Ombouw bestelbus -> pony wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Ombouw bestelbus -> pony wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:55

Misschien ook een optie.. Waarom geen klein vrachtwagentje kopen wat eventueel met b rijbewijs te rijden is? Ik zit ook heel zachtjes met het idee te spelen. Heb mijn e achter b rijbewijs, maar nu puntje bij paaltje komt denk ik dat ik misschien toch voor een kleine vrachtwagen zou gaan. Ik heb ook gedacht aan een ombouw bus, maar als je een vrachtwagentje neemt ben je natuurlijk klaar, en heb je hetzelfde resultaat, toch?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:01

klopt, maar vrachtwagen is wel weer stuk zwaarder, waardoor de maandelijkse kosten weer flink worden, en ook veel meer verbruiken. En die zijn niet goedkoop in aanschaf ook, je komt ze nog wel eens tegen onder de 10 maar dan zijn het van die jaren 0 dingen, compleet uitgeleefd, slecht gebouwd.

De mooiere zijn 20.000 euro + en dat was ik eigenlijk niet van plan om uit te geven ;-)

Zo'n busje heb ik voor 3000-5000 wel, ombouw wou ik niet duur maken...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:10

Dat is natuurlijk wel waar :j ben eens benieuwd, ga iig je topic volgen voor als ik aan de bak mag :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:25

Voor de bus kan ik je niet helpen. Je zal vooral naar de TTM van de bus moeten kijken om te bedenken wat je kan laden. Alleen denk ik dat je toch je B-E rijbewijs nodig zal hebben. Dat heeft met de TTM te maken. Met een B rijbewijs mag je maar een combinatie met de TTM van 3500 KG hebben. Dus het zal er een beetje om hangen..

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

Overigens is dit niet om je af te vallen., Maar ik bedacht het mij net toen ik heel geinteresseerd je topic aan het lezen was:) En als je het al weet,, dan beschouw mijn berichtje als niet geplaatst hihi

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:28

Je zou op zoek kunnen gaan naar een rolstoelbus met oprijplaat. Onze transit zou meer dan geschikt zijn voor vervoer van een of twee kleine ponys. Oprijplaat die belastbaar is tot 500 kilo zit er al in. Alleen dan een tussenschot maken of ze beiden schuin neerzetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:44

Toydoll schreef:
is er dan niemand die zoiets ooit gemaakt heeft XD

Jawel, ik weet van iemand die een Mercedes 308 had laten ombouwen (voor veel geld) als bus voor twee pony's. Die had zo'n ex-postNL geval waar ze dan de hydraulische laadklep vanaf hadden gehaald en en een loopplank voor in de plaats hadden gezet plus de inrichting voor twee pony's. Geen vooruitlader. Dat gaat ook bijna niet lukken omdat je de loopplank nooit degelijk genoeg vast gezet krijgt zonder er een onhandelbaar lompe constructie van te maken.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:22

Ik kende iemand van de manege die een bus had gekocht en hem heeft om laten bouwen bij een bedrijf voor €1500 dus dat valt best mee. Als je dan een wat goed koperen bus zoekt en dan laat om bouwen is wel makkelijker

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:29

ikke heb je fotos? vooruitlader hoef ik ook zeker niet hoor! was even een hersenspinsel als de koets er ook meteen in moet, maar dat wordt te groot heb ik al bedacht, die kan gewoon op zo;n licht aanhangertje erachter, makkelijker laden ook. Zo'n lage aanhanger hoef ik die koets niet zo moeilijk te laden.

tjessa: weet je bij welk bedrijf? Ik heb wat bedrijven zitten mailen, ik wil hier wel serieus werk van maken eigenlijk

karuna: dat is wel slim idd, al hebben die invalide bussen wel vaak ruiten achterin en dat moet ik niet hebben natuurlijk.

kiwitje: 3500 kilo is ZAT haha!

Busje van 1500, in ongunstig geval 2000 kg, dan heb ik 2000 kg laad vermogen XD Zo dik ben ik niet, haha.

Pony van max 300 kg en ik en wat spul komt echt niet boven de 500 kg uit.
Koets gaat dan op <750 kg aanhanger die volgens mij niet eens onder de 3500 regels valt maar als dat wel is, is het nog geen punt. Transit heeft TTM van 2500 dus kan makkelijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:30

Citaat:
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

- een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
- een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Volgens mij staat hier dat aanhangers onder de 750 altijd getrokken mogen worden met B, ongeacht totale TTM combinatie. (moet het voertuig wat trekt wel met B te besturen zijn natuurlijk)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:05

Maar zoals net te zien is bij mijn link, mag je met een B rijbewijs MAX. 3500 KG besturen.
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 21:27

kiwiwitje:

Ik snap niet helemaal waar je op doelt. behalve dat iedereen volgens mij weet dat je met B niet meer dan 3500 mag besturen, hebben wij het hier over bestelbusjes die niet eens in de buurt komen van 3500 kg...
TTM ( is dus de totale maximum massa, auto mag dus niet meer wegen, leeg + belading) van een transit is 2500 kg, dus waarom zou 3500 een probleem zijn?

