paard UIT de camion halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HHE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:59

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Stapje voor stapje gaat echt niet want heb de macht niet om haar tegen te houden als ze op een bepaald moment toch beslist om te springen. Ze kan echt kalm / rustig staan en plots toch altijd die sprong. Ze wordt er bovendien zenuwachtig van en dit maakt het probleem alleen maar groter.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:07

Ik volg hier ook even mee!
Mijn paard heeft ook problemen om UIT de vrachtwagen te komen.
Ze springt uit de vrachtwagen zonder de laadklep te gebruiken, wat inderdaad harde klappen voor de benen betekent.
Na enkele malen zo eraf gesprongen te hebben durfde ze er totaal niet meer uit.
(heeft dan zelfs enkele uren in de vrachtwagen gestaan omdat ik niet wist hoe ze eruit te halen)
Dan hebben we geprobeerd om ze achteruit eraf te laten, dit ging de 1e keer redelijk, en de 2e keer was een ramp.
Met als gevolg, dat ze er nu ook niet meer OP wil, en ik elke buitenrit (om boswandeling, strandwandeling, etc.. te maken) moet missen :(.
Voorlopig geen uitjes meer voor ons -O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:14

HHE schreef:
Hey iedereen,

Heb een vraagje: als ik mijn paard uit de camion haal dan springt ze letterlijk van deze camion. Ik probeer steeds met rust en kalmte haar van de camion te krijgen maar na 1 stap op het afloopluik springt ze door de touw en heb ik geen macht genoeg om haar tegen te houden. Ik probeer dit rustig te doen maar tevergeefs. Soms echt gevaarlijk want zij springt me zowat omver, springt op beton (heeft ijzers aan) wat gevaarlijk is zeker als het regent, ik krijg een snok dat ik naar voor vlieg en zij krijgt een snok in haar hals omdat ik de touw steeds probeer vast te houden. Heeft iemand advies?

Voor de genen die het niet snappen:

Camion = vrachtwagen
afloopluik = laadklep
macht = kracht
beton= asfalt (achtig)
snok= Ruk (als het paard het touw uit je handen trekt maar jij tegenhoud)

Verder haar eventueel achterruit van de laadklep laten gaan. Oefen eens zonder dat ze vervoerd moet worden met haar uitladen. Wel op een stuk dat ze niet kan uitglijden met haar ijzers. Iedere keer opnieuw (niet overdrijven, gewoon oefenen er op.. geef haar de tijd), probeer vertrouwen in die laadklep te krijgen. Is ze er in het verleden eens op uitgegleden ?

Eventueel gewone lijd oefeningen aan de hand doen kan ook helpen. Is niet de bedoeling dat ze je omver spring, jij bent haar lijder...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:28

Daarbij is bokt.nl een paardenforum voor de Benelux, het is niet omdat er een .NL achter staat dat dat betekend dat vlamingen ook 'nederlands' nederlands moeten praten. Ik zeg hier altijd wel cap, en dekje, een peesbeschermers en bak ed. Maar bij ons noemt dat tok, zadeldoek, getten en piste... Ik denk dat de meeste belgen onder ons het toch al zo verstaanbaar mogelijk maken voor de Nederlanders. Daarnaast is het toch niet moeilijk om even te googlen. Selecteren recht klikken en "Zoeken op google".

En trouwens, beton is gewoon beton, geen asfalt maar een AN woord. http://nl.wikipedia.org/wiki/Beton

Anyway, @TS: heb je al eens geprobeerd om je paard na een pas stil te zetten? Zo pas per pas? Als ik jou was zou ik proberen de camion in de piste of weide te zetten en dan proberen zonder touw. Het is voor jou ook gevaarlijk als ze je meesleurt naar beneden. Ik ken er genoeg die zo lelijk ten val zijn gegaan.
Pas per pas en direct belonen als ze het goed doet. Doet ze het op de trailer (vooruit afladen) wel zonder te springen?
Wat Ibbel zegt, laadklep op een heuveltje zetten lijkt me ook een goed idee. Dan is het niet zo steil voor haar.

Alvaron

Re: paard UIT de camion halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:38

Wellicht kan het helpen als je even een wat scherper inwerkend iets hebt dan alleen een halster met touw, wanneer je je paard van de vrachtwagen haalt? Eventueel een touw met kinketting, of even een hoofdstel met bitje indoen voordat je aflaadt zodat je net even iets meer te vertellen hebt? Als ze daarmee geleerd heeft om netjes de klep af te lopen kun je daarna weer gewoon naar het halster gaan.
Succes!

