geschil met verzekering van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Re: geschil met verzekering van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 15:34

Het gaat er niet om of de relatie er is maar of er indicatie is om de scintigrafie uit te voeren en die was er, blijkt ook nog eens uit de uitslag. Scintigrafie is van zowel de benen als het si gewricht gemaakt. Hoe de scintigrafie de relatie laat zien is mij ook niet geheel bekend, ik heb dat deel aan de dierenarts overgelaten. Die heeft het ook nog met een andere dierenarts besproken, dus ik ga ervan uit dat er goede aanwijzingen zijn dat het verband houdt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:41

Dat vinden jullie misschien wel, maar de verzekering blijkbaar niet (anders hadden ze het wellicht wel vergoed?). Dus zul je moeten aantonen dat het echt nodig was, lijkt mij? En met een waarschijnlijke relatie doe je dat niet... En dat is toch de uitslag?

Maar wat vond de verzekeringsarts dan precies? Dat lijkt mij toch wel essentieel in dit verhaal.

Ik ben ook heel benieuwd welke verzekering je hebt. Staat er niet in de voorwaarden dat ze een scintigrafie zowiezo wel/niet vergoeden?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:46

Lieve schat, waarom ga je gillen op een forum in plaats van gewoon te vragen aan je verzekeraar waarom zij niet vergoeden? Vraag ze om hun beweegredenen zwart op wit te zetten voor je gaat roepen 'dat je de rechtsbijstand wel effe in gaat schakelen'. Ik wens je namelijk heel veel succes; de meeste verzekeraars hebben genoeg juristen in dienst om elke beslissing juridisch perfect te onderbouwen.

Kortom, lees de kleine lettertjes van je verzekeraar eens na. Wellicht is de dierenarts bevoegd om de kosten van de scan af te wegen tegen de waarde van het paard (ik noem even een willekeurige optie) en is jouw paard een dergelijke scan (financieel) niet waard (let wel, emotionele waarde is heel anders)? Ik kan me voorstellen dat je verzekeraar een dergelijke optie heeft ingebouwd om schreeuwende paardeneigenaren -die toch al vinden dat ze overal RECHT op hebben- buiten de deur te houden.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:02

zap schreef:
Dat vinden jullie misschien wel, maar de verzekering blijkbaar niet (anders hadden ze het wellicht wel vergoed?). Dus zul je moeten aantonen dat het echt nodig was, lijkt mij? En met een waarschijnlijke relatie doe je dat niet... En dat is toch de uitslag?

Das een beetje krom he, van een cliënt verwachten dat iets vooraf aangegeven moet wordt en vervolgens achteraf na een diagnose besluiten of je wel of niet uitkeert? zo werkt t natuurlijk niet
Zoals TS al zei er was wel een medische indicatie om die scan te maken daar gaat het om.

Hoe dan ook ik zou het heel goed uitzoeken want die verzekeringen maken er af en toe een potje van.
Ik denk dat je in je recht staat als jouw behandelend arts de scan noodzakelijk achtte.

Succes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:04

Lisamartine schreef:
Das een beetje krom he, van een cliënt verwachten dat iets vooraf aangegeven moet wordt en vervolgens achteraf na een diagnose besluiten of je wel of niet uitkeert? zo werkt t natuurlijk niet
Zoals TS al zei er was wel een medische indicatie om die scan te maken daar gaat het om.

Dat is ook heel krom, maar zo wil ts het wel ;). TS heeft het vantevoren aangegeven en de verzekering heeft dus vantevoren gezegd dat de verzekering het niet uit wil betalen. Nu achteraf wil ts het alsngo vergoed hebben. Tja, dan zul je toch moeten gaan aantonen dat dit de juiste manier was en dan gaat een waarschijnlijke relatie je niet helpen, gok ik zo.

En ts zegt dat er een medische indicatie is, maar misschien heeft de vezekeringsarts wel een hele andere mening?

