Paardje is extreem onrustig in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:00

Wat is de onderhouds status van de trailer ??
En dan doel ik de remmen ?
Geen piepende remmen ??

Ga zelf een keertje achterin staan en laat iemand een stukje rijden.

Wat is jouw bochten techniek ??
Op het laatste moment afremmen ?
In een te hoge versnelling met lage toeren door de bocht, dus automotor gaat bonken ?
Probeer je op rotondes bij veranderen van richtingen steeds een stukje rechtdoor te rijden ?

Deken aflaten, raampjes en achterzeiltje open laten.

Paard heeft transport beschermers om ??

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:04

Shirley schreef:
En ik zou toch ( eigenwijs als ik ben ) als het schot niet helpt, ook eens een piepklein proefritje maken zonder de stekker in te pluggen ...

Ik spreek aldoor over de trailer, maar in werkelijkheid is het niet aan 1 trailer gebonden, we zijn regelmatig met 3-4 paardjes op stap, en hebben een 2paards veewagentje met een tweepaards trailer erachter. Of ze nu in de auto of trailer zit maakt voor het gedrag geen verschil, en beide hebben een middenschot. Ook als de trailer met andere auto getrokken wordt, maakt t geen verschil.

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:08

1. Als ie alleen staat, zet er een shetlander bij ofzoo of een ander paard misschien vertrouwt hij het dan meer
2. Als je zo'n luikje hebt voor boven de klep van de trailer dicht te doen, laat het OPEN
3. Probeer hem eens aan de andere kant te zetten
4. Ga eens bij in de trailer staan/zitten en kijk waar hij onrustig van word, zoja kalmeer hem met wat lekkers
5. Geef hem te eten onderweg

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:09

Ariebren schreef:
Wat is de onderhouds status van de trailer ??
En dan doel ik de remmen ?
Geen piepende remmen ??

Ga zelf een keertje achterin staan en laat iemand een stukje rijden.

Wat is jouw bochten techniek ??
Op het laatste moment afremmen ?
In een te hoge versnelling met lage toeren door de bocht, dus automotor gaat bonken ?
Probeer je op rotondes bij veranderen van richtingen steeds een stukje rechtdoor te rijden ?

Deken aflaten, raampjes en achterzeiltje open laten.

Paard heeft transport beschermers om ??

zoals ik net schreef, het probleem is niet aan 1 trailer gebonden. En nee, ik herken mezelf niet in het rijgedrag dat je beschrijft. Geschoren paardje vervoeren zonder deken met voorramen open lijkt me een slecht idee met de afkoeling die dat tijdens het rijden teweeg brengt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:21

Paard van m'n collega doet het sinds kort ook.
Is een vrij breed paard en op het moment dat ze haar achterbenen niet voldoende wijd kan zetten door het tussenschot, wordt ze topzwaar en dreigt te vallen.

Dat is nooit een probleem geweest, ze wist zich toch schrap te zetten, tot haar weidegenoot met een andere trailer weg ging, ze daardoor waarschijnlijk even niet oplette en de trailer net een bocht maakte.
Ze zal toen geschrokken zijn, wat steeds wel net goed ging, ging nu ineens niet.
Laden is geen probleem, bij geen enkele trailer, maar met rijden blijft ze alleen rustig op een anderhalfs of een 2paards zonder of opzij gezet tussenschot.

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:29

LBLGypsyCobs schreef:
Is een vrij breed paard en op het moment dat ze haar achterbenen niet voldoende wijd kan zetten door het tussenschot, wordt ze topzwaar en dreigt te vallen.

Dat is nooit een probleem geweest, ze wist zich toch schrap te zetten, tot haar weidegenoot met een andere trailer weg ging, ze daardoor waarschijnlijk even niet oplette en de trailer net een bocht maakte.
Ze zal toen geschrokken zijn, wat steeds wel net goed ging, ging nu ineens niet.
Laden is geen probleem, bij geen enkele trailer, maar met rijden blijft ze alleen rustig op een anderhalfs of een 2paards zonder of opzij gezet tussenschot.

