Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik laad al jaren op die manier en nog nooit een paard gehad die eerst ervaring moest hebben met die methode voordat je aan de slag kunt.
Misty12 schreef:Mijn paard besloot ook zo van de een op de andere dag dat ze niet meer de trailer in wilde. Zij is meer het type van rustige aanpak, vooral niet boos worden, mopperen, of dwang gebruiken. Ik heb thuis hulp gehad. Heel rustig ging dat. De eerste keer (na ruim een uur) kregen we haar zo ver dat ze op de klep stond zonder stress. Een aantal keer zelf geoefend en toen nog een keer hulp in geroepen. Bij mij wilde ze eerst niet, dus mijn hulp geprobeerd, Toen lukte het wel. Daarna lukte het mij ook. En sindsdien loopt ze er zo in. Vaak twijfelt ze even 1x en dan doen we het nog een keer en dan loopt ze er zo in. Maar onderweg breekt ze de trailer af, dus van mij hoeft ze niet meer mee.
Mij is het op een NH-manier geleerd. Paard kreeg touwhalster om, lange leadrope eraan. En dan naast de klep staan en met behulp van een stick je paard erop sturen. Die stick is het verlengde van je arm. Ik sta naast de klep en met de stick krijgt mijn paard wat klapjes op haar billen en dan loopt ze de klep op. Ze blijft netjes staan in de trailer, iemand vangt haar voor op, wij doen dan de stang erachter. Appeltje, eitje
hertogaj schreef:ik heb echt uren bij een friez gestaan met een hoop tijd en appels geprobeerd tot ik het egt zat was .nl laat ik maar zeggen heb toen een manier van een bekende van de manege overgenomen en die klinkt hart maar is het niet.
wat heb je nodig 1 een touw dik en scherp
2 een tweede persoon egt niet in je 1 tje doen
sla het touw in een lus om de schoft uiteinde door het halster en om de voor balk in de trailer daar draai je hem twee keer om heen en dan laat je het paart komen komt ze trek je het touw aan en op het punt dat ze weer weg wil hou je het vast. ze trekt nu het touw zelf aan en dat doet zeer dus loop ze weer de trailer in. weet het klinkt hart maar bij sommige is het egt de enige manier als je meer uitleg wil of hulp stuur een pb
gr arie
Gini schreef:hertogaj schreef:ik heb echt uren bij een friez gestaan met een hoop tijd en appels geprobeerd tot ik het egt zat was .nl laat ik maar zeggen heb toen een manier van een bekende van de manege overgenomen en die klinkt hart maar is het niet.
wat heb je nodig 1 een touw dik en scherp
2 een tweede persoon egt niet in je 1 tje doen
sla het touw in een lus om de schoft uiteinde door het halster en om de voor balk in de trailer daar draai je hem twee keer om heen en dan laat je het paart komen komt ze trek je het touw aan en op het punt dat ze weer weg wil hou je het vast. ze trekt nu het touw zelf aan en dat doet zeer dus loop ze weer de trailer in. weet het klinkt hart maar bij sommige is het egt de enige manier als je meer uitleg wil of hulp stuur een pb
gr arie
Echt niet doen!! Niet doen!!
Oud boertje waar toen mijn paard nog stond wilde dat ook proberen met een paard van hem.
Resultaar: steigerende paard dat omklapte en met zijn rug vol op het beton terecht kwam en de man schouder uit de kom.
Paarden moet je opvoeden, geen krachtspelletjes mee spelen.
?
En neem de tijd! JUSTXME1993 schreef:Hallo,
Mijn paard had twee weken geleden nog trailerangst. Hij heeft als jong paard een ongeval gehad met de trailer en ik dacht sindsdien dat hij bang was. We duwden hem er steeds op met longeerlijnen, mensen erachter,.. Met als gevolg: Een paard dat minder en minder graag op de trailer wou. Toen heb ik professionele hiulp ingeschakeld omdat ik zelf geen raad meer wist.
