hebben was; slechte ervaringen uit het verleden. Oftewel; eigenaren die zich er mee gingen bemoeien, precies wisten hoe het wel en niet moest en de zadelmakmaker niet het vertrouwen gaven om zijn goed te kunnen doen.

O dat snap ik wel ja. Vaste regel bij mij is ook: niet mee bemoeien, en vragen NA de training of als ik tussendoor aangeef dat het kan.
Wie het beter weet of kan als eigenaar, moet mij niet de opdracht geven maar het fijn zelf doen.
Uiteraard worden van te voren wel heldere afspraken gemaakt over wat wel en wat niet.
Een opdracht moet je ook 'passen'.
Iemand die bv een tweejarige ingereden wil hebben, moet mij niet hebben. En iemand waarbij het paard nooit een tik of wat dan ook mag krijgen, ook niet.
Maar ik ben wel altijd 100 % eerlijk richting eigenaar, en heb dus niets te verbergen. Kijken mag altijd. Graag zelfs, want daardoor leren ze het paard ook al beter kennen. En mijn klus is ook niet af voor ze er zelf ook fijn mee rondsturen. Zonder dat, ook geen deal.

Dorith

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lougino

texelse schreef:
@AronenLoutje: en dat is nou precies het probleem, dan mag de een wel komen (die houdt z'n klep) en de ander mag niet komen (bemoeit zich er mee). Dan liever 1 lijn trekken.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik kende toendertijd de ruiter die mijn paard zadelmak maakte dus dat was al een ander verhaal.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:56

Ik hoorde laats ook iemand zeggen dat hij daar niet van gediend was. Hij wil de aandacht compleet bij zichzelf en het paard houden.

De eigenaar verstoort die rust en vestigt te veel aandacht op zich.

Kan het me enigzins voorstellen, ook in verband met idd ervaringen die een eigenaar met zich mee kan brengen. Maar ik zou er toch graag bij willen zijn.

@texelse, precies dat is het hem. De 1 kan je er bij hebben en de ander niet. Dan trekken sommigen 1 streep en zeggen; dan niemand.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:56

Op mijn stagebedrijf mocht de eigenaar wel komen kijken maar liever niet, ivm bemoeien oid.
Persoonlijk kan ik dit wel begrijpen, aangezien het paard wat ik reed altijd heel anders reageerde wanneer de eigenaar erbij was.
Maar als ik mijn pony zou wegbrengen om te beleren zou ik eerst gekeken hebben hoe hun manier van beginnen is.. En dan zou ik mijn pony daar zonder moeite heenbrengen..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:58

Het is niet geheel ongebruikelijk.
Heeft niet perse te maken met een rot stal, maar eerder dat er tegenwoordig pennys in elke leeftijd zijn.
Om een paard aan het been te maken zal er een tik gegeven worden. Daar zijn tegenwoordig al zoveel mensen die daar van over de zeik raken.
Is een paard misschien een tikkeltje brutaal zal er ook wel eens een echte tik gegeven worden.
Paard wordt daar niet slechter van zeker niet als hij een eigenaar heeft die er maar mee aan solt.
Maar om dan door dat soort mensen niet meteen als mishandelaar te boek te gaan is er wel vaker de eis dat de eerste tijd geen eigenaar bij mag zijn.
Dikke kans dat het wel gewoon mag als ze je kennen en weten dat je ook niet een penny bent.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:58

Sonja schreef:
FlyAway schreef:
De reactie die wij hierop wel gehoord hebben was; slechte ervaringen uit het verleden. Oftewel; eigenaren die zich er mee gingen bemoeien, precies wisten hoe het wel en niet moest en de zadelmakmaker niet het vertrouwen gaven om zijn goed te kunnen doen.

O dat snap ik wel ja. Vaste regel bij mij is ook: niet mee bemoeien, en vragen NA de training of als ik tussendoor aangeef dat het kan.
Wie het beter weet of kan als eigenaar, moet mij niet de opdracht geven maar het fijn zelf doen.
Uiteraard worden van te voren wel heldere afspraken gemaakt over wat wel en wat niet.
Een opdracht moet je ook 'passen'.
Iemand die bv een tweejarige ingereden wil hebben, moet mij niet hebben. En iemand waarbij het paard nooit een tik of wat dan ook mag krijgen, ook niet.
Maar ik ben wel altijd 100 % eerlijk richting eigenaar, en heb dus niets te verbergen. Kijken mag altijd. Graag zelfs, want daardoor leren ze het paard ook al beter kennen. En mijn klus is ook niet af voor ze er zelf ook fijn mee rondsturen. Zonder dat, ook geen deal.