En gezien ik iets zoek voor een belading van totaal (pony + spullen + mensen) max 500 kg, betekend dat dat het voertuig nog 3000 ton mag wegen ledig voor het voor mij niet kan, en ik zoek maar een voertuig van rond de 1500-2000.

En wat je quote gaat over aanhangers, zie link.
Daar staat dat je met B rijbewijs met een auto (bestelbus valt onder auto) een aanhanger van max 750 kg (witte platen) altijd mag trekken,

en een aanhanger zwaarder dan 750 kg bla bla bla (<- die regel is dus onbelangrijk, ik wil een aanhanger van 450 kg er achter hangen) Dus wat jij dik gedrukt maakt is niet eens van toepassing in dit verhaal dan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:16

Maar dat was niet wat je net in je vorige berichtje zei, of begreep ik je verkeerd? Want daar doelde ik op... Ik dacht namelijk dat je bedoelde dat stel; de bus heeft wel een TTM van 3500. Dat je met een B er dan nog altijd die 750 er achter mocht hangen.. Maar dat bedoelde je dus niet? :Y) :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:10

kiwiwitje schreef:
Maar dat was niet wat je net in je vorige berichtje zei, of begreep ik je verkeerd? Want daar doelde ik op... Ik dacht namelijk dat je bedoelde dat stel; de bus heeft wel een TTM van 3500. Dat je met een B er dan nog altijd die 750 er achter mocht hangen.. Maar dat bedoelde je dus niet? :Y) :')

Je mag ALTIJD een aanhanger met een TMM van 750kg trekken (mits de auto dat ook mag trekken!), dus ook als de trekkende auto een TMM van 3500kg heeft.
Sterker nog: je hoeft daarvoor niet eens een goedgekeurde trekhaak te gebruiken!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:26

[TAO] Omgebouwd busje ?

Ik kon me dit topic nog herinneren. Op de 2e pagina staan wat foto's van iemand met een busje voor 2 kleine paarden. Ik kan me voorstellen dat je met een volkswagen transporter best iets soortgelijks kan maken voor 2 a-pony's.

Er zit een bedrijf in Alphen aan den Rijn die Renault masters en soorgelijke busjes ombouwt tot 2-paard paardenbusjes zonder zo'n enorme opbouw. Misschien kun je met hen contact opnemen?

http://www.vdweijdenbedrijfsautos.nl/

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:29

Lastige zoektocht! Succes!

Wij hebben ervoor gekozen een 2paardstrailer om te bouwen. Schotten eruit. Voorin past de menwagen. dan een schot erin en dan past mijn Welsh a er net achter, dwars op de weg.

De trailer later terugkeuren (250 kilo eraf) zodat mijn audi a4 diesel hem trekken mag. Je komt inderdaad niet aan een hoog gewicht met een menwagen en Welsh a! Maar helaas heb je dus wel ruimte nodig.

Een kennis van vroege reed altijd met bedfordbusjes. Naar volle tevredenheid. Heb je daar al eens naar gekeken? Of is dat te oud en te veel onderhoud?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:40

Marg schreef:
Lastige zoektocht! Succes!

Wij hebben ervoor gekozen een 2paardstrailer om te bouwen. Schotten eruit. Voorin past de menwagen. dan een schot erin en dan past mijn Welsh a er net achter, dwars op de weg.

De trailer later terugkeuren (250 kilo eraf) zodat mijn audi a4 diesel hem trekken mag. Je komt inderdaad niet aan een hoog gewicht met een menwagen en Welsh a! Maar helaas heb je dus wel ruimte nodig.

Een kennis van vroege reed altijd met bedfordbusjes. Naar volle tevredenheid. Heb je daar al eens naar gekeken? Of is dat te oud en te veel onderhoud?

Onderdelen van Bedford wordt zo stilaan een serieus punt van aandacht.

Enne, terugkeuren heeft alleen zin voor de rekenaars zonder E-rijbewijs. Aangezien een 2-paards zonder E alleen in zeer bijzondere gevallen kan, vraag ik me het nut van die actie af.......

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:58

ikke schreef:
kiwiwitje schreef:

Je mag ALTIJD een aanhanger met een TMM van 750kg trekken (mits de auto dat ook mag trekken!), dus ook als de trekkende auto een TMM van 3500kg heeft.
Sterker nog: je hoeft daarvoor niet eens een goedgekeurde trekhaak te gebruiken!

