Een paard met bemerking/ probleem nog verkoopbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:49

friesiszwart schreef:
XxLMMxX schreef:
Ik heb mijn pony gekocht terwijl ik wist dat ze dampig was.
Ze doet t prima.
Een bemerking hoeft dus niet altijd t einde van een paardje te betekenen,maar oppassen is t wel, t is moeilijker om een geschikt baasje voor je paard te vinden, of je hebt de kans dat ze alsnog voor dingen ingezet worden waar ze eigenlijk niet meer geschikt voor zijn

Maar dit heeft ook te maken met de verkoper (weggever) van zo'n paard. Als iemand eerlijk is over gezondheid en het karakter heb je de grootste kans dat het paard bij een geschikte nieuwe eigenaar terecht komt.

Dat is zeker zo

ElCamino

Re: Een paard met bemerking/ probleem nog verkoopbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:23

Natuurlijk, maar met de mijne krijg je altijd mensen die "hem wel evenzullen rijden" of "het probleem wel even oplossen".
Het luchtzuigen, krambeen en de hanetred is een gebrek waar je niks mee kunt en is duidelijk zichtbaar. Dat stond toen ook in de advertentie.
In zijn koppie kunnen we echter niet kijken en wat daaruit kwam...dat verkoop ik gewoon niet, niet zolang een ander niet eens gewoon op kan stappen zonder paniekaanval van hem....( en geloof me, dát hebben we geprobeerd, van lioef kleinmeisje tot prof.trainer...) Daarom blijft hij bij mij, of gaat hij dood.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:28

Ik heb vorig jaar zelf ook een paard met een 'vlek' gekocht.
Het is een wever en heeft een erg gevoelig karakter (neigt naar licht autisme, voor zover het voorkomt bij paarden).
Als je zijn handleiding kent, is het een gouden diertje en onder het zadel is hij geweldig!

Ik denk dat veel mensen geen zin/tijd/ervaring hebben om de handleiding te leren, en daarom geen paard met een 'gebrek' willen kopen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

Mijn haflinger is vorig jaar verhuisd naar een zorgboerderij. Mede door haar geweldige karakter en dat de zorgboerderij van vrienden van mijn vader is werd dit mogelijk.

Ik had in de advertentie duidelijk staan dat ze pijnvrij is, maar niet gereden kan worden. En dan krijg je tóch reacties met: Kan ze een x in de week een buitenritje maken? Kan ze in beginnerslesjes? etc.

Kreeg ook wel wat reactie van mensen die echt puur een grasmaaier zochten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:33

Ik heb mijn paard (Gribaldi merrie) die op 4 jarige leeftijd volledig afgekeurd werd nooit weg kunnen doen.
Je kreeg altijd wel berichtjes of er éeeeeeeeeeeeeeecht niet op gereden kon worden, of er éeeeeeeeeeeeeeecht niet mee gefokt kon worden..

Ik had er gewoon geen vertrouwen in dat het goed zou komen. Ze heeft ruim 8 jaar op het land gestaan in haar eigen kudde. Helaas heb ik haar
afgelopen april met ontzettend veel pijn in mijn hart moeten laten gaan. Maar ik ben blij, dankbaar en trots dat ze tot het eind bij ons is gebleven..

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3201_o.jpg

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:39

Ik heb zo een merrie. Het is een schat van een dier alleen meerdere vlekjes. Ze is hier daarom een aai en kijkpaard geworden. Een stapritje kan nog wel een keertje en één keer per jaar heeft ze een belangrijke taak.(zie profiel).
Ik heb haar in de zomer van 2011 weg gegeven. Haar taak was het land een beetje bijhouden, knuffelen met kinderen en af en toe een stapritje. Daarnaast gezelschap voor enkele shetjes. In januari van dit jaar heb ik haar opgehaald en was ze helaas in niet zo een goed conditie(lees slechte).
Ze blijft hier nu tot de dood. Ik laat haar liever inslapen dan dat ze dit weer moet meemaken. Natuurlijk kan het zo zijn dat er iemand komt die net zo goed op haar past als ik wil, alleen die garantie heb ik nooit.
Een paard met een bemerking of een klein vlekje die nog wel geschikt is om recreatief bereden te worden. Of een bemerking heeft zonder problemen ervan te ondervinden. Die zou ik wel durven verkopen en er bij vertellen wat ze mankeert.

