pony verkocht,nu blijkt verborgen gebreken wat ik niet wist

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: pony verkocht,nu blijkt verborgen gebreken wat ik niet wist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:42

Ik zou gewoon helemaal niets doen. De meeste mensen dreigen harder dan ze lopen.
De kans dat ze voor de pony een advocaat inschakelen is heel klein.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:55

Volgens mij kun je hoefbevangenheid geen hoefkatrol krijgen!
En ze hadden dit kunnen laten testen door te keuren of hij afwijkingen had.

En als de pony inderdaad hoefbevangen is geweest bij hun, dan moeten ze
toch bewijzen dat dat ook al bij jou was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:06

Hoefkatrol is volgens mij echt niet aan te tonen wanneer dat ontstaan is, sommige dieren hebben allemaal ééntjes op de foto's maar lopen stokkreupel en ik heb er eens één gekocht met één twee en drie drieen en die heeft nooit ook maar één pas kreupel gelopen. Wat wel een mogelijkheid is, is dat ze het dier veel te veel te eten hebben gegeven, dat hij daardoor licht bevangen is en ze nu foto's hebben laten maken. Daar kan best uitkomen dat het lijkt alsof hij hko heeft maar volgens mij ben jij nergens verantwoordelijk voor. Al helemaal niet als je ook nog aan kunt tonen dat hij volop in de wedstrijden heeft gelopen terwijl hij bij jullie was, met een kreupel paard kun je niet starten dus ik zou me niet druk maken. Probeer het contact, voor zo ver het volgt via de mail te doen. Als ze je weer bellen dan vragen of ze het hele verhaal incl alle rapporten en foto's naar je toe willen sturen per mail omdat je er eerst eens even rustig naar wilt kijken.
Ga je nergens mee accoord maar kun je zien wat er nu precies aan de hand is. Pony is 17, laten ze hem maar met pensioen sturen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:16

Ze. Hebben een pony van een particulier gekocht en na een half jaar willen ze de pony terug doen? Dat hoef je niet te accepteren. Als iemand een ander goed ( voor de wet is een pony een goed) bij jou koopt hoef je het ook niet terug te nemen na een half jaar als er wat mee blijkt te zijn? Dat over verborgen gebreken: laat die dierenarts maar een zwart op wit bewijzen wat er dan precies afgelopen september zat. Dat is niet te doen om dat exact te zeggen . Je hoeft de pony niet terug te nemen

dave30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:29

volgens mij als ze zelf geen keuring hebben gedaan van te voren bij de aanschaf,kunnen ze jou niks maken.

Als ik een auto koop gewoon op goed geluk tweedehands en er zit helemaal geen olie in de motor,maar ik rij daar gewoon mee door.
Kan ik erna ook niet aankloppen bij de vorige eigenaar.Had ik van te voren op moeten letten bij het kijken.
Dit is hetzelfde met je paard.

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 17:58

bedankt allemaal voor jullie berichten...ik heb nogmaals contact gehad met de mensen en wederom aangegeven dat ik van niks wist,ook heb ik aangegeven dat ze mijn dierenarts mogen bellen om info op te halen..
ik heb ook gezecht dat ik genoeg bewijs heb dat de pony bij ons gewoon gezond was,en wij nooit een arts hebben laten komen enzz..
ik hoop dat t zo goed is..zoniet dan weet ik n beetje waar ik sta.
super fijn dat iedereen zo snel reageerde

gr patricia

dave30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:02

succes en hou ons op de hoogte !

ben wel benieuwd of ze hier nog op gaan reageren.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:54

Ben erg benieuwd hoe dit gaat verder.

Heb vorig jaar ook een merrie verkocht net hoefkatrol. Merrie is 4 jaar in mijn bezit geweest en toen we haar na 3 jaar wouden verkopen werd ze klinisch afgekeurd. Heb haar toen zelf op de foto's laten zetten bij mijn kliniek en daar kwam hoefkatrol eruit. Merrie is bij mij nooit kreupel geweest en liep intensief in de wedstrijden. Nieuwe eigenaar is hier ook van op de hoogte en tot nu toe loopt de merrie nog steeds super

Soms kom je er dus pas achter bij een keuring of dergelijke

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:11

Dit doet mij heel erg denken aan de uitzending van de rijdende rechter van vorige week.

