Samen een paard gekocht nu de problemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:02

Loody: Ik geloof niet dat jullie dat hebben in Nederland een mutatiedocument, is een papier waarop de eigenaar vermeld staat. Bij ons is dat het allerbelangrijkste geloof ik, zonder een mutatiedocument krijg je een fikse boete.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:05

Als het paard op naam van je neef staat kan hij toch ook gewoon een vervangend document aanvragen bij het stamboek?
Laat je neef met bewijs naar die stalhouder gaan dan kan hij vast wat regelen.

Loody

Re: Samen een paard gekocht nu de problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:06

Ohh..nou op halen dus dat paard!!! en ik zou niet te lang wachten!!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:25

direct inladen dat paard en wegbrengen naar een stalling waar je neef ervoor zorgt of jij.
jammer dat het zo gelopen is en zeker niet verstandig van je neef...heeft zijn lesje wel geleerd denk ik.

Aangezien je neef dus een mutatiedocument heeft waar zijn naam op staat zie ik geen probleem om het paard op te halen...volgens het document is het immers zijn paard dus mag hij ook bepalen of hij het paard daar laat staan of weg haalt.
je kan een bij het stamboek waar het paard staat ingeschreven nieuwe papieren aanvragen voor het paard...dan heeft hij alles weer compleet van het dier.

die zogenaamde vriend van hem moet zelf maar een manier zoeken om uit zijn sh*t te komen...
succes !

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:15

Triest verhaal en goed dat jij probeert of je iets kunt verbeteren voor het paard!

Alleen, wat me niet helemaal duidelijk is, heeft je neef ook nog bijgedragen aan de onderhoudskosten van Evi, nadat hij de helft van de aankoopprijs had betaald?

Misschien heb ik niet goed gelezen, maar ik krijg het idee dat je neef alleen die E1250 heeft betaald en verder niets (misschien is dat wel gekomen doordat hij helemaal niet in contact kon treden met die persoon, maar wat de oorzaak ook is, dat maakt niet zoveel uit voor wat ik wil toevoegen).

De kosten zijn inmiddels natuurlijk wel opgelopen, helemaal nu Evi in pension staat. De helft van de kosten zouden eigenlijk door je neef moeten zijn betaald, als 'halve' eigenaar.

Wat ik maar wil zeggen, is dat je neef niet raar op moet kijken als ie nog een flink bedrag moet gaan bijbetalen. Zou me namelijk niets verbazen als zijn, mogelijk onbetaalde, deel van de kosten inmiddels al meer bedraagt dan wat hij voor Evi heeft betaald...dus misschien is het wel verstandiger, in financieel opzicht, om Evi op naam van die ander te zetten, dmv dat mutatieformulier.

MAAR, Evi is er natuurlijk het meest mee geholpen als je neef vanaf nu de verantwoording op zich neemt, met jouw hulp, de kosten voor haar draagt en zorgt dat ze de juiste verzorging en training krijgt, tot de verkoop.

Ik ben bang dat het financieel allemaal nog best wel eens duur en ingewikkeld kan gaan worden en als jouw neef tot nu toe niet of nauwelijks heeft bijgedragen aan de kosten, kan hij zeker niet zomaar aanspraak op Evi maken omdat ie 'ooit' de helft van de aankoopprijs heeft betaald.

Lijkt me verstandig om inderdaad contact op te nemen met de politie en verder ook (juridisch) advies in te winnen hoe te handelen in deze zaak, want ik ben bang dat er heel wat haken en ogen aan zitten.

Hopelijk lukt het je om de situatie voor Evi flink te verbeteren en uiteindelijk een heel goed huis voor haar te vinden!

Succes en sterkte ermee!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:30

Het mutatiedocument is dus kortgezegd het eigendoms bewijs.

Ik zou ten eerste aangifte doen van diefstal.
Daarna met het mutatiedocument en de aangifte naar de manage gaan om het paard op te halen.
Krijg je het paard niet mee...? ter plekke de politie bellen en om assistentie vragen (niet geschoten is altijd mis)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:09

Als dat mutatieformulier zo'n duidelijk bewijs van eigendom is, snap ik niet zo goed waarom er niet al veel eerder aangifte is gedaan?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:23

Is zo'n mutatieformulier nog wel geldig als die andere persoon alle kosten van het paard op zich heeft genomen?