HHE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 13:50

daar stapje per stapje of stap stop, echt niet helpt, staat dus het volgende op mijn programma dit weekend:

op eigen terrein, het volgende oefenen:

1/ grondwerk: stap, stop, traag wandelen, lichaamstaal, stem,...
2/ rustig op de vrachtwagen laden (in begin deed ze dit ook veel te snel maar nu prima)
3/ eventjes laten staan op de vrachtwagen (ze is alleen zenuwachtig als mijn andere paarden al weg zijn en zij staat er nog op)
4/ achteruit uitladen

indien het achteruit uitladen niet helpt denk ik om een hoofdstel met bit aan te doen of iets anders moet zoeken zodat ik wat meer kracht heb, heb gelezen over een easy loader van Imperial Rider... iemand ervaring mee of andere tips?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:56

Je moet het niet op kracht willen oplossen, dat win je nooit. Paard moet jou vertrouwen dat die klep niet eng is, dat je daar op kunt staan, en dat het geen hindernis is om te springen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:30

Heb het zelf voorgehad toen we een andere camion kochten.
De val was een stuk steiler en paard sprong er uit ipv naar beneden te wandelen.

Heb 2 assteunen onder de val geplaatst zodat het minder steil naar beneden is, en probleem was opgelost.
Na een aantal keer de assteunen terug weggelaten en probleem was ook weg ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:48

HHE schreef:
daar stapje per stapje of stap stop, echt niet helpt, staat dus het volgende op mijn programma dit weekend:

op eigen terrein, het volgende oefenen:

1/ grondwerk: stap, stop, traag wandelen, lichaamstaal, stem,...
2/ rustig op de vrachtwagen laden (in begin deed ze dit ook veel te snel maar nu prima)
3/ eventjes laten staan op de vrachtwagen (ze is alleen zenuwachtig als mijn andere paarden al weg zijn en zij staat er nog op)
4/ achteruit uitladen

indien het achteruit uitladen niet helpt denk ik om een hoofdstel met bit aan te doen of iets anders moet zoeken zodat ik wat meer kracht heb, heb gelezen over een easy loader van Imperial Rider... iemand ervaring mee of andere tips?

Vergeet de tip van Amable op de vorige pagina niet om niet in één keer er op te gaan en er weer in één keer er af. Maar het er af gaan ook in stukjes te hakken door niet in één keer er op te gaan. Dus eerst één stapje er op en weer eraf. Dan twee stapjes erop en weer eraf. Dat oefenen en pas als een paar stapjes helemaal goed gaan, een stapje erbij, etc. Dat veel herhalen en uiteindelijk zal je er dan rustig helemaal in en uit kunnen... (Misschien niet in één sessie, hoor) Succes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:01

En zorgen dat een ander paard onderaan de klep staat ?
Nu schijnt ze haast te hebben om de andere paarden de volgen die al weg zijn ...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:06

Over de non-discussie tav. het gebruik van "vlaamse" cq. in Holland niet gebruikelijke terminologie denk ik het mijne, maar ik doe er ff niet aan mee.
Mbt. de vraagstelling van TS vraag ik mij af, waar de oorzaak van het probleem nu precies ligt. Opladen gaat immers wel goed, dus dan denk ik: blijkbaar heeft het paard wel genoeg vertrouwen in de laadklep om normaal erop te lopen bij het laden. Dat werpt, bij mij iig., de vraag op: is er iets aan of in de camion (voor de ongeletterden onder ons: vrachtwagen. Oeps! Toch een beetje meegedaan... :+) dat maakt dat het paard van TS er wel erg graag weer vanaf wil en daardoor nogal benen maakt bij het uitladen? Kraakt of rammelt er iets onderweg, of is er anderszins een irritant bijeffect tijdens het rijden, waardoor het voor het paard in de laadruimte wellicht onaangenaam is?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:13

Wat een ongelooflijk gezeik over het taalgebruik. Welkom op Bokt! Het verhaal is prima te volgen, ook als je de woorden niet kent. TS weet misschien niet eens dat bepaalde woorden niet in Nederland gebruikt worden.
TS ik hoop dat je je door deze berichten niet laat afschrikken. Bokt kan heel leuk zijn.
Helaas heb ik geen oplossing voor je probleem met het afladen :(.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:32

Winged schreef:
Op bokt.nl zitten ook veel Belgische dames (en een paar heren)

+1 :D

maar idd, wat een gedoe over een paar woorden.. camion is inderdaad een vrachtwagen en een snok is een ruk..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:34

En als je de trailer op iets zachts zet zoals gras of zand? Dan is in ieder geval die klap op de benen weg!

