Paard redden van de slacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:24

Ik mag hopen dat die slachthuizen die dit soort dingen wel doen dan ook op een soort van zwarte lijst komen te staan.
Schandalig!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:24

Dan kan je beter naar de paardenmarkten gaan. Daar staan paarden die ook gered kunnen worden, en loop je niet het risico een paard te kopen wat de eigenaar met zoveel pijn in het hart heeft afgestaan aan de slacht.

En helaas gebeurt dat laatste nog te vaak. Op bokt al vaker gehoord van mensen die vreselijk geschokkeerd zijn omdat ze hun doodverklaarde paard terug op marktplaats vonden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:25

Ik hoop ook dat je bij de slacht geen enkele kan kopen... want dat mag gewoon niet.
Wat je wel kunt doen als je zo graag wil redden... is op marktplaats/bokt zoeken naar mensen die laatste oplossing voor hun dier zoeken.. Zoals zie 14 jarige merrie die op Bokt wordt aangeboden.

LukieBradley

En nee inderdaad, officieel mogen ze er niet aan meewerken, dat klopt zeker maar ik zal maar niet uit de doeken doen wat er down under allemaal gebeurd:=

Overigens, de boeren die ik ken verkopen hun paarden aan de eerste de beste, of het een slager is of niet.
Is niet overal een gevoelskwestie hoor.
De man waar mijn paarden staan zal het letterlijk een worst wezen wat de slagers ermee doen.

En €7,- voor een slachtpaard? :=
Ja hoor, jij mischien, zal niet de hoofdprijs zijn die ze bij ons ervoor beuren, absoluut niet maar voor 7,- gaan ze bij ons niet weg hoor.
Mijn leeftijd?
Volgens mij kun je lezen, klik dan maar door naar mijn profiel.
En nee ik vertel geen onzin.
Verzorg al jaren bij een handelaar en heb al veel gezien en meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 25-11-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Het mag niet, die van mij gaan daar ook naartoe en het paspoort wordt direct ongeldig verklaart met een stempel van t desbetreffende slachthuis. ;) Groetjes als ze mzpuden verkopen en de DA komt bij de volgende eigenaar aan huis ben je de pineut en de slager nog tien keer erger.

Daarbij is het belachelijk, die paarden zijn er niet bij oor niks... ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:26

Ts; wees dus zelf verstandig en slim en probeer geen paard te kopen bij het slachthuis!
Goed slachten is niet zielig, echt niet :n is zo gebeurd namelijk. Voordat een paard het doorheeft, ligt het al dood op de grond.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-11-12 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:27

Er zijn zat paarden van de slacht te redden die nog bij hun eigenaar staan en voor de laatste x worden aangeboden, zoals de merrie in de link die ik op de vorige pagina heb geplaatst...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:29

Meis, ga dan naar een paardenmarkt, of kijk op marktplaats oid rond. Maar je redt geen paard van het slachthuis bij het slachthuis :n dat zou ik ronduit schandalig vinden en vele malen erger dan een paard laten slachten. (Al vind ik Winschoten een prima slachterij, dus erg vind ik slachten daar niet)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-11-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:29

Kennis van ons ook, die had een paard daar notabene afgeleverd, de deuren gingen dicht en paard werd achter de loods in een paddock gestopt.
Is later doorverkocht, schijnt nog een hele rechtzaak over te zijn geweest. Eigenaresse vond later haar paard weer terug op een of andere site waar ze met dit paard een veulentje hadden gefokt (terwijl het paard gewoon rijp voor de slacht was). Paard had goede papieren en die slager wist dat dondersgoed.

En wat betreft je rijk rekenen aan de slacht?? Nou echt niet! Je mag 'blij' zijn dat je nog 50-100 euro terug krijgt.
Er valt gewoon niks te redden van de slacht, die paarden staan er niet voor niks. Er is niks zieligs aan!
Het wordt pas zielig als je als eigenaar/handelaar zijnde je paarden gaat verwaarlozen omdat je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt (markten/verkoop etc). Dan zijn ze gewoon beter af bij de slacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:30

Echt belachelijk! Ik vind de TS diep triest. Als ze daadwerkelijk om paarden zou geven ging ze die niet 'redden' van de slacht.. :n

Een paardje zoeken op de markt, of marktplaats daar help je dieren mee!

