Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:56

Er zit iemand op bokt die bekend is met hippisch recht, misschien kan je haar pb-en?

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:56

Je hoeft het paard inderdaad niet terug te nemen.
Hij verteld dat het paard sinds een paar dagen is gaan zuigen.
Als hij bij jou ook al had gezogen dan had hij dat bij die mensen van dag 1 ook gedaan hebben,nu is hij dat pas na 3wkn gaan doen.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:57

Het is dus wel duidelijk dat men het er over eens is dat je het paard niet terug hoeft te nemen. Ik snap wel dat je dat graag wilt. Erg vervelend dit :( Sterkte gewenst..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:57

nee dan moet je haar niet terug nemen dan snij je jezelf in je vingers. heb je wel aangegeven dat een inloopstal bv een optie kan zijn? of is die man alleen maar aan het tieren?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:58

Douraque schreef:
jury schreef:
ik denk dat dit antwoord je wellicht een beetje op weg kan helpen
http://horses.nl/artikelen/valt-eczeem- ... en-gebrek/
of deze
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... ng-174.php (de 3 dagen termijn heb ik nog nooit eerder gehoord)
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... tij-96.php

Luchtzuigen is een gebrek.
Maar de vraag is of dit wel of niet aanwezig was voor de verkoop. En die is in dit geval lastig te beantwoorden omdat jij je paard nooit op stal had staan.
Dan de termijn van 3 weken waarna de koper dit pas constateerd en meldt.

Kortom ik durf het zeker niet zo stellig te zeggen als de bokkers hiervoor.

Ik durf dit wel zo stellig te zeggen, aangezien ik/kantoor waar ik werk er wel eens mee te maken heb gehad. Ik zou als advocaat tegen de 3 dagen termijn inbrengen dat de koper niet heeft voldaan aan de onderzoeksplicht, terwijl TS wel heeft voldaan aan haar inlichtingenplicht.

Dat vind ik een logisch klinkend argument.
Dan blijft natuurlijk wel lastig dat dit niet op papier gezet is.
Want hoe zou je hier in staan als de verkoper niet gemeld had niet te weten hoe het gedrag op stal is?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:59

Inderdaad, koper heeft niet voldaan aan de onderzoeksplicht. Daarnaast is er waarschijnlijk geen aankoop contract waarin jij zegt dat het paard niks mankeert of verder iets dat de verkoop bewijst. 6 maanden terug breng termijn is hier niet van toepassing.
Kortom jouw woord tegen het zijne.
Je hoeft hem dus niet terug te nemen maar als hij morgen met het paard op je terrein staat is het de vraag of je je alle ellende op de hals wil halen, of dat je hem terug neemt om van die kerel af te zijn.

Als hij kan bewijzen dat het paard al lucht zoog voor hij hem kocht staat hij al sterker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:00

Justarman schreef:
Is geen verborgen gebrek, tenzij hij kan aantonen dat het paard al lucht zoog toen die nog bij u stond, en u dat ook geweten heeft en bewust hebt proberen te verdoezelen. Anders is het geen verborgen gebrek. Jammer maar helaas voor de koper, hij kan je niets maken.
Ik heb redelijk veel verstand van recht, dus als ik je ergens mee kan helpen PM me maar :)

Of hij al lang luchtzoog kun je zo aan het gebit zien,ik neem aan dat het gebit niet in drie weken slijt.
Ik zou het paard terugnemen,ik zou zeker willen weten dat mijn paard goed terecht zou komen en in dit geval zou ik daar helemaal niet zeker van zijn.
En als het paard in ene begonnen is met luchtzuigen wil het zeggen dat hij daar niet echt gelukkig is.
Maar ik denk even alleen aan het arme paard natuurlijk.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:03

dito schreef:
nee dan moet je haar niet terug nemen dan snij je jezelf in je vingers. heb je wel aangegeven dat een inloopstal bv een optie kan zijn? of is die man alleen maar aan het tieren?

hij was alleen maar aan het tieren en aan het schelden..
ik heb hem voorgesteld om haar een keer naar haar maag te laten kijken naar maagzweren.. aangezien het over een jong paard ging..
toen begon hij nog harder te schelden dat ik er geen kl ote verstand van heb en dat dadelijk zijn andere paard ook gaat luchtzuigen want het andere paard gaat dit nadoen :')

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:06

De koper heeft geen poot om op te staan. De wettelijke garantie op stalgebreken zoals luchtzuigen is 3 x 24 uur.
De koper had het dus op dag 3 al moeten melden.

