Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SaskiaKa schreef:Maar wat is nu dan eigenlijk het probleem? Je verzekering keert de schade uit, daar heb je hem voor. Je zal het zelf niet in je portemonnaie voelen...
manumol schreef:maar de oude WA verzekering loopt nog een maand, want ik heb een maand opzegtermijn en was te laat met opzeggen.... dus kunnen ze me niets maken toch, en moeten ze het nog in behandeling nemen??
Polly schreef:maar er ís toch schade aan derden? Wat dacht je van je bijrijder, dat is de derde in deze zaak imo.
Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, laat die verzekeringen dat lekker uitvechten, mijn paard had laatst 2 dekens van stalgenoten aan puin getrokken en die zijn ook probleemloos vergoed.
lifaya schreef:Dan heb ik nog een vraag, stel je verhuurd je paard aan de manege 2 x per week en die laten het paard meedraaien in de lessen. Stel er gebeurd wat, wie is er dan op dat moment aansprakelijk?
barbar schreef:als dit vaak gebeurd zou ik met toch afvragen hoe braaf mijn paard is en of hij wel geschikt is om door anderen te laten rijden.
ik heb mijn paard nu 19 jaar waarvan ik 12 jaar bijrijdsters heb gehad en het is me 1 keer gebeurd (zou je je bijna afvragen hoe goed diegene waarbij het is gebeurt kon rijden...)
veerledec schreef:Er kan altijd sprake zijn van een gedeelte eigen schuld van de ruiter. Dan ben jij 100% aansprakelijk, maar voor zeg 50% zal de schade niet op jouw WA worden verhaald omdat dat bij de ruiter blijft (haar zorgverzekering dus). Volgens mijn rechtsbijstand is er in zulke gevallen altijd een eigen risico van minstens 50% (overigens onzin in mijn ogen, maar goed).
Er moet overigens wel sprake zijn van een eigen gedraging van het paard. Als je zelf tegen een stilstaand paard aanloopt dan is daar bijvoorbeeld wellicht geen sprake van. Of inderdaad, als je bij het opstijgen je enkel verzwikt of zo, terwijl paard niet beweegt.
manumol schreef:Kijk dat soort vragen zijn interesant! Zo ga ik dus ook denken.... ik ben nu erg voorzichtig geworden....stel dat iemand zijn nek breekt....en kan niet meer werken....tuurlijk is daar dan je WA voor. Maar wat doet je verzekering, als het vaker gebeurt dat er schade verhaald wordt?
MarvanTom schreef:De wet is daar heel simpel in: jij bent aansprakelijk voor de gedragingen van jouw paard; daar valt struikelen dus ook onder. Tja...