HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:23

Ik moet het even nakijken, maar het staat me bij dat als je aan kan tonen dat je 6 maanden achtereenvolgend alle kosten van het paard hebt gedragen je ook de eigenaar bent.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:25

Die 6 maanden doet hardnekkig de ronde, maar volgens mij is daar absoluut geen jurisprudentie over.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:28

Er zal vast juridisch ergens iets vast gelegd zijn, maar dat is ook niet zo 1-2-3 geregeld. Denk goed na of je dat uberhaupt wel wil. Informeer eens bij een juridisch loket. Die kunnen je vast wel de juiste info geven.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:39

Ik geloof best dat je gelijk hebt Ibbel wat betreft de jurisprudentie rond 6 maanden onderhoud.
Maar TS je kan de mede-eigenaar misschien wel aan haar verstand peuteren zoals eerder gezegd dat ze gewoon mede-eigenaar is van dit paard en dus niet alleen haar recht (paardenpaspoort) maar ook haar plicht (onderhoudsplichtig) moet nakomen:

Sinds 1 januari 2004 is de eigenaar van een paard verplicht een paardenpaspoort te houden.
Bij een 50-50 eigendom lijkt dit lastig, maar feit is dat dit document ten alle tijde bij het paard hoort.

In het aansprakelijkheidsrecht neemt het paard een bijzondere plaats in. De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Misschien beseft je vriendin het nog niet maar als er schade gaat ontstaan door dit paard, dan is zij voor 50% aansprakelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:46

Wat een rotstreek zeg! Ik kan hoe dan ook aanraden om eea even te laten bezinken. Vaak worden er in de eerste emotie dingen geroepen waar na een poosje bedenktijd op terug gekomen wordt. Dus geef haar een maandje en vraag haar dan opnieuw om om tafel te gaan zitten. Misschien dat je dan tot een goede deal kan komen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:50

Even los van dit dilemma rond het paspoort.
Als je dit paard echt zelf wilt gaan houden, zorg dan wel dat dit paard in je rechtsbijstandverzekering opgenomen is.
Stel je voor dat er letsel komt door dit paard, dan is de ellende met die ander niet te overzien.
Letselschade kan tot in de tonnen lopen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:16

Nogmaals, iedereen hartstikke bedankt voor de reacties, ik vind het erg fijn dat jullie met me mee denken.
Ik zal inderdaad het idee van Ibbel opvolgen.

Ik zal deze week na de kerst langs het juridisch loket hier gaan, misschien dat hun nog toevoegingen ofzo hebben.

Misschien is het handig dat ik haar nu eerst ook een aangetekende brief stuur waarin ik uitleg dat zij nog steeds verplicht is bij te dragen in de helft van de kosten?

Ik ga nu aan tafel voor het 'kerstdiner'
Iedereen een fijne kerstavond :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-12-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:57

Als je dat doet voeg er dan ook aan toe dat ze dus ook nog mede aansprakelijk is voor eventuele schade die jullie paard veroorzaakt.
En als ze haar helft niet voor een schappelijk bedrag aan jou wil verkopen zij haar helft maar moet zien te verkopen , haar ondertussen wel aan haar plicht houdend dat ze voor de helft verantwoordelijk is voor de gemaakte kosten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:49

verkoop samen het dier zo snel mogelijk zou ik denken, desnoods met verlies en deel de opbrengst en koop zodra je genoeg gespaard er zelf 1. Dan ben je snel van het gezanik af.
Juridische wegen bewandelen is leuk maar kost je altijd een hoop negatieve energie, geld en gezeur.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:45

@piezze: Juridische wegen behandelen is inderdaad niet het leukste dat er is, maar soms is het de enige oplossing. Ik ben al gehecht aan mijn paard en wil haar daarom houden, niet om 'zomaar een paard' te hebben, en ga haar niet verkopen omdat iemand anders geen klik met haar had.

UPDATE:

Ik ben vandaag bij het juridisch loket geweest en ze is inderdaad verplicht te betalen.
Ik ga nu doen wat Ibbel zei, morgen ga ik de brief schrijven en versturen, ben benieuwd hoe ze gaat reageren..

Er komt in:
- dat ze verplicht is 50% van de kosten te betalen omdat ze 50% eigenaar is
- dat ze dat bedrag elke maand voor de 30e naar mij moet overmaken
- dat het paspoort geen eigendomsbewijs is maar bij het paard hoort (in eigen kastje op het pension)

Iemand nog tips voor de brief?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-12-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:55

Ik vind dat je dit ontzettend slim oplost. :) heel veel succes, dat de ellende snel gedaan is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:56

Ja zorg eerst dat je op schrift krijgt dat zij voor de helft eigenaar is.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:58

@KimD: dankjewel! :) Ik hoop ook dat het snel opgelost, ik hou jullie op de hoogte

@rina: hoe bedoel je dat precies? welke mogelijkheden zie je daarvoor?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:13

rina schreef:
Ja zorg eerst dat je op schrift krijgt dat zij voor de helft eigenaar is.

