Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:56

Een korte kreupelheid zou ik wel laten doorbetalen, langere niet.
Nu is het voor 3 dagen in de week, en met vakanties mag het elke dag. Ze haalt de dagen wel in.
Ik moet zeggen dat mijn bijrijdster geen werk taken heeft. Ze mag lekker poetsen, knuffelen en bewegen. In het voorjaar gaat de jongste voor de kar en kan ze mee, en over 2 jaar gaat ie verder onder het zadel. Mocht het zover komen kan ze tegen die tijd dus een andere rijden.

Maar je kan ook gewoon vragen aan je bijrijder wat ze zelf wilt. Zeker als je niet om het geld zit te springen.
Je kan ook laten betalen en een keer haar rijles vergoeden. Op deze manier heb jij even het extra geld (wat altijd fijn is met extra dierenarts kosten) en de maand erop de les vergoeden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:29

ASF schreef:
Vanwege de financiën heb ik juist geen eigen paard, die verantwoordelijkheid kan ik niet dragen. In mijn ogen zijn op het moment juist te veel eigenaren afhankelijk van de bijrijder op het gebied van de financiën, terwijl het hele bijrijdersprincipe juist gebaseerd was op 'te weinig tijd'. Maar lijkt het nu wel 'ik wil een paard, maar kan het niet helemaal betalen en dus zoek ik een betalende bijrijder' geworden.

Dan zou je als eigenaar ook geen paard moeten nemen als je de kosten niet kunt dragen zonder bijrijder.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:32

tellom schreef:
Laat ik voorop stellen dat wij onze bijrijders niets laten betalen behalve de les en dingen die ze zelf willen kopen.

Maar ik lees dat bijrijders geld terug krijgen omdat ze niet kunnen rijden?
Ik vind dat best een vreemd verhaal, het is toch zo dat de eigenaar gewoon de pensionstalling moet door betalen of stopt dat ook als hij kreupel is?
Willen jullie me dat even uitleggen want ik snap het niet zo -O-

Inderdaad. Sterker nog, de kosten worden alleen maar hoger als een paard ziek of kreupel is. Eigenaar draait voor deze kosten op. Niet meer dan normaal, maar deze gemaakte extra kosten zorgen er (hopelijk) voor dat het paard hersteld. En daar plukt de bijrijder zijn vruchten toch ook van?

Ayasha
Blogger

Re: Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:39

Dat de kosten hoger worden door dierenarts en de pensionstalling betaald moet blijven worden is jouw risico en verantwoordelijkheid als eigenaar. Daar heeft de bijrijder imo niks mee te maken.
Als een bijrijder betaalt voor het rijden, en er kan dan niet gereden worden, vind ik dat het geld terug gegeven moet worden of de betaling tijdelijk stopgezet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:39

jes_sira schreef:
tellom schreef:
Laat ik voorop stellen dat wij onze bijrijders niets laten betalen behalve de les en dingen die ze zelf willen kopen.

Ik vind dat best een vreemd verhaal, het is toch zo dat de eigenaar gewoon de pensionstalling moet door betalen of stopt dat ook als hij kreupel is?

Inderdaad. Sterker nog, de kosten worden alleen maar hoger als een paard ziek of kreupel is. Eigenaar draait voor deze kosten op. Niet meer dan normaal, maar deze gemaakte extra kosten zorgen er (hopelijk) voor dat het paard hersteld. En daar plukt de bijrijder zijn vruchten toch ook van?

Maar je betaalt om te mogen rijden, dus als je niet kan rijden is het toch logisch dat er een reductie van de kosten is? Bijrijder betaalt voor een dienst immers.
Als door ziekte mijn rijles komt te vervallen, maar ik heb wel betaald dan krijg ik ook geld terug als er geen vervangende optie is :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-01-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:40

ASF schreef:
Vanwege de financiën heb ik juist geen eigen paard, die verantwoordelijkheid kan ik niet dragen. In mijn ogen zijn op het moment juist te veel eigenaren afhankelijk van de bijrijder op het gebied van de financiën, terwijl het hele bijrijdersprincipe juist gebaseerd was op 'te weinig tijd'. Maar lijkt het nu wel 'ik wil een paard, maar kan het niet helemaal betalen en dus zoek ik een betalende bijrijder' geworden.

