Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toydoll schreef:is er dan niemand die zoiets ooit gemaakt heeft XD
Citaat:Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
- een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
- een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
kiwiwitje schreef:Maar dat was niet wat je net in je vorige berichtje zei, of begreep ik je verkeerd? Want daar doelde ik op... Ik dacht namelijk dat je bedoelde dat stel; de bus heeft wel een TTM van 3500. Dat je met een B er dan nog altijd die 750 er achter mocht hangen.. Maar dat bedoelde je dus niet?![]()
Marg schreef:Lastige zoektocht! Succes!
Wij hebben ervoor gekozen een 2paardstrailer om te bouwen. Schotten eruit. Voorin past de menwagen. dan een schot erin en dan past mijn Welsh a er net achter, dwars op de weg.
De trailer later terugkeuren (250 kilo eraf) zodat mijn audi a4 diesel hem trekken mag. Je komt inderdaad niet aan een hoog gewicht met een menwagen en Welsh a! Maar helaas heb je dus wel ruimte nodig.
Een kennis van vroege reed altijd met bedfordbusjes. Naar volle tevredenheid. Heb je daar al eens naar gekeken? Of is dat te oud en te veel onderhoud?
ikke schreef:kiwiwitje schreef:Maar dat was niet wat je net in je vorige berichtje zei, of begreep ik je verkeerd? Want daar doelde ik op... Ik dacht namelijk dat je bedoelde dat stel; de bus heeft wel een TTM van 3500. Dat je met een B er dan nog altijd die 750 er achter mocht hangen.. Maar dat bedoelde je dus niet?![]()
Je mag ALTIJD een aanhanger met een TMM van 750kg trekken (mits de auto dat ook mag trekken!), dus ook als de trekkende auto een TMM van 3500kg heeft.
Sterker nog: je hoeft daarvoor niet eens een goedgekeurde trekhaak te gebruiken!
kiwiwitje schreef:Maar met een B rijbewijs mag dat niet als de totate ttm boven de 3500 komt. En dan vooral. Stel je word aan de kant gezet met een wagen die op de weegbrug op dat moment de 3500 haalt mag die aanhanger er niet achter. Omdat het niet om de aanhanger gaat maar omdat je met een B rijbewijs nooit boven de 3500 mag besturen. Of dit met of zonder aanhanger is maakt geen fluit uit.
ikke schreef:Enne, terugkeuren heeft alleen zin voor de rekenaars zonder E-rijbewijs. Aangezien een 2-paards zonder E alleen in zeer bijzondere gevallen kan, vraag ik me het nut van die actie af.......
_Nelleke_ schreef:[TAO] Omgebouwd busje ?
Ik kon me dit topic nog herinneren. Op de 2e pagina staan wat foto's van iemand met een busje voor 2 kleine paarden. Ik kan me voorstellen dat je met een volkswagen transporter best iets soortgelijks kan maken voor 2 a-pony's.
Er zit een bedrijf in Alphen aan den Rijn die Renault masters en soorgelijke busjes ombouwt tot 2-paard paardenbusjes zonder zo'n enorme opbouw. Misschien kun je met hen contact opnemen?
http://www.vdweijdenbedrijfsautos.nl/
kiwiwitje schreef:ikke schreef:Je mag ALTIJD een aanhanger met een TMM van 750kg trekken (mits de auto dat ook mag trekken!), dus ook als de trekkende auto een TMM van 3500kg heeft.
Sterker nog: je hoeft daarvoor niet eens een goedgekeurde trekhaak te gebruiken!
Maar met een B rijbewijs mag dat niet als de totate ttm boven de 3500 komt. En dan vooral. Stel je word aan de kant gezet met een wagen die op de weegbrug op dat moment de 3500 haalt mag die aanhanger er niet achter. Omdat het niet om de aanhanger gaat maar omdat je met een B rijbewijs nooit boven de 3500 mag besturen. Of dit met of zonder aanhanger is maakt geen fluit uit.
artikel 15 reglement rijbewijzen, lid e schreef:motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B)
Toydoll schreef:ikke schreef:Enne, terugkeuren heeft alleen zin voor de rekenaars zonder E-rijbewijs. Aangezien een 2-paards zonder E alleen in zeer bijzondere gevallen kan, vraag ik me het nut van die actie af.......
We hebben het hier denk ik wel over B rijders, en dan is terugkeuren iets wat nog veel moet gebeuren helaas, als je met ponys rijdt.
Is zeker niet bijzonder.
Punt met ponys en koets is dat je wel ruimte nodig hebt maar niet aan veel gewicht komt. En ttm 2 paards is vaak 2000 kg en er is geen auto die 1200 mag trekken maar onder ttm 1500 blijft.
Mijn ds3 heeft ttm 1650 bijv. Mag 1150 trekken.
Opzich kan de auto 2 paards met pony en koets trekken (+\- 750+250+110) alleen moet ik de ttm dan wel drastisch verlagen anders mag ik t niet rijden.
Huidige pony trailer had ook ttm 2000. Alsof dat nuttig is, dat past er niet eens in qua paard. Dus ook terug laten keuren naar 1500. Reeeler en nu kan ik er met b in rijden.
ikke schreef:Als je 2 ton trailer terug keurt naar 1750 dan mag de TMM van je auto ook maar 1750kg zijn. Ik ken niet zoveel auto's van 1300kg leeg die 1750kg mogen trekken........
kiwiwitje schreef:Ts; Veel succes met de bus, en ik hoop dat die er gaat komen. Zou een mooie oplossing zijn toch?
ikke schreef:Enne, terugkeuren heeft alleen zin voor de rekenaars zonder E-rijbewijs. Aangezien een 2-paards zonder E alleen in zeer bijzondere gevallen kan, vraag ik me het nut van die actie af.......