Daarnaast heeft hij ook onderzoeksplicht, min een klinische keuring.
Daar heeft hij ook niet aan voldaan.
Bij een kribbebijter kan je het aan de tanden zien, maar er zijnn ook paarden die luchtzuigen. Zetten hun tanden nergens op...

Hij had moeten nadenken/afspraken moeten maken als jij niet zeker wist of hij stalgebreken heeft.
Als koper klinkt het ook wel vreemd dat de eigenaar niet weet of het paard stalgebreken heeft. Dat had ik dus op contract willen hebben als koper.

Al met al......vervelend voor de koper, maar het is niet anders.
Jij hoeft hem niet terug te nemen, want het paard kan het ook daar voor het eerst gedaan hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:12

Denkt er hier uberhaupt iemand aan het paard?
Of denkt iedereen hier uitsluitend 'jurydisch' en ben ik de enige emotionele muts hier?
Dat arme beest is daar toch niet op zijn plek?Ik zou geen oog meer dicht doen,maar goed,ik begrijp dat ik de enige ben.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:13

geerke schreef:
Of denkt iedereen hier uitsluitend 'jurydisch' en ben ik de enige emotionele muts hier?
Dat arme beest is daar toch niet op zijn plek?Ik zou geen oog meer dicht doen,maar goed,ik begrijp dat ik de enige ben.

ik denk ook zeker aan het paard vind het ook zeer jammer dat ik gewoon niet meer in de mogelijkheid ben om hem terug te kopen..
anders had ik dat ook wel zeker gedaan en er ook nog niet eens om gevraagd of ik haar moest terug nemen..
het is jammer genoeg niet anders

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:14

die vraag had ik al eerder gesteld hoor aan ts of ze het paard niet kan terug nemen...als dat geen optie is houd dat dus op

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:15

Ik weet niet hoe de regels in belgie zijn wat betreft het wel of niet terug nemen van paarden. Jij hebt in ieder geval aan je meldingsplicht voldaan..
Ik ken een paard wat tot zijn 4e jaar buiten in de kudde heeft gelopen, toen dit paard met 4 jaar naar stal werd gehaald om ingereden te worden is dit paard gaan luchtzuigen..
Oh wat betreft dat zijn andere paard het gaat overnemen is larie koek. Ik heb zowel een luchtzuiger als een wever tegelijk op stal gehad
(had toen 7 paarden) geen enkel ander paard heeft iets overgenomen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:16

Van enige terugnemingsverplichting kan geen sprake zijn, hoewel luchtzuigen wel degelijk voor de wet als een (verborgen) en (koopontbindend) gebrek kan worden aangemerkt.

Maarrrrr.... paard stond bij jou (TS) voortdurend (of uitsluitend) BUITEN, dat heb je de koper ook gemeld, zeg je. Nu het paard, dat overigens blijkbaar volkomen voldoet aan de (gebruiks)wensen van de koper, nu opeens, nu die op stal moet staan, met luchtzuigen is begonnen, valt jou als verkoper niet aan te rekenen.
Koper zal dit ook wel niet verzinnen, aangezien paard voor de rest blijkbaar voldoet, aan de doel/gebruiks-eisen die koper aan het paard gesteld had, koper kan echter, gekocht hebbende een paard dat nooit op stal gestaan heeft/stond, niet ineens aanvoeren dat het paard een luchtzuig-gebrek heeft, op diens stal onstaan, koper WIST immers dat het paard geen stal goewend was.
Het is algemeen bekend, dat paarden wegens gebrek aan beweging of vrij plotselinge beknottende omstandigheden, gedragsafwijkingen kunnen ontwikkelen, ja in zeer korte tijd.
Naar mijn indruk is dat hier gebeurd.

Niet ieder paard ontwikkelt zo'n syndroom, maar sommigen gewoon wel.

Dat is niet TS aan te rekenen, laat staan dat er met TS valt af te rekenen.

Om geen vervelende toestanden voor het paard of TS zelf te krijgen, zou TS het paard tegen minderwaarde kunnen terugnemen, en zo snel mogelijk op nieuw te koop aanbieden.
Tegen minderwaarde bedoel ik mee: het paard had het gebrek niet, is bij nieuwe koper onststaan, dus als TS paard terugneemt kan er geen sprake meer zijn van het hele geldbedrag terugbetalen
Ik zou zeggen: neem het paard terug tegen 70% van de prijs die koper er voor heeft betaald.
Dikke kans dat het paard het bij jou natuurlijk helemaal niet meer doet, en in het vervolg verkopen aan iemand waar die ook BUITEN mag en kan staan.

