Hoe dicht mogen jagers komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:58

Oh, ik weet wie de jager hier is, dat is het punt niet. KNJV geeft niet thuis en is niet de instantie die de vergunningen afgeeft.

Shirley

Re: Hoe dicht mogen jagers komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:00

Dat bedoelde ik dus met "dat het geen ruk uitmaakt wat de regels zijn" als men zich er niet aan houdt en elkaar blijft beschermen, sta je als burger gewoon machteloos -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:10

De regels zijn gewoon voor meerdere uitleg vatbaar. Bijvoorbeeld, er zijn een aantal diersoorten vogelvrij, die mogen jaarrond bejaagd worden: oa de vos en de Canadese gans. Maar er zijn ook dieren die buiten het jachtseizoen alleen bejaagd mogen worden als ze schade aan het gewas aanrichten: de houtduif bv.

Hier was afgelopen zomer de gerst 3 weken te lang blijven staan (vermoedelijk met opzet, want het was mooi weer, maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk).
Voeren op de jachtplaats/lokken met voer mag niet. Maar ja, als de gerst blijft staan, voer je toch niet?
Gerst wordt uiteindelijk geoogst, duiven komen de restjes opeten. Geen punt, zou je zeggen. Nee, hoor, ze worden bejaagd vanwege 'schade aan het gewas'.
Pardon, gerst is nu geoogst? Nee, er mag worden gejaagd omdat diezelfde duiven volgend jaar schade zouden kunnen veroorzaken. Dan kan je die duiven dus net zo goed op die lijst vogelvrij zetten, want dat argument 'schade aan het gewas' is dus gewoon flauwekul.

Ooooh, ja, logisch. Eerst schiet je alle vossen af, dus hebben de duiven geen natuurlijke vijanden, dán laat je 4 hectare gerst staan als tafeltje dekje, en vervolgens ga je vanuit de mais prijsschieten op een paar 100 dikke volgevreten duiven die de ruim gemorste/verspilde/overrijpe gerst komen opeten. En dat mag.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:12

Ik zou het niet weten ik ga het ook even opzoeken.. <:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:32

Ibbel schreef:
De valhagel lag zelfs in het zwembadje van de kinderen van de buren.
"Nee mevrouw, kunnen we níets tegen doen. Mag allemaal volgens de wet..."

Overigens schijnt niemand inzage te hebben (ook de politie niet) in of die jagers hier wel écht die jachtpacht hebben - maw, of al die landeigenaren wel echt toestemming hebben gegeven. Ik heb dat niet nl, maar kan niet controleren of die jagers mijn hectares niet toch meerekenen...

Politie moet zijn huiswerk doen. Als de hagel tegen de ramen knalt wordt er op wild geschoten dat op/over bijbehorend land loopt/vliegt en dat mag niet. Jager hoort ook te weten dat daar een huis staat en richting bebouwing/mensen schieten is ook verboden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:42

Jager staat aan de andere kant van een veld dat 100 meter breed is en zijn jachtterrein is (aangrenzend aan ons weiland) die duiven te schieten. Hij schiet als ze boven zijn land vliegen. Hij heeft een dusdanig zwaar hagelgeweer dat dat kennelijk 200 meter ver draagt. En dat mag volgens de wet.
Neemt niet weg dat ik ettelijke dooie en aangeschoten duiven in mijn weiland en tuin had, en dat-ie ook z'n hond regelmatig mijn wei in heeft moeten sturen om geschoten duiven op te halen. Maar ja, als-ie ze boven zijn land schiet en ze vliegen nog even door en komen in mijn wei naar beneden...Dat kan, en zelfs daarin voorziet de wet. Dan moet ik zelfs verplicht de hond (maar niet de jager!) toegang geven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:49

In belgie is/was het altijd 200m van huizen af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:51

In NL mag je in de bebouwde kom ook niet achter huizen jagen, maar buiten de bebouwde kom geldt die regel niet.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:52

Ibbel schreef:
De regels zijn gewoon voor meerdere uitleg vatbaar. Bijvoorbeeld, er zijn een aantal diersoorten vogelvrij, die mogen jaarrond bejaagd worden: oa de vos en de Canadese gans. Maar er zijn ook dieren die buiten het jachtseizoen alleen bejaagd mogen worden als ze schade aan het gewas aanrichten: de houtduif bv.