MightyJoe

Waar in winschoten slachten ze paarden dan?

vuurneon

Aan het kanaal :) op het industrieterrein meende ik. Tenminste daar zie ik altijd een slachterij staan :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-11-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:31

justin4ever schreef:
En nee inderdaad, officieel mogen ze er niet aan meewerken, dat klopt zeker maar ik zal maar niet uit de doeken doen wat er down under allemaal gebeurd:=

Overigens, de boeren die ik ken verkopen hun paarden aan de eerste de beste, of het een slager is of niet.
Is niet overal een gevoelskwestie hoor.
De man waar mijn paarden staan zal het letterlijk een worst wezen wat de slagers ermee doen.

En €7,- voor een slachtpaard? :=
Ja hoor, jij mischien, zal niet de hoofdprijs zijn die ze bij ons ervoor beuren, absoluut niet maar voor 7,- gaan ze bij ons niet weg hoor.
Mijn leeftijd?
Volgens mij kun je lezen, klik dan maar door naar mijn profiel.
En nee ik vertel geen onzin.
Verzorg al jaren bij een handelaar en heb al veel gezien en meegemaakt.

Okee, 22. Heb maar even gekeken omdat het je blijkbaar teveel moeite kostte om het even neer te zetten. Maar ik vind het nogal stom om te verwachten dat ik maar naar ieders profiel door klik omdat ik er toevallig op reageer. Zoveel interesse had je nog niet gewekt hoor. :D

En die handelaar werd rijk van het handelen met een slager denk jij? :')
Toch tijd om even wakker te worden.

Hoezo voor 7 euro gaan ze niet weg? Je paard is ongeneeslijk ziek en je wilt er meer dan 7€ op toekrijgen om hem te laten slachten? Weerzinwekkend.

En ja, vooralsnog vind ik het dus onzin. Je hebt nog nooit voet gezet in een slachthuis zeg je, maar je weet wel alles te vertellen........
Laatst bijgewerkt door Chaos op 25-11-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden als ik beslis om mijn paard te laten slachten, en dat ik vervolgens mijn paard weer levend op bokt.nl tegenkom...

Ik zou als ik jou was eens naar de slager gaan en aan hem vragen om jou te contacten als iemand zijn paard(en) brengt omdat hij ze niet verkocht krijgt, zodat je het paard dan van de eigenaar zelf kunt overkopen, voordat hij bij de slager komt. Desnoods betaal je de slager een provisie van 10% (stel je mag het paard tegen slachtprijs overnemen a 400 euro dan betaal je de slager nog 40 euro erbij voor het koppelen)

ambre

Ga dan liever naar de markt,dan heb je voor een paar 100 ook wel een paard wat anders naar de slacht gaat.
Dan red je ook een paard,hoewel in mijn ogen veel van die paarden beter af zouden zijn bij de slacht.
De gezonde paarden die naar de slager gaan mankeren allemaal echt nog wel iets.
Die lijken gezond maar hebben een ocd'tje of laten zich moeilijk mak maken.
Anders zijn het jonge paarden waar het investeren in de opfok het geld niet waard is.
Zet dan zelf liever een advertentie dat je een goed tehuis biedt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:32

