Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:19

Okee.. Dit is wel een mooie om op te reageren.. Ik zie al meerdere keren staan, waarom heb jij een kreupel paard gekocht.. *is niet zo slim!, laten keuren door hun dierenarts.. Hmm ook niet slim..

Als eerst zou ik idd veel grondwerk doen en veel wandellen.. zodat het paard jou leert kennen en het verkeer. ten 2de zou ik ervoor zorgen dat je paard voor de 2de x gekeurd word door een eigen DA... Zodat je eventueel in hoger beroep kan gaan...

maar ga eerst bij jezelf ten rade.. je hebt al aangegeven dat je een angstige ruiten bent..
Hierdoor geef je dat angstige door aan je paardje... daardoor is die neem ik aan ook wat schrikkerig..

Ehm als je het beestje nog een kans wil geven ga dan op les en zeg dat je vanaf het begin wil beginnen. dit wil zeggen leer het dier eerst een rem en een stop.. en ga dan pas verder..
al kom je hier niet uit.. zoek gewoon hulp...
Uit je verhaal kan ik opmaken tot dit ook enigzins aan jou ligt..
probeer je instelling te veranderen...

Doe er wat mee wat ik heb gezegt.. het zal je een heel eind verder helpen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:35

Kensington schreef:
Splinterz schreef:
Heb je de pony al opgegeven? Zie dat je een advertentie hebt geplaatst voor een bomproof haf...

dat zal wel iemand anders zijn dan

TS:

voor wat betreft die advertentie, kun je nog zomaar eens gelijk hebben ook nog!
http://www.bokt.nl/markt/ad/102877/gezo ... -haflinger

Onder de advertentie staat de naam van de gebruiker: Arin2002

Als je naar je eigen profiel gaat, en dan naar 'alle advertenties van deze gebruiker' aanklikt, dan staat deze advertentie (van een heel andere gebruiker!!!!) onder jou advertenties.
Dat is inderdaad erg vreemd, andermans advertentie onder jou naam, maar met de naam van de andere gebruiker onder de advertentie. heb dat nog niet eerder gezien. Misschien een vreemde fout van Bokt??!

Edit:
Als je vervolgens op die naam onder aan de advertentie (Arin2002) klikt, wordt het wel weer teruggeklinkt naar het account van TS, van Kensington. Dus nu ga ik mij idd ook afvragen of deze advertentie nou wel of niet door TS is geplaatst........ :?

Ben het overigens wel met mijn voorgangers eens dat het klinkt alsof je erg naief bent geweest bij de aanschaf van je huidige paardje; het betreft een levend wezen, waar je in principe toch een hele tijd 'mee op gescheept' zal zitten, om het even zo plat te zeggen. Dan is het des te belangrijker om een goede en weloverwogen keuze te maken, en indien nodig, keer op keer te heroverwegen. 1x 'even' er op rijden 'omdat het zo slecht weer was', vervolgens de pony kreupel en al aanschaffen en de DA van de verkopende partij met een 'keuring' daar ook maar gewoon mee vertrouwen....... Het spijt me zeer, maar ik ken zelfs pubers die het toch een stuk verstandiger zouden aanpakken.

Enkele vragen die toch wel erg belangrijk zijn, maar waar nog steeds van jou kant geen antwoord op is gekomen:
- Ben je zelf wel bij de keuring geweest? En heb je het keuringsrapport ook ingezien?
- Heb je het paard gekocht van een handelaar of van een particulier?
- Wanneer precies heb je het paard gekocht?
- Wat voor paard is het precies (ras, leeftijd etc.) en, zou ik mogen vragen, tegen wat voor prijs je het paard hebt gekocht? Mag evt. ook via pb hoor, als je het hier niet neer wil zetten. Maar ook dat kan nog wel eens belangrijk zijn. Immers; als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan ís het dat ook vaak.........
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-12-12 02:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:41

Kensington schreef:
Sammie schreef:
Hier kun je verder weinig mee. Of door verkopen of hulp zoeken dat er wel een klik komt. Verkopers hoeven het paard niet terug te nemen ookal wilde ze wel eerst recht van terugkoop. Goede leer voor de volgende keer. Niet een paard ff zo rijden en kopen en ook niet de lieve ogen van een verkoper vertrouwen.

dit heb ik idd geleerd was een dure harde les.
Maar ik ga zeker aan het werk om er het beste van te maken en wie weet komt het allemaal goed.

