Laat anderen weten wat te doen als je paard ziek is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: Laat anderen weten wat te doen als je paard ziek is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:01

Mijn paard staat op een stal naast de dierenkliniek (echt loopafstand). Bij die kliniek is hij ook geweest voor de aankoopkeuring, en dat is het eerste adres. Verder hebben we gelijk afspraken gemaakt over een en ander. Wel goed dat je dit benoemt. Beter van te voren goed geregeld, dan achteraf voor (onaangename) verrassingen komen te staan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:57

Bij mij is het ook tot nu toe telkens voorgekomen dat er iets was terwijl ik niet op stal aanwezig was op dat moment. Er lopen bij ons wel vrij regelmatig genoeg mensen langs die gelukkig ook meteen reageren als iets is. Bij ons hebben alle eigenaren de telefoonnummers bij de box vh paard ophangen. In eerste instantie wordt altijd de eigenaar eerst gebeld, maar als die niet te bereiken is en er is echt nood aan de man dan wordt er gewoon zsm een dierenarts ingeschakeld door stalgenoot/staleigenaar. Mijn stalgenoten staan allemaal klaar als iets mocht zijn met een paard van een ander, ook al hebben de eigenaren bij wijze van spreke de grootste ruzie onder elkaar. De paarden en hun gezondheid gaan voor. Da's wel heel fijn om te weten, dat er door aanwezigen alles wordt gedaan om te helpen :).
Dus bij ons is het gewoon eerst eigenaar bellen en in overleg een DA laten komen of DA zelf bellen als eigenaar niet te bereiken is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:45

In geval van echte bloedspoed en ik ben onbereikbaar gaan ze ermee naar Emmeloord of Utrecht, koliekoperaties begin ik niet aan en dat is ook bekend.
Mijn eigen DA weet hoe ik er tegenaan kijk en dat het dier nog wel een redelijke kans moet hebben, bij lage kans van slagen behandel/opereer ik niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:51

Ik zeg altijd dat als er een dierenarts nodig is zij deze moeten bellen.
Uiteraard zullen ze mij ook bellen maar aangezien ik nog wel eens op reis ben kan ik mij voorstellen dat ze mij soms niet 1,2,3 te pakken kunnen krijgen.
Op dat moment geld: Handel in het belang van het dier. Een gecompliceerde beenbreuk is inslapen hoe rot het dan ook is maar ga het dier alsjeblieft niet laten staan creperen omdat ik er niet ben. Laat hem dan maar aan de weg liggen zodat ik later afscheid kan nemen.
Mijn haflinger hoeft ook niet meer aan koliek geopereerd te worden, hij is bijna 22.

Dit topic heeft mij het idee gegeven het toch allemaal eens op papier te zetten en op te hangen op stal.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:55

Als er nu toch nagedacht wordt over "wat als...."
Hebben jullie er weleens over nagedacht wat er met jullie paard moet gebeuren als je er niet meer bent? (En dan bedoel ik echt er niet meer bent door overlijden). Weten jullie nabestaanden/vrienden/kennissen wat je wilt dat er met je paard moet gebeuren: verkoop? slacht? paardenpension? gewoon op de stal laten staan en pensiongeld blijven betalen? weggeven aan je bijrijdster/verzorgster? etc.
Denk daar maar eens over na, een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:42

Waar ik sta (hebben ze weinig verstand van paarden) hebben we afgesproken dat ik eerst gebeld zou worden, ben ik niet bereikbaar dan de DA. Helaas is het dus al voorgekomen dat ik 1 van mijn pony's flink gewond op stal heb aangetroffen. Hoef diep beschadigt, been tot de hak vol snede en gaten. Bleek dat hij vast gezeten had tussen boven buis en wand. Daar zat veel bloed haar en huid. Dit hebben ze niet gezien. Ze hoorde een hoop kabaal, zijn gaan kijken, alles stond toen weer stil en hebben niet in de boxen gekeken. Ik hoop van harte dat ze nooit koliek krijgen. Dan tref ik er een waarschijnlijk dood aan.

