Paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:14

cheyentic : Volgens mij is het niet afgedaan en moet ze het paard nog terugbetalen....

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:15

Als ik haar laatste reactie lees, heeft de manegehouder het erbij gelaten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:16

cheyentic schreef:

Bij die 400 euro wat ik begrijp....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:29

Jolliegirl schreef:
cheyentic schreef:

Bij die 400 euro wat ik begrijp....

Zodra hij het paard weer in de les zet, breekt hij zijn eigen contract aangezien hij hiermee aangeeft dat het paard niet meer van TS is en weer in zijn eigen bezit is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:31

En dit paard kan de les niet meer in begreep ik....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:04

Als ik het goed heb begrepen heb je een contract opgesteld waar geen opzeggingsmogelijkheid voor jou was.
Stel je zou 2 mnd stalgeld niet betalen, dan werd het paard weer van hem maar dagt zegt dan natuurlijk niet dat de vordering van die 2 maanden stalgeld ook zouden komen te vervallen (of is dat wel omschreven in het contract?).

Kortom een niet zo slimme actie met een rommelend contract en ik denk dat je er blij mee moet zijn dat je er zsm vanaf kan komen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:11

Jolliegirl schreef:
En dit paard kan de les niet meer in begreep ik....

maar het paard zou de dag na de opzeg van TS al terug mee in de les lopen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:13

Het is gewoon een groot triest verhaal hoe er hier omgegaan word met een manegepaard en een meid die trots is op haar verzorgpaard en hem dus wilt overkopen..

Alles gaat over de rug van dier en meid...Alles om geld...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:26

Als eerste vind ik 2000 euro erg veel voor een paard wat het werk in de manege niet meer aan kan.

De manegehouder moet inderdaad BTW afdragen over de verkoopprijs: 2000/1.21 x 21% = € 347,10
Echter als jij het geleverde weer terug brengt dan mag hij een creditnota maken voor de koopprijs, minus de €100 die je al afbetaald hebt
1900/1.21 x 21% = € 329.75
Per Saldo moet hij dan € 17.35 BTW afdragen.

Die € 400 is dus onzin, hij koopt het paard niet terug, maar hij draait de verkoop terug middels een creditnota.

Misschien als je dit aan hem uitlegt dat hij zelf ook ziet dat hij niet zoveel BTW hoeft af te dragen.
Hij is vast in verwarring omdat hij geen BTW kan terug vorderen als hij een paard van een particulier koopt. :)*

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:49

Persoonlijk vind ik dat je gemaakte afspraken na hoort te komen.
Of de verkoopprijs reëel was doet er in mijn ogen niet toe.
Schijnbaar wel, anders was TS immers niet akkoord gegaan.

De afspraak dat het paard daar op stal blijft staan totdat het is afbetaald lijkt mij vanuit de stalhouder gezien wel logisch.
Zonder die afspraak was hij het paard wellicht uit het oog verloren zonder er een cent voor te zien.
Of stel dat TS om kosten te besparen het paard in een verzopen weiland had ondergebracht, dan had de stalhouder een hoopje ellende terug kunnen halen.

TS zou er in mijn ogen verstandig aan doen het netjes op te lossen door die 400,- gewoon te betalen en dat als leergeld te zien.
Kan die stalhouder het helpen dat TS achteraf toch liever haar geld uitgeeft aan shoppen?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:10

Jolliegirl schreef:
Zou je haar niet op de weide kunnen zetten? (Daarmee bespaar je flink in de kosten)

Ja na 20 maanden aflossen, tot die tijd moet het paard op de manege blijven staan.
Slimme regeling van de manege eigenaar . Wat is de leeftijd van dit paard, en waarom kan het
paard niet meer gebruikt worden voor de lessen ?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:23

Kun je niet 2000 euro lenen van je ouders, paard kopen, het paard meteen verhuizen naar een goedkopere stalling? Een stalling waar hij/zij standaard buiten komt overdag zodat jij kunt werken en studeren ( en maar even inhouden wb shoppen) tot je je ouders terug kunt betalen? Heeft het paard een tijdje vrij, jij rust in je hoofd en volgend jaar een uitgerust paard onder je kont.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:34

Die manege-eigenaar heeft dik verdient aan jullie. (400 euro voor een stal vind ik een enorm bedrag).
Fijn dat jullie door familie zijn geholpen om uit deze afperserij te geraken.
Sterkte.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:36

Amalarab schreef:
Kun je niet 2000 euro lenen van je ouders, paard kopen, het paard meteen verhuizen naar een goedkopere stalling? Een stalling waar hij/zij standaard buiten komt overdag zodat jij kunt werken en studeren ( en maar even inhouden wb shoppen) tot je je ouders terug kunt betalen? Heeft het paard een tijdje vrij, jij rust in je hoofd en volgend jaar een uitgerust paard onder je kont.

Eens. En probeer dan toch nog wat van de prijs af te krijgen.
2000 voor een oud manegepaard. Mijn oudje heb ik gekregen (!!) van de manege.
Walgelijk dat daar alles om geld draait.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:43

Zo hé TS, heb jij je een potje laten naaien! Met jou wil ik ook wel zaken doen.