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:02

Ik heb anderhalfjaar geleden een paard gekocht, en heb inderdaad elk paard met een "vlekje" weggeklikt. Ook toen ik ging kijken bij paarden wilde ik echt een gezond paard. Moet zeggen dat ik vooral wil dat de benen goed in orde zijn, andere dingen zouden misschien nog het overwegen waard zijn...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:15

heb mijn paard van mijn vriend gekregen... lief he? :o :o :o
omdat ik in verwachting was van mijn derde kind, heb ik niets met dit paard gedaan. Ze was verschrikkelijk bang en door onzekerheid wilde ze nog wel eens haar kont naar je toe draaien. We hebben uit de omgeving alleen maar negatieve reacties op dit paard gehad. We waren knettergek en dit paard was levensgevaarlijk.
Maar om een heeeeeel lang verhaal kort te maken, door problemen na mijn bevalling zat ik niet goed in mijn vel, zeg maar een ernstige dip.
Omdat ik toch therapie moest volgen had ik besloten om dit te gaan doen door middel van mijn paard. En ik kan terecht zeggen, dit paard wat iedereen levensgevaarlijk vond, is een topdier. Als je haar kent dan gaat ze voor je door het vuur. Ik ben ook enorm gek op dit dier en blij dat ik dit heb volgehouden. Mijn vriend heeft geen band met dit paard, maar is blij dat dit paard voor mij zoveel betekend.
Ik heb haar zelf ingereden en rij ook in de rijvereniging... zo zie je maar weer ook een vlekje qua gedrag op papier zegt ook niet alles, het is maar hoe je er zelf mee omgaat....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:31

Ik zat aan de andere kant. Er stond een merrie op bokt die gratis weg mocht wegens een neurologische aandoening. Het was erg belangrijk dat ze zo veel mogelijk op het gras kon staan en dat kon in de omgeving van de oude eigenarresse bijna niet. Ze stond toen ook voor de keus om haar weg te doen naar een ander of voor de dood. Paard was op dat moment 5 jaar.

Ik kon toen een plekje bieden in een kudde op de wei, de bedoeling was om er een veulentje uit te fokken. Het veulentje is er niet van gekomen, maar het heeft haar wel goed gedaan om op de wei uit te groeien en niks te doen. Afgelopen jaar heb ik haar op een pensionstal gezet en zijn we langzaam wat gaan rijden en dat ging goed :D

Op dit moment zou iemand die haar voor het eerst ziet niet zeggen dat ze ziek is, ze is vrolijk en zit lekker in haar spieren. De vorige eigenaresse heeft een nieuw paardje waar ze gelukkig mee is en ik heb ook een paard waar ik gelukkig mee ben. We hebben nog steeds af en toe contact en ze zijn ook komen kijken. Het kan dus wel goed gaan :j

Echter zal ik haar ook niet zomaar weg doen, als ze niet "onderhouden" wordt wordt haar toestand weer slechter en dat verdient ze niet. Als ik haar onverhoopt toch weg zou moeten doen zou ik haar niet zomaar verkopen, eerder weggeven aan iemand die ik ken en als dat echt niet gaat wordt ze toch ingeslapen. Maar daar probeer ik maar niet te veel aan te denken, het is ook nog helemaal niet van toepassing...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:41

denk zeker dat die paarden moeilijker te verkopen zijn. ik zou er zelf ook niet voor kiezen om een paard met lichamelijke problemen te kopen. paarden met gedragsproblemen heb ik wel vaker gehad en dat is vaak nog (redelijk) goed te maken met veel tijd en geduld. ik heb hier zelf ook een heel lastig geval lopen met gedragsproblemen die ik nooit zal verkopen, ik zou hem eerder naar de slacht doen omdat ik denk dat als ik hem verkoop hij uiteindelijk toch verkeerd terecht gaat komen. hij is ontzettend bang voor vreemden, is vroeger mishandeld geweest. zijn angst wordt omgezet in agressie waardoor het een gevaarlijk paard kan worden! ik kan er nu, na een aantal jaren alles mee en wil ook graag dat hij blijft tot zijn dood!

