Trailer kopen 1,5 of 2paards?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Re: Trailer kopen 1,5 of 2paards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:44

Hij vind de trailer geen probleem. Ik heb hem al in een 1, 1,5 paards en tweepaards trailer vervoerd. Zijn trailer heeft hem ook al in een goosneck trailer vervoerd. Hij staat gelukkig overal goed in!

Bij een 1,5 paards kun je dan een fiets aan de buiten zijkanten bevestigen of aan de achterklep?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:50

Ik ben begonnen met een 1 3/4 trailer en heb nu sinds een 5 jaar een 2 paards trailer.
Ik zou echt niet meer terug willen naar kleiner en zou als ik jou was gaan voor een 2-paards.

Ze liggen veel stabieler op de weg (heb met verschillende merken gereden).
Daarnaast kun je veel vervoeren in een 2-paards trailer.
Mijn marathonwagen past wel in de 2 paards, maar niet in een kleinere.

Ik kan er 2 pony's in zetten, wil ik 2 paarden vervoeren dan hoef ik alleen een andere auto te regelen.
Ga je een lange dag of weekend weg dan kun je je voer etc ook in de trailer vervoeren ipv in je auto.
Wel zo fijn als je pakken hooi/stro mee moet nemen.

Plus dat ik de paarden er fijner in vind staan, ze hebben net wat meer steun omdat ze in een kleinere ruimte staan, maar wel een ruime instap.

En opzadelen in een 2-paards is wel degelijk mogelijk. tussenschot wat opzij zetten en je hebt plenty ruimte.

Bij een E rijbewijs gaat het alleen om het daadwerkelijk geladen gewicht en of de auto dat mag trekken, de rest is allemaal onzin!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:03

Sharon_Jims schreef:
Hij vind de trailer geen probleem. Ik heb hem al in een 1, 1,5 paards en tweepaards trailer vervoerd. Zijn trailer heeft hem ook al in een goosneck trailer vervoerd. Hij staat gelukkig overal goed in!

Bij een 1,5 paards kun je dan een fiets aan de buiten zijkanten bevestigen of aan de achterklep?

Dat is mooi! (maar maakt je keus dus niet makkelijker) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:19

Sharon_Jims schreef:

Ja kan prima, Mij pa is nu ook een systeem aan het maken om een fiets mee te kunnen nemen. (op wss voor de trailer op dat ijzere stuk of aan de zijkant.) op de laadklep vind ik niet handig, Moet je ooit met spoed uitladen. Zit je eerst met die fietsen te klote...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:23

Wij nemen de fiets altijd mee voorop de trailer. We hebben op onze (verlengde) dissel een fietsenrek gemonteerd. Hier kunnen inprincipe 2 fietsen op staan Ideaal! Samen op weg met een 1,5 paards trailer gaat zo prima!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:24

hier een plaatje van z'n fietsendrager voor op een caravan kan ook op de trailer

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:37

Wordt dan de kogeldruk niet veel te hoog?
Met een caravan kun je nog wat aan belading doen (wat achterin leggen bv), bij een trailer kan dat niet.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 14:37

tinaaz schreef:
Wij nemen de fiets altijd mee voorop de trailer. We hebben op onze (verlengde) dissel een fietsenrek gemonteerd. Hier kunnen inprincipe 2 fietsen op staan Ideaal! Samen op weg met een 1,5 paards trailer gaat zo prima!

Oh dat is handig! Maar moet je dan perse een verlengde dissel hebben?

Of maakt het niet uit? Kom je dan niet in de knoop met het neuswiel?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:15

Ik zal vanmiddag wel even een foto maken.. Dan kun je zien hoeveel ruimte het in beslag neemt.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 16:57

Fijn dank je!

Brainless daar zat ik nl ook aan te denken maar aan de andere kant hoeveel weegt een fiets (Mtb)?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:21

Omdat wij een paard en een pony hadden hebben we een tweede stel steunen voor de voor- en achterstang laten aanbrengen op een lagere hoogte, zodat de pony als ze alleen vervoerd wordt ook de stangen op de juiste plek heeft. Misschien bestaan er ook wel trailers met een standaard verstelbaar systeem.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:39

RosiePosie schreef:
Omdat wij een paard en een pony hadden hebben we een tweede stel steunen voor de voor- en achterstang laten aanbrengen op een lagere hoogte, zodat de pony als ze alleen vervoerd wordt ook de stangen op de juiste plek heeft. Misschien bestaan er ook wel trailers met een standaard verstelbaar systeem.

Heb ik ook laten plaatsen.

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:51

even een tip van een politieagente, je mag met een 2 paards rijden met deze auto alleen mag je niet over de 1500 kilo komen. In dit geval gaat het om het daadwerkelijke gewicht wat er achter de auto hangt en niet wat de trailer maximaal mag wegen. dit laatste geld wel voor een e rijbewijs.

verder heb ik een 2 paards trailer. Mijn paarden staan ook alleen veel rustiger op een 2 paardstrailer omdat ze in een anderhalf paardstrailer te veel ruimte hebben. ze staan dan absoluut niet stil. je hoort ze steeds bij iedere bocht verstappen, maakt niet uit hoe langzaam je rijdt. in de 2 paardstrailer staan ze doodstil. je markt ook bij hen dat ze in de twee paards lekker hun hooinet opeten en in de anderhalfpaards niet. ik zou dus zeggen als je het geld er voor hebt en een e rijbewijs neem dan een twee paardstrailer.