*edit*
Als ik er niet meer ben weet mijn zusje wat te doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:45

aikon sta je daar nou met een gerust hart? Ik zou dat toch niet een prettig idee vinden!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:02

Eigenlijk niet meer. Maar ik kan niet zomaar ergens anders staan. Hier heb ik veel vrijheid met wat ik met mijn hengsten wil doen, ze kunnen hier veel in het land (zet ik wel zelf af ;) ) kosten en afstand spelen ook een rol. Ik ben er de hele middag en een stukje van de avond, dus heb er zelf veel zicht op. Vertrouw ik 1 's avonds niet dan staat mijn camper naast stal. Met mij er in :D
Denk dat mijn situatie niet veel verschilt met een eigen stuk land + stal te hebben waar je halve dagen bent. De tijd dat je er niet bent kan van alles gebeuren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:53

ik heb ook een eigen land met een stal erop en ik ben hier ook echt niet de hele dag, het zou dus best kunnen gebeuren dat ik er 1 ziek aantref.
Tuurlijk hou ik daar rekening mee en heb ik dat meegenomen in de overweging of ik hier wel of niet pony's wilde houden maar uiteindelijk is de vrijheid voor mij doorslaggevend geweest. Op de meeste stallen kunnen ze echt niet de hele dag los of het nou wel of niet mooi weer is en hier kan ik alles zelf bepalen.

Overigens heb ik in al die jaren dat ik hier sta (bijna 8 jaar) 1x een kolieker gehad, die knapte gelukkig snel op na een spuit buscopan en heeft een nachtje in de uitloop gestaan. Ik heb ook 1x een halve nacht in de auto bij het land gezeten toen er een merrie leek te gaan veulenen, dat is het nadeel van ze op eigen land zetten denk ik dan maar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:46

Hier op stal heb ik ook de afspraken.
In principe bellen ze mij als eerste, wanneer ze mij niet te pakken krijgen mijn man.
Maar als er enige twijfel is heb ik liever dat ze eerst de da bellen en dan pas mij (bv met een slagaderlijke bloeding of zo, ik noem maar wat).
Krijgen ze mij of m'n man niet te pakken en er is wel een da nodig dan mogen ze die van mij zonder overleg bellen hoor.

Wij hebben hier ook een lijst met telefoonnummers van de eigenaren hangen en daarbij ook het telefoonnummer van hun da.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:48

Bij ons op de wei weten ze dat ze de veearts moeten bellen als er iets ergs is, vorig jaar ging ik 5 dagen weg en op de dag van vertrek stond hij hoefbevangen.De dames hebben hem 5 dagen goed verzorgd.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:29

Bij ons is deze week een 20-jarige merrie van een pensionklant geopereerd aan koliek... De staleigenares heeft gedurende anderhalf uur geprobeerd om de eigenaar van het paard te bereiken voor het maken van een beslissing (operatie of inslapen) en dat was erg moeilijk voor haar. Volgende week hebben we daarom een eigenaarsraad om de eisen van elke eigenaar op papier te zetten met alle nodige tel.nrs erbij zodat dit in de toekomst vermeden kan worden. Bij ons is het gelukkiger afgelopen dan bij jou TS (sterkte!) maar goed van je om dit in de aandacht te brengen!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:43

Ik heb aangegeven aan mijn stalgenootje dat ik bij twijffel de dierenarts belangrijker vind dan dat ik eerst benaderd word. Als ik daarna niet te bereiken ben, is het woord van de dierenarts wet, wat er ook is.

Mijn stalgenootje had altijd een waslijst wie ik eerst moest bellen en die zou dan beslissen. Uiteindelijk stond haar pony continue op dezelfde plek in de wei (tijd van plm een uur, ondanks dat de pony weg gejaagd werd door een ander paard, maar de pony bleef staan) en wilde geen pas meer verzetten. Men had getracht haar te bellen (hadden er geen verstand van), maar ze nam niet op. Vervolgens werd ik gebeld en heb ik haar gebeld (ik kwam net uit de narcose in het ziekenhuis). Ze is er toen zelf heen gegaan. Pony bleek met een gebroken been te staan en moest worden ingeslapen.
We zijn het er over eens dat de dierenarts belangrijker is in geval van iemand niet kunnen bereiken. Ze is echter wel blij dat ze zelf de beslissing heeft kunnen nemen en er bij heeft kunnen zijn. Snap ik helemaal, maar bij mijn paarden heb ik liever dat ze niet zo lang staan met pijn of verwonding, dus direct een dierenarts laten komen. In een dergelijk geval gaat mijn paard ten alle tijden voor, jammer voor mij mocht ik niet te bereiken zijn.