Hier was afgelopen zomer de gerst 3 weken te lang blijven staan (vermoedelijk met opzet, want het was mooi weer, maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk).
Voeren op de jachtplaats/lokken met voer mag niet. Maar ja, als de gerst blijft staan, voer je toch niet?
Gerst wordt uiteindelijk geoogst, duiven komen de restjes opeten. Geen punt, zou je zeggen. Nee, hoor, ze worden bejaagd vanwege 'schade aan het gewas'.
Pardon, gerst is nu geoogst? Nee, er mag worden gejaagd omdat diezelfde duiven volgend jaar schade zouden kunnen veroorzaken. Dan kan je die duiven dus net zo goed op die lijst vogelvrij zetten, want dat argument 'schade aan het gewas' is dus gewoon flauwekul.

Ooooh, ja, logisch. Eerst schiet je alle vossen af, dus hebben de duiven geen natuurlijke vijanden, dán laat je 4 hectare gerst staan als tafeltje dekje, en vervolgens ga je vanuit de mais prijsschieten op een paar 100 dikke volgevreten duiven die de ruim gemorste/verspilde/overrijpe gerst komen opeten. En dat mag.

Heel herkenbaar helaas.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:53

Ibbel schreef:
In NL mag je in de bebouwde kom ook niet achter huizen jagen, maar buiten de bebouwde kom geldt die regel niet.

Tenzij het Epe is (was), dan mag je gewoon in de bebouwde kom met scherp schieten op wilde zwijnen. :roll:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:57

Binnen de bebouwde kom kan geen jachtpacht worden afgegeven, maar als een gemeente beweert dat er overlast is, is een speciale vergunning natuurlijk zó verstrekt...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:57

vind het sowieso al eng dat jagers dichtbij huizen , stallen en weilanden met dieren erin schieten! laatste tijd hoor je veel dat er weer eens iets anders is geraakt dan waar ze op jagen!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:58

Ibbel schreef:
Binnen de bebouwde kom kan geen jachtpacht worden afgegeven, maar als een gemeente beweert dat er overlast is, is een speciale vergunning natuurlijk zó verstrekt...

Precies. Zoals je al aangaf, de faunabeheer wet zit vol gaten...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:04

"Plezierjacht" - het woord alleen al... Hoe kan je in hemelsnaam plezier hebben aan het doodschieten van dieren. Mag van mij gisteren afgeschaft worden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:05

Van mij ook. Maar als er geluiden in de politiek komen in die richting, dan wordt er een week lang wild geserveerd, en mogen de restaurantmedewerkers van de tweede kamer gezellig een dagje mee jagen. %)
Je moet het ze nageven, lobbyen kan de knjv als de beste.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:05

Met "onze" jagers hebben we goeie afspraken gemaakt. Ze bellen de dag vantevoren even waar ze gaan jagen, weet ik in welke wei de paarden moeten. Geen centje pijn meer, en iedereen kan z'n hobby uitoefenen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:11

Hier ook een jager, die zich keurig meld trouwens. Nooit problemen, hij zorgt wel dat ie niet in de wei bij mijn paarden komt (en dus bij huis). Lijkt me zwaar irritant als je een jager treft die de duiven en hagel in je tuinachterlaat zeg!

Verder komen ze op al onze weides, maar ik heb nooit klachten gehoord van buren (die ook paarden en vee hebben). Moet wel zeggend at onze jager dus overal meld dat ie komt, wanneer en wat de plannen (ongeveer) zijn. Hagel klinkt heel anders dan waar ze reeën mee schieten, en mijn paarden kijken van hagel ook totaal niet op of om. Van 'gewoon' schieten soms wel.

In gesprek gaan is altijd prettig, contact met de buurtagent is ook handig (mochten er wel problemen zijn), en meedenken werkt denkik ook goed (bijv. vragen wanneer ze komen, zodat jij je paard binnen kunt houden)

Onze jagers zijn zeker geen plezierjagers, ze zorgen voor het in stand houden van een gezond populatie ( en zoals iemand eerder al noemde; als we niet zo fanatiek alle grote roofdieren afschieten blijven er nog wat natuurlijke vijanden over voor bijv de hazen enz)

Wij hebben al jaren een vos in ons land, en die wordt dus mooi niet geschoten hoor! Prachtig als reintje in de schemer door de wei sluit :D. Mocht ie ooit te dicht bij huis komen dan wel, maar dan is het meer een kwestie van volksgezondheid/veiligheid. Ook de kudde reeën hier wordt goed in de gaten gehouden, amar niet geschoten. Elk jaar gaat er wel een aantal dood, en dit jaar maar 1 kalfje. Onze jagers willen ze helemaal niet schieten (en toen ze moesten waren ze 'spoorloos' haha, dus helaas)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:13

"Mijn" reintjes zijn helaas allang afgeschoten door onze jager, helaas. Kwam-ie o zo trots vertellen...

