Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:36

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal berichten verwijderd. Graag alleen reageren als je een serieuze toevoeging wil en kan plaatsen. Oneliners of andere off topic berichten zijn niet de bedoeling.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:42

Wow jeetje 2 jaar niet betaald? Dat is nogal wat. Lijkt mij ook de kortste weg om de "eigenaar" een brief te sturen dat hij nog een maand (of wat voor tijdslimiet je wilt) heeft om alle achterstallige kosten te betalen (bedragen erbij vermelden), en zo niet dat je dan genoodzaakt bent om de paarden te verkopen gezien je zelf ook geen geld meer hebt om ze te onderhouden. Als hij dan nog niet over de brug komt zou ik ze te koop aanbieden. Ook al brengen ze niet veel op, ze kosten je in ieder geval dan geen geld meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:43

Het is wel een beetje je eigen schuld, want 2 jaar lang zo laten gebeuren is veel te lang. Jij hebt het zelf zover laten komen.

Je had gelijk aan de bel moeten trekken toen er de eerste keer de 3 maanden niet betaald werd.

Nee een paspoort is jurydisch gezien geen eigendomsbewijs.

Je kan er wel de dieren mee vervoeren en te koop zetten, ze zijn volgens mij financieel gezien gewoon van jou, want je betaald alles voor ze en je verzorgt ze.

Ik zou ze een aangetekend brief sturen dat ze binnen een maand alles moeten betalen en pas na alle kosten vergoed zijn, dat ze alle paarden op moet komen halen, anders ga je ze verkopen en hou je het geld.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-12-12 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:45

2 jaar, Jeetje,.. Of dat geld op eissen OF al die bokken verkopen.. Hier hadden ze niet meer gestaan dat is één ding dat zeker is :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:46

BoerBiet schreef:
Paspoorten hebben we eigedoms papieren heeft hij zelf.
Entingen en dergelijke zijn steeds in paspoort vermeld.
Rechtsbijstand dekt geen incasso zaken en gaat niet buiten de benelux
Juridisch tracject gaat tussen de 5 en 10 duizend kosten volgens advocaat.

Had gehoopt dat er een wet regel of jurisprudentie is

maar as jij kan bewijzewn dat je alle onkosten enige tijd hebt moeten betalen dan zijn de paarden toch van jou...
papieren etc wil niks zeggen en wil niet zeggen wie de eigenaar is van de paarden... paard staat op naam van... maar betekend verder niks.

volgens mijn gebeurt het wel vaker als men niet betaald dat men de paarden na enige tijd als eigen mag beschouwen.
snap trouwens niet dat je 2 jaar wacht.. bij mijn ging het al eerder niet door

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:49

Als de paarden bij het KWPN geregistreerd zijn, kun je daar eens navraag doen wat je verder kan doen. Het scheelt toch dat in dit geval het stamboek in Nederland zit. Holstein is Duits, dus dat is ook nog te doen. En er is die zaak van Eurocommerce en London, het bekende springpaard. Misschien kun je daar ook nog nuttige informatie vinden die je kunt gebruiken voor jouw geval. Het paspoort is geen eigendomsbewijs, de eigenaar wordt geacht geregistreerd te staan bij de paspoort uitgevende instantie. Het aankoopcontract is eigendomsbewijs, als daar de juiste gegevens op staan, chip nummer, naam paard e.d.
Als je kunt bewijzen dat je alle onkosten hebt betaald, sta je al best sterk. Gewoon alle mail bewaren en wat er verder van toepassing is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:11

lifaya schreef:
44Myrthe44 schreef:
Als er niet binnen een maand betaalt wordt, zou een enkeltje slacht voor mij de oplossing zijn.

waarom? Dan krijgt TS echt niet voldoende geld binnen om de "schade" te betalen hoor. Slachtprijs is bijna niks. Daarbij zou ik het een beetje van de gekken vinden om een paard maar te slachten puur omdat de eigenaar niet wil/kan betalen en het paard verder gewoon gezond is :)

Nee, maar je bent wel van de maandelijkse kosten af.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:32

Je bent niet alleen van de maandelijkse kosten af, je kan nog een flinke claim aan je broek krijgen. Je mag niet zomaar andermans eigendom verkopen ook al is die eigenaar jou flink geld schuldig.
Je kan hooguit beslag leggen maar of je daar in dit geval iets aan hebt?
Ik ben zelf niet genoeg thuis in het recht om gericht advies te geven. Er zijn genoeg mensen met de juiste opleiding die wel advies kunnen geven.