Maar met een B rijbewijs mag dat niet als de totate ttm boven de 3500 komt. En dan vooral. Stel je word aan de kant gezet met een wagen die op de weegbrug op dat moment de 3500 haalt mag die aanhanger er niet achter. Omdat het niet om de aanhanger gaat maar omdat je met een B rijbewijs nooit boven de 3500 mag besturen. Of dit met of zonder aanhanger is maakt geen fluit uit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 08:13

kiwiwitje schreef:
Maar met een B rijbewijs mag dat niet als de totate ttm boven de 3500 komt. En dan vooral. Stel je word aan de kant gezet met een wagen die op de weegbrug op dat moment de 3500 haalt mag die aanhanger er niet achter. Omdat het niet om de aanhanger gaat maar omdat je met een B rijbewijs nooit boven de 3500 mag besturen. Of dit met of zonder aanhanger is maakt geen fluit uit.

Volgens de site van rijksoverheid mag dat dus wel, zie link.

750 kg aanhanger mag overal achter met b ongeacht totale ttm.

Maar het is niet echt belangrijk omdat ik kijk naar busjes met ttm van 2500, tel daar 750 bij op en ik zit maar op de 3250 dus dat is sowieso, voor mij, geen nuttige discussie.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 08:20

ikke schreef:
Enne, terugkeuren heeft alleen zin voor de rekenaars zonder E-rijbewijs. Aangezien een 2-paards zonder E alleen in zeer bijzondere gevallen kan, vraag ik me het nut van die actie af.......

We hebben het hier denk ik wel over B rijders, en dan is terugkeuren iets wat nog veel moet gebeuren helaas, als je met ponys rijdt.
Is zeker niet bijzonder.
Punt met ponys en koets is dat je wel ruimte nodig hebt maar niet aan veel gewicht komt. En ttm 2 paards is vaak 2000 kg en er is geen auto die 1200 mag trekken maar onder ttm 1500 blijft.
Mijn ds3 heeft ttm 1650 bijv. Mag 1150 trekken.

Opzich kan de auto 2 paards met pony en koets trekken (+\- 750+250+110) alleen moet ik de ttm dan wel drastisch verlagen anders mag ik t niet rijden.

Huidige pony trailer had ook ttm 2000. Alsof dat nuttig is, dat past er niet eens in qua paard. Dus ook terug laten keuren naar 1500. Reeeler en nu kan ik er met b in rijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 08:21

_Nelleke_ schreef:
[TAO] Omgebouwd busje ?

Ik kon me dit topic nog herinneren. Op de 2e pagina staan wat foto's van iemand met een busje voor 2 kleine paarden. Ik kan me voorstellen dat je met een volkswagen transporter best iets soortgelijks kan maken voor 2 a-pony's.

Er zit een bedrijf in Alphen aan den Rijn die Renault masters en soorgelijke busjes ombouwt tot 2-paard paardenbusjes zonder zo'n enorme opbouw. Misschien kun je met hen contact opnemen?

http://www.vdweijdenbedrijfsautos.nl/

Helenaal top!! Bedankt!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:24

kiwiwitje schreef:
ikke schreef:

Je mag ALTIJD 750kg trekken! Dat is namelijk het uitgangspunt, de rest is de uitzondering die ze erin gelobbyd hebben.

artikel 15 reglement rijbewijzen, lid e schreef:
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... Artikel15/

Als je het dan zo graag zo goed weet, wet het dan ook voor het echie.......

Toydoll schreef:
ikke schreef:

We hebben het hier denk ik wel over B rijders, en dan is terugkeuren iets wat nog veel moet gebeuren helaas, als je met ponys rijdt.
Is zeker niet bijzonder.
Punt met ponys en koets is dat je wel ruimte nodig hebt maar niet aan veel gewicht komt. En ttm 2 paards is vaak 2000 kg en er is geen auto die 1200 mag trekken maar onder ttm 1500 blijft.
Mijn ds3 heeft ttm 1650 bijv. Mag 1150 trekken.

Opzich kan de auto 2 paards met pony en koets trekken (+\- 750+250+110) alleen moet ik de ttm dan wel drastisch verlagen anders mag ik t niet rijden.

Huidige pony trailer had ook ttm 2000. Alsof dat nuttig is, dat past er niet eens in qua paard. Dus ook terug laten keuren naar 1500. Reeeler en nu kan ik er met b in rijden.

Als je 2 ton trailer terug keurt naar 1750 dan mag de TMM van je auto ook maar 1750kg zijn. Ik ken niet zoveel auto's van 1300kg leeg die 1750kg mogen trekken........

Toevallig dit weekend een V70 gekocht, die mag 1800 trekken maar weegt leeg al wel 1600kg........

