Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Let_be schreef:Ik ben er juist blij mij, want ik rij eigenlijk altijd met 1 paard. Nu hoef ik zeker te weten geen duur rijbewijs te meer te halen. Ik rij liever zelf dan dat ik iemand vraag met BE die niets met paarden heeft en dus vaak ook niet juist met de trailer kan rijden (veel remmen, oid).
Ik neem aan dat de eigenaar van een paard echt wel nadenkt over wie achter het stuur kruipt, dus dat is niet het probleem. Het is alleen voor de normale aanhangers een slechtere ontwikkeling, want daar denkt niemand bewust over na en die zullen sneller roekeloos rijden.

cp112 schreef:@Corientjuh: je trailer totaal mag dus 2000 wegen. Wat weegt je auto? want daar hangt het vanaf. Als je auto 1500 kilo of minder weegt dan mag jij inderdaad met 1 paard in je trailer met B rijbewijs de weg op.
Weegt jou auto meer dan 1500 kilo. Kom jij met je totale gewicht van de combinatie (dus het totale gewicht van je trailer [= ledig gewcht +laadvermogen] + ledig gewicht auto [staat op kenteken bewijs]) boven de 3500 kilo uit. En mag je dus NIET met B rijbewijs rijden (en ik geloof dat dat dan B+ is. Totale gewicht combinatie tussen de 3500 - 4250)
Speedster schreef:cp112 schreef:@Corientjuh: je trailer totaal mag dus 2000 wegen. Wat weegt je auto? want daar hangt het vanaf. Als je auto 1500 kilo of minder weegt dan mag jij inderdaad met 1 paard in je trailer met B rijbewijs de weg op.
Weegt jou auto meer dan 1500 kilo. Kom jij met je totale gewicht van de combinatie (dus het totale gewicht van je trailer [= ledig gewcht +laadvermogen] + ledig gewicht auto [staat op kenteken bewijs]) boven de 3500 kilo uit. En mag je dus NIET met B rijbewijs rijden (en ik geloof dat dat dan B+ is. Totale gewicht combinatie tussen de 3500 - 4250)
Bij de berekening van die 3500 kg gaat het niet alleen bij de trailer om het maximum gewicht, maar ook bij de auto. Het laadvermogen van de auto telt dus ook mee!
cp112 schreef:Dit zeiden zij mij van de RDW aan de telefoon niet. En zo lees ik het ook nergens.
Het laadvermogen van de auto telt niet, het LEDIG gewicht. Dat is je auto leeg dus.
Dan heeft die regel toch geen enkele nut.
Maar niet van de auto, daar geld enkel het ledig gewicht. cp112 schreef:@Corientjuh: je trailer totaal mag dus 2000 wegen. Wat weegt je auto? want daar hangt het vanaf. Als je auto 1500 kilo of minder weegt dan mag jij inderdaad met 1 paard in je trailer met B rijbewijs de weg op.

Speedster schreef:Hier staat duidelijk dat het wel meetelt:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-b.html
Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden
er staat TOT 19 januari
cowboy7 schreef:Met welk rijbewijs mag ik een motorvoertuig met aanhangwagen besturen?
Welk rijbewijs u nodig heeft om met een aanhangwagen te rijden is afhankelijk van hoe zwaar de aanhanger beladen mag worden. Voor een zware caravan of boottrailer is het rijbewijs BE verplicht, terwijl voor een lichte aanhanger rijbewijs B genoeg kan zijn.
Rijbewijs B met aanhangwagen
Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.
In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.
Rijbewijs BE met aanhanger
Dit is dus TOT 19 januari!
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Wel moet u letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast).
De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.
Ook is het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.
Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger vanaf 2013
Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.
De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.
cp112 schreef:bij deze, het heeft dus straks niks meer te maken met de TMM van de auto. Dat wás altijd zo
Wat verandert er met betrekking tot het rijden met een aanhanger?
In de eerste plaats komt de regel bij rijbewijs B te vervallen dat de maximum massa van de aanhanger niet meer mag bedragen dan de ledige massa van het trekkende voertuig. De enige regel die met een rijbewijs B eigenlijk gaat gelden , is dat het gewicht van de totale combinatie onder 3500 kilo moet blijven. Zodra de 3500 kilo wordt overschreden, is het rijbewijs BE noodzakelijk.
Voor wat betreft de specifieke categorie ‘E achter B’ verandert dat de toegestane maximum massa (TMM) van zowel het trekkende voertuig als de aanhanger maximaal 3500 kilo mag bedragen. De TMM is de som van het gewicht van de lege aanhanger met het laadvermogen. Indien de massa de 3500 kilo overschrijdt maar onder de 12.000 kilo blijft, is het rijbewijs C1E nodig. Voor personen die reeds in het bezit zijn van een rijbewijs BE heeft de nieuwe regelgeving geen gevolgen.
cp112 schreef:cowboy7 schreef:In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. [/b]
cp112 schreef:Speedster schreef:Hier staat duidelijk dat het wel meetelt:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-b.html
Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden
Lees even goed wat je nu zelf poster staat TOT 19 januari
cp112 schreef:Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.