Boze mevrouw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Boze mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:36

percy, wat bedoel je nou eigenlijk? Je zegt dat je het niet met me eens want je weet niet wat er met het zadel gebeurd kan zijn terwijl zij het heeft, maar dat is toch precies wat ik zeg? Ik zeg dat ik niet geloof dat TS het zadel met een gebroken boom aan de vrouw verkocht heeft.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:44

altijd vervelende situaties dit.
Mijn ervaring is dat als koper en verkoper netjes blijven er vaak een boel kan. (ik zeg overigens niet dat de TS niet netjes is geweest!! )
Als iemand wat van mij zou kopen en er bij thuis komst achter komt dat het defect is en dit vervolgens netjes doorgeeft en vraagt wat er aan gedaan kan worden wil ik best wel geld terug geven uit coulance. Of een andere regeling treffen

Komt de kopende partij meteen op hoge poten en met een boel commentaar is het gewoon pech hebben voor de koper

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:51

str33pje schreef:
Komt de kopende partij meteen op hoge poten en met een boel commentaar is het gewoon pech hebben voor de koper

En dat is toch wel het geval als ik de openingspost lees. Zoals anderen al zeggen.. ter plekke heeft ze het zadel gecontroleerd en ok bevonden. Later bij thuiskomst kwam de twijfel en werd het ok bevonden zadel door kennelijk een gebroken boom (laat haar dat eerst maar bewijzen) naderhand niet meer ok bevonden. Tja, dat is het risico van kopen bij particulieren en niet in de winkel. Iets met garantie tot de deur, koop = koop en als er geen afspraken zijn over eventuele 'niet goed? geld terug' aanspraken heb je niets om voor te vrezen. Dat zij haar rechtsbijstand inschakelt wil nog niet zeggen dat je er ook maar iets van te horen krijgt. Menig rechtsbijstand neemt zo'n zaak geeneens in behandeling omwille van een te gering bedrag. Dan moet de schade al boven 250/500 euro liggen willen ze überhaupt in de pen klimmen.

Wat vind je overigens niet fatsoenlijk aan jouw eigen houding naar de koper toe? Je kunt als verkoper moeilijk voorkomen dat de koper op weg naar huis door onoplettendheid/onzorgvuldigheid het gekochte al zelf onbruikbaar maakt. Bovendien: bij geld terug, zit jij mooi èn zonder geld èn zonder functioneel zadel. Als verkoper moet je zorg dragen voor aflevering van het zadel volgens art. 7:9 BW en dat heb je gedaan. Wat er na die aflevering (lees: ter plekke ophalen door koper) met het zadel gebeurt is dan niet langer voor jouw rekening en risico, maar die van de koper. Hier vind je wat uitgebreider uitleg.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken, je staat juridisch gewoon in je recht. Ze had ter plekke dit defect kunnen opmerken en daarom kunnen besluiten om van de koop af te zien. Dat is niet het geval, dus dan moet je achteraf niet aan komen zetten 'ja, maar...' Nee, als verkoper heb je een mededelingsplicht en als koper een onderzoeksplicht. Als koper moet je daar dus voorhand onderzoek naar doen als dat punt kennelijk zo belangrijk was. En anders had de koper jou er naar moeten vragen bijvoorbeeld.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:01

Heleennn, ik doelde op het feit dat je het absoluut niet netjes van verkoper vindt dat zij het zadel niet terug wil nemen. Daar ben ik het niet mee eens.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:47

TS hoe vervelend je het ook vind, je staat gewoon in je recht en hoeft de koper echt niet tegemoed te komen. Wat Joosie al schrijft, ze heeft het zadel zelf bekeken en meegenomen, vanaf dat moment is het haar probleem. Helemaal als ze geen verdere afspraken met jou heeft gemaakt. Ik denk dat ze met deze manier hoopt dat jij zwicht en haar dr geld terug geeft, maar zo werkt het niet in de particuliere handel. Als zij persee garantie en teruggaverecht wil moet ze in de winkel kopen.

