Paard met atrose verkopen? Welke prijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:06

Ik ben het met Aikon eens.
Als je je paard niet kunt houden en ook niet bij iemand neer kunt zetten waarvan je 100% zeker weet dat ie hem niet door verkoopt, dan is voor het paard het beste een einde aan zijn leven te maken.

Voor je eigen gevoel is het misschien fijn om hem naar iemand te brengen die hem voor de hobby in de wei zet en af en toe rijd, maar die mensen zijn er echt niet zo veel. Als dit geen bekende of via een bekende van je is, dan zou ik er niet zo gerust op zijn, er zijn genoeg verhalen bekend van weggegeven paarden met een mankement die dan later op marktplaats of sporthorses aangeboden worden als sportpaard.
Zeker als mensen ook nog eens een aardig bedrag voor het paard met artrose willen betalen, dan kun je misschien wel verwachten dat ie doorverkocht kan gaan worden.
Voor de dood brengt je paard ook nog een paar honderd euro op (ouders blij) en weet je zeker dat hij nooit meer pijn en geen slecht leven kan gaan hebben.
Als je dan toch iemand vind die voor je paard wil zorgen, dan zou ik hem niet verkopen maar weggeven zonder papier of paspoort. Je moet dan wel zelf zorgen dat ie de entingen krijgt en die bijgeschreven worden, maar hij kan dan niet verkocht of op concours uitgebracht worden en officieel mag ie dan ook niet vervoerd worden. Dat is dan de enige manier om er nog enigsinds zeggenschap over te houden.

Misschien klink dit alles wel hard en is het niet precies wat je eigenlijk wilt horen, maar wel realistisch en iets waar je over na moet denken, als je het beste voor je paard wilt.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:24

Er zit grote kans in dat als je haar voor zo'n lage prijs weg doet, dat ze dan in de handel terecht komt en dat zou toch wel erg jammer en sneu zijn voor deze lieve merrie! Ik ben haar vorige eigenaresse en vind het reuze jammer dat Mandy Porsche moet verkopen. Porsche is een super moeder, haar eerste (merrie) veulen is afgelopen jaar kampioen op de NRPS merriekeuring geweest in Ermelo en is Stermerrie geworden met een heel goed rapport van de jury, verder heeft ze nog een super mooie bijna 2 jarige hengst van Kasparow, die nog in de opfok staat. Ze is echt meer waard, ik hoop dat iemand haar een fijn plekje kan geven waar ze bijv. nog een paar veulens kan krijgen, want met haar veulens is echt niks mis.

Schoentje

Re: Paard met atrose verkopen? Welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:29

Artrose is erfelijk. Niet handig om daar mee te fokken, maar dat is ook al eerder genoemd.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:34

Is het niet mogelijk om haar zelf te houden als maatje voor je nieuwe paard? Want de kans dat ze wordt doorverkocht is groot. Het is jammer dat er niet een soort nationale lijst bestaat waarop je kan laten vermelden welk paard met welke papieren een bepaalde aandoening heeft. Dat zou het voor handelaren onmogelijk maken om een paard met aandoening als goed paard te verkopen.

Dus advies: alleen verkopen als je zeker ben van je zaak.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:34

Ik las de reactie van Aikon en wilde eigenlijk hetzelfde gaan schrijven als schoentje dus net schreef.

Zelf ook zo'n "probleemgeval" gehad. Paard kwam door elke keuring, ook rontgenologisch, sprong los fantastisch, top gefokt ook, maar had ergens een lichamelijk probleem dat maakte dat hij onder het zadel vreselijk kon flippen. Ik weet zeker dat ik er een aardig bedrag voor had kunnen vangen, want iedereen zou m die streken wel even afleren natuurlijk. Ik had hem 8 jaar en wetende wat ik er allemaal aan geprobeerd heb te doen wist ik dat hij dat gedrag onder het zadel zou blijven houden.
Ik heb hem dus 7,5 jaar als uber-verwende grasmaaier gehouden, maar op een gegeven moment was de koek op. Ik kon het me niet meer permitteren om hem te verzorgen zoals ik het wil, en daar op bezuinigen was geen optie. Ik heb de dierenarts gebeld en afscheid genomen. Ik mis hem dagelijks, maar ben zo blij dat ik me niet hoef af te vragen waar hij is, op het hoeveelste adres hij inmiddels aanbeland zou zijn en wat ze allemaal met hem uitspookten/uitspoken om hem "normaal" te krijgen zodat hij euro's op kon brengen. Hij heeft een wereld leven gehad, tot op de laatste dag en toen ging het licht uit. Ik geloof niet dat een paard beseft dat er nog een toekomst voor hem ligt. En eerlijk waar, ik vond het vreselijk, maar ik weet dat hij het goed heeft gehad en dat er niet met hem geleurd en gezeuld word van adres naar adres naar adres. Voor mij is het goed zo.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:36

Kan erfelijk zijn ja, maar dat hoeft niet. Er is niks bekend over haar ouders, naar mijn weten hebben deze paarden nergens last van en worden gewoon in de sport uit gebracht. Kan ook door slijtage komen. Maargoed ik ga daar verder niet over in discussie. Ik hoop dat Mandy een goed huisje voor Porsche zal vinden, want dat is ze zeker waard!

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:39

Voor €250 gaat ze ook niet weg, dan is het haast wel zeker dat deze merrie in de handel gaat komen. Dan blijft ze voorlopig gewoon hier.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:43

schoentje schreef:
Ik ben het met Aikon eens.
Als je je paard niet kunt houden en ook niet bij iemand neer kunt zetten waarvan je 100% zeker weet dat ie hem niet door verkoopt, dan is voor het paard het beste een einde aan zijn leven te maken.

En daar ben ik het ook helemaal mee eens. Een gezond paard verkopen vind ik al moeilijk genoeg. Een 'ongezonde' gaat hier met (actief) pensioen of naar de eeuwige groene weiden. Meer smaken kennen we niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:45

Mandy92 schreef:
Voor €250 gaat ze ook niet weg, dan is het haast wel zeker dat deze merrie in de handel gaat komen. Dan blijft ze voorlopig gewoon hier.

Juist voor een hoger bedrag kun je dat zeker weten. In deze tijd kun je gezonde paarden kopen voor een paar honderd euro, dus waarom zouden mensen een gezelligheidspaard met artrose voor dat zelfde geld kopen, terwijl daarbij het risico op veterenaire kosten hoger is, dan bij het gezonde paard.

Denk er gewoon heel goed over na en ben heel zeker van de mensen waar je je paard naartoe doet. Als ze eenmaal weg is en in de handel beland, dan heb je haar nog niet zomaar terug of op een goed adres.

sylvie_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:48

Dat moet je ook zeker niet doen. Porsche verdient het om een goed thuis weer te krijgen. Artrose in geconstateerd wat komt door slijtage. Ze kan dus prima als fokmerrie gebruikt worden. Ze geeft prachtige nakomelingen met een fijn karakter door. Succes Mandy. Niet te overhaast beslissen..

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:51

Als ik deze afstamming bekijk, is het een mengelmoes van stamboeken, appaloosa, kwpn en arabier. Niet iets wat ik als fokmerrie zou gebruiken. En met 10 jaar al arthrose en nauwelijks te gebruiken. Niet als fokmerrie gebruiken, en als je hem moet verkopen, de slachtprijs.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:12