Urielle

Re: Eigenaar betaald al 2 jaar lang opfok van zijn paarden niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 02:45

In Belgie is het iig zo dat er via een wettelijke procedure binnen het burgerlijk recht beslag gelegd moet worden op de paarden waarna je het recht krijgt om ze te verkopen. Maar in praktijk ben je dan dus ook wel een jaar verder.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 03:02

ik heb iets waar je misschien wat aan hebt.. bestaat idd een algemene voorwaarden wet voor.. lees maar even wat hieronder staat.

Artikel 8, Niet-nakoming overeenkomst en retentierechten
Wanneer één van de partijen een verplichting uit de overeenkomst niet nakomt, heeft de wederpartij het recht de nakoming van de daartegenover staande verplichting op te schorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt. De stalhouder heeft het recht van terughouding (recht van retentie), wanneer de klant tekortschiet in de voldoening van een opeisbare verplichting, tenzij de tekortkoming deze terughouding niet rechtvaardigt. In het geval een klant langer dan drie maanden in verzuim is, dan heeft de stalhouder het recht om – na verkrijging van een executoriale titel – het paard/pony van de klant te verkopen en de opbrengst daarvan te verrekenen met hetgeen de klant alsdan verschuldigd is. Daarbij wordt het bepaalde in artikel 6 (sub 3 en 4) ten aanzien van een eventuele waarborgsom in acht genomen. De stalhouder zal het voornemen tot verkoop van het paard/pony uiterlijk één maand voorafgaand aan de voorgenomen verkoopdatum schriftelijk aan de klant meedelen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 03:05

ik denk dat je het beste een aangetekende brief kunt turen naar de eigenaar van de paarden en hem meedelen dat hij een maand de tijd heeft om de paarden te betalen en alle kosten te vergoeden die jullie voorgeschoten hebben.
doet hij dat niet dan zal ik de paarden toch echt bij een handelstal of iets aanbieden en verkopen.
je moet aan jezelf en je bedrijf denken en niet aan een klant die zegt dat hij betaald wanneer het hem uit komt.
er is geen 1 opfok waarvan ik weet dat ze alle koten op zich nemen en 2 jaar lang wachten tot ze een keer hun geld krijgen, misschien heeft die man wel nooit die paarden betaald en staan ze du maar te staan bij jullie.. aangezien hij ook geen geld heeft voor de onderhoud van die paarden.

succes ts.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 04:15

na verkrijging van een executoriale titel staat erbij my_precious. Zomaar zonder wettelijke toestemming verkopen is diefstal en TS wil natuurlijk ook geen aanklacht van die Amerikaan op zijn bord krijgen, dan kunnen de centen ook naar een advocaat :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:16

gezien de stallingskosten over de afgelopen periode en de huidige waarde heb je grote kans dat de eigenaar helemaal niets meer van zich zal laten horen.
Verschrikkelijk deze situtuatie het kost je veel geld, je verricht veel werk en levert een heleboel stress. En je kunt wellicht niets.
Sterkte de komende tijd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:32

Tja ik vraag me serieus af waarom je het zo ver hebt laten komen.
Je had al veel eerder in moeten grijpen.

Ik heb verder geen verstand van recht maar zomaar verkopen lijkt me geen optie.
Dan heeft ts weer een probleem wegens diefstal.
Toch lijkt het me ook wel dat ts rechten heeft na zoveel tijd.
Zou anders wel heel makkelijk zijn om je betalingsplicht niet te voldoen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:37

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:42

Geen idee of het al gezegd is, maar is het net mogelijk om de papieren van de paarden op te vragen bij de stamboeken en vervolgens de dieren over te laten schrijven, wat ze bij verkoop opbrengen is fijn??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:45

Woogy schreef:
Geen idee of het al gezegd is, maar is het net mogelijk om de papieren van de paarden op te vragen bij de stamboeken en vervolgens de dieren over te laten schrijven, wat ze bij verkoop opbrengen is fijn??

Woogy,je zit nog steeds met een juridische kwestie.Ondanks alle gemaakte kosten zijn de paarden nog steeds eigendom van misterX,via een gerechtelijke procedure moet een onteigeningsprocedure gestart worden of iig een procedure waarbij de paarden verkocht kunnen worden en met de opbrengst de schulden betaald en geld wat evt overblijft weer naar MrX.

Als TS zomaar de paarden gaat verkopen is en blijft het nog steeds diefstal/heling ondanks de gemaakte kosten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:56

Met alle respect, maar waarom heb je dit in vredesnaam twee jaar laten duren.....
je hebt totaal geen zicht op de financiele situatie van de man..misschien heeft hij over tien jaar nog geen geld..
Nu ben jij straks failliet.

Ik zou als de donder die mister X bellen en zeggen dat hij een maand heeft om te betalen en dat anders al zijn paarden verkocht worden en jij het geld neemt wat je toekomt.
Als ie moeilijk doet bel je de eerste de beste advocaat in dat land voor advies. en ga je hem flink achter zijn vodden zitten.

Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:57

Niet zomaar op stel en sprong de paarden verkopen. Daar krijg je gedonder mee.
Eerst alles juridisch uit laten zoeken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:59

BoerBiet schreef:
P.s Deurwaarder was geen succes wegens geen bevoegdheid in de USA

Kun je wel een faillissement aanvragen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:13

Albert schreef:
BoerBiet schreef:
P.s Deurwaarder was geen succes wegens geen bevoegdheid in de USA

Kun je wel een faillissement aanvragen?

Weet niet hoe het in de US werkt maar in NL moet je daar min. 2 schuldeisers voor hebben met ieder min. 2 schuldclaims waarvan er min. 1 echt opeisbaar is (= betaaltermijn verlopen)

BoerBiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:24

Dag allemaal,

We hebben al meteen orde op zaken willen stellen nadat X aangaf day hij tijdelijk in de fianaciele problemen zat. We hebben toen van hem 3 Eigedoms papieren gekrijgen als borg maar X was zo slim om een kopie van de papieren en een begelijdend schrijven naar een advocaat in zwitserland te sturen. In dit schrijven staat dat we de paarden niet mogen verkopen zonder zijn toestemming over het bedrag we hebben toen meerdere kopers gehad maar X had droomprijzen in gedachte. Ook hebben verschillende fokkers van deze paarden contact met hem gehad over het terug kopen van hun fokproduct maar ook allemaal zonder succes. Daarna hebben we een deurwaarder verschillende aangetekende brieven en dergelijke laten schrijven maar deze man kreeg geen bericht terug waarna hij de zaak aan ons terug gaf.
Toen hebben we een advocaten kantoor opdracht gegevebn om vooronderzoek te doen kosten bijna 1000 euro. Deze kwamen tot de conclusie dat het een haalbare zaak was maar dat het een lange strijd kon worden als x moeilijk gaat doen ze schatte de kosten op minimaal 5000 euro maar dan moest alles mee zitten.
Toen hebben we tegen ons zelf gezegd we proberen weer met X in contact te komen en dat is gelukt nu heeft hij tegezegd dat er binnen 2 maanden geld komt echter nu zitten we in dubio wachten we op starten we een procedure!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:27

BoerBiet schreef:
Dag allemaal,

We hebben al meteen orde op zaken willen stellen nadat X aangaf day hij tijdelijk in de fianaciele problemen zat. We hebben toen van hem 3 Eigedoms papieren gekrijgen als borg maar X was zo slim om een kopie van de papieren en een begelijdend schrijven naar een advocaat in zwitserland te sturen. In dit schrijven staat dat we de paarden niet mogen verkopen zonder zijn toestemming over het bedrag we hebben toen meerdere kopers gehad maar X had droomprijzen in gedachte. Ook hebben verschillende fokkers van deze paarden contact met hem gehad over het terug kopen van hun fokproduct maar ook allemaal zonder succes. Daarna hebben we een deurwaarder verschillende aangetekende brieven en dergelijke laten schrijven maar deze man kreeg geen bericht terug waarna hij de zaak aan ons terug gaf.
Toen hebben we een advocaten kantoor opdracht gegevebn om vooronderzoek te doen kosten bijna 1000 euro. Deze kwamen tot de conclusie dat het een haalbare zaak was maar dat het een lange strijd kon worden als x moeilijk gaat doen ze schatte de kosten op minimaal 5000 euro maar dan moest alles mee zitten.
Toen hebben we tegen ons zelf gezegd we proberen weer met X in contact te komen en dat is gelukt nu heeft hij tegezegd dat er binnen 2 maanden geld komt echter nu zitten we in dubio wachten we op starten we een procedure!

Wat denk je zelf??! Starten maar die procedure...want als hij echt had willen meewerken had ie dat eerder gedaan..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:36

Wat n rot streek zeg!
Ik weet dat bij de opfok waar mijn staat ook zo'n zaak was. De eigenaar had ook daar al 2 jaar niets betaald. Zij hebben volgens mij via een rechtzaak de paarden toegewezen gekregen. De paarden zijn geveild.
Ik weet niet hoe het zit met recht in t buitenland, maar ik heb altijd begrepen dat als je meer dan een jaar aantoonbaar alle kosten voor een paard betaald, je in nederland wordt gezien als de eigenaar, of heb ik t dan fout?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:39

He bah wat vervelend... ik heb hier verder ook geen kaas van gegeten maar kan je niet in overleg met mister X hier alvast gaan zoeken naar een koper en dat jullie dan optreden als tussenpersoon? Het is natuurlijk van de gekken dat jullie zijn werk moeten opknappen maar je moet toch iets...