BE Rijbewijs via vakantieveilingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: BE Rijbewijs via vakantieveilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:15

Ik heb het gedaan, en heb er onwijze spijt van!!

Ik had 3 uur netto rijden met examen erbij,
Bleek dat er wel nog 1,5 uur intake vanaf ging en daarna hield je nog 1,5 uur over....
Ben gezakt, want de instructeur heeft me zo zenuwachtig gemaakt.
Volgende week examen en lessen bij een andere rijschool, maar via vakantieveilingen doe ik het nooit meer!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:12

Ik heb 310 euro betaald. Ik rij af en toe wel eens met aanhangers en trailers, dus ik hoop dat het in m'n voordeel werkt!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:14

Ik had het net gehaald op de 'normale' manier ;) toen ik het zag op VV. Scheelt je bakken met geld, maar ik had het er niet mee gered, denk ik... :o
Maar ik zou anders gewoon al eens een paar lesjes nemen bij een rijschool in de buurt (of iig ergens gaan oefenen) en dan daar heen. Kan je ook kijken of je er aanleg voor hebt en dus of VV wat voor je zou zijn.
Gaat je dan sowieso nog veel geld schelen! :j

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:20

wat kost gemiddeld via een rijschool zoiets dan? als je geen ervaring hebt. (losse les per uur en praktijkexamen)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:48

Ik heb nu voor 500 euro, 8 uur les en examen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:55

Het kost gemiddeld zo'n 600 euro bij een rijschool..

Ik heb hem vanavond gewonnen bij vakantie veilingen voor 300 euro!
Ben benieuwd, meteen maar gemaild voor een afspraak..
En tot die tijd maar alvast wat oefenen met m'n papa en een vriendin.. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:54

300 euro voor 3 uur totaal is toch niet apart goedkoop wel? Dan heb je 2 uur les en 1 uur examen, lessen 50 euro per uur, examen 150 euro, hou ik nog 50 euro over.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:03

examen is,ruim 200

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:20

Zit je dus op 300, dan betaal je bij vakantieveilingen dus gewoon een normale prijs of heb ik dat mis?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:51

Ik heb 248 betaald voor 5 uur les en examen.
Dat scherlt toch behoorlijk. Dat kost bij diezelfde rijschool normaal 550.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:36

hebben jullie in de gaten dat per 1 januari 2013 de regels wijzigen voor het rijden met aanhanger/trailer? het gaat terug naar hoe het vroeger was, iedereen met een B rijbewijs mag een aanhanger rijden mits de auto die ervoor staat het gewicht mag trekken. zou een beetje zonde zijn om honderden euro's uit te geven, terwijl als je 2 maanden geduld hebt je het gratis hebt. dit is ook de reden dat het op vv zoveel word aangeboden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:43

_O-

Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.

- De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
- De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
- De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

Ik begrijp dus dat er eigenlijk weinig verandert, er komt alleen een categorie bij, namelijk het totaalgewicht tussen 3500 en 4250 kilo, daar heb je nu nog een groot rijbewijs voor nodig en straks is daar dus B+ voor?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 03:44

Het hoeft niet (meer) worden goedgekeurd, het is een Europese regel:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... f2013.aspx

Vanaf 19 januari is je BE niets meer waard. Nu mag je met BE een aanhanger hebben met een laadvermogen zwaarder dan je auto, maar totaal niet zwaarder dan 3500 kilo.
Volgend jaar geldt dit voor B, maar mag je aanhangwagen zwaarder zijn dan de auto (mits hij het mag trekken).
E voor B vervalt.....!!!

Nieuwe afrijders kunnen kiezen voor B (tot 750kilo) of B met code 96 (max totaal 3500).
Mensen die al B hebben krijgen automatisch B met code 96 (dus de BE van vroeger).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:57

Mijn ene vriendin heeft 196 betaald bij vakantieveilingen.
De ander deed het via groupon, weet niet wat dat kostten.
Ik heb het al 10 jaar maar was toen 300 euro kwijt.
Mijn man heeft het 5 jaar terug gehaald voor 350 euro bij Blom, in 1 dag.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:42

Voor die 300 euro heb ik een dagopleiding, 's ochtends wat theorie & dan 6 uur rijles,
met aansluitend examen.. Duo-opleiding, vriendin van mij gaat mee voor zelfde bedrag!

Ik vind het niet veel geld, want deze dag daar kost normaal minimaal 600 euro..

En ook al worden de regels gewijzigd, ik vind het zoiezo fijn om goed les erin te krijgen
ipv zo 1 2 3 een trailer aan te koppelen en mee te gaan rijden zonder ervaring / lessen.. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:53

Brainless schreef:

Vanaf 19 januari is je BE niets meer waard. Nu mag je met BE een aanhanger hebben met een laadvermogen zwaarder dan je auto, maar totaal niet zwaarder dan 3500 kilo.
Volgend jaar geldt dit voor B, maar mag je aanhangwagen zwaarder zijn dan de auto (mits hij het mag trekken).
E voor B vervalt.....!!!

Nieuwe afrijders kunnen kiezen voor B (tot 750kilo) of B met code 96 (max totaal 3500).
Mensen die al B hebben krijgen automatisch B met code 96 (dus de BE van vroeger).

Dus met B mag je straks trekken ook als de aanhanger zwaarder is dan de auto maar het totaal mag niet meer wegen dan 3500?
Dus hetzelfde als wat nu geld voor B, maar met verschil dat de aanhanger wel zwaarder mag zijn dan de auto?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:15

anneliesdj schreef:
Brainless schreef:

E voor B vervalt.....!!!

Dus met B mag je straks trekken ook als de aanhanger zwaarder is dan de auto maar het totaal mag niet meer wegen dan 3500?
Dus hetzelfde als wat nu geld voor B, maar met verschil dat de aanhanger wel zwaarder mag zijn dan de auto?

Klopt.
Nu heb je ook nog te maken met het maximaal toegestaan gewicht.
Bv een 2 paardtrailer die max 2000kilo mag zijn, mag je nu niet met je B trekken, ook niet als hij leeg is (zeg 650 kilo).
Volgend jaar mag je hem wel trekken mits hij niet zwaarder is dan wat je auto mag hebben.
Dus als je auto 1600 mag trekken en je trailer niet zwaarder belaadt dan totaal 1600 mag je er mee rijden en het totaal echte gewicht niet meer is dan 3500 kilo.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:21

Brainless schreef:
anneliesdj schreef:

Klopt.
Nu heb je ook nog te maken met het maximaal toegestaan gewicht.
Bv een 2 paardtrailer die max 2000kilo mag zijn, mag je nu niet met je B trekken, ook niet als hij leeg is (zeg 650 kilo).
Volgend jaar mag je hem wel trekken mits hij niet zwaarder is dan wat je auto mag hebben.
Dus als je auto 1600 mag trekken en je trailer niet zwaarder belaadt dan totaal 1600 mag je er mee rijden en het totaal echte gewicht niet meer is dan 3500 kilo.

NEE! Er wordt nog steeds gekeken naar de maximale totale massa van de aanhanger, NIET naar het werkelijke gewicht van de aanhanger. Het belangrijkste verschil is dat áls die maximale totale massa meer is dan wat de auto ledig weegt, en het totaal van de combinatie weegt minder dan 3500kg, dan mag het nu wel, terwijl het vroeger niet mocht.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:40

is het niet gewoon handig je E te halen.
op die manier zit je altijd safe

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:42

Precies, gewoon je E halen, dan weet je altijd dat je goed zit. En dan weten mensen ook gelijk wat de regels zijn :D

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:26

Ik heb in september bij rijschool Jan Over in Breda via vakantieveilingen in 5uur incl examen mijn BE gehaald. Echt super uitleg door de instructeur, een echte aanrader!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:48

Ik heb ook via vakantie veiling BE gedaan voor 226,-. Heel gedoe achteraf, ik het kort komt het erop neer dat ik een solo opleiding via VV had gekocht maar een duo opleiding kreeg, inclusief instructeur die in de berm stond te plassen en in de lesauto rookte. Ook wist ik van tevoren niet dat de lesauto een 'automaat' was. Ik was van al deze dingen zo onder de indruk dat ik niet meer normaal examen kon rijden.
Affijn gezakt uiteraard.. klachtenbrief naar rijschool en VV gestuurd en vorige week bericht terug gekregen van VV dat ik de helft van het bedrag terug krijg.

Afgelopen donderdag alsnog mijn rijbewijs met een vinkje achter BE op kunnen halen, ja ik ben twee weken geleden alsnog geslaagd zonder opmerkingen van de examinator. Ik heb drie lesjes gehad (uiteraard bij een andere, fatsoenlijke rijschool).
Tips...
X check voordat je gaat bieden de slagingspercentages van de rijschool!!!!
X oefen heeeeeeel veeeeeeeel van tevoren.
X vergeet niet de theorie te leren, je moet weten wat er op de kentekenbewijzen, weegbriefstaat oa.
X vraag van tevoren of het wel om een schakelauto gaat, want om dat ook nog te moeten leren in die paar uur les is zonde van je tijd.

Succes!,

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:50

Ik volg dit topic ook even, toevallig had ik het er vandaag met mijn moeder nog over dat ik dit misschien wel wilde doen :j

Bij welk kopje staan deze veiligen op vv?
En ben je echt heel veel goedkoper (en beter) uit dan als je het in één dag doet via een andere rijschool?

Edit: zie de regels hierboven, ik snap dat echt nooit dus hier mijn (domme) vraag: onze auto weegt zo'n 1300 kilo en de trailer met paard ook zoiets. Dat is samen minder dan 3500, mag ik 'm dan zonder E trekken? :o?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:14

Met een B rijbewijs mag je niet met een aanhanger rijden dat meer LAADVERMOGEN heeft dan 750 kilo. Ook moet je trekkend voertuig zwaarder zijn dan de aanhanger en het totaal gewicht van de combinatie moet onder de 3500 kilo liggen.
Als ik het goed heb.. :') :')

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:17

Ook via vakantieveilingen een keer gewonnen.
Was er heel tevreden over.
Helaas niet gezakt was veel te zenuwachtig.