MalouEnVievv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:40

Als je iets niet begrijpt dat reageer je toch niet? genoeg mensen die het wel begrijpen en er op kunnen reageren,,

Maar goed. Ik heb dus ook een paard meegemaakt die niet normaal erit kon lopen maar dat was op een trailer.. wij hebben toen voor de stal (mits je genoeg ruimte heb) een schuine plank neergelegt, wat dus als laadklep moet voorstellen. Hiervan uit zijn we elke keer gaan oefenen. Veel belonen, brokjes etc. En vooral zelf heel rustig blijven. Maak je groot en blijf consequent.

Nogmaals dit was een trailer probleem weet dus niet of het ook voor de vrachtwagen helpt maar je kan het wellicht proberen. Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:42

Moderatoropmerking:
Zullen we discussie staken met betrekking tot Belgische en Nederlandse benaming voor bepaalde dingen? Dit is niet echt van toepassing in het topic. Mocht je uit een Belgisch woord niet uit komen dan is een simpele vraag richting TS al voldoende. Dus graag deze discussie terzijde laten en verdergaan met tips geven waar de TS wat aan heeft.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:55

Wat een gezeur jongens. Het verhaal is goed te begrijpen ook al weet je niet wat camion is. Je weet dat het trailer of vrachtwagen moet zijn. http://www.giyf.com/

Verder Ts zou ik niet zo 1 23 weten wat precies te doen. Wel weet ik dat ik nooit een paard achterwaarts van een vrachtwagenklep zou laten lopen. Veels te stijl, ik zou als de dood zijn dat hij achteroverklapt.

Ik zou eerst kijken of je klep veilig is, misschien merkt je paard dat dit niet zo is. Of in zijn ogen in iedergeval niet zo is.
Controleer of het rammelt, of de antislip strips wel nog goed bevestigd zijn, en of het ueberhaupt niet te glad is. Controleer ook zeker of de klep niet rot is!
Als alles in orde is zou ik de vrachtwagen in een paddock/wei zetten of als het kan voor de deur van de stalgang zodat het tussen 2 muren staat. Wel in een vertrouwde omgeving voor het paard.
Dan zou ik proberen stapje voor stapje te gaan, en tussen ieder stap even wachten en belonen. Misschien kun je ook proberen om wortelen om de zoveel 60-70 cm te leggen (bijwijzevan) ook al voor de klep, zodat het paard deze wortels 'zoekt' en zodoende afgeleid is terwijl het de klep op moet. Misschien vergeet ze dan te springen en leert ze zo dat het helemaal niet moet.

Misschien helpt het ook om met een klein ponytje ernaast te lopen die normaal de klep opgaat, dus dat ze samen de klep op gaan, en het kleine ponytje het goede voorbeeld geeft.
Succes ermee in ieder geval.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:30

Loiz schreef:
Maar aangezien het overgrote deel van bokt Nederlands is lijkt het met handig om de typisch Belgische woorden even na te kijken
en in het Nederlands te plaatsen. Voorkomt ook zulke discussies als dit en het lijkt me een kleine moeite. Camion heb ik werkelijk
nog nooit van gehoord, dus echt Nederlands in gebruik is het niet. Snok evenmin.