Kort samengevat:
Meneer kocht van buurman een fiets, die een poos binnen had gestaan, hij is er overal mee heen geweest en 8 maanden (als ik mij het goed herinner) later hield de accu er mee op.
Nu dan begon hij de buren te verwijten dat ze het hebben moeten weten etc. En dat de fiets voor veel te duur was verkocht en nog heel wat gedoe erachter aan.

Uiteindelijk blijkt gewoon dat de fiets het goed gedaan heeft, de accu kapot kon gaan en dat hij dat tijdens zijn proefritjes (ja hij heeft 14 dagen gebruik mogen maken wat al erg netjes is) het moeten melden.
De buren zijn er vanaf gekomen met een positief resultaat, zij hebben hun ding gedaan en de meneer heeft zijn onderzoeksplicht niet goed uitgevoerd.

In jouw geval, lijkt het dus dat de pony 9 maanden later dus die problemen heeft, op het moment dat hij verkocht werd was er niets aan de hand en de kopers hebben hem blijkbaar zelfs niet gekeurd (geen onderzoek).
Alles bij elkaar opgeteld is het simpelweg eenvoudig te stellen dat jij hun eisen niet in hoeft te willigen, ze hebben de pony gekocht en komen er nu pas weer mee terug. Ik begrijp dat het lastig is want je wilt natuurlijk wel dat het goed met de pony gaat, maar het beste is om dit achter je te laten en de zaak laten zoals het is.
Laatst bijgewerkt door Quad op 03-04-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

w00pw00p

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:13

Quad schreef:
Dit doet mij heel erg denken aan de uitzending van de rijdende rechter van vorige week.

Kan je wat verder uitleg geven over deze aflevering, ik heb hem gemist :(

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:16

Exuus, ik drukte op plaatsen ipv voorbeeld :)
Inmiddels is het bijgewerkt.

Edit: Om even nog wat aan toe te voegen, je moet het wel kunnen aantonen dat tentijde de pony nog jouw bezit was het gebrek niet aanwezig was.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:02

Het blijft lastig om dingen aan te tonen die misschien niet eens zijn vastgelegd ten tijde dat je de pony had. Hopelijk ben je voorzien van een rechtsbijstandsverzekering?

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:46

Seb8iaan schreef:
Het blijft lastig om dingen aan te tonen die misschien niet eens zijn vastgelegd ten tijde dat je de pony had. Hopelijk ben je voorzien van een rechtsbijstandsverzekering?

Met name dit gedeelte:

Citaat:
Ik krijg nu te horen dat zij dus een pony met verborgen gebreken hebben gekocht,uit fotos bleek dat dat de pony door hoefbevangenheid dit gekregen heeft,en dat hij de laatste jaar ook bevangen geweest is..kortom ze zeggen dat wij het geweten moeten hebben,maar de pony is kerngezond bij ons geweest,wedstrijden gelopen,gesprongen enzzz

Áls er daadwerkelijk sprake is geweest van hoefbevangenheid ten tijde van de koop dan moet het opgevallen zijn, of tenminste binnen een paar dagen desnoods weken.
Echter is het nu 9 maanden later pas, daarom kan je spreken dat de huidige eigenaar nalatig is geweest in zijn zelfonderzoek en is hij ook aansprakelijk en valt de TS (in mijn ogen) niets te verwijten.
Maar de zaak, als het vervelend gaat worden, voorleggen aan de rechtsbijstand als fennayara die heeft is een goed idee. Misschien kunnen zij nog meer verheldering geven.

fennayara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 08:13

ik heb tot nu toe niets vernomen....
ik zou deze week even bellen om te kijken of ik gegevens hebt van de vorige eigenaar,maar die heb ik niet meer,ik ben alles kwijt geraakt door pc crach...

ik ga vandaag even dat melden,en gelijk het nummer geven van mijn dierenarts en hoefsmit.ze mogen wat mij betreft hun bellen en t een en ander vragen...ook geef ik het nummer van het wedstrijdsecretariaat van de vereniging waar mijn dochter voorheen reed,
wat mij beterft mogen ze alles uit zoeken,ik heb werkelijk niets te verbergen..
k snap t van hun kant ook wel...wij hebben na aankoop van die pony hem redelijk snel moeten verkopen,na 10 maanden al.....nu blijkt hij iets aan 4 benen te hebben...dus gaan hun natuurlijk denken hè...das vreemd.

ik ga vandaag bellen en hou jullie op de hoogte.

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:23

Kan het niet zijn dat ze geen HKO bedoelen maar een hoefbeenkanteling.
Dat kan wel gebeuren als de pony hoefbevangen is geweest.