Zie reactie van benangelique hierboven, ben ik het wel een beetje mee eens. paarden worden altijd wel met een reden naar de slacht gebracht. ten eerst is het niet zo dat alleen dieren met koliek en zwaar kreupelen dieren worden geslacht. soms zit het in de rug of ergens ander of zijn ze zo slecht opgevoed dat er geen land mee meer te bezeilen valt. en brengt een eigenaar (dus ook uit goede zorg voor het dier om het tegen zichzelf te beschermen naar de slacht) soms is dat gewoon beter. en dan wil jij zo`n paard gaan redden?? een paard komt niet voor niets bij de slacht daar is echt wel over nagedacht ookal weet jij die gedachte er achter misschien niet. ik zou het je sterk af raden inieder geval. ook is het zo dat er geen "goede"paarden bij de slacht komen hoor een eigenaar die snel van een "goed"(paard waar niks mis mee is) af moet brengt hem liever naar een handelaar want die geeft er meer voor. en mocht je een paard reden die wat heeft dat jij niet ziet. bijvoorbeeld in zn rug dan zou jij hem nog langer laten lijden,want je weet niet wat ie heeft, en je weet zn geschiedenis niet.

kort om ik denk dat je een heel verkeerd idee hebt van een slachthuis, er wordt zeker wel overnagedacht als mensen een paard daar naartoe brengen, misschien dat je de rede niet direct ziet. en er wordt op een vredige manier met de dieren omgegaan ze lijden daar niet.ik vindt het persoonlijk ook beter om je paard te laten slachten dan in te laten slapen.

misschien is het een goed idee om een paardje te kopen van iemand die er niet meer voor kan zorgen, ik denk dat je dan een eigenaar en een paardje heel erg blij maakt en beide "red". tenminste als je wat wil redden en dan heb je ook minder kans op een dier met een verbrogen gebrek. want je kunt iemand meenemen die er nog zoveel verstand van heeft maar die kunnen ook niet in het dier kijken.

veel suc6 met het vinden van een paardje!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:32

KimD schreef:
Echt belachelijk! Ik vind de TS diep triest. Als ze daadwerkelijk om paarden zou geven ging ze die niet 'redden' van de slacht.. :n

Een paardje zoeken op de markt, of marktplaats daar help je dieren mee!

En ik vind jouw reactie diep triest.
Je kan toch ook wel normaal reageren?

Je moet blij zijn dat ik er eerst informatie over vraag hier op Bokt, en niet gelijk naar het slachthuis ga.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:33

Sassii schreef:
Je moet blij zijn dat ik er eerst informatie over vraag hier op Bokt, en niet gelijk naar het slachthuis ga.

Daar heb je gelijk in :) Ik hoop dat je iets doet met de meningen hier.
Soms zie je niet van de buitenkant wat een paard mankeert en dan is het toch echt beter voor het dier om geslacht te worden.
Ga aub naar een paardenmarkt. Daar staan ook goedkopere paarden als dat de reden is waarom jullie bij de slacht willen kijken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:34

ah oke! Wist niet dat er een slachthuis in Winschoten zat :)

Maar TS je had beter naar de zuidlaardermarkt kunnen gaan ofzo.. Waarom persee een paard van de slacht willen redden? Kijk dan gewoon in het rond voor een leuk paardje.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:35

Dat heeft niks met voeten in een slachthuis zetten te maken.
Ik spreek uit ervaring omdat ik veel op markten kom.
Overigens zie je mij ook nergens zeggen dat de handelaar er rijk van word.

Ik praat ook niet over jou gevoelskwestie van 7,-

Om een voorbeeld te noemen, een dikke vette fjord van een andere boer.
Jarenlang op weilang gelopen en veulentjes gefokt en werd niet meer drachtig.
Slager kwam kijken een heeft haar voor het luttele bedrag van €550,- meegenomen van de week.
Zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden hoor:)
De fjord zelf overigens was wat uitgezakt maar nog prima in orde en een tip top beest dus om nou direct te zeggen dat die ook consumptie klaar was, nee dat was ze niet.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:39