sophie310394

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:58

Een paar jaar terug heb ik denk de grootste fout van mijn leven ( tot nu toe ) gemaakt. Ik had een paard van mijn ouders gekregen. Dit was mijn eerste paard en hete Joya, deze hadden ze gekocht van een manege. Even om een lang verhaal kort te maken, dit paard was niet goed ( logisch want een braaf paard wat een manege niet meer wil hebben is toch wel heel vreemd ). Mijn ouders wisten dit niet want ze hebben geen bal verstand van paarden en ik was jong en helemaal in de wolken want dan toch eindelijk, mijn eerste paard!
Ik had dus een paard dat niks meer kon maar was zo gehecht aan haar dat ik haar heb laten lopen in ons land. Maar een half jaar later gaf mijn vriendin haar merrie aan mijn, ze gingen verhuizen en ze kon niet mee. Deze merrie hete eef.
Dus toen had ik er twee, dit ging niet lang goed want de dames lagen elkaar totaal niet en genoeg land om te splitsen was er niet. Toen moest ik een keus maken, of mijn kreupele paard waar ik niks meer aan had of het paard wie ik had gekregen van mijn vriendin die mij in vertrouwen heeft genomen en haar merrie aan mij had gegeven. Eigenlijk werd de keuze snel voor mij gemaakt en met tegenzin kwam joya mijn eerste paard op internet. Op marktplaats nog wel, gratis. Vreselijk, toen we haar brachten naar de nieuwe eigenaar zakte ik door de grond. Dit was niet de bedoeling, prikkeldraad vies water en ze was allen (HALLO wat versta je onder gezelschap paard ) maar goed papa zei dat we dit even aan moesten zien.

Een week later ik was zo ziek van het idee dat ze daar nog was, ze moest terug wel nu. Maar toen kwam de het slechte nieuws, ze was weg naar hun oom in Limburg ofzo, ik was zo kwaad maar kon niks doen. Papa had het paspoort aan hun mee gegeven.

Ik heb nooit echt kunnen genieten van eef ze had immers de plek van Joya in genomen. En ja hoor om het nog even erger te maken een half jaar later kwamen we er achter dat eef hoef katrol had in de ergste graad. We hebben er alles aan gedaan maar 1 februari 2012 kwam de vee arts met het slechte nieuws dat het niet langer meer kon en 2 februari 2012 kwam er een einde aan.

Nu ben ik beide damens kwijt en heb elke dag spijt van wat ik heb gedaan. Nog steeds elke dag moet ik mij afvragen waar joya is en mijn zoek tocht naar een nieuw paard loopt ook niet gesmeerd. Dus 1 tip, doe nooit iets waar jij je niet lekker bij voelt geloof me.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:07

Ook mijn brave betrouwbare waanzinnige (etc) hengst staat al een fikse tijd chronisch geblesseerd (pees), maar die kan ik ook niet weg doen. Heb al een keer een leuk bod op hem gehad, heb het ook serieus overwogen met iemand hier in Nederland, maar ik kan het niet. Hij heeft vorig jaar de casanova gespeeld in Polen en staat nu heerlijk in een natuurgebied van 50 hectare (momenteel nog alleen, komen van het voorjaar merries bij, nu zou er en drachtige merrie bijkunnen/mogen). Mocht het daar niet meer kunnen, heb ik een alternatief adres voor hem in Frankrijk.
Al met al, ik probeer hem een paardwaardig pensioen, met zijn 12 jaar, te geven tot het moment dat hij echt niet meer kan.

Ik vermoed overigens dat hij nog wel verkoopbaar zou zijn, maar dan als dekhengst en in het buitenland. En dat wil ik niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:46

troi schreef:
Of ik zou hem houden of hij ging naar de slacht. Ik hoor teveel nare verhalen over zogenaamde goede rusthuizen die een kapot paard toch doorverkopen voor veel geld als rijpaard .

Eens eens eens
zelf zou ik zoon paard niet kopen en ook niet gratis nemen...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:56

Mijn eerste paard heb ik van een manege gekocht. Volgens anderen kon het niet veel zijn, want een manegepaard (dus in zijn geval was het 'vlekje' dat hij manege werk gedaan had, en hij was vrij klein.....) Maar ik heb er nooit spijt van gehad. Hij is de rest van zijn leven van mij geweest. Maar ik denk dat hij niet veel had opgeleverd, als ik hem ooit te koop zou hebben gezet. Wel was het altijd zo, dat als mensen op stal hem leerden kennen, de mensen altijd zeiden dat het zo'n fijn paard was in de omgang, en dat hij best veel kon. (Was ook zo, hij liet het alleen niet zo vaak zien, omdat ik zelf niet zo veel wedstrijd reed)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 02:37

rapido schreef:
Mag dan in waarde wat dalen vanwege het vlekje (en dan bedoel ik bijv luchtzuigen) als ze goed in de sport lopen blijven deze paarden nog steeds in de hoge prijsklasse!
Moet je eens gaan kijken op een meerdaagse wedstrijd in de stallen wat je tegen komt aan gebreken, zijn echt niet allemaal 100% gezond :j