Wat al gezegd is:
- € 2.000,- is ongeveer 10x teveel voor een niet functionerend manegepaard.
- Bij verkoop van bedrijf aan particulier zit de BTW inderdaad in de netto verkoopprijs. Op zo'n korte termijn (5 weken) heeft ie die vast niet al afgedragen en anders kan ie het teveel afgedragene idd. terugvorderen. Die € 400,- die hij nog wilde hebben is dus flauwekul.

Verder:
- Die ijzers loopt ie nog wel een week of 6 tot 8 op door, dus als jij die betaald hebt, moet je daarvan zo'n € 70,- zien terug krijgen.
- Hoe zit het met dat zadel? Is dat op jouw kosten opgevuld, heb je een ander gekocht, of wat? En wat gebeurt daarmee nu het paard terug is naar de manege?
- Hoeveel zou je nog voor de huur van die kluisjes moeten betalen?
- Wat heb je verder nog precies aan het paard uitgegeven in de tijd dat het paard 'van jou' was, waarvan de manegebaas nu nog profiteert?

Die maand stalling en € 100,- afbetaling moet je idd. maar als leergeld zien, maar voor de rest zou ik maar eens mooi een verrekennota opstellen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:05

Kayleigh__ schreef:
Amalarab schreef:

Eens. En probeer dan toch nog wat van de prijs af te krijgen.
2000 voor een oud manegepaard. Mijn oudje heb ik gekregen (!!) van de manege.
Walgelijk dat daar alles om geld draait.

Dat gaat toch niet, ze is allang akkoord gegaan met de voorwaarden dus de prijs van 2000 euro en deze af te betalen in een termijn van 20 maanden maar het paard mag niet verhuisd worden voor de afbetaald is. Je kan nou niet ineens komen met ja ik wil houden maar ik wil minder betalen. TS is er zelf bij geweest en ja ze is misschien genaaid maar daar was ze wel zelf bij toch.
Zelfde al die zaken die ze heeft laten doen. Ik ga toch ook niet de kosten terug vragen als ik het paard heb laten bekappen en vervolgens terug breng naar de verkoper ik wil een deel van die kosten terug. Ze heeft die gekocht met die voorwaarden daar kan je toch niets op terug vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:33

Ik kan je maar een advies geven, laat je vader met de manege houder praten, wat hij doet is een enge vorm van manipulatie en een heel erg slaatje slaan uit een ouder paard waar emotionele waarde aan zit...

Krijg je het geld van de afbetaling terug?

375 euro stalling,...pffff, neem een bijrijder en laat haar 4 keer rijen en de helft van de stallingskosten......, ga een schuld aan met je ouders en ras weg buj die loempert!

Ow ijzers eraf, nergens voor nodig, beest komt niet op straat

Een prachtige manier om met de crisis om te gaan, verminderde inkomsten compenseren met ter goede trouwen, die met emotionele waarden beslissingen emen on en paard te "redden", mar feitleijk maneebaas redt in zijn portemonix! Schande!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:52

Pff, wat een situatie zeg! Het rammelt echt aan alle kanten, maar daar is al genoeg over gezegd.

Nog even over die stalling en de maand opzegtermijn: een verhuurder mag een stal niet dubbel verhuren. Dus hij mag niet èn van jou een maand stalling vangen èn de stal gebruiken voor andere doeleinden. In deze heeft hij de stal alweer zelf in gebruik (logisch, want hij neemt het paard terug), dus hoef jij niet ook nog eens voor die stal te betalen.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:02

tot nu toe heb ik niks meer van de eigenaar van het paard vernomen, dus ik denk dat ik er ook niks meer over te horen krijg.
Verder laat ik alles zoals het is. Ik ga nu voor mijn studie en voor mijn werk. En als ik klaar ben met studeren hoop ik een goede leuke baan te krijgen en dan wil ik eens kijken of ik ooit nog een paard wil kopen.

het paard was overigens 13 jaar en functioneerde niet meer in de lessen, omdat ze te moeilijk was voor de manege klanten en veel manegeklanten liever een leuk uurtje komen rijden, dan zij moeten werken.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:14

Zover ik mij goed herinner, mag een paard helemaal niet op afbetaling verkocht worden.

Als de stalhouder geen vrede neemt met die 1ne maand die je betaald hebt, loop even met het contract langs de rechtswinkel.

Contract dat tegen de wet ingaat, is dat in nl niet nietig ? dus stalhouder moet jou die € 495 in dat geval terugbetalen.

(contract is nietig, € 100 euro afbetaling terug voor het paard, en aangezien het contract nietig is, was het niet jouw paard daar in de stal, maar van de stalhouder, dat ie die € 395 stalgeld dan maar zelf ophoest.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:24

Als je al een deel hebt betaald bovenop je stalgeld, is hij er beter van geworden, dus zul je ook niets meer horen.....succes met je studie..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:16

russel schreef:
ga een schuld aan met je ouders en ras weg buj die loempert!

Was ik ook aan het denken...is er geen mogelijkheid dat je bv bij je ouders een lening kan aangaan, paard in één keer betalen en dan hem ergens véél goedkoper kunnen neerzetten? Hij is je immers aan het uitmelken tot je laatste cent. Of heb je misschien zelf geen geld om het alsnog in één keer af te betalen? Het is een goede leerschool, maar het is jammer dat je daar twintig maanden lang aan herinnerd gaat moeten worden.