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:32

ikke schreef:
Als je 2 ton trailer terug keurt naar 1750 dan mag de TMM van je auto ook maar 1750kg zijn. Ik ken niet zoveel auto's van 1300kg leeg die 1750kg mogen trekken........

jahaaa, maar kijk eens goed wat ik typ
WAAROM zou je 1750 moeten trekken? Zo zwaar belaad je die trailer toch niet met pony's!!!! Of met 1 E pony wat dat aangaat.

Er zijn HEEEL VEEEEL auto's die 1200 kg mogen trekken met TTM van onder de 1700 kg. en 1200 kg is ZAT.

Zoals ik al zei, ik heb een DS3 voor de trailer. TTM 1650, mag 1150 trekken. Perfect dus maar dan moet je een 2000 ton trailer wel terug keuren anders mag je er niet mee rijden met B

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:41

@ Ikke; Beetje vriendelijker mag ook wel hoor. Dat zou je niet misstaan. Een discussie aangaan is prima, iemand iets uitleggen is ook geen probleem, en een misverstand ook niet. Maar niet op deze manier. Beetje jammer als je dan iemand moet aanvallen als iets dus blijkbaar verkeerd begrepen is of word!

Ts; Veel succes met de bus, en ik hoop dat die er gaat komen. Zou een mooie oplossing zijn toch? Verder ga ik mij niet meer bemoeien in het topic, omdat het niks met jouw vraag te maken heeft!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:54

kiwiwitje schreef:
Ts; Veel succes met de bus, en ik hoop dat die er gaat komen. Zou een mooie oplossing zijn toch?

Ja ik ben wel echt van plan het door te zetten hoor! Moet alleen de daadwerkelijke plannen even uitwerken en bedrijf vinden die het laswerk voor me kan doen.

Het idee is nu alsvolgt:
Een bestelbus kopen met de juiste afmetingen met 1 schuifdeur en dubbele achterdeur en het liefst al een stevige vloer erin

Vloer eruit en dan 3 palen van boven naar beneden er in laten lassen (of een dwarsbalk boven bij kunststof dak en daar aanvast). midden, rechts en links, net na de schuifdeur in 'midden' van de bus dus zegmaar.

Dan de vloer in 2 delen weer terug om die palen heen en 2 voorstangen tussen de 3 palen.

Qua in/uitstap wil ik een 2 delige klep maken die aan de binnenkant van de schuifdeur komt, die scharniert naar buiten toe, zodat de eerste +/- 30 cm de dorpel recht bedekt (rubber doppies op de dorpel voor schade) en het tweede deel naar beneden scharniert tot aan de grond. Mag vrij stijl zijn, RDW heeft geen eisen en mijn pony leert er wel in stappen als ie maar niet de dorpel of zichzelf kan beschadigen en dat kan zo dan dus niet.

Met dichtdoen dan scharniert ie terug en dan is hij dus recht, aan 2 kanten vergrendelen en dan kan er ook niets mee gebeuren. Als pony ruimte niet groot genoeg is voor de breedte van de schuifdeur moet ik er nog een tussenstukje in maken.

De pony wil ik dan tegen de andere zijkant met hoofd naar achter hebben, dus nog een extra balk van de middelste paal tot aan cabine die dus helemaal open moet kunnen. en daar het liefst zo'n flap aan, al heeft de tussenstang nu in mijn trailer dat ook niet.

Dan nog wat rubber op de vloer en 2 van die raampjes erin en dan ben ik er wel. Ohja en nog wat versteviging tegen de zijkant waar die tegen staat op been hoogte dat ie geen deuken in de bus trapt.

Vast zetten wil ik dan doen aan die palen.

In nood kan pony er altijd via de achterdeuren uit (voorstang open doen en dan moet ie er wel uit springen natuurlijk, maar dat doet ie wel, gaat toch alleen maar om nood situaties)

Voor het tuig wou ik aan schuifdeur zijde een kastje maken oid die via achterdeur te bereiken is.

in principe is het bedoeld voor 1 pony maar zo hou ik wel de mogelijkheid er als 't moet 2 in te zetten, de inrichting is er naar en qua laadvermogen zou het net moeten kunnen, als ze niet zwaarder zijn dan 250 kg.
Sowieso zet ik nog wel eens een fiets er naast, dus in dat geval is het ook wel makkelijk.

Ik denk dat het zoiets gaat worden.... Al sta ik nog open voor fine tuning :D

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:19

ikke schreef:

Tja, ik ben zo een geval zonder E-rijbewijs. Staat nog op het lijstje om te halen. Alle lessen gevolgd, tot aan het examen ;-)
Maar door het terug keuren mag ik ermee rijden ;-)