Het kan natuurlijk ook, dat je eerder niet afhankelijk was van een financiele bijdrage maar nu door omstandigheden (lees crisis) dat wel moet doen. Dan probeer je toch eerst het zo te regelen, alvorens afscheid te moeten nemen van je vriendje.
Overigens vind ik dat als je op voorhand al te weinig tijd hebt je ook niet aan een paard zou moeten beginnen, maar dat terzijde.
Het hangt natuurlijk helemaal af van de situatie en waar je staat. Je hebt inderdaad locaties waar je al blij bent als er iemand regelmatig komt om te helpen. Zeker als je alleen een buitenbak (of geen bak) hebt en je zelf moet uitmesten, voeren, etc. Maar sta je op een locatie waar alles is geregeld en je je paard alleen beweging hoeft te geven, heeft de bijrijder natuurlijk alleen de "lusten" van het paard en daar mag best wat tegenover staan. Is een paard langdurig kreupel dan valt daar best over te praten, maar zou ik het ook best fijn vinden als er wordt doorbetaald op het moment dat zich naast de lusten ook lasten voordoen.
Ook ooit een bijrijdster gehad die 3 weken met vakantie ging en dus maar voor 1 week wilde betalen. Was ik gauw klaar mee. :D :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:41

ASF schreef:
Ik zie het als een dienst waar ik voor betaal, ik mag het paard komen rijden en verzorgen. Als ik dan niet kan rijden en in sommige gevallen ook niet kan/hoef te komen verzorgen neem ik geen dienst af en betaal ik dus niet.
Een soort zakelijke overeenkomst. Als ik alleen wil verzorgen of de financiën zo voor elkaar heb ik dat ik dat allemaal zelf kan ophoesten, hoef ik niet bij te rijden, dan koop ik wel mijn eigen paard. De meeste kreupelheden zijn met een paar weken wel voorbij, maar bij echt langdurige kreupelheid staat het mij ook vrij om weer een paard te zoeken waar ik wel op kan rijden. Want laten we eerlijk zijn, ik doe het verzorgen graag, haal mijn neus niet op voor een stal uitmesten, maar het lessen en leren is waar ik primair voor kom. En voor daar mensen overheen vallen, ik denk dat de meeste mensen daar ook zelf een paard voor hebben.

Natuurlijk bouw je op een gegeven moment een band op, maar ik heb persoonlijk nog nooit een band gehad met een bijrijdpaard dat langdurig kreupel werd, dus misschien handel ik in zo'n situatie wel anders dan ik nu denk.
Heb heb het wel andersom meegemaakt, dat het paard waar ik een band en klik mee had bij de eigenaar toch niet zo goed beviel. Toen kon ik ook weg toen besloten werd dat het paard verkocht werd. Als bijrijder draag je dus ook het risico dat iemand besluit dat je niet meer hoeft te komen. Dan kun je ook van te voren afspraken maken over wat te doen bij langdurige kreupelheid.

Klopt, ook eigenaren zien helaas een paard vaak eerder als gebruikvoorwerp ivp een levend wezen waarvoor je zorgt in voor en tegenspoed tot de dood.
Gaat het even niet lekker, of teveel "problemen" in de gezondheid, hup weg dier (maakt niet uit waarheen, als ze er maar vanaf zijn) en volgende dier wordt weer aangeschaft.