Ik heb ook zon grapje gehad een paar maand geleden. Een zadel te koop gezet via FB, waren meerdere die interesse hadden, maar 1 die na 1 mailtje al gelijk het zadel wilde. En wel persee omdat er meer kapers op de kust waren. Verder niks geen afspraken over teruggave ed (en dat had ik ook zeker niet gedaan omdat het verstuurt moest worden), dus zadel laten betalen en heel goed en netjes ingepakt in een grote doos. Zadel kwam aan en was niet dat wat de dame gedacht had. Ik had volgens haar krassen ed verzwegen (jep iedereen zet echt elk krasje die op een gebruikt zadel zit bij naam in een advertentie. Er stond gewoon gebruikt in die ad.) en hij zou niet passen. Tja toch echt haar probleem en dat heb ik dr ook verteld. Hoe vervelend ook zij nam het risico van een gebruikt artikel zo te kopen van een privepersoon. Zij is dus naar dr advocaat geweest :D (ze wilde overleggen en ik moest wachten tot maandagavond) en die heeft dr blijkbaar verteld dat ze geen poot had om op te staan. Want die maandagavond kreeg ik te horen dat een stalgenootje hem van dr had overgekocht.

Laat je dus door zulke mensen niet intimideren ;) :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 06:58

Waarom gaan mensen ervanuit dat een zadel past zonder het eerst, voor de koop, te passen? Dat is louter onzin en risico van.de.kopende partij.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:01

Joosie200 schreef:
str33pje schreef:

lang verhaal

Uiteraard staat de TS in haar recht maar als ik een koper zou krijgen die mij netjes verteld dat het item kapot is en of er een oplossing kan komen ben ik d beroerdste niet.

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 01:33

str33pje schreef:
Joosie200 schreef:
lang verhaal

Uiteraard staat de TS in haar recht maar als ik een koper zou krijgen die mij netjes verteld dat het item kapot is en of er een oplossing kan komen ben ik d beroerdste niet.

Ieder zo zijn eigen, maar voor mij hangt het echt wel af van de reden waarmee je als koper terug komt. Als reden opnoemen 'past niet', ja, dan had je van te voren de maat maar moeten opnemen, dubbel checken of het klopt e.d. Verder is dat dan een coulance van jou als verkoper naar koper toe, want bij tweedehandse verkoop heb je simpelweg minder bescherming, wil je die bescherming wel genieten dan moet je hem maar nieuw aanschaffen. Kortom: je hoeft die bescherming uit coulance niet te verlenen, je bent nergens toe verplicht, zeker niet na inspectie van koper zelf.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 01:55

Ik maak altijd de afspraak, je betaald het zadel, je krijgt 3 dagen de tijd om het goed te passen en te proberen, past het niet dan mag je het terug brengen en krijg je je geld terug.

In dit geval, kan het zomaar dat de boom gebroken was, maar het kan ook dat de boom niet gebroken is. Een goede zadelmaker laten kijken en desnoods beiden wat verlies nemen.

Het is vervelend genoeg allemaal!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 05:53

Niet terug nemen. Als je een zadel van particulier koopt en geen afspraak maakt als koper over terugbrengen wanneer het zadel niet goed is, heb je geen poot om op te staan als koper! Heel dom van die koper om er vanuit te gaan dat hij goed ligt op haar pony/paard.

Niet jou pakkie aan dus

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:43

De rechtsbijstand doet niets.
We kunnen geen van beide ons gelijk bewijzen en het bedrag is te laag voor hun om er wakker van te liggen.
Voor mijzelf heb ik haar nu voor gesteld dat ik haar de helft terug betaal gedeelde smart geval en het zadel dan terug wil.
Zij kan mij laten zien waar ik op moet letten en ik wil het zadel, in haar bij zijn, open snijden om het van binnen te zien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:00

F_Orumster schreef:
Waarom gaan mensen ervanuit dat een zadel past zonder het eerst, voor de koop, te passen? Dat is louter onzin en risico van.de.kopende partij.