Ik herken me volledig in dit verhaal, ik hoop dat de oplossing bij ons ook zo simpel is!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:35

Bij mijn merrie hielp het echt niet dat haar maatje bij haar stond in de trailer, het ging zich puur om het "smal" staan.
Mijn merrie had trouwens geen balans probleem bij haar lag het probleem echt dat ze "opgevouwen" heeft gelegen voor in de
trailer, ze hebben haar daar niet 123 normaal uit kunnen krijgen. Wat bij haar natuurlijk nog eens extra stress opleverde.
Ik zou het zeker eens proberen om je paard te vervoeren zonder tussenschot, al is het maar een rondje om de kerk om uit te proberen. Als dat goed gaat kan je het langzaam aan uitbreiden. Zo hebben wij het ook gedaan.

Esperanza
Blogger

Re: Paardje is extreem onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:50

Ik denk ook dat het tussenschot de oplossing is. Heb ook meerdere paarden meegemaakt die alleen zo vervoerd konden worden. Maar je hoeft het schot niet thuis te laten, ik zou het gewoon open laten staan, zoals je doet bij het laden. Dan heeft je paard wel de ruimte, maar kan hij zich niet omdraaien. Zo'n paard heeft vooral achter ruimte nodig, voor gaat het meestal wel. Het is alleen met uitladen even goed opletten. Je hebt natuurlijk niet de veiligheid van de stang die het paard belemmert om er in 1x uit te rennen.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:47

Dressuur_Gek schreef:
1. Als ie alleen staat, zet er een shetlander bij ofzoo of een ander paard misschien vertrouwt hij het dan meer
2. Als je zo'n luikje hebt voor boven de klep van de trailer dicht te doen, laat het OPEN
3. Probeer hem eens aan de andere kant te zetten
4. Ga eens bij in de trailer staan/zitten en kijk waar hij onrustig van word, zoja kalmeer hem met wat lekkers
5. Geef hem te eten onderweg

Niet banketstaaf bedoeld hoor en ik wil absoluut niemand aanvallen ...maar ga alsjeblieft onder geen enkele voorwaarde bij je paard in de trailer staan !!! dit is echt levensgevaarlijk , zeker als ze onrustig worden onderweg je kan geen enkele kant op .
Dan kun je beter een camera in de trailer hangen zodat je kan zien wat ze doet.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:32

Als ik je verhaal zo lees heeft je paard eerder last van zijn balans.
Mocht je hulp willen, ik los trailer(laad)problemen op voor mijn werk. Of het nou een probleem is voor of in de trailer, het maakt niet uit, ik kom je graag helpen en het oplossen!
Voor meer info kan je terecht op mijn website: www.gowithflo.nl

Groetjes, Flo

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:54

[quote="Esperanza"]Ik denk ook dat het tussenschot de oplossing is. Heb ook meerdere paarden meegemaakt die alleen zo vervoerd konden worden. Maar je hoeft het schot niet thuis te laten, ik zou het gewoon open laten staan, zoals je doet bij het laden. Dan heeft je paard wel de ruimte, maar kan hij zich niet omdraaien. Zo'n paard heeft vooral achter ruimte nodig, voor gaat het meestal wel. Het is alleen met uitladen even goed opletten. Je hebt natuurlijk niet de veiligheid van de stang die het paard belemmert om er in 1x uit te rennen.[/quote]
Die moet je er bij laten maken door iemand die kan lassen. (zie mijn vorige bericht op pag 1)
Zonder stang zou ik noooit doen. Mijn vroegere paard had geen enkel probleem meer na dat ik het schot schuin gezet had.
TS, heb je het al geprobeerd?

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 16:06

Merlijn schreef:
knip.
TS, heb je het al geprobeerd?

Is er nog niet van gekomen, maar ik laat het weten zodra ik een proefritje gemaakt heb!