En ja, vossen, herten en varkens worden met scherp geschoten, dat klinkt idd heel anders dan hagel.
Ik moet zeggen, met scherp wordt hier niet geschoten, in de buurt van de huizen. Zó gestoord is-ie dan ook weer niet.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:16

Blijf mij er ook zo over verbazen dat mensen die er begrip voor op kunnen brengen dat de vos afgeschoten wordt dan als argument geven, maar als jouw kippen gegrepen worden door een vos ben je ook niet blij. Nee inderdaad, dan ben ik niet blij, want dan heb ík een fout gemaakt, namelijk mijn kippenren niet vosproof gemaakt. Dat is mijn schuld, niet die van de vos. Dat argument probeerde "onze jagers" hier ook op ons uit. Werkte niet :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:17

Ik mag legaal een luchtbuks hebben, maar niet over mijn erfgrens schieten dan ben ik strafbaar. Hoe zit het dan met jagers? De jagers die ik ken vertelden mij dat ook zij niet over hun jachtgrens mochten schieten. Is dat verandert?

De stal waar ik sta mag ik mijn pony's niet buiten zetten als er op de boer zijn land word gejaagd. Niet omdat hij bang is dat mijn pony's schrikken, maar hij vertrouwd de schietkunst van de jagers niet. Zijn eigen vee loopt dan ook niet buiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:35

Nee, een jager mag niet aan de rand van z'n terrein gaan staan en dan schieten wat er op of boven jouw land loopt of vliegt. Maar hij mag wél aan de andere kant van z'n terrein staan om wat er op en of boven zíjn terrein loopt of vliegt te schieten. En als dat land 50 meter breed is, en hij schiet als z'n prooi op 30 meter is, en de rest van de hagel vliegt nog 200 meter door en komt op jouw terrein terecht - pech gehad, dat mag. En héb je er schade van, dan is de beste man ervoor verzekerd.

Hoe ik moet aantonen dat het dak van mijn auto volgend voorjaar roest omdat ik er dit najaar valhagel op heb gehad, weet ik ook niet :7

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:33

Zelf heb ik ook geen idee TS. Dit jaar heb ik ze voor het eerst in de buurt van stal gehoord.
Maar wij zitten dan ook in landelijk gebied. Al kan ik me niet herinneren dat ik ze voorgaande jaren heb gehoord.
Onze paarden vonden het wel een beetje gek, maar rare taferelen heb ik niet meegemaakt.
Het leek wel of ze er allemaal snel aan de knallen gewend raakten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:57

Hier lopen ze wel vlak langs de omheining van mijn weiland.
Ik word wel altijd keurig een paar dagen van te voren op de hoogte gesteld dat er rond onze boerderij gejaagd gaat worden.
Ik kan en mag m'n pony's gewoon op het land laten, of als ik dat veiliger vind binnen halen (maar ze staan nooit binnen, heb ook niet voor alle pony's stallen).

Nooit problemen gehad. Heb ook geen probleem met jagers als het op een nette manier gaat.
Wild wat op een erf schuilt heeft gewoon geluk en moet met rust gelaten worden bijvoorbeeld (en zo niet en we zien dat, dan word de jacht vereniging gebeld).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:01

hier worden we gebeld wanneer ze op ons stuk komen te jagen. zodat we de paarden ff 2 uurtjes naar binnen kunnen halen.
maar genoeg afstand van de huizen houden ze niet.
laten we zeggen dat ze misschien 30 meter van het huis af blijfen

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:05

Ibbel schreef:
"Plezierjacht" - het woord alleen al... Hoe kan je in hemelsnaam plezier hebben aan het doodschieten van dieren. Mag van mij gisteren afgeschaft worden.

Inderdaad :j

Hier jagen ze ook, o.a. op een stuk waar in de zomer de pony's lopen. Gelukkig komen ze het wel netjes melden als ze gaan jagen en staan de paardjes in de herfst/winter op een ander stuk, maar het ligt er wel vlak naast. Jaren geleden liepen er eens vosjes die zich vaak overdag en in de schemer lieten zien, heel leuk! Maar daar hebben ze er één van geschoten en toen hebben we jaren geen vos meer gezien. Sinds dit voorjaar lopen er weer een paar, maar daar zullen er ook wel 1 of 2 van geschoten worden, helaas. Blijft toch vaak een grote trofee voor een jager heb ik het idee...(tenminste, hier wel)