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:09

ja dat de verzekeringsarts niet achter het behandelplan staat zal idd niet helpen nee even als een onduidelijke diagnose.. lekker is dat verzekerings arts zegt gewoon dat hij iets niet nodig vind en jij krijgt niks vergoed :( ben blij dat ik dr niet aan begonnen ben

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:10

Lisamartine schreef:
ja dat de verzekeringsarts niet achter het behandelplan staat zal idd niet helpen nee even als een onduidelijke diagnose.. lekker is dat verzekerings arts zegt gewoon dat hij iets niet nodig vind en jij krijgt niks vergoed :( ben blij dat ik dr niet aan begonnen ben

Maargoed, dat is iets wat ts nog niet vertelt heeft hè. De verzekeringsarts en de behandelende arts hebben een geschil. Hoe of wat wordt niet vertelt. Dus ik gok dan maar dat de verzekeringsarts het (nu nog) niet nodig vindt.. (of iets dergelijks)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:12

ik zeg niet dat er een medische indicatie is maar de behandelend arts, die heeft daar meer kijk op dan ik.
De diagnose is niet onduidelijk, het is duidelijk dat de artrose in het SI gewricht erg actief is, echter 100 % zeker van de relatie kan je nooit zijn, er zijn alleen veel aanwijzingen die in die richting wijzen nu.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:13

Maar wat is er dan mis tussen de behandelend arts en de verzekeringsarts? Daar lijkt het me toch fout te lopen?

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:14

Ja dat lijkt mij ook maar je zou denken dat de diagnose van de behandelend arts, die het in dit geval dus nodig vond om die scan te maken, dan voldoende zou moeten zijn voor een verzekeraar om iets te vergoeden. Maar zo makkelijk is het dus (helaas) niet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:17

Lisamartine schreef:
Ja dat lijkt mij ook maar je zou denken dat de diagnose van de behandelend arts, die het in dit geval dus nodig vond om die scan te maken, dan voldoende zou moeten zijn voor een verzekeraar om iets te vergoeden. Maar zo makkelijk is het dus (helaas) niet.

Mwah, ben ik niet helemaal met je eens. Als ik roep dat mijn paard kreupel is en ik foto's wil of een scan, dan zal de arts dat doen (ongeacht wie er betaalt). Dus in hoeverre is iets een diagnose van de behandelend arts óf de wens van de eigenaar. En daar komt denk ik de verzekeringsarts om het hoekje kijken?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:19

alleen de pees behandelen is natuurlijk goedkoper voor de verzekering dan ook het SI gewricht.
Ik heb de behandelend arts gevraagd wat het beste is voor mijn paard, niet wat ik wil, natuurlijk moet ik ermee instemmen, maar het is niet op speciaal verzoek ofzo omdat ik dat nou eens leuk vond.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:21

mystery1980 schreef:
alleen de pees behandelen is natuurlijk goedkoper voor de verzekering dan ook het SI gewricht.
Ik heb de behandelend arts gevraagd wat het beste is voor mijn paard, niet wat ik wil.

Uiteraard is alleen een pees behandelen goedkoper. Maar waarom ontwijk je mijn vraag? Wat is het geschil tussen de verzekeringsarts en de behandelend arts?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:21

En nog een aanvulling, als je paard ergens niet goed is, en je vraagt de veearts om je hele paard op de scan te zetten, doet die dat graag. Waarom niet? Als je je hele paard op een scan zet, dan vind je altijd wel wat. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daarvoor verzekerd bent.

Een verzekering is geen liefdadigheidsinstelling. Je verzekert je voor een bepaald pakket, daar passen bepaalde behandelingen in. Als je een behandeling doet, die buiten je pakket valt (en wat ook nog van tevoren is aangegeven), dan moet je dat gewoon zelf betalen.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:23

snap je punt maar als er aangetoond kan worden dat een scan daadwerkelijk nodig is/kans geeft op het beste behandelplan (dus medische indicatie, wat dus niets met de uiteindelijke diagnose te maken heeft.) En niet van nou ja doe die scan dan ook nog maar even als we er toch zijn. Mja das ook een beetje het punt denk ik kan het aangetoond worden dat het nodig was. Zo ja dan zal de verzekering toch moeten vergoeden lijkt me of een verzekeringsarts nou gaat steigeren of niet :P

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:25

Ik denk niet dat dat de vraag is, of het daadwerkelijk nodig of nuttig is. Als je ergens niet voor verzekerd bent, dan keert de verzekering niet uit.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:26

Lisamartine schreef:
snap je punt maar als er aangetoond kan worden dat een scan daadwerkelijk nodig is/kans geeft op het beste behandelplan (dus medische indicatie, wat dus niets met de uiteindelijke diagnose te maken heeft.) En niet van nou ja doe die scan dan ook nog maar even als we er toch zijn. Mja das ook een beetje het punt denk ik kan het aangetoond worden dat het nodig was. Zo ja dan zal de verzekering toch moeten vergoeden lijkt me of een verzekeringsarts nou gaat steigeren of niet :P