Maar dan heb je het niet over het niveau van het gemiddelde bokt-paard.
Ik doelde meer op Z paarden, braaf, fijn te rijden, dan is iets als luchtzuigen geen issue omdat je weinig hebt om uit te kiezen. Maar ook dan drukt het de prijs wel ietsje.
Op GP niveau wordt niet eens gesproken over dergelijke dingen, dan gaat het er alleen om of hij kan lopen, de rest wordt voor lief genomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 02:39

anneliesdj schreef:
rapido schreef:
Mag dan in waarde wat dalen vanwege het vlekje (en dan bedoel ik bijv luchtzuigen) als ze goed in de sport lopen blijven deze paarden nog steeds in de hoge prijsklasse!
Moet je eens gaan kijken op een meerdaagse wedstrijd in de stallen wat je tegen komt aan gebreken, zijn echt niet allemaal 100% gezond :j

Maar dan heb je het niet over het niveau van het gemiddelde bokt-paard.
Ik doelde meer op Z paarden, braaf, fijn te rijden, dan is iets als luchtzuigen geen issue omdat je weinig hebt om uit te kiezen. Maar ook dan drukt het de prijs wel ietsje.
Op GP niveau wordt niet eens gesproken over dergelijke dingen, dan gaat het er alleen om of hij kan lopen, de rest wordt voor lief genomen.

Dat laatste ben ik niet geheel met je eens..

Natuurlijk zijn er zat mensen die echt alleen maar kijken naar of hij kan lopen of niet.

Maar ken meerder GP ruiters die absoluut geen luchtzuiger willen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 03:26

Ik heb het echt over toppers, paarden die een 160 parcour foutloos kunnen lopen.
Die zijn er niet zoveel, als je als ruiter op niveau mee wilt doen heb je niet zoveel te willen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:14

Willemke2 schreef:
Geld is niet altijd de reden, waarom een paard met mankementen en ouderdomsverschijnselen weg moet. Je hebt genoeg mensen, die er paarden op na houden om er intensief mee te rijden. Ik vind het juist heel humaan dat zo'n eigenaar dan besluit het oudere paard niet te forceren, maar weg te geven aan een liefhebber. En voor het echte werk een jonger en fit dier aanschaft.

Dat vind ik dan wel apart. Eigenlijk doe je dan zo'n paard weg omdat hij gewoon niet goed genoeg is voor je. Of heb je dan geen tijd voor je oudere paard, waar je lief en leed mee gedeeld hebt en van gehouden hebt? Ik vind het niet humaan, tenzij er dus een geldige reden voor is, anders is het gewoon gemakzuchtig.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:19

Tja Nimfee, die mensen hebben het paardengebed nooit gelezen. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Het gaat over hoe paarden hun werk doen, en hoe afhankelijk ze zijn van ons. Ook na gedane arbeid. Het is iets waar niet iedereen bij stilstaat als ze aan een paard beginnen. Vroeger hing het paardengebed bij ons in de manege in de zadelkamer. Om even bij stil te staan en na te denken.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:50

Ik heb nog nooit het paardengebed gelezen Zoutenootjes, maar het klinkt interessant! Waar kan ik het vinden?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:03

Ik heb ook zo'n paard met een 'vlekje' (zie onderschrift)

Hij mag bij ons lekker op de wei staan, we borstelen hem, wandelen met hem en gaan voorzichtig aan proberen hem goed in te rijden.
Niks moet, eigenlijk was het idee om hem gewoon rustig oud te laten worden bij ons zonder dat hij iets moet.

Nu hebben wij er de plek voor, staan tenslotte niet in pension maar op eigen land.
Maar ik kan me voorstellen dat iemand die wel in pension moet staan, en andere doelen heeft met een paard (wedsrijden rijden bijvoorbeeld) zo'n paard niet wil hebben.
Daarom denk ik dat de paarden met 'vlekjes' vaak niet meer naar een nieuwe baas gaan, maar uiteindelijk naar de 'paarden hemel'

Edit: Ik heb enkelt het vervoer betaald voor Boyo (Turnhout - Hellevoetsluis). Hij zou anders mogelijk naar de slacht gaan
Laatst bijgewerkt door MirandaDvG op 11-01-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:07

Ik heb een tinker gekocht met zomereczeem (was overigens niet de reden dat ze weg moest). Dit stond er gewoon bij in de advertentie. Verder wel laten keuren en was helemaal gezond, nu is ze al ruim 3 jaar mijn maatje. Ik vind dit zelf niet zo'n erg gebrek. Ze moet in de zomer een deken op, maar verder merk je er niks van.