€22 voor een slachtpaard? met een vette shet heb je al €50 in je poket.
Niet alle paarden die bij de slacht staan zijn slecht, heel veel is ook overschot van de markt en niet alles komt van een particuliere af. Het zijn dan geen top paarden maar als je er lekker recreatief mee bezig wilt zijn hoeft dat toch ook niet?
Of een slachthuis dieren doorverkoopt... Ik heb geen idee, als ik de reacties hierboven moet geloven niet. Maar dat zal je dan toch echt zelf even moeten vragen.
Ipv naar het slachthuis te gaan kan je ook naar een paardenmarkt, als je heel vroeg bent, tik je ze voor bijna niks op de kop. Aan het eind van de dag zijn de prijzen meestal wel wat gestegen, maar men wil van zijn paard af en als jij er meer voor geeft dan de slager, dan is ie verkocht. Dan hoef je niet naar het slachthuis en zul je ook geen dingen zien die je liever niet wilt zien.
verder staan op marktplaats ook zat zielige diertjes die opgeknapt moeten worden, maar dat is goed zoeken.

Zo hebben wij een paar jaar terug een paar jaarlingen gered via marktplaats, zwaar verwaarloosd en vermagerd en het zijn nu stuk voor stuk prachtige gezonde pony's. En dat geeft ook een heel goed gevoel!
Ook een 2,5jarige op de markt gered van de slacht, lichte kronkel in zn kop, maar dat kwam meer door de hormonen. Wordt momenteel opgeleid als wedstrijd pony.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:40

Peer_hvj schreef:
€22 voor een slachtpaard? met een vette shet heb je al €50 in je poket.
Niet alle paarden die bij de slacht staan zijn slecht, heel veel is ook overschot van de markt en niet alles komt van een particuliere af. Het zijn dan geen top paarden maar als je er lekker recreatief mee bezig wilt zijn hoeft dat toch ook niet?
Of een slachthuis dieren doorverkoopt... Ik heb geen idee, als ik de reacties hierboven moet geloven niet. Maar dat zal je dan toch echt zelf even moeten vragen.
Ipv naar het slachthuis te gaan kan je ook naar een paardenmarkt, als je heel vroeg bent, tik je ze voor bijna niks op de kop. Aan het eind van de dag zijn de prijzen meestal wel wat gestegen, maar men wil van zijn paard af en als jij er meer voor geeft dan de slager, dan is ie verkocht. Dan hoef je niet naar het slachthuis en zul je ook geen dingen zien die je liever niet wilt zien.
verder staan op marktplaats ook zat zielige diertjes die opgeknapt moeten worden, maar dat is goed zoeken.

Zo hebben wij een paar jaar terug een paar jaarlingen gered via marktplaats, zwaar verwaarloosd en vermagerd en het zijn nu stuk voor stuk prachtige gezonde pony's. En dat geeft ook een heel goed gevoel!
Ook een 2,5jarige op de markt gered van de slacht, lichte kronkel in zn kop, maar dat kwam meer door de hormonen. Wordt momenteel opgeleid als wedstrijd pony.

Bedankt voor de tip. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:40

Het grote probleem bij de slacht is dat je van de buitenkant niet kan zien of een paard er staat omdat hij gewoon niet verkocht geraakt of omdat hij inwendig iets mankeert en veel hartpijn door een eigenaar is gebracht, en op de mooie ogen van de slachter moet je niet vertrouwen...

nee asjeblieft, ga naar een markt.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:41

Ik heb een tijdje renpaarden gereden. En deze kwamen vaal met een blessure terug van de training of de renbaan. Zo hebben we er een paar naar de slacht gebracht. Het paard met de ergste pijn en een been zo dik als 3 paardenbenen is ook doorverkocht door de slager. Had goede papieren en dat wist hij. We kregen ineens een telefoontje of we de oude eigenaar van sunlight waren want die stond nu bij hun als fokmerrie. We hebben het adres gevraagd paard opgehaald en naar een andere slager gebracht en erbij gebleven. Dus je kunt hetbaltijd proberen maar ik zou het niet doen. En wat betreft gezonde paarden naar de slacht deed hij ook. Hij gaf het 3 maanden om te verkopen lukte het niet gingen ze naar de slacht.. dus het kan zeker.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:41

Ik heb een aantal weken geleden een paard gebracht richting slachthuis die niet mocht worden geslacht voor menselijke consumptie. Alsnog brengt hij tussen de 100 en 150 euro op...