Zo hoort het ook vind ik. Als eigenaar vind ik dat het je plicht is om met de zadelmakmaker het gesprek aan te gaan hoe deze te werk gaat (onderzoeksplicht) en om te kijken of dit past bij de manier waarop jij er voor kiest om met je paard om te gaan. En andersom is dat net zo fijn lijkt mij. Als zadelmakmaker wil je ook weten of een eigenaar gaat steigeren als je een keer een tik met de zweep geeft. :-) En als een van beide partijen van mening is dat hetgeen de eigenaar wil vs wat de zadelmakmaker biedt te ver uiteen ligt, dan kun je daar ook gewoon open in zijn en gezamenlijk besluiten dat iemand beter naar een ander kan gaan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:01

texelse schreef:

Ik denk dat het beter is om niet 1 lijn te trekken, maar om het gesprek met een potentiële klant aan te gaan. Voorkomt dat mensen denken; die heeft wat te verbergen, ik ga wel naar een ander. En dat soort reacties lees je hierboven ook! Dus een zadelmakmaker doet zichzelf daar geen plezier mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:10

Ik ken wel een paar (goede) stallen die het zo doen, maar dan vaak alleen de eerste 2 weken. Er is best een risico verbonden aan het zadelmak maken en dat doe je als ruiter graag op je eigen manier als het goed voelt. Gaat de eigenaar zich er mee bemoeien, dan kan dat heel nadelig werken. Andere stallen doen dan weer nergens moeilijk over, dan ben je altijd welkom.

Als ik zelf een paard zadelmak maak, dan heb ik er liever ook helemaal niemand bij, behalve mijn vaste helper. Ik word verschrikkelijk zenuwachtig als er mensen naar mij kijken en als je iets niet wil hebben met zadelmak maken... Daarom kan ik me er heel goed wat bij voorstellen.

Aan de andere kant is het heel erg vervelend als er iets (flink) fout gaat, want dat heb je dan als eigenaar nooit kunnen zien/ervaren. Lag het aan de ruiter, is het een moeilijk paard of was het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Je weet het niet. Zo is mijn paard bij de vorige eigenaren naar een africhtingsstal gebracht om zadelmak te maken en dat is mislukt. Nu waren er genoeg redenen te verzinnen voor die mislukking, maar als je het nooit zelf hebt kunnen zien, dan is het heel lastig om daar over te oordelen. De tweede poging door een andere ruiter is ook niet volgens plan gelopen. Uiteindelijk was het wel mijn geluk dat ik daardoor dit paard kon meenemen en hij is ongewoon braaf met zadelmak en verkeersmak maken. Voor mij was het wel een risico, omdat ik graag had willen zien wat het paard deed als het mis ging (blinde paniek) en of ik daarvoor een aanleiding kon ontdekken, zodat het in het vervolg te voorkomen was. Ik ben zo goed mogelijk voorgelicht door zijn vorige eigenaren. Zij hebben alles gedaan wat ze konden... Maar als je er niet zelf bij bent geweest en je krijgt alleen telefoon van de africhtingsstal dat je het paard weer op kan halen, omdat ze er niet meer mee verder willen, dan is dat wel heel rot en heel lastig voor de volgende mensen die het gaan proberen.

IngridM

Re: Niet bij inrijden eigen paard mogen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:15

Ja het is dus niet mijn paard, vraag het voor een vriendin maar ik zou er zelf ook bij willen zijn.
Ik kom op een sportstal en daar heb ik het al een x aantal keren zien gebeuren; het inrijden ging niet zoals gewenst en het paard komt rotter terug dan het heen ging. En dan heb ik het over grote namen !!!
Maar als je vraagt wat er gebeurt is tja...............je krijgt het nooit precies te horen. Lastig hoor.....

Ik denk dat mijn vriendin maar naar haar eigen gevoel moet luisteren. Ik begrijp de uitleg hierboven wel, kan me er ook iets bij voorstellen, maar als het mijn paard zou zijn, zou ik er zelf bij willen zijn.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:19

IngridM schreef:
Ja het is dus niet mijn paard, vraag het voor een vriendin maar ik zou er zelf ook bij willen zijn.
Ik kom op een sportstal en daar heb ik het al een x aantal keren zien gebeuren; het inrijden ging niet zoals gewenst en het paard komt rotter terug dan het heen ging. En dan heb ik het over grote namen !!!
Maar als je vraagt wat er gebeurt is tja...............je krijgt het nooit precies te horen. Lastig hoor.....