Een paard met een groter gebrek zou ik niet zo gauw kopen, en hoe gek ik ook op paarden ben, zelfs niet gratis aannemen. Je haalt je mogelijk zoveel dierenartskosten op de hals als je een paard neemt waarvan je weet dat er iets mis mee is. Ik vind het risico te groot, als hij niet is goedgekeurd kun je hem ook niet verzekeren.

Mijn eigen paard zou ik nóóit wegdoen, of er moet iets vreselijks met mij gebeuren waardoor ik zelf niet meer voor haar kan zorgen/haar niet meer kan betalen. Ze is wel verzekerd dus mocht er iets gebeuren met haar dan kan ik de dierenartskosten betalen en hoeft ze niet verkocht te worden. Dus ik zou zelf mijn paard niet wegdoen als ze iets heeft.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:19

Ik heb -nu ruim 4 jaar geleden- wel een paard gekocht met wat "vlekjes". Die waren mij bekend bij de koop overigens.

Hij is een luchtzuiger en heeft een schieffel.

Ook een eratische kies, maar dat wist ik niet bij de aankoop. (Vorige eigenaren ook niet, weet ik vrijwel zeker) daar heeft hij overigens ook geen last van, alleen een klein fisteltje dat op zijn oor-rand uitkomt.

In de 4 jaar dat ik hem nu heb heeft hij nog nooit enige dierenartskosten gehad die betrekking hebben op die twee/drie vlekjes.
Voor mij is het een top-paard.

Het enige waar ik wel rekening mee moet houden is dat niet iedereen een luchtzuiger op stal wil hebben. Waar hij nu staat is dat geen enkel probleem, maar er zijn nog wel plaatsen waar je dan niet echt welkom bent. Hoewel ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe weinig last mee heb gehad. Zolang ik vantevoren eerlijk aangeef dat hij een zuiger is, wordt er meestal niet moeilijk gedaan. (Ben wel eens een paar dagen van huis met hem, staat dan bv een paar dagen op een andere locatie)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:30

helaas is mijn vorige paard vorige jaar begin maart afgekeurd.
kissing spines in ver stadium. (door 3 dierenartsen bevestigd)
Paard moest of behandeld worden of een half jaar op rust en daarna alleen recreatief te rijden.
Ik zeg eerlijk ik heb ambities om wedstrijden te rijden, (we reden M1)

en dit paard zou dit nooit meer kunnen.
Ik had bijna de beslissing gemaakt om het in te laten slapen, voor ik alles ove rme heen krijg......

dit was een zeer wel overwogen besluit, mijn paard heeft nooit pijn laten zien, hij was altijd vrolijk,
nooit stout met rijden of opzadelen, dit vond de veearts bizar! ook t feit dat we M1 reden kon hij zich niet voorstellen.
toen ik dit hoorde dat mijn paard altijd op zijn karakter heeft doorgelopen, omdat ie alles voor je wilde doen.
Wilde ik hem het besparen om in de handel te komen, dit zou ik mezelf nooit vergeven!
de keuze was er inslapen of recreatief verkopen met een groot risico.

Maar...... er waren twee engeltjes in mijn buurt die mijn paard graag wilde overnemen, hij mocht daat op t land met nog een
paar paarden en ze zouden wel zien wat er van kwam.
De eerste maanden was hij onrustig, en dunner maar toen ie wat gewend was knapte hij echt op!
hij werd dik :-) kreeg weer mooie rondingen en was weer happy!
ik ben zo blij dat mijn oude paardje goed terecht is gekomen, ik kan altijd naar hm toe,
al doe ik dit bijna nooit, doet nog veel zeer, en dit zal altijd blijven, ondanks dat ik weet dat t goed is zo.

het kan du wel dat paarden met een vlek...... een heeeeeeeeele groete vlek goed terecht komen, maar als deze mensen niet op mijn pasd waren gekomen,
had mijn zwarte vriendje niet meer geleefd. en ook dan had ik er vrede mee denk ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:21

anneliesdj schreef:
Ik heb het echt over toppers, paarden die een 160 parcour foutloos kunnen lopen.
Die zijn er niet zoveel, als je als ruiter op niveau mee wilt doen heb je niet zoveel te willen.

Ja, ik heb het over dressuur ruiters..
In het springen heb je inderdaad een heel ander type volk.
Ik denk dat die inderdaad het minder nauw nemen met dat soort vlekjes.

Natuurlijk zijn er ook zat dressuur ruiters op GP niveau die het ook niet uitmaken.