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:56

Op zo een mutatieformulier heb je de eigenaar en de sanitair verantwoordelijke.

Als eigenaar staat mijn neef, als sanitair verantwoordelijkheid die persoon.

Mijn neef is de enige die het paard betaald heeft, dus gekocht heeft. De prijs is niet gedeeld, maar ze zouden dan wel samen het paard trainen en samen verkopen en dan de winst delen onder hun twee. Maar de koop prijs van Evi heeft mijn neef zelf betaald, daar heeft de andere persoon niets anders bij opgelegd.

Er was zo afgesproken dat Evi bij die persoon zijn thuis gratis mocht staan, omdat ze zo goed bevriend waren. Nadien ondanks het feit dat we alles probeerde, om contact op te nemen werd het onmogelijk om verder op te volgen wat de kosten zouden zijn van Evi, hij heeft daar zelf ook nooit iets van gezegd. En als hij Evi dan op een onverwacht moment zo maar verhuisd, zonder ons weten... Kunnen wij daar toch niets aan doen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:01

Ik weet dat het hier zo werkt dat de stalhouder eigenaar van het paard wordt wanneer iemand voor een bepaalde periode niet betaalt.
Ik geloof niet dat er zwart op wit staat dat dit de regeling was, dus daarom vraag ik me af of die andere persoon op deze manier een poot om op te staan heeft.

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:07

Hm, ja daar zeg je zoiets.

Maar langs de andere kant, vind ik wel dat we hier praten over mishandeling.
Als je weet dat Evi 5 maanden haar stal niet uitgekomen is, en momenteel is haar stal al een maand niet meer gemest.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:18

waarom ga je niet naar de politie dan . zoek het uit hoe het in elkaar steekt . politie zou je ook een eind weg kunnen helpen .succes!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:56

En hoe wil je dat bewijzen dan? Het lijkt mij dat als je niet snel handelt die andere persoon wel lucht krijgt van jouw bezoek op stal & zelf in actie komt door het paard weer te verhuizen, zijn stal te verschonen of misschien wel jouw neef te beschuldigen van maandenlang de stalling niet betalen....

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:59

Ik heb meer als genoeg getuigen die dat wel kunnen bevestigen. Het probleem ligt niet bij mij, als het van mij af hing stond dat paard nu al bij mij. Maar ik ben niet de eigenaar, ik kan zonder mijn neef niets beginnen. Het lijkt wel alsof hij denkt dat ik gewoon wat uit mijn mond flap, hij blijkt niets te geloven van wat ik zeg maar ziet ook de ernst van de situatie niet in.

Ik heb hem al verteld als de dierenbescherming er mee te pas komt, dat hij wel eens de schuld kan krijgen omdat hij eigenaar is van dat paard. Ik heb nu net contact opgenomen met zijn vriendin, en de vraag gesteld of we morgen tot op de stalling kunnen gaan. Met een mutatiedocument, als er dan problemen voor doen bellen we de politie. Ik ga dan eventueel ook een slot mee nemen, dat ik kan bevestigen op de stal. (Als alles goed verloopt natuurlijk) zodat deze persoon niets meer met haar kan doen.

Ik zorg er dan zelf wel persoonlijk voor dat ze elke dag haar beweging krijgt, en de liefde die ze verdient. Mijn neef heeft blijkbaar dringend een duwtje in de rug nodig.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:37

nou een slot lijkt me nou niet verstandig...mocht er iets op stal gebeuren waardoor de paarden met spoed geevacueerd moeten worden dan kunnen ze niet bij het paard...als de boel in lichterlaaie staat ben je ook je paard kwijt.
gewoon morgen met een trailer heen gaan...inladen en wegwezen.
mutatiedocument is eigendomsbewijs dus paard is van je neef en moet daar weg.
en dan terug gaan om te vragen naar eventueel stallingsgeld wat niet betaald is...e.d. en een oplossing zoeken met de manege-houder...
morgen moet je dat paard gewoon ophalen en ergens plaatsen waar die ''vriend'' niet achter kan komen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:39

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.