Ik heb overigens sinds mijn oude bejaarde paarden dag en nacht mijn telefoon bij me, puur uit voorzorg dat iemand me kon bereiken.Ben nu niet anders gewend dan dat ding bij me te dragen. Komt zelden voor dat ik even een half uurtje niet te bereiken ben, maar dan zie ik het na dat half uurtje wel wie er gebeld heeft. Tegen die tijd kan er een dierenarts zijn, waar ik zelf contact mee kan hebben. :j

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:57

Mijn paard heeft tot nu to (behalve een peesscan) nog nooit de DA gezien...
Ik heb dus geen voorkeur voor DAP.
Mijn pensionhouder belt mij eerst.. (ik woon namelijk in frankrijk en mijn paard staat in NL).
Ik heb voor mijzelf altijd de regel 'als het nood is.. hij heeft heel veel kans om te overleven en het is niet te duur' doe dan wat er nodig is.
Echter mocht het tegenovergestelde zijn dan is het klaar.. Dat klinkt heel cru en ik zal er kapot van zijn.
Maar mijn paard heeft een goed leven gehad.. nooit wat te kort gekomen en ik zou het ook sneu vinden als hij zich na bijv. en operatie 2 maanden slecht voelt en dan na 2 maanden door complicaties bijv weer hetzelfde krijgt (te denken aan terugkerende koliek).
Daar komt bij dat ik ook niet een god vermogen op de bank heb ;) dus 1+1= 2

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:59

Stalgenoten hebben het nummer van mijn DA en bij twijfel moeten ze die gelijk bellen. Daarna bellen ze mij :P Mijn paard is niet zo duidelijk als ze zich niet goed voelt, als mijn stalgenoten dus al denken dat het niet goed gaat moet er wel iets aan de hand zijn, en mogen ze van mij direct bellen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:55

Wat is er eigenlijk als je als stalhouden de dierenarts laat komen (we gaan er even vanuit dat je de eigenaar niet hebt kunnen bereiken en jullie hebben afgesproken dat je in dat geval de dierenarts belt), en de eigenaar weigert achteraf de rekening te betalen, omdat hij/zij bijvoorbeeld het paard zou hebben laten inslapen in plaats van opereren (stalhouder heeft dus eerder genoemde moeilijke beslissing moeten maken)?

Kortom: wie is verantwoordelijk voor de rekening: degene die belt, of de eigenaar?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 10:23

Speedster schreef:
Wat is er eigenlijk als je als stalhouden de dierenarts laat komen (we gaan er even vanuit dat je de eigenaar niet hebt kunnen bereiken en jullie hebben afgesproken dat je in dat geval de dierenarts belt), en de eigenaar weigert achteraf de rekening te betalen, omdat hij/zij bijvoorbeeld het paard zou hebben laten inslapen in plaats van opereren (stalhouder heeft dus eerder genoemde moeilijke beslissing moeten maken)?

Kortom: wie is verantwoordelijk voor de rekening: degene die belt, of de eigenaar?

Geen idee eigenlijk. Heb ik nooit over nagedacht.

Daarom vind ik het zo belangrijk dat er mensen in je omgeving zijn die je wensen weten.
en dan ook echt de Worst Case Scenario wensen.

Want alsnog zie ik mensen simpel reageren met "ze mogen de DA van mijn bellen"
Maar in sommige gevallen moet er heel snel een beslissing genomen worden. En als je niet te bereiken bent, dan moet een ander dat voor je doen. En dan moeten er wel mensen zijn die weten wat ze moeten doen.

Bij ons is het dus zo dat een stalgenoot die nog wel eens voor mijn paard zorgt de DA belt.
Daarna als ze ons niet te pakken krijgt en de nood is hoog, belt ze vrienden van ons. Die weten alles en rijden dan ook de trailer.
Onze eigen trailer, daar hebben ze een sleutel van. Mijn merrie laadde niet in vreemde trailers.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:41

ik sta niet op een pension maar thuis,het voordeel is dat de direkte mensen echt wel weten hoe of wat.
ik had een DA die ook wist wat ik zou willen,dat voelde die man perfect aan.
inmiddels heb ik een andere DA dus dat is nog aftasten.
in de regel hangt voor mij de slagingskans af van de beslissing,dat is bij beslissingen dus ook vrij duidelijk. b.v. 20 % kans is een nee.
een goede kans maar wel een leidensweg is ook een nee.

indien ik er niet meer zou zijn is er thuis ook bekent wat er met de paarden zou moeten gebeuren.
zeker een belangerijk punt om het over te hebben!

jaren geleden heb ik de beslissing moeten maken voor een paard van een stalgenoot [stond toen nog op pension]
vond het paard met een gebroken been en heb de eigenaar gebeld op het werk maar het terein was zo groot dat ze haar niet zo snel konden vinden.
heb DA gebeld en beslist,eigenaar intussen gaan halen en kwam net 2 minuten voor het gebeuren aan,ze heeft dus nog afscheid kunnen nemen.
het zet je wel aan het denken,zeker omdat het al door mensen op stal was gezien maar niemand dee wat.....

