Oke, En wat nu......WA verzekering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colette40

Re: Oke, En wat nu......WA verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:53

ik heb mijn ruiterbewijs een keer in moeten schakelen,keurig alles geregeld.
Maar een paar maanden later bericht van hun of ik mijn wa gegevens wilde doorgeven want ze gaan het op je eigen wa uiteindelijk terug halen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:58

Ik heb aantal jaar geleden eens mijn mijn toenmalige verzekerings agent gesproken hierover omdat mijn stalmaat vaak mijn paarden reed.Denk toch eens informeren hoe dat zit...valt gewoon onder WA,ook geen extra verzekering voor nodig.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:56

Maar wat is nu dan eigenlijk het probleem? Je verzekering keert de schade uit, daar heb je hem voor. Je zal het zelf niet in je portemonnaie voelen...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:02

SaskiaKa schreef:
Maar wat is nu dan eigenlijk het probleem? Je verzekering keert de schade uit, daar heb je hem voor. Je zal het zelf niet in je portemonnaie voelen...

Dit was ook mijn gedachte. Ik zie het probleem ook niet. Eigenaar is eindverantwoordelijk en dan is het ook een kwestie van zijn/haar verzekering. Daar merk je niet zo veel van.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:27

manumol schreef:
maar de oude WA verzekering loopt nog een maand, want ik heb een maand opzegtermijn en was te laat met opzeggen.... dus kunnen ze me niets maken toch, en moeten ze het nog in behandeling nemen??

De datum van schade is leidend. Je was toen verzekerd bij je oude verzekeraar, dus de schade moet je daar melden.

En ik begrijp je OP wel. ;)
De wet is daar heel simpel in: jij bent aansprakelijk voor de gedragingen van jouw paard; daar valt struikelen dus ook onder. Tja...

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 10:44

Goedemorgen ieder,

net de verzekering aan de lijn gehad.

Ik ben er voor verzekerd en ze gaan de zaak uitzoeken *\o/*

Wel is het zo dat ze gaan bekijken of het inderdaad onder schade aan derde valt, omdat het paard gestruikeld is en niet ophol oid is gegaan :Y) .... maar goed dat gaat buiten mij/ons om uitzoeken.

En mijn OPZEG kaartje ligt nog in de auto! BLIJ BLIJ........ Dus geen vuiltje aan de lucht ;)

Glashelder zal ik maar zeggen 8-)

Ik hou jullie op de hoogte van het verloop!!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 10:46

SaskiaKa schreef:

Het gaat me er niet om of ik het voel..... Was meer een vraag van hoe zit dat....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:53

Ik denk dat er gewoon een heel enthousiast iemand bij de zorgverzekeraar zit die las: gevallen van andermans paard, dus claimen die hap!
Tja, de kosten in de zorg moeten naar beneden he? ;)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 10:56

MarvanTom schreef:
Ik denk dat er gewoon een heel enthousiast iemand bij de zorgverzekeraar zit die las: gevallen van andermans paard, dus claimen die hap!
Tja, de kosten in de zorg moeten naar beneden he? ;)

Das waar ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:57

maar er ís toch schade aan derden? Wat dacht je van je bijrijder, dat is de derde in deze zaak imo.

Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, laat die verzekeringen dat lekker uitvechten, mijn paard had laatst 2 dekens van stalgenoten aan puin getrokken en die zijn ook probleemloos vergoed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:03

Dan heb ik nog een vraag, stel je verhuurd je paard aan de manege 2 x per week en die laten het paard meedraaien in de lessen. Stel er gebeurd wat, wie is er dan op dat moment aansprakelijk?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:04

Er kan altijd sprake zijn van een gedeelte eigen schuld van de ruiter. Dan ben jij 100% aansprakelijk, maar voor zeg 50% zal de schade niet op jouw WA worden verhaald omdat dat bij de ruiter blijft (haar zorgverzekering dus). Volgens mijn rechtsbijstand is er in zulke gevallen altijd een eigen risico van minstens 50% (overigens onzin in mijn ogen, maar goed).

Er moet overigens wel sprake zijn van een eigen gedraging van het paard. Als je zelf tegen een stilstaand paard aanloopt dan is daar bijvoorbeeld wellicht geen sprake van. Of inderdaad, als je bij het opstijgen je enkel verzwikt of zo, terwijl paard niet beweegt.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:05

Maar het ruiterbewijs is dus eigenlijk niet nodig? Geldklopperij dus wat het verzekeringsgedeelte betreft?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:06

Polly schreef:
maar er ís toch schade aan derden? Wat dacht je van je bijrijder, dat is de derde in deze zaak imo.

Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, laat die verzekeringen dat lekker uitvechten, mijn paard had laatst 2 dekens van stalgenoten aan puin getrokken en die zijn ook probleemloos vergoed.

Dat begrijp ik, dat de bijrijder in dit geval "derde" is....alleen vroeg ik me af,in hoevere is er schade aan "derde".... omdat ze er zelf mee op pad is gegaan... en niet aan de kleterij is gegaan oid.....gevalletje,valt onder de risico van je sport beoefenen.

Is ook een aandachts punt voor anderen die hun paard laten bijrijden....... lees en leer, zeg maar.
Mijn idee is toch wel veranderd ten aanzien van iemand anders op mijn paarden.... als dit vaker zou gebeuren zegt je verzekering er echt iets van.....

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:10

lifaya schreef:
Dan heb ik nog een vraag, stel je verhuurd je paard aan de manege 2 x per week en die laten het paard meedraaien in de lessen. Stel er gebeurd wat, wie is er dan op dat moment aansprakelijk?

Kijk dat soort vragen zijn interesant! Zo ga ik dus ook denken.... ik ben nu erg voorzichtig geworden....stel dat iemand zijn nek breekt....en kan niet meer werken....tuurlijk is daar dan je WA voor. Maar wat doet je verzekering, als het vaker gebeurt dat er schade verhaald wordt?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:08

als dit vaak gebeurd zou ik met toch afvragen hoe braaf mijn paard is en of hij wel geschikt is om door anderen te laten rijden.
ik heb mijn paard nu 19 jaar waarvan ik 12 jaar bijrijdsters heb gehad en het is me 1 keer gebeurd (zou je je bijna afvragen hoe goed diegene waarbij het is gebeurt kon rijden...)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 12:28

barbar schreef:
als dit vaak gebeurd zou ik met toch afvragen hoe braaf mijn paard is en of hij wel geschikt is om door anderen te laten rijden.
ik heb mijn paard nu 19 jaar waarvan ik 12 jaar bijrijdsters heb gehad en het is me 1 keer gebeurd (zou je je bijna afvragen hoe goed diegene waarbij het is gebeurt kon rijden...)

Beetje vreemde opmerking....Een paard dat struikelt heeft niets te maken met wel of niet braaf zijn....

In dit geval is het in het duin gebeurt met naar beneden lopen in stap, in een uitgediepte hoefslag met wortels onder een laagje zand....beest is voorover gekukeld en mijn bijrijder is er voorover af gerold...

Het kan dus ook gebeuren dat een paard een hindernis niet neemt of te ruim, wat ever....en je valt er dan af (als bijrijder) en je hebt iets...daar gaat het om ;) ongelukje zit in een klein hoekje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:41

veerledec schreef:
Er kan altijd sprake zijn van een gedeelte eigen schuld van de ruiter. Dan ben jij 100% aansprakelijk, maar voor zeg 50% zal de schade niet op jouw WA worden verhaald omdat dat bij de ruiter blijft (haar zorgverzekering dus). Volgens mijn rechtsbijstand is er in zulke gevallen altijd een eigen risico van minstens 50% (overigens onzin in mijn ogen, maar goed).

Er moet overigens wel sprake zijn van een eigen gedraging van het paard. Als je zelf tegen een stilstaand paard aanloopt dan is daar bijvoorbeeld wellicht geen sprake van. Of inderdaad, als je bij het opstijgen je enkel verzwikt of zo, terwijl paard niet beweegt.

Van eigen schuld is bijna nooit sprake in geval van paardrijden. Dit is in het verleden maar zeer zelden aangenomen, dus daar zou ik niet op gokken.
Enfin de verzekeringen lossen het onderling wel op :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:48

manumol schreef:
Kijk dat soort vragen zijn interesant! Zo ga ik dus ook denken.... ik ben nu erg voorzichtig geworden....stel dat iemand zijn nek breekt....en kan niet meer werken....tuurlijk is daar dan je WA voor. Maar wat doet je verzekering, als het vaker gebeurt dat er schade verhaald wordt?

Dat is echt niet nodig. :n
Ze zullen nooit zomaar in eens zeggen: Nou dan is deze schade nu niet gedekt...