Zo vind ik niet dat je met een dier hoort om te gaan.
Uiteraard zijn er enige uitzonderingen. Financiën, totaal geen klik of iets.
Maar hoe sommige mensen hun paard inruilen alsof het een paar schoenen zijn....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:48

vuurneon schreef:
Maar je betaalt om te mogen rijden, dus als je niet kan rijden is het toch logisch dat er een reductie van de kosten is? Bijrijder betaalt voor een dienst immers.
Als door ziekte mijn rijles komt te vervallen, maar ik heb wel betaald dan krijg ik ook geld terug als er geen vervangende optie is :j

Als je zo denkt dan zou je moeten omrekenen wat het paard per dag kost en de bijdrage daarop moeten afstemmen. Dan kan de bijrijder kiezen, ga ik op dat stijve manegepaard met slecht passend zadel zitten of op dat fijne bijrijdpaard met dito zadel waar ik ook 2 uur mee naar buiten mag in plaats van dat uurtje in de bak.
In het algemeen zijn bijrijders toch goedkoper uit dan een paard huren uit de manege. Tegenwoordig kost een les al gauw zo'n 20.00 - 30.00 per uur (afhankelijk van de locatie). Je hebt dan wel groepsles, maar we weten met zn allen dat dat niet zoveel voorstel. Je leert dan vooral op een paard zitten.
Tel uit je winst. Laat je dan meteen zo'n eigenaar in de steek als het dan eens tegenzit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:49

Maar als het manegepaard uitvalt en er is geen alternatief hoef ik ook niet te betalen immers :)

Als je betaalt om te rijden, dan is het in mijn ogen logisch dat je minder of niet hoeft te betalen als dat niet mogelijk is.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:51

jes_sira schreef:
tellom schreef:

Hélemaal mee eens!

Als bijrijder heb je niet het risico van de extra hoge dierenartskosten, maar wel (in ons geval /3 ) de beschikking over een goed, fijn te rijden leerpaard, die je mag beschouwen als je eigen paard, wedstrijden mee mag rijden, etc. En daar horen ook de mindere tijden bij.

En als je dat als bijrijder niet wilt, wat ook je goed recht is natuurlijk, dan vind ik dat je beter op een manege kan gaan rijden. Dan heb je wellicht een wat minder goed paard en betaal je meer, maar je bent wel verzekerd dat je altijd kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Toby op 28-01-13 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:51

Ik als bijrijder, hoefde de maand toen Jimmy stil stond ivm kreupelheid niet te betalen.
De dagen dat ik hem rijd, ging ik wel gewoon naar stal voor de overige verzorging. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:53

Toby schreef:
Hélemaal mee eens!

Als bijrijder heb je niet het risico van de extra hoge dierenartskosten, maar wel (in ons geval /3 ) de beschikking over een goed, fijn te rijden leerpaard, die je mag beschouwen als je eigen paard, wedstrijden mee mag rijden, etc. En daar horen ook de mindere tijden bij.

En als je dat als bijrijder niet wilt, wat ook je goed recht is natuurlijk, dan vind ik dat je beter op een manege kan gaan rijden. Dan heb je wellicht een wat minder goed paard en betaal je meer, maar je bent wel verzekerd dat je altijd kan rijden.

Als je als eigenaar die verantwoordelijkheid niet zelf wil nemen en wil delen met een bijrijder vind ik dat je geen eigen paard moet nemen. Dan ga je als eigenaar wellicht beter als bijrijder aan de slag.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:00

vuurneon schreef:
Maar als het manegepaard uitvalt en er is geen alternatief hoef ik ook niet te betalen immers :)

Als je betaalt om te rijden, dan is het in mijn ogen logisch dat je minder of niet hoeft te betalen als dat niet mogelijk is.

Dat is idd bedrijfsrisico als een manege dier ziek wordt. Maar eerlijk is eerlijk een manege paard kost lang zoveel niet als een pensionpaard.

Maar TS en vele zullen echt niet rekenen, stalling per maand : 30 dagen = zoveel per dag x aantal uur dat er bijgereden wordt. Ik denk dat dan vele bijrij bedragen hoger gaan uitvallen dan nu gevraagd wordt.
Meestal wordt er gerekend per dag, of je nu een half uur rijd of een buitenrit kan maken van 3 uur.

