Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:De valhagel lag zelfs in het zwembadje van de kinderen van de buren.
"Nee mevrouw, kunnen we níets tegen doen. Mag allemaal volgens de wet..."
Overigens schijnt niemand inzage te hebben (ook de politie niet) in of die jagers hier wel écht die jachtpacht hebben - maw, of al die landeigenaren wel echt toestemming hebben gegeven. Ik heb dat niet nl, maar kan niet controleren of die jagers mijn hectares niet toch meerekenen...
Ibbel schreef:De regels zijn gewoon voor meerdere uitleg vatbaar. Bijvoorbeeld, er zijn een aantal diersoorten vogelvrij, die mogen jaarrond bejaagd worden: oa de vos en de Canadese gans. Maar er zijn ook dieren die buiten het jachtseizoen alleen bejaagd mogen worden als ze schade aan het gewas aanrichten: de houtduif bv.
Hier was afgelopen zomer de gerst 3 weken te lang blijven staan (vermoedelijk met opzet, want het was mooi weer, maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk).
Voeren op de jachtplaats/lokken met voer mag niet. Maar ja, als de gerst blijft staan, voer je toch niet?
Gerst wordt uiteindelijk geoogst, duiven komen de restjes opeten. Geen punt, zou je zeggen. Nee, hoor, ze worden bejaagd vanwege 'schade aan het gewas'.
Pardon, gerst is nu geoogst? Nee, er mag worden gejaagd omdat diezelfde duiven volgend jaar schade zouden kunnen veroorzaken. Dan kan je die duiven dus net zo goed op die lijst vogelvrij zetten, want dat argument 'schade aan het gewas' is dus gewoon flauwekul.
Ooooh, ja, logisch. Eerst schiet je alle vossen af, dus hebben de duiven geen natuurlijke vijanden, dán laat je 4 hectare gerst staan als tafeltje dekje, en vervolgens ga je vanuit de mais prijsschieten op een paar 100 dikke volgevreten duiven die de ruim gemorste/verspilde/overrijpe gerst komen opeten. En dat mag.
. Mocht ie ooit te dicht bij huis komen dan wel, maar dan is het meer een kwestie van volksgezondheid/veiligheid. Ook de kudde reeën hier wordt goed in de gaten gehouden, amar niet geschoten. Elk jaar gaat er wel een aantal dood, en dit jaar maar 1 kalfje. Onze jagers willen ze helemaal niet schieten (en toen ze moesten waren ze 'spoorloos' haha, dus helaas)

Ibbel schreef:"Plezierjacht" - het woord alleen al... Hoe kan je in hemelsnaam plezier hebben aan het doodschieten van dieren. Mag van mij gisteren afgeschaft worden.