Deze man, die volgens de 'parelli methode' (weet niet of het zo heet), heeft mij geleerd dat mijn paard erg dominant was en mij niet als leider zag, dus totaal geen angst had. Als ik hem zei op de trailer te gaan hield hij het voor bekeken. Na een sessie van twee uur moest ik enkel wijzen naar de van en mijn paard liep er vrijwillig op (zonder dat ik zelf moest meelopen). De sessie bestond uit basis grondwerk en respect voor mij. Als ik zei achteruit moest hij dat doen, als ik links zei moest hij dat doen. Zo werkte we rond de trailer. Telkens als hij in de juiste richting van de trailer stond kreeg hij rust (lange lijn, belonen). Telkens weer een stapje verder. Wanneer hij afweek van de trailer moest hij werken! Links en rechts sturen, achteruit enzoverder! Na een tijdje snapte hij dat hij enkel rust kreeg richting te trailer. Hij begon dit als een vertrouwde plaats te zien waar hij met rust gelaten werd! Ik geloofde mijn eigen ogen niet toen hij na het gewoonweg duidelijk vragen, zelf op de trailer liep. Ohja er hing ook een hooinet zodat hij rustig kon eten al hij er op stond!
Ik oefen het nu zelf en het gaat perfect. Ik was eerder geen voorstander van natural horsemanship, ik ben zelf een klassieke dressuur/springruiter die volgens de klassieke engelse manier met paarden omging, maar deze sessie heeft mijn ogen geopend. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Ik doe er nog een filmpje bij zodat de methode wat duidelijker wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=vfg58vPF0Rw
Natuurlijk zullen er nog andere manieren zijn, maar ik ben er van overtuigd dat deze methode bij elk paard werkt
Groetjes
Ewan schreef:JUSTXME1993 schreef:Hallo,
Mijn paard had twee weken geleden nog trailerangst. Hij heeft als jong paard een ongeval gehad met de trailer en ik dacht sindsdien dat hij bang was. We duwden hem er steeds op met longeerlijnen, mensen erachter,.. Met als gevolg: Een paard dat minder en minder graag op de trailer wou. Toen heb ik professionele hiulp ingeschakeld omdat ik zelf geen raad meer wist.
Deze man, die volgens de 'parelli methode' (weet niet of het zo heet), heeft mij geleerd dat mijn paard erg dominant was en mij niet als leider zag, dus totaal geen angst had. Als ik hem zei op de trailer te gaan hield hij het voor bekeken. Na een sessie van twee uur moest ik enkel wijzen naar de van en mijn paard liep er vrijwillig op (zonder dat ik zelf moest meelopen). De sessie bestond uit basis grondwerk en respect voor mij. Als ik zei achteruit moest hij dat doen, als ik links zei moest hij dat doen. Zo werkte we rond de trailer. Telkens als hij in de juiste richting van de trailer stond kreeg hij rust (lange lijn, belonen). Telkens weer een stapje verder. Wanneer hij afweek van de trailer moest hij werken! Links en rechts sturen, achteruit enzoverder! Na een tijdje snapte hij dat hij enkel rust kreeg richting te trailer. Hij begon dit als een vertrouwde plaats te zien waar hij met rust gelaten werd! Ik geloofde mijn eigen ogen niet toen hij na het gewoonweg duidelijk vragen, zelf op de trailer liep. Ohja er hing ook een hooinet zodat hij rustig kon eten al hij er op stond!
Ik oefen het nu zelf en het gaat perfect. Ik was eerder geen voorstander van natural horsemanship, ik ben zelf een klassieke dressuur/springruiter die volgens de klassieke engelse manier met paarden omging, maar deze sessie heeft mijn ogen geopend. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Natuurlijk zullen er nog andere manieren zijn, maar ik ben er van overtuigd dat deze methode bij elk paard werkt
Groetjes
Thanks voor je uitleg! Wie heb jij als hulp ingeschakeld? Heb je een naam of site?

Ewan schreef:JUSTXME1993 schreef:Hallo,
Groetjes
Thanks voor je uitleg! Wie heb jij als hulp ingeschakeld? Heb je een naam of site?

annastasia schreef:De mijne is een tijd stronteienwijs geweest, wilde ook met een mogelijkheid op de trailer. Terwijl ik daarvoor nooit problemen had.
Was het voer op dan gingen we snel weer naar achteren.
Ook met een lane lijn kreeg ik d'r er niet in.
Ik had toen standaard een loneerzweep in de trailer en daar een paar keer een flinke pets mee gegeven.
Daarna als ze niet wilde, hoefde ik maar te bukken om de zweep te pakken en ze vloog erin.
Nu nergens meer last van....