Verkopers hoeven paard idd niet terug te nemen (ligt overigens ook wel aan allerlei omstandigheden; met name of je het paard bij een particulier of bij een handelaar hebt gekocht, en hoelang geleden precies. Dit i.v.m. 'non-conformiteit' en het recht van consumenten op een bepaalde zaak/goed. Dieren worden namelijk juridisch gezien als een soort zaak/goed, i.p.v. een levend wezen).

Maar; zo'n '1e recht van terug-koop clausule' heeft overigens ook totaal geen juridisch bindende werking.
Velen denken dat echter wel, ook hier op Bokt.
Als jij van dit paard 'af wilt', of dat nu binnen 2 weken, 2 maanden of 2 jaar is en jij hebt dat koopcontract ondertekent met die clausule er in, dan kan jij als nog prima verkopers er niet van op de hoogte stellen dat jij het paard graag wil verkopen, en het paard zo naar iemand anders verkopen. En dan heeft de 'tegenpartij' (de verkopende partij waarvan jij je paard hebt gekocht) daar juridisch gezien niets tegen in te brengen.
Het recht van eigenaar zijn van een zaak/goed is namelijk het meest omvattende en exclusieve recht dat een persoon kan hebben op een zaak/goed, en dit met uitsluiting van eenieder. Het zou onrechtvaardig/onrechtmatig zijn om iemand te dwingen dat áls hij afstand wil doen van een zaak/goed/dier, om dan verplicht te zijn om dit te verkopen aan de vorige eigenaren of een ander bepaald persoon.

Het geeft meestal wel een 'fijn gevoel' om zo'n clausule op te nemen, en zou dan ook vooral adviseren om dat te doen als iemand z'n paard wil verkopen en dat graag wil, maar dan met de zéér belangrijke kanttekening dat het juridisch totaal niet bindend is. Dat de tegenpartij dat misschien niet weet, dat kan misschien wel in het voordeel van de verkoper liggen. Maar da's een ander verhaal.

Edit:
Juulxx schreef:
ten 2de zou ik ervoor zorgen dat je paard voor de 2de x gekeurd word door een eigen DA... Zodat je eventueel in hoger beroep kan gaan...

Hoe goedbedoeld ook, ik denk dat het verstandiger is om niet op de juridische inhoud in te gaan indien je geen verstand hebt van de juridische kant van het verhaal ;)

'in hoger beroep gaan' is een term die hier totáál niet van toepassing is. 'Hoger beroep' is een actie die je kan instellen indien je het niet eens bent met een uitspraak van de Rechtbank. Er is hier helemaal geen sprake van een rechtszaak.
Keuren door een 2de, onafhankelijke DA (liefst dus óók geen 'eigen' DA) is zeker wel aan te raden. Dit met oog op mogelijke bewijslast en een eventuele rechtszaak, maar wie zegt dat TS het zover wil laten komen? Het is wel zowiezo aan te raden, gewoon om nog eens goed zeker te weten óf het paardje wat mankeert (dat zal dus wel, beest loopt niet zomaar kreupel) en zo ja, wat dan precies. Vervolgens kun je altijd nog proberen eerst zelf de verkopende partij daarmee te confronteren.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 04:34

:7
koop een scooter ofzo, die heeft een duidelijke rem en gas.. Een paard is nooit 100% bomproof/betrouwbaar. Je hebt met een levend wezen te maken :)*

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 05:32

Ik vraag me af waarom de pony onregelmatig loopt,is daar al naar gekeken?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 06:11

Dan is mijn volgende vraag.... Je zoekt dan nu een Haf.
Denk je dat die aan je verwachtingen voldoet.
Die hebben allemaal ook een flinke kop erop zitten en 9 van de 10 hebben ook
een gebruiksaanwijzing in het chinees.

