Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:06

Arme paarden die in sommige trailers moeten staan....pfff!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:11

Wij hebben een auto van 1500 en trailer die is 2000
Dan vol ofzo
Iig niet leeg totaal gewicht dan
Maar nu mag onze auto 1500 kg trekken
Maar ik ken iemand van de politie die zei toen (maand geleden) dat als je er 1 paard in hebt t mag
2 mag dan niet meer
Dus je mag met 2 paardstrailer rijden als er maar 1 paard in staat (als je auto 1500 mag trekken)
Maar mag ik dan met 1 paard rijden na 19 januari
Dus 1500kg met een auto van 1500 of 1800 kg
Heb B rijbewijs

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:12

Ik ben er juist blij mij, want ik rij eigenlijk altijd met 1 paard. Nu hoef ik zeker te weten geen duur rijbewijs te meer te halen. Ik rij liever zelf dan dat ik iemand vraag met BE die niets met paarden heeft en dus vaak ook niet juist met de trailer kan rijden (veel remmen, oid).

Ik neem aan dat de eigenaar van een paard echt wel nadenkt over wie achter het stuur kruipt, dus dat is niet het probleem. Het is alleen voor de normale aanhangers een slechtere ontwikkeling, want daar denkt niemand bewust over na en die zullen sneller roekeloos rijden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:15

@Corientjuh: je trailer totaal mag dus 2000 wegen. Wat weegt je auto? want daar hangt het vanaf. Als je auto 1500 kilo of minder weegt dan mag jij inderdaad met 1 paard in je trailer met B rijbewijs de weg op.

Weegt jou auto meer dan 1500 kilo. Kom jij met je totale gewicht van de combinatie (dus het totale gewicht van je trailer [= ledig gewcht +laadvermogen] + ledig gewicht auto [staat op kenteken bewijs]) boven de 3500 kilo uit. En mag je dus NIET met B rijbewijs rijden (en ik geloof dat dat dan B+ is. Totale gewicht combinatie tussen de 3500 - 4250)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:16

Let_be schreef:
Ik ben er juist blij mij, want ik rij eigenlijk altijd met 1 paard. Nu hoef ik zeker te weten geen duur rijbewijs te meer te halen. Ik rij liever zelf dan dat ik iemand vraag met BE die niets met paarden heeft en dus vaak ook niet juist met de trailer kan rijden (veel remmen, oid).

Ik neem aan dat de eigenaar van een paard echt wel nadenkt over wie achter het stuur kruipt, dus dat is niet het probleem. Het is alleen voor de normale aanhangers een slechtere ontwikkeling, want daar denkt niemand bewust over na en die zullen sneller roekeloos rijden.

Ja maar de regelgeving is voor aanhanger, dus niet alleen paardentrailers he. Die caravannetjes vind ik sowieso al levensgevaarlijk. En dan mogen mensen met de kleine autotjes zo even de weg op met zo'n dikke caravan straks....
Maar ook mensen met trailers zie ik vaak stuntelen hoor. Op concoursen enzo... :n
Het gaat ok niet om of je op je paard let. Maar als je geen les hebt gehad zijn er hele simpele dingen die je niet weet.

BIjv, hoe keer jij met je trailer op een weg/t-splitsing? Ik hoorde dus laatst ook weer iemand. Die reed dan zeg maar bijv rechtsaf de weg in, draaide de auto+aanhanger dan achteruit in een bochtje weer terug. En reed weer weg. Zulk soort dingen, dat mag dus absoluut niet met een trailer.
Je rijd de inrit/afslag voorbij, draait dáár achteruit in, en rijd dan weer weg.

Daarnaast een stukje overzcht en inschattingsvermogen.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 14-01-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:18

cp112 schreef:
@Corientjuh: je trailer totaal mag dus 2000 wegen. Wat weegt je auto? want daar hangt het vanaf. Als je auto 1500 kilo of minder weegt dan mag jij inderdaad met 1 paard in je trailer met B rijbewijs de weg op.