Mochten ze besluiten dat er wel absurt veel claims komen dan zouden ze bijvoorbeeld jou kunnen mededelen dat er vanaf dat moment een clausule op zou komen die schade door een val van dat paard uitgesloten zal worden. Maar dan moet je het wel echt heel erg bont maken.

Dus het echt is niet nodig om je bij voorbaat daar al druk over te maken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:52

Ik heb daar bij mijn verzekering over geinformeerd hoe het precies zit., de dekking is verschillend bij de verzekeringsmaatschappijen. Een onderlinge overeenkomst bijv op eigen risico is NIET rechtsgeldig. Je bent nl als paardeneigenaar ALTIJD verantwoordelijk behalve als aantoonbaar is dat je bijrijder onverantwoordelijk rijgedrag vertoont . Maarja dat komt bijna nooit voor dat dat bewezen kan worden en dan nog wordt het risico bijv opgedeeld. Ook al wordt de schade uit WA gedekt van de eigenaar ook daar zitten grenzen aan. Dat varieert van ongeveer 1 miljoen tot 2,5 miljoen. Dat lijkt een hoop geld, is het ook, maar bedenk je dat als je paard letselschade tijdens buitenrit veroorzaakt aan derden dat je ook aansprakelijk bent als jouw paard de veroorzaker is. Dus raakt bijrijder , bijv omdat je paard ervandoor gaat, betrokken bij een ernstig ongeluk, dan kan letselschade van 1 persoon wel oplopen naar bijv. 7 miljoen over de gehele periode dat bijv iemand gehandicapt raakt en arbeidsongeschikt. Ik neem het risico niet om mijn leven lang te moeten blijven betalen en ik voel mij ook verantwoordelijk voor een jonge bijrijdster die een jong paard bijrijdt. Mijn verzorgster rijdt missch eens af en toe enkel in de bak, maar verzorgt voornamelijk. In de bak heb je in ieder geval geen risico tot ook nog bijv verkeersongevallen. Nu is mijn paard ook nog jong en dat maakt het natuurlijk extra risicovol.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 12-01-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:57

Heel interessant dit.
Mijn vorige verzorgster is ook met de ambu naar het ziekenhuis gebracht nadat mijn paard was uitgegleden. Nu ruim een jaar geleden dus ben benieuwd of ik daar nog wat van ga horen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:02

Meestal hoor je daar niets van , dat wordt allemaal achter de schermen geregeld. Wrsch viel het dan ook allemaal binnen de dekking en kwamen de verzekeringen er onderling wel uit.
Als bedrijf zijnde kun je je extra verzekeren. Je WA dekking is trouwens wel van toepassing als je ook verzekerd bent natuurlijk. Er zijn nig steeds mensen die niet WA zijn of hun dieren zitten er niet bij in. Lees dus goed de polisvoorwaarden na, anders kun je onverwacht in problemen komen.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 12-01-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:04

Waarschijnlijk regelen de verzekeraars dat onderling.
In veel andere landen (zoals Engeland) dien je een extra verzekering af te sluiten, maar in NL hebben we dat niet. In principe volstaat je WA dus.

Als eigenaar ben je in principe altijd 100% aansprakelijk tenzij er sprake is van eigen schuld. Eigen schuld is afhankelijk van bijvoorbeeld de ervaring van de ruiter (betreft het een relatief onervaren ruiter, het paard steigert en de ruiter trekt aan de teugels ipv teugel mee te geven, dan is er geen sprake van eigen schuld).

Stal jij je paard ergens ter training, en die ruiter/amazone valt eraf, maar beschouwde het paard alsware het zijn of haar paard, dan ben je als eigenaar niet aansprakelijk!
Lastige materie, maar erg interessant!

Ook als je dierenarts een knal van je paard krijgt tijdens een behandeling, ben jij als eigenaar gewoon aansprakelijk!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:11

MarvanTom schreef:
De wet is daar heel simpel in: jij bent aansprakelijk voor de gedragingen van jouw paard; daar valt struikelen dus ook onder. Tja...

hmmm...dat valt nog te bezien. Is een leuk discussiestuk of het hier wel gaat om een eigen gedraging die voortkomt uit de eigen energie van het paard. Het is iets dat het paard ook maar overkomt en zeker niets met zijn eigen energie te maken heeft. Ik zou die discussie wel eens aandurven :j .

Verder lees dit: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:12

lifaya schreef:

Kort en duidelijk: de manege! :j