Je moet er ook rekening mee houden dat het nu winter is dus de paarden zijn drukker.
Ik zou het eerst eens aankijken, veranderingen kunnen wel een half jaar doortrekken op
een paard en dan maar eens zien hoe de zomer verloopt en niet gelijk opgeven

En over die Haf zou ik ook heel goed nadenken, ik heb aandelen in de behangfabriek omdat
die ook niet altijd braaf is.
Koop een leuke tinker of fjord die hebben er meestal wel een gebruiksaanwijzing in het
nederlands bijzitten.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 06:36

Helaas maak ik zoiets mee vanaf de andere kant... Mijn pony verkocht aantal maanden geleden als bomproof buitenrijd paard, die lekker no-nonsense is! Geen woord over gelogen, bij mij! Met proefrijden alles goed, Ze is meerdere keren geweest want dit wouden we beide. Maar toch is hij gaan veranderen na een tijdje, steigeren als ie geen zin meer had, zelf doen waar ie zin in heeft, enz.. Erg vervelend dus! De nieuwe eigenaresse doet er alles aan gelukkig om hierdoor heen te komen, ze is nogal onzeker en ziet geloof ik zelf nu ook waar t probleem zit..

Wou dit even plaatsen om maar aan te geven dat de verkopers niet hoefden te weten dat het paard zo kan zijn/doen.

Als je het paard bij een particulier hebt gekocht heb jij momenteel volgens mij geen rechten. Ik zou in jouw schoenen misschien een keer röntgenfoto's laten maken om die onregelmatigheid uit te zoeken, want al wil jij haar nu verkopen.. Misschien verkoop je wel een paard met een groot gebrek! En dan is er nog een gedupeerde straks..

Verder wil ik je succes wensen.. Het is natuurlijk heel rot als je lekker voor ontspanning een paard koopt en je dan een mis-match koopt..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 07:18

Ik ben zelf ook een angstige ruiter en was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een paard toen ik een weekendje bij een bokker ging logeren.
Ik heb zelf altijd shetlanders gehad waar ik fanatiek mee mende en een groot paard vond ik maar eng, was niet op zoek en wat moest ik daar nou mee? Het blijft tenslotte altijd een levend wezen en daar kan je niet van op aan.
Uiteindelijk toch min of meer gevallen voor het ras en waar kwam ik mee thuis.. juist.. met een jaarling.
Ik ben wat voor gek uitgemaakt in die weken erna, hoe kon ik nou een jaarling kopen, ik met mijn angst dat was het domste wat ik had kunnen doen.
Maar juist doordat het een jaarling was en de fokker zijn karakter helemaal goed had ingeschat moest ik eerst wel met hem aan de wandel, ik heb hem bewust thuis gehouden en samen hebben we heel wat enge dingen overwonnen, of eigenlijk heb ik het overwonnen want hij liep onverstoord door als ik weer eens iets engs zag.

Uiteindelijk is hij met 3 beleerd door de fokker en kon ik hem ophalen, thuis les genomen maar helaas zegt 'les' ook niet alles en door mijn fout werd mijn paard onzeker en begon hij te staken. Ik heb hem huilend opgeladen en teruggebracht naar de fokker, dit was niet het brave paard wat ik gekocht had! Door een paar dagen onder haar begeleiding te rijden ben ik gaan inzien dat de fout niet bij mijn paard lag maar bij mij, hoe goed ik ook bezig dacht te zijn, met mijn gemiep maakte ik hem alleen maar angstig. Toen ik wegging was onze communicatie al een stuk beter en hoewel ik nog steeds wel mijn schrikmomentjes heb kan ik het inmiddels ook wel relativeren en weet ik dat het een levend wezen is en blijft en ook ik schrik weleens, maar gelukkig gaat hij niet als een bezetene rondjes rennen.

Mijn advies voor jou is om deskundige begeleiding te zoeken, evt ook door je paard 1 of 2 dagen te laten rijden zodat diegene ook echt weet hoe het paard is. Vertrouwen moet je verdienen en opbouwen, dat is er niet ineens. Het is en blijft een dier. Zo kan mijn shet die ik zou aanbieden als braaf en bomproof iemand onwijs onzeker maken door zijn gedrag bij anderen, dat heb ik pas afgelopen winter voor het eerst gezien omdat ik hem de voorgaande jaren altijd zelf deed en ik wist niet wat ik zag! Mijn brave pony veranderde in een draak! Dezelfde draak die hij de eerste 2 jaar bij mij was en de complete trucendoos ging weer open, voor mij gaat hij door het vuur maar met een ander gaat hij eerst eens even lekker klooien.

Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:24

Ik zou vooral eerst met die onregelmatigheid bezig gaan. Paarden lopen niet zo snel kreupel, dat betekent dat ze ergens pijn hebben, weet je wat de oorzaak is voor de pijn? Ik snap ook niet zo goed dat je doorrijdt als het dier pijn heeft, daar zou menig paard flink bokkig van worden..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:39

Ik zou t zeker nog niet opgeven! Bij mijn ponys heeftct allebei zowat een jaar geduurd voordat we aan elkaar gewend waren. En kijk idd eens verder... Waarin loopt Hij niet goed, dierenarts erbij! Ms heeft ie wel pijn. Wat en hoeveel krijgt Hij gevoerd? Is is van 24/7 land naar alleen op stal gegaan? En idd...als jij (ongemerkt) gespannen bent dan breng je dit zelfs op een 100%bomproof paard over. (uitzonderingen daar gelaten) vergeet niet dat ook voor hem alles op zijn kop Staat! Hij kan pas ontspannen als er iemand is die Hij vertrouwd en als jij m dat niet kan bieden...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:10

Dit kan zeker en vast mssn goed komen.
Maar neem een instructeur/trainer die je elke week even komt helpen, die je oefeningen opgeeft , die jou steeds een beetje kan bijsturen.
Anders is dit een regelrechte afgrond waar je in het beste geval ergens aan de rand blijft hangen.
succes
Je verwijt nog steeds een beetje de verkoper van je paard en das niet heel eerlijk, er is er maar één die een fout maakte (als er al sprake is van een fout) en dat ben jij, want alles hangt dan ook nog af van de prijs, mssn was het een minimaal bedrag en mssn kan dit paard nog uitgroeien tot een topper, das altijd een beetje een gok bij zoiets.
Maar neem begelijding.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:18

Merell123 schreef:
Helaas maak ik zoiets mee vanaf de andere kant... Mijn pony verkocht aantal maanden geleden als bomproof buitenrijd paard, die lekker no-nonsense is! Geen woord over gelogen, bij mij! Met proefrijden alles goed, Ze is meerdere keren geweest want dit wouden we beide. Maar toch is hij gaan veranderen na een tijdje, steigeren als ie geen zin meer had, zelf doen waar ie zin in heeft, enz.. Erg vervelend dus! De nieuwe eigenaresse doet er alles aan gelukkig om hierdoor heen te komen, ze is nogal onzeker en ziet geloof ik zelf nu ook waar t probleem zit..

Wou dit even plaatsen om maar aan te geven dat de verkopers niet hoefden te weten dat het paard zo kan zijn/doen.

Ik heb precies zo'n ervaring. Braafste paard ter wereld verkocht die binnen 6 weken een stroom van ellende veroorzaakt heeft.

Omgekeerde weg ook meegemaakt. Totaal opgegeven gevaarlijk paard gekocht die bij mij nog nooit één stap verkeerd heeft gezet en zelfs buitengewoon lief en braaf te noemen is.

Lastige kwestie hoor. Weet niet hoe die pony gehouden wordt, maar 24/7 weide of in ieder geval heel veel, met andere paarden en even alleen maar op ruwvoer zetten, dat is mijn advies.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 22-12-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:24

toen ik mijn kwpn merrie ging bekijken, rijden enz. voordat ik haar kocht, was ik ervan overtuigd dat ik een bomproof paard ging kopen. niks klopte daarvan. ze zat slecht in haar vel en was daardoor gewoon slecht te pas. toen ze thuis lekker op de wei kwam te staan veranderde ze met de dag. nu is ze een energieke, temperamentvolle, zelfs soms schrikkerige merrie. het eerste jaar heb ik alleen grondwerk gedaan (wandelen, poetsen, vd en longeren). nu zijn we weer bijna een jaar verder, en ik kan zeggen dat we nu echt vooruit gaan! weet je hoe trots je daarvan word? en hoe goed ik me voel? ieder paard kan veranderen door verkoop. het is ook aan jou om met je paard om te leren gaan. daar heb je wel tijd, geduld en hulp voor nodig!! succes!!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:03

kohtje schreef:
Ik vraag me af waarom de pony onregelmatig loopt,is daar al naar gekeken?

