mag ik met deze trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Re: mag ik met deze trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:35

Netjes geoefend met een lege trailer met je vriend die het al vaker gedaan heeft.....
Die dus zijn eigen techniek heeft aangeleerd, geen flauw idee heeft of ie het fout doet en de vraag blijft of hij het jou aan kan leren. Vooruit is namelijk het probleem vaak niet. Maar het achteruitrijden zit bij de geoefende rijders er vaak zo goed in dat ze geen flauw idee hebben wat ze ook alweer doen.
Ik mag idd hopen dat je niet zomaar je paard in de trailer knalt en ermee op pad gaat. Verder is een aanhanger iets anders dan een trailer.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:36

Oja...en vergeet het bochtje achteruit niet...waarbij je de ene kant op een kleinere dode hoek hebt dan de andere kant op...maar dat moet jouw vriend jou haarfijn kunnen uitleggen, toch?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:41

Nog veel belangrijker dan alle bijzonder verrichtingen is het vooruit kijken en anticiperen. Zeker als er een levend wezen achterin staat wil je liever niet hard remmen (tenzij je écht in nood zit, en dát wil je dus voorkomen).

Eerlijk is eerlijk, de gemiddelde trailer rijder heeft zich doorgaans iets beter verdiept in het rijden met een dergelijke combinatie dan de mensen met een caravan of aanhanger. Zoals ook wel blijkt uit alle topics hierover op bokt.

Ik blijf erbij dat de investering in een E rijbewijs echt de moeite waard is. En hoeveel kost dit nou vergeleken alle andere kosten die we gemakkelijk maken voor onze paarden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:43

Mijn vriend rijd altijd met de trailer en die rijd beter achteruit als vooruit dus denk dat wel moet lukken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:47

Dus...omdat je vriend dat goed kan, moet dat jou ook lukken?
Mijn vriend rijdt al 10 jaar met aanhangers met allemaal troep erop,maar daar ging ik het echt niet van leren! Bovendien blijft hij ook herhalen: met een trailer rijden is anders dan met een aanhanger. Je moet (wat Sprintje al zegt) veel beter vooruit kijken en anticiperen. Dat wil niet zeggen dat je moet gaan trutten op de weg, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Als je dan toch niet van plan bent om je BE te halen, neem dan op z'n minst les bij iemand die ervaring heeft met rijden met een trailer en een paard erin.
En denk er ook niet te makkelijk over...je beheerst zo'n voertuig niet in een uurtje sturen...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:59

Dieselpaard schreef:
Dus...omdat je vriend dat goed kan, moet dat jou ook lukken?
Mijn vriend rijdt al 10 jaar met aanhangers met allemaal troep erop,maar daar ging ik het echt niet van leren! Bovendien blijft hij ook herhalen: met een trailer rijden is anders dan met een aanhanger. Je moet (wat Sprintje al zegt) veel beter vooruit kijken en anticiperen. Dat wil niet zeggen dat je moet gaan trutten op de weg, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Als je dan toch niet van plan bent om je BE te halen, neem dan op z'n minst les bij iemand die ervaring heeft met rijden met een trailer en een paard erin.
En denk er ook niet te makkelijk over...je beheerst zo'n voertuig niet in een uurtje sturen...

Wie zegt dat ik denk dat ik dat met een uurtje ga leren.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:03

Paarden hebben weleens de nare eigenschap gewicht ineens behoorlijk te verplaatsen waardoor je trailer ineens kan gaan uitzwaaien oid. Ook op dat soort situaties moet je dus anticiperen en altijd genoeg vermogen overhouden om je uit een eventuele zwieper te kunnen trekken.

Dat soort dingen maakt trailer rijden zo anders dan een aanhangers of caravan. Misschien dat je vriend daar ook wel ervaring in heeft hoor Koetjeboe. En eerlijk is eerlijk niet ieder E achter B instructeur heeft ervaring met het vervoeren van levende dieren. Maar het is wel goed om hier over na te denken.

Ik ben persoonlijk erg blij dat ik dat rijbewijs jaren geleden heb gehaald. Ik denk wel dat ik hierdoor een stuk beter ben gaan nadenken en het trailer rijden beter heb aangeleerd van het begin af aan.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:08

voor het bepalen van het rijbewijs b of be moet je altijd uitgaan van het maximum massa van de trailer op het kenteken bewijs

heb dit van mijn vader, hij is politie vandaar.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:22

Dieselpaard schreef:
Oja...en vergeet het bochtje achteruit niet...waarbij je de ene kant op een kleinere dode hoek hebt dan de andere kant op...maar dat moet jouw vriend jou haarfijn kunnen uitleggen, toch?