Volgens mij gaat dit topic ook niet over wie verantwoordelijk is voor betaling, dit is altijd de eigenaar. Maar het is eerder wat te doen als je paard tijdelijk uitgeschakeld is.
Natuurlijk bied ik een pony aan, en krijg ik een bijdrage als dank. Maar de kosten die ik heb aan de pony nu zijn hoger dan als ik geen bijrijder heb. Is mijn eigen keus ik kan hem ook stil laten staan. Maar pony en bijrijder hebben veel plezier aan elkaar. Ik heb een extra steuntje (die ik niet nodig heb) voor de extra kosten. Extra voer, vernieuwen zadel, hoofdstel.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:02

Dat is wel heel kort door de bocht he Ayasha?
Als je het zo wilt bekijken vind ik dat je tenminste het zelfde niveau moet rijden als de eigenaar of beter, want je hebt wel wat eisen en daar mag de eigenaar ook wel wat voor terug hebben denk ik zo :+

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:03

Nou, als bijrijder mag je ook vaker niet dan wel het paard beschouwen als je eigen hoor. Als ik hoor wat voor eisen aan bijrijders gesteld worden.. Je moet dan en dan, tussen zo en zo laat en je moet dit, dit, dit én dat. En als je het hoofdstel net een haakje te hoog of te laag hebt teruggehangen heb je al mot.. En daar mag je dan flink voor betalen. Daar kies je dan voor als bijrijder (of niet), maar doe nou niet of de meeste bijrijders hemel op aarde hebben getroffen. Er zijn ook echt eigenaren die er een potje van maken.

Kijk, als ik als bijrijder op vakantie ga of niet kan rijden door het weer, dan is er niets aan de hand, dan betaal ik gewoon. Maar ik ga niet langer dan een maand betalen voor een paard waar ik niets mee kan dan poetsen, knuffelen en mesten. (edit: dat kan ik zelfs op de manege gratis komen doen.)
Dat heeft niets te maken met het paard als fiets zien dat ik zo inruil, maar met het feit dat ik, al dan niet bewust, geen eigenaarsrisico neem door geen eigenaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door ASF op 28-01-13 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:04

vuurneon schreef:
[/quote]

Je hebt wat dat betreft wel een punt.

Maar ik sta heel anders in mijn mening, gevoel en verantwoordelijkheid naar mijn paarden dan velen paardeneigenaren en bijrijders.
Ik zou ook nooit een overeenkomst als dit aangaan.

Ik heb 2 paarden waar ik weinig tot niets mee kan. 1 bejaarde die ik al 17 jaar heb. Al moet ik nog 10 jaar (hopelijk!!) stalling en eten betalen en veel werk verrichten, dat hoort bij mijn verantwoordelijkheid naar haar toe.
En dat heb ik voor haar over. Dat ben ik aan haar verplicht.
Velen hadden hun paardje allang van de hand gedaan zodra het paard niet meer (of even niet) kan doen wat je graag zou willen... Dat zou ik neven niet kunnen.
En als ik een bijrijder had die iets zou meebetaling, zou ik dit ook van diegene verwachten.
De andere is nu inmiddels 1,5 jaar. Dus ook vooral de lasten en nog weinig lusten. Maar dat gaat ze me in de toekomst wel brengen :D
En ik heb geen geldboom of stalling aan huis. Ik eet liever droog brood dan hen ook maar iets tekort te doen, op wat voor manier dan ook....

Maar goed, dit is off topic. Maar zo vindt ik dat het zou moeten.
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 28-01-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:05

Ayasha schreef:
Toby schreef:
Hélemaal mee eens!

Als je als eigenaar die verantwoordelijkheid niet zelf wil nemen en wil delen met een bijrijder vind ik dat je geen eigen paard moet nemen. Dan ga je als eigenaar wellicht beter als bijrijder aan de slag.

