pony achtergelaten op de manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:13

ik snap ook niet wat er in het stukje staat hoor Ariebren...er staat niets over een verplichting om het paspoort op stal te hebben. Wel dat het verplicht is om te zorgen dat het dier geregistreerd (gechipt) is en een paspoort heeft. Niet dat die bij een stalhouder (betrokkene?) hoort te zijn.

Verder ga ik mee met Lena..ik geloof er niets van dat je zo´n wachtrij hebt dat je dat kunt veroorloven. En er wordt ook niet op gecontroleerd bij pensionstallen, alleen bij bedrijfsmatige activiteiten.

Jes

Re: pony achtergelaten op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:25

TS de stal eigenaar heeft het dus eigenlijk wel "makkelijk" hij laat de pony mee lopen in de lessen om zijn stal geld terug te verdienen en jij bent de gene die medische kosten/wormenkuur/hoefsmid betaald?
Mag je er dan ook nog op rijden of mag je alleen maar poetsen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:01

Je zult eerst als eigenaar moeten worden aangemerkt, hiervoor moet je een juridische procedure opstarten. Wat ook nog lastig is, want dan zullen het 2 eigenaren worden, aangezien de manege de stalling etc betaald en jij andere kosten. Je moet namelijk een juridische procedure opstarten dat je geld vordert voor verzorging en onderhoud van het paard, en als de eigenaar dan in gebreke blijft kun je eigenaar worden als zijnde "schadevergoeding". Pas dan kun je een nieuw paspoort aanvragen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:04

Jes schreef:
TS de stal eigenaar heeft het dus eigenlijk wel "makkelijk" hij laat de pony mee lopen in de lessen om zijn stal geld terug te verdienen en jij bent de gene die medische kosten/wormenkuur/hoefsmid betaald?

Dit vraag ik mij ook af?
mag ik vragen waarom jij ervoor gekozen hebt om meerdere zaken te betalen voor een paard dat niet van jou is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:58

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de staleigenaar van TS wel erg laks vind. Hij gebruikt de pony alsof het zijn eigendom is, maar als iemand er wat meer mee wil dan doet hij geen moeite om dat te regelen.
Staleigenaar zal procedure moeten starten om eigenaar van de pony te worden, daarna kan TS pas zaken doen met de staleigenaar over de pony.

Ariebren, aan de ene kant ben je vreselijk strikt over regels met paspoort en aan de andere kant geef je aan dat je lak hebt aan regels over juridisch eigendom. Beetje vreemd.
En voor zover ik het heb begrepen hoeft het paspoort helemaal niet altijd bij het paard te zijn, je hoeft het namelijk niet bij je te hebben op buitenrit (zie het al voor me :P ). Het paspoort moet aanwezig zijn bij vervoer (trailer/vrachtwagen) over de weg, bij wedstrijden en andere gelegenheden waarbij b.v. entingen gecontroleerd kunnen worden. Natuurlijk kan het handig zijn bij een medisch noodgeval dat het paspoort op stal is, maar om heel eerlijk te zijn heeft bij ons nog nooit een DA gevraagd om het paspoort bij een incidentje (slokdarmverstopping of koliek), alleen maar bij het enten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:01

Paspoort hoor bij de houder van het paard te zijn.
Art. 2, in bovenstaande link

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:14

Ik houd paarden en heb de paspoorten bij mij thuis, ik stal mijn paarden bij een pensionstal waarbij ik dus de stalhouder betaal voor de verzorging. Maar ik ben degene die die paarden "houdt". In dat stuk wordt geen definitie gegeven van "houder", waardoor het dus een interpretatiekwestie is. Mijn interpretatie is dat IK MIJN paarden houd en slechts de verzorging (deels) uitbesteed.

En je gaat niet in op het andere deel van mijn post: waarom hiermee zo strikt en met eigendom van de pony zo "gemakkelijk"???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:44

Ariebren schreef:
Was ff off topic tussendoor.

Maar misschien zijn er stalhouders die dit lezen en dat die stalhouders eens gaan nadenken wat te doen met de paspoorten.

Maar on topic, de stalhouder is eigenaar geworden.
En wie betaald voor de stalling is een vorm van leas.

Onder geen beding krijgt mijn stalhouder het paspoort van mijn paarden!! Kopietje kan hij krijgen maar het orgineel blijft toch echt bij mij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:51

Cowgirl schreef:
Ariebren schreef:
Was ff off topic tussendoor.