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:58

de echte regels voor een e rijbewijs zijn:

tot 750 kg B-rijbewijs

OF

het ledig gewicht plus laadvermogen van de auto (let op bestelautos hebben een laadvermogen)is zwaarder dan het ledig gewicht plus het laadVERMOGEN van de aanhanger EN samen wegen zij niet meer dan 3500KG

voorbeeld: auto weegt 1500 kg, trailer 2 paards maximaal 2000 kg, moet dus e rijbewijs.

auto weegt 1500Kg, trailer 1 paards maximaal 1200 kg , samen 2700 kg en auto is zwaarder dan trailer dus B rijbewijs.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:59

Thanks Monique! Ik ben blij dat ik mijn E heb en dat mijn paard (nog niet) veel weegt!

Vind de keuze nog steeds lastig.

Als ik bij een 1.5 paards voorop de dissel een fietsendrager kan plaatsen zou dat ideaal zijn alleen kan ik dan geen extra stro ed vervoeren. Dat zou
dan weer in de auto moeten en daar ligt het tuig.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:05

Brainless schreef:
Wordt dan de kogeldruk niet veel te hoog?
Met een caravan kun je nog wat aan belading doen (wat achterin leggen bv), bij een trailer kan dat niet.

Je stelt een legitieme vraag, maar nog niet eens met betrekking tot de fietsendrager. De auto mag 1500 kg trekken, dus waarschijnlijk is de maximaal toegestane kogeldruk voor de daaronder gemonteerde trekhaak 75 kg. Met een tweepaards is het goed mogelijk dat je daar overheen gaat, zelfs nog zonder fietsendrager. Dit is de bottleneck voor TS in dit hele verhaal!

monique72 schreef:

tot 750 kg B-rijbewijs

OF

het ledig gewicht plus laadvermogen van de auto (let op bestelautos hebben een laadvermogen)is zwaarder dan het ledig gewicht plus het laadVERMOGEN van de aanhanger EN samen wegen zij niet meer dan 3500KG

voorbeeld: auto weegt 1500 kg, trailer 2 paards maximaal 2000 kg, moet dus e rijbewijs.

auto weegt 1500Kg, trailer 1 paards maximaal 1200 kg , samen 2700 kg en auto is zwaarder dan trailer dus B rijbewijs.

TS heeft al aangegeven over het E-rbw. te beschikken, zij mag dus met daadwerkelijke gewichten rekenen. Het cruciale punt voor TS is de maximaal toegestane kogeldruk voor de trekhaak die onder de auto gemonteerd is, zie boven.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:11

Kogeldruk is 75 KG. Top dat jullie zo meedenken! :j

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:21

Sharon_Jims schreef:
Kogeldruk is 75 KG. Top dat jullie zo meedenken! :j

Nou, opgelost dus. Dan wordt het een 1½-paards. Voor een 2-paards heb je echt 100 kg toegestane kogeldruk nodig. Het maakt namelijk weinig uit of er 1 of 2 paarden op staan, want die staan boven het tandemstel, waardoor de trailer vrijwel recht in zijn vering zal zakken. Het hoogteverschil tussen bovenkant trekhaak auto en binnenkant koppeling aanhanger (als de trailer los staat, met ingedraaid neuswiel), is van veel grotere invloed op de kogeldruk die uiteindelijk daadwerkelijk gegenereerd zal worden.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:25

Dat is duidelijk! Thanks Eirikur! +:)+ Ik wist dat ik ergens op moest vastlopen!

Geen tweepaards trailer dus! En nu een goede 1,5 paards zoeken!

En dan weer verder denken... Aluminium, hout polyester.... Lastig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:33

Wanneer je je trailer binnen kunt zetten, heb je alle keus!

Wanneer hij buiten moet staan, kun je het beste aluminium nemen(volgens de trailer dealer waar ik ben geweest)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:25

monique72 schreef:

tot 750 kg B-rijbewijs

OF

Wil je deze stelling even met wetgeving onderbouwen? art 15 reglement rijbewijzen, bijvoorbeeld.
Voor B-rijbewijs geldt, naar mijn laatste informatie:
TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg.
Wat die auto of aanhanger wegen of mogen wegen is niet relevant.

Wat de wetgever er niet bij zegt, is dat de auto ALTIJD het daadwerkelijke gewicht van de auto moet kunnen en mogen trekken. Dat staat ergens anders in de wet........

Als je het juiste rijbewijs hebt, zou ik altijd voor een tweepaards gaan en dan liefst een goede, jonge tweedehandse.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 20:30

Bedankt Ikke! DAT zou ik het liefste ook doen, ik weet alleen niet of er 2 paard trailer zijn met een hogedruk van max 75. De trailer kan bij deze auto niet beladen worden met 2 paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:53

Sharon_Jims schreef:
Bedankt Ikke! DAT zou ik het liefste ook doen, ik weet alleen niet of er 2 paard trailer zijn met een hogedruk van max 75. De trailer kan bij deze auto niet beladen worden met 2 paarden.

Het probleem met de kogeldruk is dat je die met een geladen trailer moet vaststellen om te weten of je binnen de grenzen van de auto blijft.
Overigens is de waarde op de koppeling de maximale waarde; de werkelijke waarde ligt lager en zou zelfs onder die 75kg kunnen komen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 20:56

Aha dus dan is het beste een trailer op te laden met paard en spullen en dan meten? Waar kun je dat laten doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:03

Sharon_Jims schreef:
Aha dus dan is het beste een trailer op te laden met paard en spullen en dan meten? Waar kun je dat laten doen?

Hhmmm, ja, dat is de manier, maar ik vrees dat je de feitelijke meting zelf moet doen. Dat kan ook wel, maar vergt enige oplettendheid.