Wat Nederlanders als typisch nederlandse woorden.beschouwen en welke woorden ze dus niet kennen, leer je pas door in Nederland te wonen. (Zelf ondervonden door 5 jaar in Nederland te wonen)... het blijft me verbazen dat een Nederlander zonder enig probleem typisch Nederlandse woorden mag gebruiken en de vlaming deze gewoon begrijpt of in ieder geval zijn best doet om deze te begrijpen en omgekeerd niet. Mijn man (nederlander) woont ondertussen 3 jaar in Belgie en heeft niets maar dan ook niets van zijn taalgebruik of woordenschat moeten aanpassen, daar waar ik na 5 jaar volledig was vernederlandst of ik werd niet begrepen... iik kan me dus doodergeren aan dit soort discussies...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:59

Shirley schreef:
Als jullie zin hebben in een discussie over de taal, kom dan even hierheen [FZ] Vlaams, Nederlands en bokt dan blijft dit topic schoon ;)

Ik quote mezelf maar even en wijs ook nog even op de groene opmerking, straks gaat dit topic op slot en daar heeft TS helemaal niks aan :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:09

Ik weet niet hoe lang je je paard al hebt, maar sommigen 'leren' juist hun paard die sprong te maken. Ken genoeg (spring)ruiters die standaard hun paarden met een enorme sprong in- en uitladen.

Ik zou voor alle zekerheid een bit gebruiken dat je toch net iets meer te zeggen hebt. En verder er voor zorgen dat het patroon in- en uitladen doorbroken. Je paard weet al wat er komt wanneer die de vrachtwagen ziet. Doe verschillende dingen op en rond de vrachtwagen.
Het inladen gaat wel goed? Begin daar dan mee. Laat je paard van links naar rechts over de klep lopen (op het laagste punt weliswaar). Laat hem cirkeltjes lopen voor de klep, naast de klep,.. Laat hem twee passen op de klep zetten en dan weer achteruit ervan. Gaat dat goed. Ga dan de vrachtwagen op. Loop tot achteraan in de vrachtwagen en draai je paard daar om. Loop weer naar voren, maar draai je paard weer om nog voordat je aan de klep bent. De volgende keer stop je voor de klep. Daarna laat je hem een pasje op de klep zetten en stuur je hem dan terug achteruit. Etc etc, je kan zo vanalles bedenken. Maar zorg ervoor dat jij de touwtjes in handen houdt. Jij beslist wat er gebeurt en dat kan vanalles zijn. Je paard moet beseffen dat jij alle mogelijke dingen kan vragen en niet dat het enkel de vrachtwagen op- en afdonderen is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:07

Zover ik de TS begrepen heb gaat het inladen super en is het uitladen alleen het probleem.

Gini schreef:
Loop tot achteraan in de vrachtwagen en draai je paard daar om. Loop weer naar voren, maar draai je paard weer om nog voordat je aan de klep bent. De volgende keer stop je voor de klep. Daarna laat je hem een pasje op de klep zetten en stuur je hem dan terug achteruit.

Dit werkt dus alleen maar als je paard dan ook dat ene stapje wil zetten. En daar zat em bij die van mij nou net het punt. Dat stapje kreeg je niet, daar kreeg je alleen maar die sprong. Er was geen tussenweg. Al mijn paarden gingen vooruit van de vrachtauto maar net die ene niet. En je hoeft echt niet bang te zijn dat ze achterover klappen als ze achterwaarts eraf gaan. Gewoon langzaam aan vragen, ze leren het vanzelf en ze weten ook echt wel wat er achter hun is en waar hun voeten zijn.

TS wat je nog wel kunt proberen is het over een rubbermat/schot wat op de grond ligt te oefenen. En deze op een bepaald moment aan 1 kant te verhogen. Om hem te leren dat bergaf ook kan. Die gek van mij sprong al was het maar 20 cm van de grond. Bergaf was bergaf volgens haar. Maar mss helpt het jou paard wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:14

Kan zijn hoor, rina, ik heb nog nooit zelf een geval moeten oplossen waarbij het paard uit de vrachtwagen sprong. Maar wel een jong paard dat de vrachtwagen niet op durfde, die hebben we dus ook een paar keer achterwaarts erin moeten zetten. Na een aantal keren dachten we ook dat die het nu wel zou snappen en minder eng zou vinden. Dus voorwaarts ervoor gezet en warempel, paardlief ging er niet in. Ik heb toen dus echt toch nog trainingstijd moeten steken in het voorwaarts de vrachtwagen op gaan. Ik besefte meteen dat ik dat eigenlijk meteen had moeten doen en niet met dat achterwaarts had moeten zitten klungelen.
Maar nogmaals, ikzelf heb nog nooit een springend paard in handen gehad, dus ik geloof jou op jouw woord.
Daarom dat ik wel voor een bit opperde, de meeste paarden hebben daar toch net iets meer respect voor.