Ik denk dat mijn vriendin maar naar haar eigen gevoel moet luisteren. Ik begrijp de uitleg hierboven wel, kan me er ook iets bij voorstellen, maar als het mijn paard zou zijn, zou ik er zelf bij willen zijn.

Bij twijfel; niet doen. Als je gaat twijfelen doordat je er niet zelf bij mag zijn (nou ja, je vriendin in dit geval) moet je het niet doen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:20

Als een paard (te)veel aan een eigenaar gehecht is is het soms verstandig om de eerste keer of eerste paar keer er niet bij te zijn. Het paard kan door de eigenaar teveel afgeleid raken en te weinig bezig zijn met de trainer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:20

Wij lossen het op door alles te filmen, zodat de eigenaar alles kan zien, maar niet lijfelijk aanwezig is. Vooral handig voor de mensen die verder weg wonen. :) Maar goed, een grote stal begint daar natuurlijk niet aan, dat is niet haalbaar.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:21

Toen ik navraag gedaan heb ben ik verschillende methodes tegengekomen. Het meisje dat mijn paard nu zadelmak aan het maken is vindt het dik oké als ik er iedere keer bij ben. De eerste stal waar ik het aan vroeg, hadden liever dat de eigenaar de eerste 2 weken niet langsging, zodat het paard een band en vertrouwen kon opbouwen met de persoon die hem ging beleren. Wat ik ook wel kan begrijpen. Maar da's dan in het geval van mijn paard wel logisch, hij is best een moeilijk karaktertje, en daarbij komt dat hij heel erg gehecht is aan mijn vader en bijgevolg liever alleen maar naar hem luistert, heeft erg weinig respect voor vreemden.
Maar dat terzijde, want dat meisje wat 'm nu doet heeft daar korte metten mee gemaakt, en ik ben vanaf dag 1 erbij mogen zijn.
En langs de andere kant, ik vind het maar net zo netjes dat je als eigenaar je niet bemoeit: anders vraag je het toch niet aan iemand anders om het te doen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:32

JlnG schreef:
Toen ik navraag gedaan heb ben ik verschillende methodes tegengekomen. Het meisje dat mijn paard nu zadelmak aan het maken is vindt het dik oké als ik er iedere keer bij ben. De eerste stal waar ik het aan vroeg, hadden liever dat de eigenaar de eerste 2 weken niet langsging, zodat het paard een band en vertrouwen kon opbouwen met de persoon die hem ging beleren. Wat ik ook wel kan begrijpen. Maar da's dan in het geval van mijn paard wel logisch, hij is best een moeilijk karaktertje, en daarbij komt dat hij heel erg gehecht is aan mijn vader en bijgevolg liever alleen maar naar hem luistert, heeft erg weinig respect voor vreemden.
Maar dat terzijde, want dat meisje wat 'm nu doet heeft daar korte metten mee gemaakt, en ik ben vanaf dag 1 erbij mogen zijn.
En langs de andere kant, ik vind het maar net zo netjes dat je als eigenaar je niet bemoeit: anders vraag je het toch niet aan iemand anders om het te doen?

Hierbij zouden bij mij alarmbellen afgaan.
Band opbouwen kan ook prima als de eigenaar toekijkt van een afstandje.
Als ik zoiets te horen zou krijgen zou ik meteen denken, een band opbouwen of het paard 2 weken helemaal lens slaan tot hij doet wat jij zegt zodat je met goede resultaten kan komen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:34

Ik denk dat ik er beter niet eens bij zou kunnen staan. Anders voelt het paard dat ik het spannend vind en het kan beter voelen alsof alles wat er gebeurd de normaalste zaak van de wereld is.
Daarnaast vind ik het wel belangrijk dat ruiter zich volledig op paard kan focussen en andersom ook.
Is gevaarlijk zat zoiets, je weet vooraf echt niet wat het paard gaat doen. Oeh straks schrik ik daarvan en durf ik er zelf niet meer op.
Toch moet je me ook niets verbieden want dan denk ik dat er iets niet door de haak kan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:41

Ik geloof dat het wel vaker gebeurt dat je er niet bij mag zijn,maar dat zou voor mij een reden zijn om een ander te zoeken..Er is hier op bokt trouwens een topic over een paard die ook ergens was om zadelmak gemaakt te worden,die een ongeluk gehad heeft en nu blind is..Er is daar van alles mis gegaan met dat paard en om die reden zou ik gewoon openheid willen met de mogelijkheid om te komen kijken als je wilt..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:51

Mijn idee pleiada !