Zo denk ik er ook over. Daarnaast: Garantie tot en met het einde van mijn eigen oprit. Maar ik meld zulke zaken ook als de koper er is :j

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:57

jackyline schreef:
De rechtsbijstand doet niets.
We kunnen geen van beide ons gelijk bewijzen en het bedrag is te laag voor hun om er wakker van te liggen.
Voor mijzelf heb ik haar nu voor gesteld dat ik haar de helft terug betaal gedeelde smart geval en het zadel dan terug wil.
Zij kan mij laten zien waar ik op moet letten en ik wil het zadel, in haar bij zijn, open snijden om het van binnen te zien.

Had het persoonlijk niet gedaan de helft terug.. Maar je kan dan natuurlijk wel daadwerkelijk zien of het echt kapot is

luckycharm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:01

ik heb ook een zadel bij jackyline gekocht en ik ben er nog steeds heel blij mee geen gebroken boom helemaal niks
dus gewoon verder gaan met je spullen verkopen hoor

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:04

Dan ben je erg coulant, had ik niet gedaan
Dan had ze het anders moeten afspreken

Ik heb ook van een bokker het zadel overgekocht met de afspraak
Ik neem hem mee naar de zadelmaker om te kijken of hij past en goed is.
Als hij niet goed is krijg je hem in de staat terug waarin ik hem heb gekregen
en anders is hij verkocht

Hij was prima dus ik heb hem gekocht

Zij denkt dat de boom gebroken is, prima.. hij past niet... prima maar dan moet je niet op deze manier het zadel terug willen geven want ik denk dat de gebroken boom alleen maar een l.lsmoes is om het zadel terug te geven

Ik zou netjes een mailtje sturen en aangeven dat verkocht is verkocht dan had ze hem ter plekke moeten nakijken of andere afspraken hierover moeten maken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:25

Uit goed fatsoen de helft terug storten...nee, had ik niet gedaan.
Het heeft niks met goed fatsoen te maken.
Ja, met haar fatsoen dat ze jou bedreigd.
Lekker laten gaan :)

Dat een zadel niet past of kapot is als je het koopt is risico van het vak als je dingen (ver)koopt via marktplaats.
Ik maak bij verkoop altijd afspraken met de koper/ verkoper over wat als het niet past of niet goed is.
Zet die punten ook altijd in de advertentie als ik zelf wat verkoop.
En als ik iets koop maak ik altijd een printscreen van de advertentie van de verkoper, zodat ze me niet kunnen flashen. (1x niet gedaan en gelijk gedonder gehad, zul je altijd zien.)

Dat ze je gegevens heeft maakt niks uit, verkocht is verkocht.

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:20

Ik had het ook niet gedaan. Ze had het bij de koop al kunnen zien en over het algemeen is dat het risico van dingen tweede hands kopen. Dan is de garantie tot aan de deur als je daarna met dit soort dingen komt zou ik het niet vertrouwen. Wie weet heeft ze het zelf wel kapot gemaakt om geld terug te krijgen. Ik vind dat als je iets 2e hands koopt je bewust dit risico neemt en dan dus ook de consequenties dragen moet. En als jou rechtsbijstand er niets aan doet doet die van haar het ook niet wat betekend lekker laten zitten!

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:46

jackyline schreef:

Dat is zeer netjes van jezelf om zo'n voorstel aan te bieden, maar het is niet nodig. ;) Bovendien wat schiet jij ermee op zo? Dan heb je de helft v/h geld en een kapot, onverkoopbaar zadel. -O- Ik krijg namelijk ook sterk het idee dat het zadel niet past en de koper nu als geloofwaardig verhaal probeert te zin spelen op een kapotte zadelboom. Dan zou ik als verkoper zeggen: das mijn pakkie an niet meer. Jammer maar helaas, risico van tweedehands kopen. :j

Het is aan jezelf om je aan het voorstel te houden, maar ik zou het gewoon links laten liggen vanaf nu en geen aandacht meer aan besteden. :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:37

Ik heb ook nog niets terug gehoord.
Toen ik voorstelde dat ik de helft van het bedrag terug zou storten kreeg ik meteen een banknummer maar nu ik daarbij wel het zadel terug wil is het stil??