Dat lijkt me inderdaad eerst eens even de volgende stap je zegt zelf dat de pony niet goed loopt. Je gaat toch niet rijden op paard wat niet goed loopt zeker als dat bij de vorige eigenaar ook het geval was zou ik toch maar eens verder onderzoek gaan doen wat het is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:22

Edit:
Als je vervolgens op die naam onder aan de advertentie (Arin2002) klikt, wordt het wel weer teruggeklinkt naar het account van TS, van Kensington. Dus nu ga ik mij idd ook afvragen of deze advertentie nou wel of niet door TS is geplaatst........

Beide zijn dezelfde persoon.De TS heeft/gebruikt 2 namen.

Wat ik ook niet snap,op 17dec. ben je heel gelukkig met je paardje?

Kensington Geplaatst: 17-12-12 13:44
Ik ben pas verhuisd met mijn paard en we zijn allebei de gelukkigste van de wereld. Al ben ik om een andere reden verhuisd niet omdat de vorige stalling slecht was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:41

Is dit nou echt nodig? Dat gewroet en gesuggereer of wie welke advertentie plaatst en waarom wie wat waar plaatste. Is ts daar jullie enige verklaring voor schuldig. Lijkt mij niet.... Al zocht ze een Shire van 2 meter. Ga gewoon af van de info uit DIT topic.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:15

Om zelf even te reageren op dat gewroet en gesuggereer. Er zijn natuurlijk mensen die niets beter te doen hebben en die het leuk vinden om zo te doen.
Ik weet dat het allemaal niet zo slim is hoe het is gelopen. maar dat veranderd niets aan de kwestie. Ik zit met een pony die nu anders is dan wat het leek. Ik ben nog steeds blij met haar en ben bezig met het opbouwen van het vertrouwen dit blijf ik ook doen. Ook laat ik er een dierenarts naar kijken. Toch zit ik met een dubbelgevoel ik ben blij maar baal ook dat het anders uitpakt. ik ben niet van plan om Juridische stappen te ondernemen maar wilde gewoon weten wat ik hier mee moet en kan.
Ik heb haar nu eenmaal en ga er het beste van maken. Ik krijg goede begeleiding. Misschien wil ik wel te snel.
fijn dat er ook mensen zijn die begrip tonen en me succes wensen. ipv me af te zeiken

en ja ik heb een advertentie staan bomproof haflinger gezocht
wat is hier verkeerd aan?
en nee ik ga mijn pony niet kreupel verkopen want dat verdient ze niet en een ander wil ik er niet mee opzadelen.

gohya schreef:
Edit:
Als je vervolgens op die naam onder aan de advertentie (Arin2002) klikt, wordt het wel weer teruggeklinkt naar het account van TS, van Kensington. Dus nu ga ik mij idd ook afvragen of deze advertentie nou wel of niet door TS is geplaatst........

Beide zijn dezelfde persoon.De TS heeft/gebruikt 2 namen.

Wat ik ook niet snap,op 17dec. ben je heel gelukkig met je paardje?

Kensington Geplaatst: 17-12-12 13:44
Ik ben pas verhuisd met mijn paard en we zijn allebei de gelukkigste van de wereld. Al ben ik om een andere reden verhuisd niet omdat de vorige stalling slecht was.

ben nog steeds gelukkig met m'n paardje zit alleen met een dubbel gevoel.
fijn dat je je speurwerk zo goed gedaan hebt
niets beters te doen? |(
en je hoeft het allemaal ook niet te snappen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 23-12-12 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:26

Zoek eerst uit wat en waar die kreupelheid vandaan komt.
Mocht het iets zijn wat langer speelt kun je proberen verborgen gebrek, maar gezien je bewust een kreupele pony kocht betwijfel ik dat. (stel dat ze maanden met paard in kliniek hebben lopen leuren voordat jij kocht, en dat is aan te tonen dan heb je nog wel iets om te proberen).

Je wettelijke zichttermijn is geen maanden, was altijd iets van 6-8 weken. Die is inmiddels verstreken en ben je simpelweg eigenaar van deze pony en is het jouw probleem geworden.

Denk dat je vrij weinig hebt om iets mee te kunnen bij een particuliere verkoper.
Zou die kreupelheid uitzoeken, en als niet klikt of bevalt de pony verkopen/inruilen en zoeken wat je echt wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:32

Haal de pony maar eens van de brok en geef hem een goede kwaliteit hooi met tussendoor een schepje vitamine korrels....dan iemand die goed les kan geven en je pony voor jouw les even helemaal losrijdt en dan jij erop..een paard is alleen bomproef als de ruiter dat ook is...het is geen ipad met een knoje bomproef erop.