Maar misschien zijn er stalhouders die dit lezen en dat die stalhouders eens gaan nadenken wat te doen met de paspoorten.

Maar on topic, de stalhouder is eigenaar geworden.
En wie betaald voor de stalling is een vorm van leas.

Onder geen beding krijgt mijn stalhouder het paspoort van mijn paarden!! Kopietje kan hij krijgen maar het orgineel blijft toch echt bij mij.

Het is en blijft off topic, maar toch bij veel bokkers een ernstige gevoels kwestie.

Dat is het voordeel van een paspoort.
Paspoort kan je onder je hoofdkussen bewaren.
Paard kan je niet in je slaapkamer stallen.

Dus je vind je paard minder dan je paspoort. :7

Paard mag wel bij de stalhouder staan, het paarden paspoort mag daar niet liggen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:53

als er al zo lang geen stalgeld is betaald dan is de manege eigenaar , nu de eigenaar en moet die papieren denk ik dan wel opnieuw afgeven kunnen worden, Maar of dat zo is durf ik niet te zeggen. waarom betaal jij al die kosten als het paard niet van jou is , zou daar eens goed over nadenken. want dat is makkelijk voor de manege eigenaar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:15

wittepony schreef:
Sinds een half jaar zorg ik voor een pony die twee en een halfjaar geleden door de eigenaar is achtergelaten op de manege hier.
Ik betaal alle medische kosten, hoefsmid, inentingen, wormenkuren etc.
Ik wil nu heel graag de papieren en het paspoort van de toenmalige eigenaar in handen krijgen, maar weet niet hoe. |(
De eigenaar is niet meer telefonisch te bereiken, is verhuisd naar een onbekend adres, reageert niet op facebook of wat dan ook.
Wie kan mij advies geven hoe ik de papieren/paspoort in handen kan krijgen? Ik heb al geprobeerd een kopie van het paspoort aan te vragen bij de KNHS, deze stuurde mij door naar het KWPN. Laatste wil mij een kopie sturen als ik een formulier invul en een politierapport van vermissing van het paspoort mee stuur. Dit kan dus niet, daar het paspoort niet vermist is, maar nog in handen is van de 'eigenaar'.
Wie kan mij helpen?

@Waratje,
Twee en een half jaar al geen eigenaar meer gezien.

Je kan moeilijk zo'n pony naar gevonden voorwerpen brengen.
Stalhouder heeft zorg plicht en daar voldoet hij al twee en een half jaar aan.
Dus er was een paspoort, chip laten uitlezen en nazoeken door welk stamboek de chip gezet is.

http://ics-nederland.com/index.php/nl/microchip-zoeken

Politie rapport oplaten maken en nieuw paspoort aanvragen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:25

Moreel ben ik het met je eens, hoor, maar juridisch werkt het soms wat anders. Je zult gewoon een traject moeten doorlopen om het legaal te regelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:39

Ook na 2 en een half jaar ??
Voor een kleine pony, 200 euro waard in de handel ??

Geen politie instantie gaat op zoek naar de eigenaar.
Via een deurwaarders of incasso buro loop je leeg op de kosten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:47

Die 2,5 jaar was de keuze van de staleigenaar, hij had veel eerder actie mogen ondernemen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:54

Cowgirl schreef:

Inderdaad een kopie, heeft onze stalhouder ook, en helemaal niet omdat het paspoort me meer waard is dan ons paard maar gewoon om praktische redenen. Ik zou dan iedere keer als we naar training of concours gaan, haar om het paspoort moeten vragen????
Geloof er ook niets van als er controle zou komen (als dat al ooit gebeurt) en ze kan de kopieën laten zien dat zij bekeurt zal worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:46

Ik denk ook dat een pension stal niet zo gauw gekontroleerd zal worden.

Maar de stalhouders in combinatie met koeien, geiten, varkens, kippen houden en een paar pension paardjes, lopen wel een hoog risico.
Want breekt er weer een ziekte uit onder de koeien, geiten, varkens, kippen dan krijg je echt de AID over de vloer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:29

franka75 schreef:
waarom betaal jij al die kosten als het paard niet van jou is , zou daar eens goed over nadenken. want dat is makkelijk voor de manege eigenaar.

Dat moet ze toch vooral lekker helemaal zelf weten?

TS, wat is nu je bedoeling? Waarom wil je dat paspoort? Het paard is niet van jou. En wordt ook niet van jou als jij dat paspoort in handen hebt.