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:58

Speedster schreef:

volgens mij de degene die de DA belt. die geeft namelijk de opdracht om naar het paard te komen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:57

De opdrachtgever is aansprakelijk voor de rekening!
Ik vindt de keuze tussen inslapen en opereren wel heel enorm.
Moet trouwens zegge dat er van een aantal paarden bij ons op stal duidelijk is dat deze bij koliek niet meer worden geopereerd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:58

ponyparadijs schreef:

Maar het is wel een keuze waar je plots voor neergezet kan worden. Ook al ben je geen eigenaar van een paard.
En daar doel ik dus dit hele topic al op.
Dat mensen dat kenbaar maken aan stalhouder, stalgenoten enzovoort.
De ene wil wel opereren de ander niet. En ieder heeft er zijn redenen voor om iets wel of niet te doen.
En iedereen denkt dat dat je niet zal gebeuren. Maar het noodlot zit in een klein hoekje.
Dat heb ik zo'n twee weken geleden maar al te goed meegemaakt.....

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:18

Maar ik ben bang dat je niet elke mogelijke situatie waterdicht kunt afspreken en vastleggen. Je kunt moeilijk een schema maken met slagingskans, revalidatieperiode, kosten en lijdensweg voor het paard waarbij je in elk van de 17624346729 mogelijke combinaties aangeeft of je voor opereren of inslapen zou kiezen. En juist in dit soort extreme gevallen is de kans op onenigheid achteraf over de genomen beslissing erg groot. Het blijft dus heel moeilijk en ik hoop nooit dat ik voor iemand anders deze beslissing zal moeten nemen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:35

Mijn vriend, ouders en buren (de gene die het vaakst langs mijn pony's komen) weten dat ze moeten proberen eerst mij te bellen en bij twijfel anders de dierenarts meteen.
Mijn vriend en ouders weten wel ongeveer hoe ver ik wil gaan mocht ik niet te bereiken zijn. Mijn dierenarts weet ook wel ongeveer hoe ver ik wil gaan (na een zware koliek recent).

Ik kreeg meteen de vraag of ik koliek wou opereren, anders wou hij me bij het 2e bezoek eigenlijk meteen al doorsturen. Nee, ik wil niet opereren. Bij het 3e bezoek van de dienstdoende arts 's nachts kreeg ik de vraag niet. Volgende ochtend kreeg ik 3 keuzes van mijn eigen VA, thuis blijven proberen opgieten met paraffine, op onze eigen kliniek aan het infuus en opgieten met zout of meteen naar Wolvega. Ik heb hem toen opgeladen en ben naar onze eigen kliniek gereden. Daar kunnen ze alles wat ze elders ook kunnen (ook koliek operaties, maar ivm de nazorg die ze niet goed genoeg kunnen bieden doen ze dat niet), dus had er alle vertrouwen in.

Ik heb vaker pony's op de kliniek gehad, gelukkig meestal niet voor spoedgevallen (knie operatie, castratie op tafel via de lies) en ben met een grote groep pony's helaas vaste klant (al is het gelukkig vooral voor simpele dingen als enten, wormenkuren of advies).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:36

Speedster schreef:
Maar ik ben bang dat je niet elke mogelijke situatie waterdicht kunt afspreken en vastleggen. Je kunt moeilijk een schema maken met slagingskans, revalidatieperiode, kosten en lijdensweg voor het paard waarbij je in elk van de 17624346729 mogelijke combinaties aangeeft of je voor opereren of inslapen zou kiezen. En juist in dit soort extreme gevallen is de kans op onenigheid achteraf over de genomen beslissing erg groot. Het blijft dus heel moeilijk en ik hoop nooit dat ik voor iemand anders deze beslissing zal moeten nemen.

dat kan zeker niet maar je kan met elke dienstdoende DA overleggen wat de kansen/kosten zijn in geval van kliniek. [b.v. koliekoperatie]
een beetje eigen gezonde verstand en kennis omtrent de eigenaar maakt een beslissing.
100% garantie dat je het goed doet heb je niet,dat is niet haalbaar.

toen ik zelf het paard van stalgenoot vond met gebroken been [kogel] was ik ook niet blij.
maar denk dan maar aan wat je zelfs zou doen als het jouw paard is,de beslissing inslapen was snel gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:03

ponyparadijs schreef:
De opdrachtgever is aansprakelijk voor de rekening!
Moet trouwens zegge dat er van een aantal paarden bij ons op stal duidelijk is dat deze bij koliek niet meer worden geopereerd.

Niet als het nood is.
Als ik jouw paardje zie staan met bv een ernstige beenwond, mag je gewoon een DA bellen (als ik jou niet te pakken kan krijgen). De eigenaar is dan wel verantwoordelijk voor de rekening.
Als ik zwaardere beslissingen neem is dat mss anders, maar ik weet dat de meeste pensionhouders deze regel extra in hun voorwaarden heeft staan. Dit ook om paardenleed te voorkomen.