Dan leren goed te longeren van je lesgeefmens en longeer hem tussen je lessen door elke dag een minuut of 20..... Ga zo vertrouwen kweken bij jouw en je pony, dus erop nooit alleen zijn, doe het rustig aan.

Jouw angst en onzekerheid zal ook weer op die brave haf overslaan...of je bonproeve haf neemt alles over en gaat zijn eigen weg want die heeft geen leider nodig en neemt de leiding...

Heb liever een war bangige die ik vertrouwen geef dan eentje die zelf de kachel aanmaakt....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:36

Kensington schreef:
Ik ben nog steeds blij met haar en ben bezig met het opbouwen van het vertrouwen dit blijf ik ook doen. Ook laat ik er een dierenarts naar kijken. Toch zit ik met een dubbelgevoel ik ben blij maar baal ook dat het anders uitpakt. ik ben niet van plan om Juridische stappen te ondernemen maar wilde gewoon weten wat ik hier mee moet en kan.
Ik heb haar nu eenmaal en ga er het beste van maken. Ik krijg goede begeleiding. Misschien wil ik wel te snel.
fijn dat er ook mensen zijn die begrip tonen en me succes wensen. ipv me af te zeiken

Er is niemand die je afzeikt.

Maar ik snap niet zo goed wat je wil horen. Je wil niet horen waar het mis is gegaan. Op tips wat je kunt gaan doen reageer je niet. Op tips om dierenarts en begeleiding in te schakelen geef je aan dat er al een dierenarts komt en dat je al begeleiding hebt. Wat wil je dan nog horen?

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:19

Denk er ook om dat elk paard zijn ruiter uittest, hoe bomproof ze ook zijn. Je moet zelfzeker genoeg zijn om je daarboven te stellen. Zoniet zal dit probleem zich blijven herhalen, bij elk paard/pony dat je pad kruist.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:04

Hier de dame die de pony momenteel rijdt..

Ten eerste wil ik kwijt dat ik weer begrijp waarom ik minder op Bokt ben geweest de afgelopen tijd.. Die altijd en eeuwige negativiteit.. Ik zie maar weinig echt nuttige reacties en vooral veel negatieve beschuldigingen als in een puber kan nog betere besluiten maken......
Erg vervelend als iemand zelf ook al wel in de gaten heeft dat er overhaaste beslissingen zijn genomen en nu alleen maar probeert er het beste van te maken..... Buikpijn inbegrepen dus toon alsjeblieft een beetje begrip en als je dat niet hebt laat dan een reactie achterwege..

De pony is niet schrikachtig omdat de eigenaresse dat is.. Ik ben namelijk totaal niet bang aangelegd met mijn ervaring van 17jaar jonge paarden inrijden maar óók bij mij schrikt ze van elke vliegenscheet die er gelaten wordt in de bak.. En dan springt ze letterlijk met 4 benen de lucht in of gaat ze uit het niets in zn achteruit.. Ja, pony probeert eigenaresse meer uit dan dat ze bij mij doet. Bij haar bokt ze en toont ze verzet.. Echter is ze bij haar wel rustiger onder de man omdat zij niet veel van de pony vraagt. BIj mij moet pony gewoon lopen zoals een normaal 10 jarig paard zou moeten lopen.. Geen spatjes en al helemaal niet in de 5e versnelling..
Pony is door vorige eigenaren niet gereden zoals ik zelf de paarden rijdt en inrijdt.. Over de rug, veel ontspanning en op eigen benen.. Deze pony liep 6 weken geleden alleen maar met haar kin op haar borst getrokken de bak door te rennen.. Zelfs na 30 minuten volle training kwam er geen rust in haar kont.. Inmiddels door dagelijkse training zijn we al met sprongen vooruit gegaan en kan ik haar zelfs tegen het einde van de training laten draven met een lange aangenomen teugel..
Goed, deze uitleg ivm de opmerkingen zoek goede hulp, laat je paard rijden enz..
Eigenaresse en ik krijgen beide priveles op de pony..