Ja dan zou je een punt hebben inderdaad, maar dan moet het wel aan te tonen zijn inderdaad. En een waarschijnlijke relatie gaat je dan niet helpen ben ik bang (ook al is er niet meer mogelijk. Misschien is dat ook wel weer punt voor de verzekering: als de uitslag nooit met zekerheid gaat zeggen of er een relatie is, waarom dan zo'n scan doen? zal de vezekering misschien wel denken).
En het moet natuurlijk überhaupt onder je verzekering vallen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:26

en ook voor welk bedrag ben je verz
als dat hoog is heb je meer kans op de duurdere behandelingen dan dat je voor bv 2000 euro verz bent
dan zit je snel aan de `waarde`die je het paard gegeven hebt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:29

de behandelend arts vond het nodig om de beste behandelmethode te bepalen. De verzekeringsarts vond dat we eerst de pees moeten oplossen en het SI gewricht vond hij niet nodig, dacht dat mijn paard daar niet zo last van had ofzo. Maar ik weet zeker dat mijn paard meer last heeft van zijn SI dan van de pees.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:32

Denk dat het helemaal geen verkeerd idee is om er eens door iemand van rechtsbijstand (als je daar dan weer voor verzekerd bent ^^) naar te laten kijken TS
Weet je waar je aan toe bent want het hangt uiteindelijk toch van meerdere factoren af waarvan wij niet weten of het zwart op wit staat enz.

mag ik trouwens vragen om welk bedrag het gaat?

Super trouwens dat je wel meteen hebt laten doen wat het beste was voor je paardje.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:34

Je kan proberen of jouw DA contact kan opnemen met de verzekeringsarts om het verhaal uit te leggen/hem te overtuigen.

Anders kan je ook nog een gesprek aanvragen met je inspecteur van de verzekering (weet niet of elke verzekering dit heeft) en proberen om hem het verhaal uit te leggen, deze kan jullie gesprek weer overleggen met de verkeringsarts.

flame1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:36

ben verzekerd bij equipe. Nooit geen problemen.Bij equipe 4+ zit zo veel in!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:06

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten 2 maanden terug toen mijn merrie haar been brak.
Mijn behandelend arts was van mening dat er een operatie nodig was, lingehoeve deelde deze mening maar de arts van de verzekering en Utrecht zagen ook mogelijkheid tot genezing zonder operatie.

Ik kreeg geen toestemming voor opereren maar mocht dit uiteraard wel laten uitvoeren maar dan waren de kosten daarvan ( tussen de €5.000 en €10.000) voor mijn eigen rekening.
De arts van de verzekering wist bijna zeker dat het goed kwam zonder operatie en hij heeft wel gelijk gehad.
Of nouja voor zover ik dat nu 2 maanden later kan zeggen.

Jij hebt de behandeling toch door laten gaan ondanks afwijzing dus vind het niet meer dan normaal dat je dit zelf betalen moet. Je wist het bij voorbaat

Sterkte met je paardje :(:)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:09

Lastige situatie, denk dat alsnog vergoed krijgen erg lastig gaat worden.

@flame1:
Even bij je verzekering gekeken, wordt idd veel vergoed (ben voor mij merrie nu ook aan het orienteren), echter het bewuste onderzoek (scintigrafie) niet.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:15

Wat is nu het behandelplan voor het SI gewricht als ik vragen mag?

Mijn ervaring met verzekeringen en Scintiscans is dat ze dit bijna nooit vergoeden als er sprake is van een al langere blessureperiode. (2e peesblessure in dit geval) Bij plotseling trauma vergoeden ze het vaker wel, als de waarde van je paard voldoende is.
Mij is toen gezegd dat dit is omdat de kans dat er na een langere periode een nog herstelbare beschadiging is, zeer klein is. Dus een herstelbare beschadiging welke actieve behandeling nodig heeft en niet bijv. weiderust. Als het probleem met weidegang op te lossen is, is het voor hen veel goedkoper om dat eerst te proberen natuurlijk.
Enfin, in deze gevallen is het vaker zo dat je voor je eigen gemoedsrust wilt weten wat een paard mankeert, dan dat je er iets aan kan doen (aldus verzekering)