Vergeet ook niet alle bochten een stuk ruimer te nemen. De bocht die de trailer/aanhanger maakt is kleiner dan die de auto maakt. Je paard vindt het vats niet leuk als je de auto lekker strak langs de stoep stuurt, waarna de trailer de stoeprand raakt...

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:32

Kunnen jullie met mij mee denken?

Nieuwe regeling:
•Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter zijn auto voorttrekken. Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Waar ik over struikel is over die laatste zin.
De gegevens van onze combinatie:
Lege trailer = 540 kg
Laadgewicht = 810 kg
Maximum gewicht trailer= 1350 kg

Ledig gewicht auto = 1282 kg
Toegestane maximum massa auto = 1935 kg
Wat de auto kan trekken = 1250 kg

Samen is het gewicht dus onder de 3500 kilo. En de auto kán de trailer trekken, aangezien er maar 400 kg in gaat en het dan dus 940 kg weegt.
Maar die laatste zin, betekent het dan dat ze alsnog kijken naar het maximum gewicht van de trailer? Want dan heb ik helaas geen voordeel bij deze nieuwe regelgeving.
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 17-12-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:05

Laurahh dat staat inderdaad niet duidelijk aangegeven. Ik ga er vanuit dat het maximum gewicht van de aanhanger telt. Dit is nu ook het gewicht waar naar gekeken wordt als je geen E achter B rijbewijs hebt. Het staat niet genoemd dat dit veranderd zou zijn.

Ook zit je daarmee gewoon aan de veilige kant. Het is echt wel fijn om wat over te houden, en niet met een te licht voertuig op pad te gaan. Die veranderde regels (dat de auto niet meer zwaarder hoeft te zijn als de aanhanger) is misschien leuk voor een gewone aanhanger. Maar met een paard achter de auto heb ik liever een zwaardere wagen ervoor die wat minder beinvloed wordt door schrapende, verstappende of wat voor andere bewegelijke paarden dan ook.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:12

Laurahh schreef:

Nieuwe regeling:
•Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter zijn auto voorttrekken. Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Lege trailer = 540 kg
Laadgewicht = 810 kg
Maximum gewicht trailer= 1350 kg

Samen is het gewicht dus onder de 3500 kilo. En de auto kán de trailer trekken, aangezien er maar 400 kg in gaat en het dan dus 940 kg weegt.
Maar die laatste zin, betekent het dan dat ze alsnog kijken naar het maximum gewicht van de trailer? Want dan heb ik helaas geen voordeel bij deze nieuwe regelgeving.

Dit mag wel, je zit onder het gewicht van 3500 kilo en de zin er voor zegt dit, De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.

Dus totaal gewicht mag op papier wel hoger zijn maar het daadwerkelijke gewicht niet hoger zijn dan wat je auto mag trekken

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:13

Inderdaad, het staat er niet helemaal duidelijk, nu kijken ze inderdaad ook naar het maximum..

Indien dat het geval is mag het helaas niet, want auto mag 1250 trekken terwijl trailer maximaal 1350 weegt. Helaas staat er maar een kleine haflinger in en red ik die 1350 nooit :)

Edit; Maar tinkersjakie, hoe blijkt dan uit het bewijs van de auto dat het mag? Want daar staat dat ie 1250 mag trekken, terwijl op de trailerpapieren dat maximale gewicht van 1350 staat.. Dus, ik kan dan toch niet bewijzen aan bv. politie dat de trailer niet maximaal beladen is?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:17

Maar Laurahh je zou met de huidige regels ook al je trailer kunnen laten terug keuren naar 1249 kg. Dan mag het wel.

Blijf ik erbij dat ik liever een zwaardere auto voor de trailer zou willen hebben. Want een beladen trailer weegt vaak toch meer als verwacht. 400kg voor een haflinger lijkt me geen overschatting.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:19

Laurahh schreef:

Nieuwe regeling:

Lege trailer = 540 kg
Laadgewicht = 810 kg
Maximum gewicht= 1350 kg

Laura, ook in de nieuwe regeling blijft het belangrijkste wat je auto geremd mag trekken. Zonder E rijbewijs mag je 1250 kg trekken. Met E rijbewijs mag je trekken wat de trailer plus inhoud daadwerkelijk weegt, met een maximum van genoemde 1250 kg. Met E zou die maximale 1250 kg dus wel mogen in een trailer met maximaal laadvermogen van 1350 kg. Het is inderdaad een oerwoud van regelgeving. Ik ben zelf ook al eens fout voorgelicht door een medewerker van het RDW zelf, dus ik heb inmiddels alles tot op de bodem uitgezocht.