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 09:47

Nou, een berichtje van een blij mens! Gisterenavond dus weer met de paardjes op stap geweest, de probleemmerrie in de tweepaardstrailer, maar nu dus zonder tussenschot. Een wereld van verschil! Zeker 80% rustiger, en gewoon droog aangekomen op de plek ven bestemming. Ook een paar uur later op de terugweg gewoon prima! Tijdens het erf af rijden (=scherpe bocht) is er hangend aan de achterklep nog even naar haar gedrag gekeken, inderdaad gaat ze in de eerste bocht zo breed staan dat ze meer ruimte gebruikt dan er is met tussenschot. Het lijkt hiermee dus opgelost. Iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:14

Fijn dat je weer met een gerust hart op pad kunt !
En al helemaal fijn voor je paardje :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:39

RobPeereboom schreef:
Nou, een berichtje van een blij mens! Gisterenavond dus weer met de paardjes op stap geweest, de probleemmerrie in de tweepaardstrailer, maar nu dus zonder tussenschot. Een wereld van verschil! Zeker 80% rustiger, en gewoon droog aangekomen op de plek ven bestemming. Ook een paar uur later op de terugweg gewoon prima! Tijdens het erf af rijden (=scherpe bocht) is er hangend aan de achterklep nog even naar haar gedrag gekeken, inderdaad gaat ze in de eerste bocht zo breed staan dat ze meer ruimte gebruikt dan er is met tussenschot. Het lijkt hiermee dus opgelost. Iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken

Super zeg! :D Fijn dat jullie veilig op pad kunnen nu! :)

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:55

Fijn !! en bedankt voor het updaten :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:11

Helemaal top!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:45

Goed nieuws!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:34

Yes, goed nieuws! Super!

Ik weet dat mijn paard (sTinkert) ook liever de ruimte heeft in een 1,5 paards-trailer dan in een 2-paards trailer met tussenschot. Hij wil gewoon wat meer ruimte om zijn balans te vinden.

Succes voor in de toekomst!

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:00

Zo, drie maanden later kan ik vertellen dat inderdaad de ruimte geven (tussenschot eruit) het probleem voor 98% heeft opgelost. We zijn al weer een behoorlijk aantal evenementen af geweest, en Mirthe komt overal rustig en onbezweet aan, ook de rust in de trailer is terug. Nog steeds helemaal blij.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:09

RobPeereboom schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ik herken me volledig in dit verhaal, ik hoop dat de oplossing bij ons ook zo simpel is!

Klopt bij mijn pony was het ook zo simpel; nooit geen problemen gehad met laden en of in de trailer tot dat ik een keer met mijn pony met iemand ander mee reed die net wat harder reed in de bochten waardoor mijn pony is omgevallen in de trailer. Daarna wou ze de trailer wel in maar zodra we begonnen met rijden raakte ze in paniek zweten, omvallen en hangen hoe langzaam je ook reed. Dus tussenschot eruit gehaald en het is opgelost al stond ze wel helemaal wijdbeens in de trailer maar ze bleef tenminste rustig staan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:39

Super!! :))

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 00:06

Mijn paard is ook heel onrustig. Gelukkig ga ik wekelijks niet zo ver met haar weg maar ze staat dan met nog een pony in de trailer en ze heeft veel moeite met balans te houden. We rijden dan zo rustig mogelijk en langzaam in de bochten. Gaan we verder weg dan ben ik vaak in me eentje en haal ik het tussenschot er gewoon uit, ze dan veel rustiger. Mijn paard kan goed uit het raam kijken en er is frisse lucht aanwezig. Op een of andere manier geeft haar dit goed rust.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:47

Op de rechte stukken is/was het geen probleem?
Dan reed je dus nog steeds te snel in de bochten. Rij de bochten zo langzaam dat je / het paard niet voelt dat het een bocht is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:49

Als een paard in de bochten niet zijn benen wijd genoeg kan zetten, heeft het gewoon geen steun, ongeacht de snelheid in de bochten.