Weegt jou auto meer dan 1500 kilo. Kom jij met je totale gewicht van de combinatie (dus het totale gewicht van je trailer [= ledig gewcht +laadvermogen] + ledig gewicht auto [staat op kenteken bewijs]) boven de 3500 kilo uit. En mag je dus NIET met B rijbewijs rijden (en ik geloof dat dat dan B+ is. Totale gewicht combinatie tussen de 3500 - 4250)

Bij de berekening van die 3500 kg gaat het niet alleen bij de trailer om het maximum gewicht, maar ook bij de auto. Het laadvermogen van de auto telt dus ook mee!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:19

Speedster schreef:
cp112 schreef:

Bij de berekening van die 3500 kg gaat het niet alleen bij de trailer om het maximum gewicht, maar ook bij de auto. Het laadvermogen van de auto telt dus ook mee!

Dit zeiden zij mij van de RDW aan de telefoon niet. En zo lees ik het ook nergens.
Het laadvermogen van de auto telt niet, het LEDIG gewicht. Dat is je auto leeg dus.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:20

Het laadvermogen van de auto telt inderdaad ook mee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:22

cp112 schreef:
Dit zeiden zij mij van de RDW aan de telefoon niet. En zo lees ik het ook nergens.
Het laadvermogen van de auto telt niet, het LEDIG gewicht. Dat is je auto leeg dus.

in de nieuwe regeling die 19-1-13 ingaat heb je wel degelijk te maken met de TMM auto en TMM trailer, de berekening met ledig gewicht auto is van toepassing tot 19-1-13

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:23

Dat zou vreemd zijn natuurlijk. Stel je hebt een auto van 1500 kilo, en ie mag 1500 kilo trekken. Dna ben je er al bijna :Y) Dat kan natuurlijk niet.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:25

TMM = Totale Maximum Massa dus ledig gewicht + laadvermogen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:26

Dat kan toch niet :? Dan heeft die regel toch geen enkele nut.
TTM van de aanhanger JA :j Maar niet van de auto, daar geld enkel het ledig gewicht.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:27

cp112 schreef:

Ik zal even navragen wat die weegt
Volgens mij 1500
Dat zal dus mooi uitkomen hoeft me pa ook noet meer mee

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:29

tot 19 januari ja, en dan gaan de nieuwe regels in, waarom heeft de regel dan geen nut in jouw ogen? Je mag dan met een zwaardere aanhanger de weg op dan in de huidige regeling.

@Corientjuhh hou je er wel rekening mee dat het gaat om gewichten op papier. Als je trailer op papier 2000 als TMM heeft en je auto weegt 1500TMM mag je dus niet met je B op pad, ook niet als je er alleen een shetlander in zet.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:30

Hier staat volgens mij dat het wel meetelt:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-b.html

Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

In het tweede geval is niet heel duidelijk omschreven.
Laatst bijgewerkt door Speedster op 14-01-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:30

bij deze, het heeft dus straks niks meer te maken met de TMM van de auto. Dat wás altijd zo :j

Wat verandert er met betrekking tot het rijden met een aanhanger?

In de eerste plaats komt de regel bij rijbewijs B te vervallen dat de maximum massa van de aanhanger niet meer mag bedragen dan de ledige massa van het trekkende voertuig. De enige regel die met een rijbewijs B eigenlijk gaat gelden , is dat het gewicht van de totale combinatie onder 3500 kilo moet blijven. Zodra de 3500 kilo wordt overschreden, is het rijbewijs BE noodzakelijk.

Voor wat betreft de specifieke categorie ‘E achter B’ verandert dat de toegestane maximum massa (TMM) van zowel het trekkende voertuig als de aanhanger maximaal 3500 kilo mag bedragen. De TMM is de som van het gewicht van de lege aanhanger met het laadvermogen. Indien de massa de 3500 kilo overschrijdt maar onder de 12.000 kilo blijft, is het rijbewijs C1E nodig. Voor personen die reeds in het bezit zijn van een rijbewijs BE heeft de nieuwe regelgeving geen gevolgen.

cowboy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:31

[size=18]Met welk rijbewijs mag ik een motorvoertuig met aanhangwagen besturen?[/size]

Welk rijbewijs u nodig heeft om met een aanhangwagen te rijden is afhankelijk van hoe zwaar de aanhanger beladen mag worden. Voor een zware caravan of boottrailer is het rijbewijs BE verplicht, terwijl voor een lichte aanhanger rijbewijs B genoeg kan zijn.