Wat betreft de noodzaak van het behalen van je E rijbewijs, inderdaad lessen nemen is altijd goed, maar ik ben ook van mening dat je met iemand die ervaring heeft met trailerrijden, kunt gaan oefenen. Inderdaad bochtje achteruit, inparkeren, 'gewoon' in het verkeer rijden etc. Oefenen, oefenen, oefenen.

Wat ik altijd nog het 'mooiste' vind aan alle regelgeving rondom het hele E rijbwijs...de meeste bejaarden die je ziet hebben 'em. Gewoon omdat je vóór 1984 je E rijbewijs bij je B 'gratis' kreeg. Rijbewijs BE haalde je ineens. Niks ten nadele van de 46plussers die wél met een trailer kunnen rijden, maar in het licht van alle regelgeving is het vrij absurd dat bijna iedere (hoog)bejaarde met een rijbewijs met een trailer mag rijden :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:32

@Sprintje, daar hebben we inderdaad ook over gedacht. Maar toen ik las over die regelgeving wou ik dat toch even uitzoeken..
En vooruit, dan zal de pony 450 wegen, maar ze komt nooit in de buurt van die maximale lading :)

@itvc, dus dan zou ik dus alsnog een E nodig hebben om met deze combinatie te mogen rijden? Begon te twijfelen door die vreemde laatste regel, maar helaas!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:01

Laurahh schreef:
Inderdaad, het staat er niet helemaal duidelijk, nu kijken ze inderdaad ook naar het maximum..

Indien dat het geval is mag het helaas niet, want auto mag 1250 trekken terwijl trailer maximaal 1350 weegt. Helaas staat er maar een kleine haflinger in en red ik die 1350 nooit :)

Edit; Maar tinkersjakie, hoe blijkt dan uit het bewijs van de auto dat het mag? Want daar staat dat ie 1250 mag trekken, terwijl op de trailerpapieren dat maximale gewicht van 1350 staat.. Dus, ik kan dan toch niet bewijzen aan bv. politie dat de trailer niet maximaal beladen is?

Als ze je niet geloven zouden ze je kunnen wegen. En als jij zeker weet dat je niet boven dat gewicht uit komt dan is er niks aan de hand.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:15

Ik zou er wel voor dat rijbewijs E gaan al is het alleen maar om er goed mee te leren rijden. Je kan het wel van iemand anders leren die het rijbewijs al heeft, en geloof me ik heb veel geoefend en minder gelest, het is toch heel anders dan een instructeur, ze doen dingen op hun eigen manier.
Onze auto + trailer wegen samen 3800 kilo geloof ik al zou hij helemaal volgeladen zijn. Tsja het is gewoon handiger om het wel te hebben want dan weet je zeker dat het mag als je auto dan dat gewicht mag trekken natuurlijk. En stel je neemt later een andere auto of andere trailer of wat dan ook moet je het weer allemaal opnieuw uitzoeken. Een E rijbewijs hoeft ook echt niet superduur te zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:43

Ik heb het 10 jaar geleden gehaald om de reden dat ik gek werd van al die regeltjes en ik in geval van nood met elke combi de weg op kan.
Elke keer dat gepuzzel of je nou wel of niet mag. Plus het risico van een verkeerde berekening en een dikke bekeuring of erger als je bij een ongeluk betrokken raakt.

Ga gewoon je E halen en dan kun je daarna lekker veilig op pad.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:52

Laurahh:je moet nog steeds uit gaan vh max gewicht:ledig + max laadvermogen.
Dus niet wat je er daadwerkelijk in stopt aan gewicht.
Ik zou dus je trailer terug laten keuren,dan heb je geen enkel probleem.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:54

Hmm verschillende meningen dus, maar denk zelf ook dat ze kijken naar het maximale helaas :)
Bedankt voor de antwoorden ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:36

Laurahh schreef:
Hmm verschillende meningen dus, maar denk zelf ook dat ze kijken naar het maximale helaas :)
Bedankt voor de antwoorden ;)

Bij de rdw kan je online een formuliertje invullen. Het nieuwe (lagere ) MAX. Laadvermogen(1249kg) invullen ,betalen en na een aantal werkdagen heb je het nieuwe kentekenbewijs van je trailer binnen en rij je helemaal legaal rond met je combi...

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:38

Is er trouwens een manier om te zien of je trailer geremd is? (ik heb echt geen verstand van trailers). Het verschil tussen wat de auto die ik wil gebruiken geremd en ongeremd mag trekken is enorm namelijk.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:43

Paardentrailers zijn altijd geremd.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:34

OK, bedankt. Ik had wel een rem zien zitten, maar wist niet of het een oplooprem of alleen een handrem/parkeerrem zou zijn.