Die verantwoordelijkheid neem je dus wèl als eigenaar (bijrijder heeft geen risico wat betreft extra kosten en wèl een goed paard te rijden met veel vrijheid), maar als bijrijder wil je toch zelf ook dat je bijrijpaard weer gezond wordt?!
En anders is een manege inderdaad een betere oplossing.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:06

Jes sira, dat is toch jouw keus? Jij zoekt nu toch niet ook een betalende verzorger? Gaat erom dat je een afspraak met iemand maakt die voor X bedrag zoveel keer mag komen rijden en daar een aantal klussen bij doet. Als dan de klussen blijven, maar het rijden voor lange tijd wegvalt, dan is het toch logisch dat de afspraak opnieuw bekeken gaat worden?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:07

Maar even om niet banketstaaf te doen :o je hebt ook bijrijders die er een potje van maken omdat het toch niet hun spullen zijn mag en kan je het zomaar op de grond gooien.
Ik heb bijrijders die goud waard zijn en zuinig met de spullen en die waardeer ik ook zeer, het is gezellig met zn allen en dat is inderdaad ook niet overal zo maar het ging er nu om moet je doorbetalen als het paard ziek is :Y)

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:07

Die bijrijders die zich zo gedragen moet je ook direct je stal uitschoppen, want díe verpesten het echt voor de mensen die echt wel normaal doen en hard willen werken!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:10

ASF schreef:
Die bijrijders die zich zo gedragen moet je ook direct je stal uitschoppen, want díe verpesten het echt voor de mensen die echt wel normaal doen en hard willen werken!

Absoluut :wave:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:11

tellom schreef:
Als je het zo wilt bekijken vind ik dat je tenminste het zelfde niveau moet rijden als de eigenaar of beter, want je hebt wel wat eisen en daar mag de eigenaar ook wel wat voor terug hebben denk ik zo :+

Wat voor niveau zijn of haar bijrijder heeft, is de eigenaar toch zelf bij of niet dan?

Als ik naar een restaurant ga en het eten is op, betaal ik ook niet, kan me niet schelen of de kok zijn huur moet betalen of niet en of ik minder goed kan koken dan hem.

Toby; ja hoor, maar als ik daar voor zou willen betalen zou ik wel een eigen paard aanschaffen toch?
"je mag het paard zien als eigen paard" is complete bullshit. Ik heb nog geen enkele advertentie op bokt gezien, waarvan ik denk "nou, die zou echt voelen als mijn eigen paard".

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:12

Vergelijken met een manege gaat niet echt op, die moeten ook wat aan hun ruiters verdienen. Mag toch hopen dat een eigenaar zijn paard kan bekostigen zonder bijrijder, anders moet je gewoon geen paard nemen.

Ik vind betalen als bijrijder sowieso al een beetje vreemd (ik zie het als een wederdienst), ik heb bijv zelf nooit hoeven betalen maar ik mestte ook uit, gaf eten etc. Zou ik puur alleen rijden en daar dus ook voor betalen, dan ga ik uiteraard niet doorbetalen als het dier langdurig kreupel is. Daar betaal ik toch immers niet voor? Er zijn genoeg andere plekken waar ik gratis paardjes kan aaien (of betaald kan rijden, zoals een manege).

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:13

Ayasha schreef:
tellom schreef:

Wat voor niveau zijn of haar bijrijder heeft, is de eigenaar toch zelf bij of niet dan?

Als ik naar een restaurant ga en het eten is op, betaal ik ook niet, kan me niet schelen of de kok zijn huur moet betalen of niet en of ik minder goed kan koken dan hem.

Toby; ja hoor, maar als ik daar voor zou willen betalen zou ik wel een eigen paard aanschaffen toch?
"je mag het paard zien als eigen paard" is complete bullshit. Ik heb nog geen enkele advertentie op bokt gezien, waarvan ik denk "nou, die zou echt voelen als mijn eigen paard".

Moet je eens met mijn bijrijders gaan praten 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:15

het is niet je eigen paard. Punt uit. Alles moet in overleg met de eigenaar, ergo: het is niet je eigen paard en voelt zo ook niet.