Rijbewijs B met aanhangwagen

Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

Rijbewijs BE met aanhanger

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Wel moet u letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast).

De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.

Ook is het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.

Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger vanaf 2013

Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:31

Speedster schreef:
Hier staat duidelijk dat het wel meetelt:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-b.html

Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden

Lees even goed wat je nu zelf post ;) er staat TOT 19 januari ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:32

cowboy7 schreef:
Met welk rijbewijs mag ik een motorvoertuig met aanhangwagen besturen?

Welk rijbewijs u nodig heeft om met een aanhangwagen te rijden is afhankelijk van hoe zwaar de aanhanger beladen mag worden. Voor een zware caravan of boottrailer is het rijbewijs BE verplicht, terwijl voor een lichte aanhanger rijbewijs B genoeg kan zijn.

Rijbewijs B met aanhangwagen

Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

Rijbewijs BE met aanhanger

Dit is dus TOT 19 januari!

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Wel moet u letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast).

De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.

Ook is het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.

Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger vanaf 2013

Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 14-01-13 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:32

Blijven onduidelijke regels. Ik wilde eerst ook met een trailer gaan rijden. maar als ik dan idd denk aan kerenmet een trailer dat durf ik niet. dus ik begin er niet aan. En als het straks nodig is ga ik rijlessen net trailer nemen. Voel ik me wel zo veilig bij

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:33

cp112 schreef:
bij deze, het heeft dus straks niks meer te maken met de TMM van de auto. Dat wás altijd zo :j

Wat verandert er met betrekking tot het rijden met een aanhanger?

In de eerste plaats komt de regel bij rijbewijs B te vervallen dat de maximum massa van de aanhanger niet meer mag bedragen dan de ledige massa van het trekkende voertuig. De enige regel die met een rijbewijs B eigenlijk gaat gelden , is dat het gewicht van de totale combinatie onder 3500 kilo moet blijven. Zodra de 3500 kilo wordt overschreden, is het rijbewijs BE noodzakelijk.

Voor wat betreft de specifieke categorie ‘E achter B’ verandert dat de toegestane maximum massa (TMM) van zowel het trekkende voertuig als de aanhanger maximaal 3500 kilo mag bedragen. De TMM is de som van het gewicht van de lege aanhanger met het laadvermogen. Indien de massa de 3500 kilo overschrijdt maar onder de 12.000 kilo blijft, is het rijbewijs C1E nodig. Voor personen die reeds in het bezit zijn van een rijbewijs BE heeft de nieuwe regelgeving geen gevolgen.

Als ik jouw tekst zo lees, dan telt het laadvermogen van de trailer ook niet mee...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:36

cp112 schreef:
cowboy7 schreef:
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. [/b]

De enige eis die is komen te vervallen, is dat de lege auto zwaarder moet zijn dan het maximumgewicht van de trailer. Lijkt mij dus dat de tweede eis gewoon overeind blijft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:39

cp112 schreef:
Speedster schreef:
Hier staat duidelijk dat het wel meetelt:

Lees even goed wat je nu zelf post ;) er staat TOT 19 januari ;)

Had te vroeg gepost, nog een stukje erbij geplakt...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:44

Omdat het niet duidelijk omschreven is heb ik het dus nagevraagd bij de RDW en die zeiden mij dat de TTM van de auto NIET meeteld maar het om het ledig gewicht van de auto gaat ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:46

cp112 schreef:
Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.

Dan ben je dus toch verkeerd geinformeerd. Helaas maken mensen fouten en kun je beter zelf de regels bestuderen.
Helaas moet je auto 2000 kilo mógen trekken om met de trailer te mogen rijden. (ook leeg mag je dus niet rijden met die auto ervoor.)