Over het "kreupel" zijn.. Pony loopt niet mank.. Ze laat af en toe zien op een bepaalde stelling dat ze wat onregelmatg is vanuit haar rechterachterbeen. DIt is echter niet heftig genoeg om te kunnen zeggen dat ze echt kreupel is.. Er is dan ook nog twijfel of deze onregelmatigheid komt door de verandering van gebruik van haar spieren, of dat er inderdaad iets niet lekker zit in de motoriek van de pony.. Dierenarts komt nog kijken hiervoor. Benen zijn niet verdikt, ook na het rijden niet warm of andere afwijkingen..

TErug naar de bedoeling van de eigenaresse.. Een pony kopen als GEZINSPONY, BUITENRIJPONY en ONTSPANNING... Dan kunnen jullie het neem ik aan niet anders met mij eens zijn dat ze nu een pony heeft die aan geen van die 3 wensen voldoet..
Dat wik niet zeggen dat dit een ontzettend leuke pony is.. Daar zijn wij beide maar ook iedereen op stal van overtuigd.. Z heeft een gouden karakter, leuk, een eerlijk.. Ze heeft geweldig leuke gangen als je haar eenmaal onder controle hebt, ze springt en kan een aardig pasje dressuren..
Als de pony bij eigenaresse blijft denk ik 1. We doen die pony te kort.... Ze kan veeeeel meer dan dat gene wat er van haar verwacht wordt.. 2. Eigenaresse zal nooit haar kinderen erop zetten om lekker ff een blokje buitenom te gaan rijden.. 3. Waarschijnlijk zal het vertouwen nooit zo groot worden dat ze zelf na een dag of 2 rijden er bijvoorbeeld mee naar buiten durft te gaan....

ZOals jullie weten is een paard hebben geen goedkope bedoeling en ja hoe banketstaaf het ook klinkt maar wie wil er een paard houden waarvan je weet dat het nooit de pony zal worden die je zoekt ongeacht dat het een super leuke pony is? Er worden toch regelmatig pony's te koop gezet waar de klik niet bij is gevonden? VAnwaar dan hier al die negativiteit?
Ik gun het de pony om een leuke nieuwe baas te krijgen die ook haar alles kan bieden wat ze nodig heeft.. EN ik gun het deze eigenaresse om een pony te krijgen die wel voldoet aan haar wensen..
Dit is een ontzettend grote wijze les geweest die nu helaas niet meer om te keren is..

Ik zal haar blijven helpen en samen gaan we er van maken wat er van te maken valt.. En een ik wens jullie succes er mee zou beter uitpakken dan nog 10x melden wat een stomme beslissingen TS heeft gemaakt..

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:13

Lola ben het met je eens dat je geen paard moet houden wat gewoon niet bij je doel past :j wens de TS veel succes en hoop dat ze deze pony een goed huis kan geven en zelf ook een fijn dier zal vinden :j Ik vind het ook top dat je haar helpt!
Wel even 1 punt uit je bericht, je bent 26 jaar, hoe kun je dan in godsnaam 17 jaar ervaring hebben met jonge paarden inrijden? Niet echt verantwoord om een 9 jarige dit te laten doen toch? of is het een typfout?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:16

Paard zou je moeten hebben voor je plezier, zodat je samen kan genieten.
Jammer dat hij niet aan je verwachtingen voldoet, fouten die je nu gemaakt hebt met de koop,
maak je in ieder geval nooit meer, dus zie het als wijze (helaas dure) les.

Als je echt bomproof paard zoekt, lekker deze te koop zetten en gaan zoeken naar je maatje.
Staat echt wel ergens.
OF... keihard gaan werken aan hoe je dit paard moet rijden, als je dat wil en kan.

Zou overigens wel willen weten waar de onregelmatigheid vandaan kwam.

Ik heb een bomproof staan, maar die gaat echt niet weg, geniet ik zelf te veel van, is zoveel waard,
elkaar helemaal vertrouwen en inderdaad achterstevoren erop kunnen zitten.
Of na 1 jaar, zonder zadel eropklimmen na lange blessure tijd en gewoon wegrijden.
Als je dat zoekt, denk ik dat je een ander paard moet zoeken en ook zo'n paard moet je wel een
band mee opbouwen hoor, vertrouwen is iets dat moet groeien, maar met het juiste paard gaat
dat wel stuk gemakkelijker.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:24

RT-P >> TAO