-O- Ik krijg namelijk ook sterk het idee dat het zadel niet past en de koper nu als geloofwaardig verhaal probeert te zin spelen op een kapotte zadelboom.

JA die indruk had ik zelf eigenlijk ook (of dat ze zelf misschien zelfs de boom gebroken heeft) maar ja je weet het niet.
Zoals ik al zei volgens mij was de boom echt goed Ik heb er niks aan gemerkt maar ik ben geen zadelmaker en kan mij vergissen.
Ik voel me rot als ik dat gemist zou hebben en haar dan een kapot zadel verkocht zou hebben.
dus is alleen voor mijn eigen gevoel

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 01:20

Meis zet je gevoel aan de kant in deze, je hebt dat zadel niet express met een kapotte boom verkocht. Als hij al kapot is, want ook mijn gevoel zegt dat die dame je een oor probeert aan te naaien. En echt ze zijn erbij hoor die op die manier proberen mensen geld afhandig te maken. Zo jammer want ook voor de goeden verpesten ze het.

Maar hoe dan ook, je hebt zo goed mogelijk dat zadel nagekeken voordat je het verkocht. En ze heeft zelf het zadel ook nog bekeken en gevoeld voordat ze het meenam. Dat moet je echt op haar risico gooien hoor. Ze is zelf willens en wetens dat risico aangegaan, anders had ze hem wel bij een winkel gekocht.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 02:09

ruilen is geen probleem als t niet past als dit is afgesproken. Het argument van:
Ik heb dat ook eens gehad en mocht ook niet ruilen is vind ik niet goed.
Dan komt t over dat wat een ander bij jou doet automatisch ook door jou bij een ander word gedaan.

MAAR aangezien t niet is afgesproken en jij t liever niet hebt vind ik dit goed zo. Dat is dan inderdaad het risico als je het niet koopt via een winkel.
Als dat zo belangrijk voor dr was kan ze beter dit vooraf vragen.

Wat betreft nu met gebroken boom etc. NIET DOEN!!!! je hebt je plicht gedaan als verkopen en hebt zelfs niet een email adres doorgegeven om te kijken of ze het daaraan kon verkopen. Wat er mee gebeurt is zodra het in haar handen is weet je niet, wellicht is het daar gebeurt. Dan had ze t beter moeten controleren. En had ze t niet door omdat ze geen verstand heeft van een zadel dan moet je naar mijn weten niet zomaar, zonder dat ze iemand erbij heeft die er wel verstand van heeft, een zadel kopen 2derhands.
je kunt het haar natuurlijk netjes proberen uit te leggen.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 02:36

F_Orumster schreef:
Gebroken boom had ze bij jou thuis al kunnen merken.

inderdaad als ze hem ook geinspecteerd heeft. Je zou haast zeggen dat er wat gebeurt is. Dat of ze probeert op een andere manier je te dwingen dat ze hem wil terug brengen.
Tja eigenlijk kan ze niks. Als jij het niet afgesproken hebt over het wel of niet mogen terugbrengen dus pasgarantie. Kan zij eigenlijk ook niks beginnen.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 01:00

Je hoeft helemaal niets terug te geven, en zoals ik begreep heeft ze er nog een hoofdstel bijgekregen voor dat geld? Dan zeker niet de helft gaan teruggeven!

luckycharm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:49

ik zou die mevrouw helemaal geen geld terug geven hoor eigen schuld ze had een gebroken boom zelf moeten merken

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:01

Ze heeft het zadel waarschijnlijk zelf kapot gemaakt.

Ik zou haar zeker niet het geld terug geven.

Oeps! Vergeten te vragen!!

Heb je geen getuige die ook zag dat jouw zadel toen je het verkocht niet kapot was
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-05-13 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.