Het lijkt me slimmer om uit te zoeken wie de eigenaar is en diegene te vragen om het paard aan jou te verkopen, als je het graag wil hebben.

wittepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 11:38

Best Franka75, als je mijn vraag goed hebt gelezen staat daar in dat de eigenaar spoorloos is, verhuisd naar ik weet niet waar, telefoon niet opnemend en op facebook ook niet reagerend!!!! :n
Ik weet wie de eigenaar is!!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:50

Zoiets is ook bij ons op de manege voorgevallen:

Dochterlief een eigen pony, vond dit na 3 maanden niet meer leuk, verzorgster erbij gezocht en op een gegeven moment gestopt met betalen van het stalgeld. Hier is het bestuur na 2 maand gelijk achteraan gegaan en de verzorgster heeft het achterstallig stalgeld betaald en de pony daarmee 'gekocht'. Hierbij was de oude eigenaar wel te traceren...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:13

Ik vermoed dat de stalhouder een nieuw paspoort kan aanvragen omdat hij volgens de (Europese) wetgeving zelfs verantwoordelijk is voor de juistheid van een paspoort. Informeer eens bij het KWPN, leg de kwestie niet uit, maar vraag of laat vragen door de stalhouder of dit kan.

Dan offtopic. Wat Ariebren zegt klopt. De houder is degene op wiens object het paard zich bevindt. Dus de opfok, trainingstal, pensionstal, eigen stal. Waar het paard is, hoort ook het paspoort te zijn. Vervoer in noodsituaties en te paard op bijv. buitenrit uitgezonderd. Overigens is deze wetgeving al vanaf juli 2009 van kracht. Als houder ben je niet alleen verantwoordelijk dat het paspoort getoond kan worden, maar ook dat het compleet is. Dus inclusief transpondernummer en medische verklaring of inlegvel. Als dat niet in orde is, wordt je igv controle als houder bekeurd en niet als eigenaar.
Vanaf dat de wetgeving van kracht is, houd ik me als stalhouder aan deze regels. Alle paspoorten van alle paarden zijn op stal. Als ik het uitleg, heeft (bijna) niemand er problemen mee. Ik heb tot nu toe 1 persoon gehad die dat niet wilde. Dat is uiteraard iemands goed recht, maar dan moeten ze wel een ander plekje zoeken. De risico's zijn mij te groot, want de bedragen die Ariebren noemt kloppen. Zouden jullie dat risico willen lopen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:58

wittepony schreef:
Best Franka75, als je mijn vraag goed hebt gelezen staat daar in dat de eigenaar spoorloos is, verhuisd naar ik weet niet waar, telefoon niet opnemend en op facebook ook niet reagerend!!!! :n
Ik weet wie de eigenaar is!!!

Hoi ik begrijp precies wat er staat maar ik dacht dat omdat oude eigenaar niet meer komt jij dus de kosten voor zeg maar de nieuwe eigenaar op je neemt, namelijk de manegeeigenaar omdat wat ik er van weet een paard opgeeist kan worden door manege eigenaar omdat hij daar al zo lang op stal staat. Ik verwachtte niet dat je de oude eigenaar kende, omdat er staat paard achtergelaten op manege kan dat ook betekenen aan de deur vastgebonden op een ochtend , snap je vandaar mijn denk wijze. op andere reactie wil ik zeggen tuurlijk moet iemand dat zelf weten of hij voor een pony wil betalen. Maar ik attendeerde haar erop van kijk een beetje uit. Want geld krijg je niet zo snel terug. ik volg

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 02:00

Jes schreef:

Dit bedoelde ik dus.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:56

Ariebren schreef:
Dus jullie gaan ook zonder ID op stap ??
Of jullie gaan ook auto rijden zonder rijbewijs ??

Regel is:

Paspoort hoort bij het paard te zijn en niet onder je hoofdkussen.

Ik wil hiermee alleen aangeven dat het paspoort altijd bij het paard moet zijn.
En in dit geval had, dit topic dus, had de stalhouder in ieder geval het paspoort gehad.

Ik heb de meeste paspoorten ook hier thuis hoor. 2 heb ik bij de opfokstallen liggen omdat die 2 verder weg staan, als er wat gebeurt of ze moeten naar een kliniek dan kan dat in ieder geval (mocht ik dan net verhinderd zijn of er niet zo snel kunnen komen).
Verder moet ik de eerste waar ze controleren nog horen...
en idd gezeur op stal krijgen en dan kun je fluiten naar je paspoort, zo'n mensen zitten er jammer genoeg wel tussen.