Dan ben je van alle gezeur af.

Edit: ik lees nu net dat je het paard zelfs niet tijdelijk in afwachting van een andere koper, kan terugnemen, dat doet mij vermoeden, dat het geld van de verkoop er inmiddels niet meer is, om koper ook maar voor een deel diens geld terug te geven, of een schikking te treffen? Om van het gezanik af te zijn Tsja.... dan wordt het een heel gezeur, maar rest je niets dan het hard te spelen: paard had geen verborgen gebreken, toen het bij jou het erf verliet, dus je neemt paard NIET terug.
Beweert koper anders er is nu een of ander gedragspatroon ontstaan, dan is dat bij KOPER ontstaan, staat het hem ook vrij om het paard aan een ander door te verkopen toch?
Het paard is nu wettelijk van hem, en jij hebt er niets meer mee te maken. Klaar.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-11-12 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:17

De regels in België ten aanzien van koop zijn door de regels van de Europese Unie gelijk aan de regels met betrekking tot koop als in Nederland. Dat is dan ook het voordeel van EU

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:21

geerke schreef:

TS heeft moeten kiezen om 1 paard te verkopen of ze alle 3 tekort te doen. Hoe lastig de nieuwe eigenaar nu ook doet terug nemen is voor 3 paarden slecht ipv 1 als die blijft.

Soms moet je puur op verstand handelen en je emoties op slot zetten, zeker als er dieren in het spel zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:21

Garantie tot aan het pad zeggen wij altijd .. Je bent als particulier niet verplicht terug te nemen en al helemaal niet na 3 weken .. Maar de man was verder erg blij met je paard toch

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:27

Lindy1982 schreef:
Garantie tot aan het pad zeggen wij altijd .. Je bent als particulier niet verplicht terug te nemen en al helemaal niet na 3 weken .. Maar de man was verder erg blij met je paard toch

man was zeker blij..
hij was erg optimistische naar het paard toe zeker voor een paard wat pas 8 keer onder het zadel is geweest.
hij was er van overtuigd dat zijn ander paard nu ook gaat luchtzuigen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:29

Dan heeft hij al behoorlijk wat gevraagd van het paard wat pas 8 x een zadel heeft gezien en in 3 weken ineens alle takken

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:30

Lindy1982 schreef:
Dan heeft hij al behoorlijk wat gevraagd van het paard wat pas 8 x een zadel heeft gezien en in 3 weken ineens alle takken

vond ik ook al maarja ze deed braaf wat er van haar wordt gevraagd.
dat heeft ze al altijd gedaan.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:31

terug kopen voor de helft als wat jij er voor gehad hebt hij doet tenslotte''luchtzuigenl'' ;) en dan een nieuw geschikt baasje zoeken die hem wel 24\7 buiten kan bieden.Als je dat doet slaapje zelf ook vast beter en anders zie je hem misschien straks op MP staan en dan weet je ook niet hoe hij terecht komt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:32

TS stel nu dat je juridisch gezien wel verplicht was geweest het paard terug te kopen?
Hoe had je dat dan opgelost?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:34

geerke schreef:
TS stel nu dat je juridisch gezien wel verplicht was geweest het paard terug te kopen?

dan had ik mijn noodpotje moeten plunderen..
en als er dan iets gebeurt dan heb ik dus een probleem..

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:34

Je hebt idd vermeld dat je niet weet wat je paard doet in een stal, aangezien hij daar nog nooit in heeft gestaan, je hebt dus voldaan aan de meldingsplicht. Maar jurridisch gezien sta je verder niet zo sterk, je hebt dit namelijk niet zwart op wit staan (correct me if I'm wrong)! Mochten zij het dus hogerop willen zoeken dan is het hun woord tegen jou woord.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:36

dodyg schreef:
geerke schreef:

dan had ik mijn noodpotje moeten plunderen..
en als er dan iets gebeurt dan heb ik dus een probleem..

ik kan je vertellen dat als je met advocaten en rechtzaken in de weer gaat dat potje misschien wel nooit meer vol komt ;)