Nergens voor nodig,als de andere partij weigert of ontkent dat het paard ook van haar is dan heeft ts er alleen maar profijt van. Normaal vind ik dat je het paard maar moet overkopen maar om na een week doodleuk te vertellen dat je het als medeeigenaar voor gezien houd en de andere partij voor alles op laat draaien dan mag je het zelf ook in je portemonnee voelen.
Ts heeft in één keer dubbele kosten en de tegenpartij wil en geld terug en niets betalen.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:20

Inderdaad Bigone, zo denk ik er dus ook over..
Ben ook erg benieuwd naar haar reactie op de brief die ik ga sturen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:25

vind het maar normaal dat mede-eigenaar haar deel van het aankoopbedrag wil, anders breng je hem toch gewoon terug ...

(niet banketstaaf bedoeld, maar dat paard moet aan jullie beide eisen voldoen, anders moet je hem alleen aankopen!, nu probeer je gewoon haar helft te ontfutselen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:29

xanax schreef:
vind het maar normaal dat mede-eigenaar haar deel van het aankoopbedrag wil, anders breng je hem toch gewoon terug ...

(niet banketstaaf bedoeld, maar dat paard moet aan jullie beide eisen voldoen, anders moet je hem alleen aankopen!, nu probeer je gewoon haar helft te ontfutselen)

Heb jij wel het hele topic gelezen, het ligt toch wel even wat gecompliceerder.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:30

@xanax: ik wil haar helemaal niet haar helft ontfutselen, als het aan mij lag was alles gewoon nog steeds zoals afgesproken was. Maar het is haar keus om haar deel niet na te komen, daar hoef ik niet voor op te draaien. Het ligt ook niet aan het paard, paard is precies zoals verwacht, maar zij zelf blijkt van tevoren niet goed nagedacht te hebben over een paard in het algemeen. Daar kunnen het paard, en ik, niets aan doen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:35

Nou, heel simpel gesteld:

Als je een stemming houdt, en het komt precies uit op 50/50 (ieder is 50% eigenaar) dan kan je het langs 2 kanten bekijken: ofwel zijn jullie allebei "winnaar" ofwel "verliezer" ...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:48

Zo snel mogelijk haar helft overkopen en dan ben je klaar met die trol.

En kan je verder.

Wat een raar meisje zeg, en dat al na 4 dagen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:58

Je zegt dat ze in real life geen gesprek met je wil aanknopen, bedoel je daarmee dat je alleen met haar hebt gesproken via de telefoon/internet?
Als dat zo is zou ik gewoon naar haar toe gaan zodat je alsnog dat gesprek real life kan voeren voor je een brief stuurt en anders idd wel die brieven gaan sturen haar helft opkopen zodra dat kan.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 00:11

@Ragdolicat: Het is inderdaad een heel raar persoon, en ik denk dat jullie er allemaal van staan te kijken als ik zeg dat het een zogenaamd 'volwassen' persoon van 40+ is..

@heidilover: ik heb inderdaad de laatste weken alleen contact met haar gehad via telefoon, ik ben daar namelijk ook niet meer welkom. Als ik bij haar aan de deur ga doet ze waarschijnlijk niet eens open, en als ze dat wel doet zal er niet veel anders uit komen dan 'ik het geld, jij de papieren', ze luistert namelijk niet.. Ik heb al vele pogingen gedaan, ook iemand die nog wel welkom is daar heeft geprobeerd met haar te praten, maar ze blijft steeds hetzelfde zeggen en niet luisteren of reageren op wat er door een ander gezegd wordt. Nu ben ik haar zo beu dat ik heb besloten morgen de brief te sturen, zodat ze het kan lezen en ze hopelijk snel meewerkt aan een oplossing.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-12-12 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:20

Tja, een lastige (en helaas heb ik hier ervaring mee). Wil je dat het paard helemaal van jou wordt, dan zul je haar eigenaarsdeel moeten betalen. Wil jij dat niet, of wil zij dat niet, dan blijft het paard voor 50% van beide en zal zij inderdaad moeten betalen voor het onderhoud van het paard. Echter, HOE zij dat doet, daar heb jij dan weer weinig over te zeggen. Zij kan namelijk ook haar eigenaarsgedeelte verkopen aan een derde (als ze echt kwaad wil), of betalen maar iemand in haar plaats laten rijden.

Kortom, ik denk niet dat je er aan gaat ontkomen om haar gedeelte van de aankoopsom aan haar te betalen, of probeer hier onderling een regeling voor te treffen. Wil je dit niet dan ben je, zolang zij maar blijft betalen, overgeleverd aan haar grillen. Betaald zij niet, dan sta je voor een lang gevecht.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:22

Is een rotssituatie waar je in zit, kan me voorstellen dat je het wel gehad hebt met haar. ik kan niet meer raad geven dan hier al gezegd is geweest maar wil je wel veel succes wensen en ik hoop voor jou dat deze situatie snel tot een goed einde gebracht wordt.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 00:26

@maaikemuis: het klopt inderdaad dat zij haar eigenaarsgedeelte mag verkopen, maar als dat haar uberhaupt zou lukken en die persoon zijn/haar afspraken nakomt en goed met mijn paard omgaat zou ik daar niet eens zo'n problemen mee hebben. Dus ze is inderdaad vrij om dat te doen, maar ze kan mij niet verplichten dat te doen wanneer ik dat niet kan. Het is inderdaad erg lastig en vervelend, maar het gaat mij erom dat ze haar onderhoudsverplichting nakomt.

@Tari_42: Hartstikke bedankt! Het is inderdaad echt een rotsituatie, maar ik ben heel blij dat iedereen hier met me meedenkt en zal de goede adviezen opvolgen en hoop dat het zo snel en goed opgelost is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-12-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt