paardentransport werd een trauma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 06:30

Ik vind heel erg voor je, maar heb je het veulen laten controleren op transportziekte door jouw dierenarts in spanje?

Wat is transportziekte?
Transport-ziekte houdt in dat een paard borstvlies-ontsteking en long-ontsteking krijgt omdat een bacterie “vrij spel” krijgt , dit veroorzaakt door factoren die ontstaan bij transporteren van het paard. Dit komt omdat z’n weerstand afneemt door factoren die vrijkomen tijdens transporten zoals stress, slechte ventilatie in vervoersruimte, hoge luchtvochtigheid, vaak slechte kwaliteit hooi/kuilgras bij transporters, paarden drinken vaak te weinig waardoor z’n slijmvliezen (neus, hals) erg droog worden en dus minder weerstand krijgen. Maar de belangrijkste oorzaak, en dat onderschat men eigenlijk veel te vaak, is de houding van een paard zijn hoofd/hals. Om zijn luchtwegen, slijmvliezen te reinigen moet een paard om de zoveel tijd z’n hoofd neerwaarts kunnen buigen om te “snuiten” , dat heeft de natuur zo geregeld. Is normaal ook nooit een probleem. Mááár... Veel transporters zijn zo ingericht dat het hoofd wordt vastgebonden en vaak ook nog zo dat hij z’n hoofd niet naar beneden kan buigen. Of amper kan bewegen dus. Daar ligt het grootste gevaar. Als er dan ook nog factoren om de hoek komen kijken zoals boven omschreven en hij kan een gehele dag z’n hoofd niet buigen om te “snuiten” dan kan het snel gaan. Als een paard niet z’n luchtwegen “schoon” kan houden dan kunnen bacteriën die ingeslikt worden gemakkelijk “passeren” via de luchtwegen naar de longen en dus een infectie veroorzaken in de longen en borstvlies.

Het paard wordt erg ziek, hoge koorts, hevige pijn in borststreek, hij wordt erg stijf wat bewegen moeilijk maakt, hij zal zijn ellebogen overbelasten omdat hij de druk van z’n voorbenen op z’n borst wil ontlasten. Andere symptomen zijn géén eetlust meer, erg teneergeslagen, ademhalingsproblemen, verhoogde hartslag en neusafscheiding. De door bacteriën veroorzaakte ontstekingen in borstvlies en slijmvliezen zorgen voor verstoorde vochtbalans en in de longzakken verzamelen zich (grote) hoeveelheden vocht die op zijn beurt weer ademhalingsproblemen en bijbehorende pijnen veroorzaken.

Niet alle factoren tijdens transport kun je optimaliseren, dat is gewoon de realiteit maar zorg er dan in ieder geval voor dat er géén hooi en/of kuilgras met “schimmel” delen aanwezig zijn en dat het paard zijn hoofd neerwaarts kan bewegen tijdens lange transporten!

Behandeling:
Als een paard éénmaal deze “transportziekte” symptomen heeft gekregen is er een zeer agressieve behandeling nodig om hem er weer bovenop te helpen, z’n borst gevuld met vocht zal gedraineerd moeten worden en een breed spektrum van agressieve antibiotica zal ingezet moeten worden om de ontstekingen te bestríjden. [ Nadat de bacterietesten bekent zijn kun je naturlijk gerichter de antibiotica inzetten.] Verder zal hij zeker in het begin echt pijnstillende middelen moeten krijgen (de symptomen zijn nl zeer pijnlijk) en hij zal vocht + zouten > elektrolyten toegediend moeten krijgen via infuus om überhaupt te kunnen overleven. Probeer hem extra smakelijk eten voor te schotelen dat de eetlust weer op moet wekken. Omdat alle toegediende antibiotica ook de darmflora aantast zal je er niet onderuit kunnen om ook darmflora-stabiliserende antibiotica erbij toe te dienen.

Zelf reis ik geregeld af met paarden naar het buitenland en het is mij dan niet vreemd om de paarden los op de wagen te zetten. Als we een hengst en merrie vervoeren staat de merrie meestal los en de hengst staat op de langst mogelijke stand. We hebben ook geen hooinet maar een zeil waar we het hooi in doen. Als we 1 paard vervoeren zetten we soms zelfs het tussenschot opzij zodat de paarden door de hele wagen kunnen lopen(2 paards vrachtwagentje) en voeren we hooi op de grond. Zo rijden we dan naar Frankrijk, België, Duitsland, Zweden, Polen enz.

Sterkte.

Edit: had over het antwoord van Ebony heen gelezen en wat Fenne opnoemt is dus hetzelfde, maar nu heb je wel een uitgebreide uitleg en informatie voor de spaanse dierenarts.

hippocampe schreef:
Een paard krijgt niet binnen 3 dagen een een dodelijke longontsteking.. Die longontsteking is veel langer aan de gang geweest.

Zoals al eerder gezegd kan een paard zeker tijdens transport al na 2 dagen een longontsteking oplopen op bovenstaande manier.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 17-11-12 06:38, in het totaal 3 keer bewerkt

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 06:32

hippocampe schreef:
Een paard krijgt niet binnen 3 dagen een een dodelijke longontsteking.. Die longontsteking is veel langer aan de gang geweest.
Ik denk persoonlijk dat het vervoersbedrijf niets te verwijten valt.. De gangbare wijze van veterinaire check ups bij vervoer weet ik het fijne niet van. Wellicht is het niet een keuring als zijnde hartslag luisteren en en longen luisteren. Ik vermoed dat Flash toch al flink verkouden/beginnende longontsteking heeft gehad bij de vorige eigenaresse.. Maar dit is natuurlijk heel lastig te bewijzen..

Jawel,daar hebben wij een keuring laten doen door een onafhankelijke dierenarts die hem na keuring gezond verklaarde een dag voordat Flash werd opgehaald.
De 2e keuring vond via het bedrijf plaats.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 06:48

daffie1986 schreef:
Ik vind heel erg voor je, maar heb je het veulen laten controleren op transportziekte door jouw dierenarts in spanje?

Wat is transportziekte?
Transport-ziekte houdt in dat een paard borstvlies-ontsteking en long-ontsteking krijgt omdat een bacterie “vrij spel” krijgt , dit veroorzaakt door factoren die ontstaan bij transporteren van het paard. Dit komt omdat z’n weerstand afneemt door factoren die vrijkomen tijdens transporten zoals stress, slechte ventilatie in vervoersruimte, hoge luchtvochtigheid, vaak slechte kwaliteit hooi/kuilgras bij transporters, paarden drinken vaak te weinig waardoor z’n slijmvliezen (neus, hals) erg droog worden en dus minder weerstand krijgen. Maar de belangrijkste oorzaak, en dat onderschat men eigenlijk veel te vaak, is de houding van een paard zijn hoofd/hals. Om zijn luchtwegen, slijmvliezen te reinigen moet een paard om de zoveel tijd z’n hoofd neerwaarts kunnen buigen om te “snuiten” , dat heeft de natuur zo geregeld. Is normaal ook nooit een probleem. Mááár... Veel transporters zijn zo ingericht dat het hoofd wordt vastgebonden en vaak ook nog zo dat hij z’n hoofd niet naar beneden kan buigen. Of amper kan bewegen dus. Daar ligt het grootste gevaar. Als er dan ook nog factoren om de hoek komen kijken zoals boven omschreven en hij kan een gehele dag z’n hoofd niet buigen om te “snuiten” dan kan het snel gaan. Als een paard niet z’n luchtwegen “schoon” kan houden dan kunnen bacteriën die ingeslikt worden gemakkelijk “passeren” via de luchtwegen naar de longen en dus een infectie veroorzaken in de longen en borstvlies.

Het paard wordt erg ziek, hoge koorts, hevige pijn in borststreek, hij wordt erg stijf wat bewegen moeilijk maakt, hij zal zijn ellebogen overbelasten omdat hij de druk van z’n voorbenen op z’n borst wil ontlasten. Andere symptomen zijn géén eetlust meer, erg teneergeslagen, ademhalingsproblemen, verhoogde hartslag en neusafscheiding. De door bacteriën veroorzaakte ontstekingen in borstvlies en slijmvliezen zorgen voor verstoorde vochtbalans en in de longzakken verzamelen zich (grote) hoeveelheden vocht die op zijn beurt weer ademhalingsproblemen en bijbehorende pijnen veroorzaken.

Niet alle factoren tijdens transport kun je optimaliseren, dat is gewoon de realiteit maar zorg er dan in ieder geval voor dat er géén hooi en/of kuilgras met “schimmel” delen aanwezig zijn en dat het paard zijn hoofd neerwaarts kan bewegen tijdens lange transporten!

Behandeling:
Als een paard éénmaal deze “transportziekte” symptomen heeft gekregen is er een zeer agressieve behandeling nodig om hem er weer bovenop te helpen, z’n borst gevuld met vocht zal gedraineerd moeten worden en een breed spektrum van agressieve antibiotica zal ingezet moeten worden om de ontstekingen te bestríjden. [ Nadat de bacterietesten bekent zijn kun je naturlijk gerichter de antibiotica inzetten.] Verder zal hij zeker in het begin echt pijnstillende middelen moeten krijgen (de symptomen zijn nl zeer pijnlijk) en hij zal vocht + zouten > elektrolyten toegediend moeten krijgen via infuus om überhaupt te kunnen overleven. Probeer hem extra smakelijk eten voor te schotelen dat de eetlust weer op moet wekken. Omdat alle toegediende antibiotica ook de darmflora aantast zal je er niet onderuit kunnen om ook darmflora-stabiliserende antibiotica erbij toe te dienen.

Zelf reis ik geregeld af met paarden naar het buitenland en het is mij dan niet vreemd om de paarden los op de wagen te zetten. Als we een hengst en merrie vervoeren staat de merrie meestal los en de hengst staat op de langst mogelijke stand. We hebben ook geen hooinet maar een zeil waar we het hooi in doen. Als we 1 paard vervoeren zetten we soms zelfs het tussenschot opzij zodat de paarden door de hele wagen kunnen lopen(2 paards vrachtwagentje) En zo rijden we dan naar Frankrijk, België, Duitsland, Zweden, Polen enz.

Sterkte.

Bedankt voor je reactie,wij hadden ook gevraagd om het veulen los te laten en weten dat dit ook mogelijk is om factor stress zo laag mogelijk te houden,ondanks dit verzoek en afspraak was ie toch vastgezet.Als antwoord op onze vraag waarom,zei ze,"wij hebben zoveel ervaring dit gaat altijd goed".Ook werd Flash tegen afspraak s,zondags opgehaald zonder dat wij dit wisten,de vorige eigenaresse met wie wij een uitstekend contact hebben heeft ons dit meteen doorgebeld,dat is ook wat ons zo boos maakt er werd gewoon tegen afspraak in gehandeld.En als je dan zo,n antwoorden krijgt als wij kregen,is dit niet goed,tis trouwens dat ik toevallig de mogelijkheid had dit bedrijf te bezoeken en het te vragen,want antwoord via email die mijn man inmiddels gestuurd had met vragen hebben we niet gekregen.Nogmaals we snapten er niks van en zeker mijn dochter en man die het geheel meemaakte moesten dit afschuwelijke ziektebeeld zien je staat er machteloos en reddeloos bij, want hij stikte in zijn eigen pus.Ook onze spaanse dierenarts heeft snel en adequaat ingegrepen maar dit ging zo snel.En tuurlijk kun je niet alles voorkomen ook dat begrijpen wij maar er zo mee omgaan als dit bedrijf doet hoop ik dat niemand hoeft mee te maken.Want dat maakt het trauma alleen nog erger.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 07:02

petra_van schreef:
Bedankt voor je reactie,wij hadden ook gevraagd om het veulen los te laten en weten dat dit ook mogelijk is om factor stress zo laag mogelijk te houden,ondanks dit verzoek en afspraak was ie toch vastgezet.Als antwoord op onze vraag waarom,zei ze,"wij hebben zoveel ervaring dit gaat altijd goed".Ook werd Flash tegen afspraak s,zondags opgehaald zonder dat wij dit wisten,de vorige eigenaresse met wie wij een uitstekend contact hebben heeft ons dit meteen doorgebeld,dat is ook wat ons zo boos maakt er werd gewoon tegen afspraak in gehandeld.En als je dan zo,n antwoorden krijgt als wij kregen,is dit niet goed,tis trouwens dat ik toevallig de mogelijkheid had dit bedrijf te bezoeken en het te vragen,want antwoord via email die mijn man inmiddels gestuurd had met vragen hebben we niet gekregen.Nogmaals we snapten er niks van en zeker mijn dochter en man die het geheel meemaakte moesten dit afschuwelijke ziektebeeld zien je staat er machteloos en reddeloos bij, want hij stikte in zijn eigen pus.Ook onze spaanse dierenarts heeft snel en adequaat ingegrepen maar dit ging zo snel.En tuurlijk kun je niet alles voorkomen ook dat begrijpen wij maar er zo mee omgaan als dit bedrijf doet hoop ik dat niemand hoeft mee te maken.Want dat maakt het trauma alleen nog erger.

Maar vastzetten is niet de enige reden voor stress, veulen gaat voor het eerst in zijn leven op een wagen, waarschijnlijk net nadat hij afgespeend is(of was dit al eerder gebeurd?) Dan ook nog eens een hele lange reis, ik weet niet waar jullie in spanje zitten, maar wij zijn vanuit de kop van noord-holland binnen 12 uur in Frankrijk op 3 uur van toulouse verwijderd dus ik vind dat ze er erg lang over gedaan hebben om het veulen bij jullie af te leveren. Weet je waarom dat is? Als het goed is heeft het veulen ook al een iets dikkere vacht, in samenwerking met zweet, kou en stress dus ook geen gezonde factor. I.m.o staat het dus niet per definitie vast dat het vastzetten de stress veroorzaakt heeft, want daar zijn gewoon zoveel factoren voor aanwezig tijdens een transport.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 07:04

Wat afschuwelijk om mee te maken, los van hoe het ontstaan is. Het zal lastig oorzaak en gevolg bewezen te krijgen, Dat het veulen aangelijnd vervoerd is tegen de afspraak in lijkt me op zijn zachtst gezegd merkwaardig . Het valt niet terug te draaien , maar wat een ellendig einde voor dit arme veulen. Zou met de vervoerder zeker nog verhaal halen. Het veulen krijg je er niet meer mee terug natuurlijk. Denk dat er op het moment van aankomst al niets meer aan te doen was, feitelijk was hij toen al doodziek. Tragisch dit..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 07:22

5 dagen transport is wel lang en het lijkt mij dat behalve los staan het ook erg belangerijk is dat het veulen al goed afgespeend is en zelfstandig kan eten..Was dit allemaal goed voorbereid of is hij vlak voor het transport afgespeend?Mijn veulen kwam toen uit België wat een kortere reis is,maar de combi van kort van tevoren afspenen en het niet kennen van krachtvoer en hooi maakte dat hij een behoorlijke terugval kreeg..

Sterkte in elk geval dit is echt een vervelende situatie!

CM_

Re: paardentransport werd een trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:38

Ik zou rechtsbijstand eens een belletje geven, al weet ik niet hoe dat in spanje geregeld is?

De keuring van die vwa arts is inderdaad anders dan een keuring voor aankoop.
Heb je wel een keuring voor aankoop laten doen?
Ik denk al met al dat je wel een zaak kan aangaan, omdat de transporteur verzekerd moet zijn voor de lading die hij/zij meeheeft.
Stel namelijk dat er een ongeluk gebeurd, en de dieren overlijden of beschadigen. Een transporteur valt aansprakelijk te stellen en moet dus een dergelijke verzekering hebben.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:48

Jeetje wat erg Petra!
Begrijp goed dat je t veulentje los wilde laten staan.
Wij lieten veulens en jaarlingen ook altijd los staan al gingen we ze een uur verderop maar uit t natuurgebied halen. Als ze gaan liggen tijdens transport kunnen ze zichzelf ophangen. Jonge dieren hebben sneller de neiging om te gaan liggen als ze moe worden.
Dat heb ik dus 1x gezien, daar waren ze gelukkig met op tijd bij.

Veel sterkte verder en hoop dat je nog wat duidelijkheid krijgt.
Helaas alleen niet je veulen ermee terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:14

Jeetje, arm diertje....sowieso zo'n veulen dat waarschijnlijk niks gewend is, die staat dan gewoon 5 dagen achter elkaar in een toch behoorlijk stressvolle situatie.... weet je wel hoe het nu eigenlijk zit met het vervoeren, waarom moest dat zo lang duren en hoe heeft het beestje er bij gestaan als het niet onderweg was?

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:54

CM_ schreef:
Ik zou rechtsbijstand eens een belletje geven, al weet ik niet hoe dat in spanje geregeld is?

De keuring van die vwa arts is inderdaad anders dan een keuring voor aankoop.
Heb je wel een keuring voor aankoop laten doen?
Ik denk al met al dat je wel een zaak kan aangaan, omdat de transporteur verzekerd moet zijn voor de lading die hij/zij meeheeft.
Stel namelijk dat er een ongeluk gebeurd, en de dieren overlijden of beschadigen. Een transporteur valt aansprakelijk te stellen en moet dus een dergelijke verzekering hebben.

Ja,door een duitse onafhankelijke dierenarts,Flash was in duitsland gekocht,dat was ook mijn gedachte stel je levert een paard gewond af kun je ook niet zeggen,vervelend voor U.

pmarena schreef:
Jeetje, arm diertje....sowieso zo'n veulen dat waarschijnlijk niks gewend is, die staat dan gewoon 5 dagen achter elkaar in een toch behoorlijk stressvolle situatie.... weet je wel hoe het nu eigenlijk zit met het vervoeren, waarom moest dat zo lang duren en hoe heeft het beestje er bij gestaan als het niet onderweg was?

Helaas krijg ik nergens antwoord op van dit bedrijf.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-11-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:56

pleiada schreef:
5 dagen transport is wel lang en het lijkt mij dat behalve los staan het ook erg belangerijk is dat het veulen al goed afgespeend is en zelfstandig kan eten..Was dit allemaal goed voorbereid of is hij vlak voor het transport afgespeend?Mijn veulen kwam toen uit België wat een kortere reis is,maar de combi van kort van tevoren afspenen en het niet kennen van krachtvoer en hooi maakte dat hij een behoorlijke terugval kreeg..

Sterkte in elk geval dit is echt een vervelende situatie!

Flash was goed afgespeend en at prima zelfstandig

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:36

Wat verschrikkelijk!

En het is belachelijk hoe er gereageerd wordt vanuit het transportbedrijf. Ik zou hier ook zeker een zaal van maken, ze zijn hier als het goed is voor verzekerd.

Veel sterkte!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:50

Ten eerste vind ik het verschrikkelijk voor jullie dat het paard direct is overleden op zo'n nare manier.
Maar wou je nou het transportbedrijf hier de schuld van geven? Veulen wat ws nooit op een trailer heeft gestaan, direct een reis van Dld naar Spanje laten maken. Ik kan me wel voorstellen dat het dan kan gebeuren dat je paard er ziek van wordt. Ik was er niet bij natuurlijk, maar transportziekte wat al eerder genoemd is lijkt me heel logisch :j

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:56

antje_vip schreef:
Ten eerste vind ik het verschrikkelijk voor jullie dat het paard direct is overleden op zo'n nare manier.
Maar wou je nou het transportbedrijf hier de schuld van geven? Veulen wat ws nooit op een trailer heeft gestaan, direct een reis van Dld naar Spanje laten maken. Ik kan me wel voorstellen dat het dan kan gebeuren dat je paard er ziek van wordt. Ik was er niet bij natuurlijk, maar transportziekte wat al eerder genoemd is lijkt me heel logisch :j

Als je het goed gelezen hebt,zie je ook dat het transport bedrijf zich tegen alle afspraken in gedragen heeft.Waardoor het geheel er niet bepaald beter op geworden is.Maar in mijn verhaal staat ook dat er duidelijk was afgesproken om stress te voorkomen het veulen zeker niet vast te zetten,aan dit werd gewoon achter onze rug om niet voldaan.Op onze vraag waarom niet kregen wij te horen,"wij hebben zoveel ervaring dit gaat altijd goed",misschien toch geen ervaring genoeg blijkt wel.Duidelijk was dat het om een veulen ging die zowieso al een dag langer heeft moeten reizen dan afgesproken.Bovendien bestaan er speciale veulenboxen en als je zoveel ervaring hebt als dit bedrijf van zichzelf vindt,dan weet je dat vastbinden onnodig veel stress oproept!Helaas zeker gezien hun reactie balen wij dat ons veulen als een klomp vlees is vervoerd en hoop ik dat je dit nooit hoeft mee te maken!
Laatst bijgewerkt door petra_van op 23-11-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:58

Verschrikkelijk zeg, arme dier.

Kijk dat is een reden voor mij om het niet door een transportbedrijf te laten doen, maar zelf te doen met een soort van een paardentaxi dat wel rijdt naar het buitenland en terug en of huur trailer en zelf meegaan en anders gaat het gewoon niet door.

Mijn droom is een zwarte volbloed arabier en ze zijn beter te verkrijgen in het buitenland, ooit had ik de koop niet door laten gaan ivm ingewikkelde gedoe met transport, te zwaar en te paardonvriendelijk voor een jaarling (van toen ik mijn paard nog niet had en op zoek was naar een zwarte arabier een paar jaar geleden), want je weet niet wat ze allemaal doen en uitspoken met het dier en je bent er niet zelf bij. Dat vind ik veel te eng.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:11

Ragdollcat schreef:
Verschrikkelijk zeg, arme dier.