Ik ga het doorgeven aan vriendin :-)
Thanks iedereen!

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:38

PowerReiner schreef:
JlnG schreef:

Hierbij zouden bij mij alarmbellen afgaan.
Band opbouwen kan ook prima als de eigenaar toekijkt van een afstandje.
Als ik zoiets te horen zou krijgen zou ik meteen denken, een band opbouwen of het paard 2 weken helemaal lens slaan tot hij doet wat jij zegt zodat je met goede resultaten kan komen.

Ja misschien wel, maar ik heb dan uiteindelijk ook wel gekozen voor de persoon waar ik er wél bij mocht zijn. De man in kwestie waarbij ik de eerste weken beter niet aanwezig was, was mij nochtans aangeraden door veel mensen en imo ook zeker niet slecht. Ook héél vriendelijk in de omgang, fijn contact, rondleiding gekregen, en vraagt nu zelfs nog hoe het er voor staat met mijn paardje. Ik heb hem al eerder zien werken met paarden en heb daar niets slechts over te zeggen. Maar ben natuurlijk ook zeer tevreden van de huidige persoon, en heb om verschillende redenen dan toch voor haar gekozen. En zoals Hopke89 zegt, mijn paard was de eerste keren héél erg gespannen en gefocust op ons, begreep niet waarom er een vreemde met hem werkte. Uiteindelijk zijn wij uit het zicht gaan staan en hij veranderde meteen. Ik begrijp goed dat er gevraagd wordt dat de eigenaar - zeker de eerste keer/keren - niet in the picture staat, niet enkel voor de persoon die met het dier moet werken, maar zeker voor het dier zelf.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:40

Ik ken iemand die bij het zadelmak maken van haar paard alle vertrouwen gaf en aan t verzoek om de eerste weken niet langs te komen gehoor te geven. Gevolg: een zwaar overstressd paard zonder vertrouwen waar ze zelf nog ruim een jaar mee bezig is geweest om dat paard weer rustig met een zadel/ruiter er op te laten rondlopen. Dus zo makkelijk zou ik me niet laten afschepen. Je kan ook duidelijke afspraken maken over dat ze mogen kijken zonder hun mond te gebruiken. Jij hebt er geen verstand van, degene waar je je paard heen brengt niet anders breng je m niet.., dus als je wilt kijken prima maar laat de trainer zijn werk doen en hou je mond. Desnoods ga je achteraf als je vragen hebt deze stellen zodat je weet waarom bepaalde zaken zo gedaan worden. Als je geheimzinnig gaat doen wek je alleen maar wantrouwen op.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:41

Bij mij ook zeker!
als je er niet bij mag zijn moet denk ik gelijk aan helse technieken bij het inrijden. Zal toch echt ernaar toegaan, als ze het niet willen hebben. Gelijk je paard ergens anders naar toe nemen. Wie weet wat ze met jou liefje uitvreten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:53

Ik zou langs willen mogen komen.
Mijpart proppen ze me dan achter glas in de kantine, het is en blijft mijn paard.
Of ik dan ook elke dag meteen ga kijken is weer wat anders, ligt er ook aan hoeveel vertrouwen ik in
betreffende beleerder heb.

Heb eind vorig jaar Toobs laten beleren voor de wagen, ben daar ook langs geweest.
Overigens niet de eerste week (daar zijn ze wel dusdanig handig en hebben ze meer kaas gegeten van mennen dan ik,
leek me dus overdreven daar aan de bakrand te gaan staan wonen, dan had ik het beter
zelf kunnen doen (ik heb bewust gekozen het NIET zelf te doen)), maar als ik had gewild had dat gekunt,
bovendien was dat grote stal waar veel pension gasten staan en je bijwijze van spreken gewoon binnen kon vallen.

Enigste minpuntje daar was de huisvesting, ben zo'n verwend kreng dat grotere boxen gewend was met open voorkant
en tralies links en rechts zodat ie leuk naar andere paarden kan kijken etc. Die luxe had hij daar niet, vond ik wel erg,
maar onder het motto, het is maar een maandje... toch daar geparkeerd.
Verder top beleerd! Geen klachten over, heel handig daar. Mocht ik mijn twentertje later voor de kar willen en het niet
zelf willen doen, gaat die daar denk ik ook wel heen.