Kijk dat is een reden voor mij om het niet door een transportbedrijf te laten doen, maar zelf te doen met een soort van een paardentaxi dat wel rijdt naar het buitenland en terug en of huur trailer en zelf meegaan en anders gaat het gewoon niet door.

Mijn droom is een zwarte volbloed arabier en ze zijn beter te verkrijgen in het buitenland, ooit had ik de koop niet door laten gaan ivm ingewikkelde gedoe met transport, te zwaar en te paardonvriendelijk voor een jaarling (van toen ik mijn paard nog niet had en op zoek was naar een zwarte arabier een paar jaar geleden), want je weet niet wat ze allemaal doen en uitspoken met het dier en je bent er niet zelf bij. Dat vind ik veel te eng.

Inderdaad,je hebt groot gelijk wij doen dit ook nooit meer hadden dit ook nog nooit gedaan maar dachten hier goed aan te doen.Omdat de beschrijving van het bedrijf duidelijk iets anders zegt dan ze gedaan hebben.En tuurlijk horen we achteraf meerdere verhalen en kunnen we onszelf wel voor de kop slaan,maar moet je dan ervan uitgaan dat dit soort bedrijven hun afspraken niet nakomen.Of op hun site gelogen wordt,ik doe dit ook omdat ik hoop dat dit soort bedrijven strenger gecontroleerd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:23

Bij ons kwam de vwa op stal, bekeek de paspoorten en controleerde de chip. Toen de vraag of ze nog ziek waren geweest en hoppa, formulieren klaar, hoezo keuring. Bij het transportbedrijf heeft je veulen waarschijnlijk helemaal geen da gezien. Ik werkte altijd hetzelfde bedrijf en nog nooit problemen. Italie, Hongarije enz, ze zijn allemaal prima aangekomen en persoonlijk vind ik vijf dagen erg lang.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:34

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal goed. Het diertje heeft toch geen 5 dagen op de wagen gestaan? Neem aan dat zo'n transporteur op een rit van Duitsland naar Spanje meerdere dieren ophaalt en aflevert. Dan moeten de paarden die het langst op de wagen moeten staan ivm laatste aflveradres toch regelmatig er vanaf komen om te eten, te drinken en te rusten?

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:12

nadita schreef:
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal goed. Het diertje heeft toch geen 5 dagen op de wagen gestaan? Neem aan dat zo'n transporteur op een rit van Duitsland naar Spanje meerdere dieren ophaalt en aflevert. Dan moeten de paarden die het langst op de wagen moeten staan ivm laatste aflveradres toch regelmatig er vanaf komen om te eten, te drinken en te rusten?

Inderdaad daar zijn wij ook vanuit gegaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:58

Het is natuurlijk verschrikkelijk dat het arme dier zo ziek is geworden, maar ik neem aan dat je wel van tevoren de algemene voorwaarden van hun hebt gelezen? (ik heb dat in ieder geval wel gedaan).
Neemt natuurlijk niet weg dat ze wel mogen laten blijken dat ze het heel vervelend vinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:46

nadita schreef:

Daar moet je niet vanuit gaan, op deze manier is het transport wel goedkoper maar duurt lang en is niet wanneer jij wilt dat het opgehaald wordt en bij je gebracht wordt op de tijden en dagen dat jij wilt, want ze gaan nog overal langs en pikken onderweg nog paarden op en of leveren af, en op deze manier duurt het wel heel erg lang voor een dier die het verste moet reizen, dan is een veulen heel snel kapot van uitputting en stress.

Ik had ook gevraagd naar de opties en hoe het ging en of het wel paardvriendelijk was, toen men daarop geen antwoord gaf haakte ik af, toen wist ik voldoende en dat wil ik niet op mijn geweten hebben en of het dier aandoen.

Wel vreselijk voor jullie en het veulen. Want natuurlijk logisch zo'n bedrijf geloof je als het goed uitziet op de site en van horen zeggen enzo tot je het zelf ervaart en dat is erg.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 13:10

Kinke schreef:
Het is natuurlijk verschrikkelijk dat het arme dier zo ziek is geworden, maar ik neem aan dat je wel van tevoren de algemene voorwaarden van hun hebt gelezen? (ik heb dat in ieder geval wel gedaan).
Neemt natuurlijk niet weg dat ze wel mogen laten blijken dat ze het heel vervelend vinden.

Tuurlijk hebben we die gelezen,maar dat wil niet zeggen dat zij afspraken niet hoeven na te komen.