Paard laat zich vallen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1408

Re: Paard laat zich vallen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:33

haha ja zo kan je nog wel even doorgaan he :P kan beter geen paarden hebben dan had ik heeeeeeeeeeeel veel geld over gehad haha maarja :P

maar denk dat als je ooit 1 aanschaft dat een 1,5 beter is, maar wat voor tussenschot zit er in deze trailer dan ?? want zo'n flexibel ding kan die van mij wel gewoon op de helft :P maar die zijn ook iets ruimer dan de trailer die ik heb :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:34

Weet ik niet, ik heb haar trailer nooit van binnen gezien. Het gaat hier om iemand anders dan waarmee ik vandaag ben gereden. ;)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:36

ja maar toen je paard dit voor het eerst weet je toch wel ?? :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:39

Die kon gewoon opzij, maar dat gaat een beetje lastig als ze er met twee in staan ;)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:45

haha ja snap ik :P maar was dat een flexibel schot of een hard schot zegmaar ??:P
ik heb in onze trailer een heel hard schot.. dus als ze daar tegenaan komen verschuift ie helemaal niet... dus geeft ook niet mee

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 20:00

Ohh zo. Volgens mij was t wel wat flexibel maar dat durf ik eerlijk gezegd net te zeggen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:26

de mijne deed dit ook.
zich laten vallen, onder de stang doorgaan, zo erg dat als we op bestemming kwamen (10 minuten verder), de hele trailer verbouwd was.
bij ons was de oplossing om ze te vervoeren zonder schot. nooit geen greintje miserie meer gehad.
nu heb ik een eenpaardstrailer die maar 1 m binnenruimte heeft, maar ook dat gaat perfect.
enige dat ze moest kunnen was de benen wijd zetten, maar door het (flexibele) schot durfde ze dat niet, waardoor ze gewoon omviel, dan schrok van het tussenschot dat ietwat bewoog, en begon te springen)
en in de tweepaards had ze 80 cm plaats, dus nu is het maar 20 cm meer, maar dat is blijkbaar voldoende.
nadeel is dat ze nooit samen met een ander paard kan vervoerd worden (en laat ik er nu twee hebben, het was wel handig geweest als ik ze samen kon meenemen naar de manege om te trainen)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:45

Is je paard niet gewoon bang? Als een paard in angst niet kan vluchten, niet kan vechten dan laat hij zich vallen... misschien moet je het eens met 2 paarden proberen? Dat je een paard meeneemt die niet bang is? Trailertraining zou jezeker kunnen proberen. Probeer het in kleine stukjes rijden op te bouwen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:46

antje_vip schreef:
Is je paard niet gewoon bang? Als een paard in angst niet kan vluchten, niet kan vechten dan laat hij zich vallen... misschien moet je het eens met 2 paarden proberen? Dat je een paard meeneemt die niet bang is? Trailertraining zou jezeker kunnen proberen. Probeer het in kleine stukjes rijden op te bouwen

paard was samen met een ander paard geladen geloof ik.
en hoe kun je trailerladen oefenen als paardlief er vlot op en af gaat, rustig zit, maar zodra je vooruit rolt begint dom te doen?
(of in mijn geval dan ook nog rustig stond, amar zodra we ietwat draaiden ze tegen dek ging?)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:55

En wat eten ?? Of had je dat ?! Helpt ook wel om rust te vinden, maar denk toch dat het schot er uit moet ...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:58

Horseware schreef:
Somebitch schreef:
Deden jullie paarden dit onder het rijden? Of ook al voor het rijden? Want imo is er dan nog niks aan de hand. Hij staat alleen maar trailer beweegt niet en toch laat hij zich vallen...

De mijne ook al voor het rijden. Laden ging prima, daarna stond ie eventjes rustig en dan begon ie al.

De oplossing van vera-pino hebben we ook geprobeerd. Toen ie eenmaal daar in stond kon ie geen kant op, maar vanaf de keer erop liet ie zich van pure wanhoop al op de klep vallen. Extra ruimte geven lijkt heel onlogisch en ik vond het ook doodeng in het begin, maar het werkte echt super. Nooit meer problemen gehad daarna. Met de stelling dat je het paard juist "klem" moet zetten zoals Weijer blijkbaar beweert ben ik het dan ook absoluut niet eens. Voor mijn paard -en voor meerdere paarden die ik ken met hetzelfde probleem - maakte dit de problemen alleen maar groter en werkte ruimte geven juist. Maargoed, ieder paard reageert natuurlijk anders. Het zal een kwestie van uitroberen zijn wat voor jouw paard het beste werkt.

2 paarden 2 situaties, bij de ene werkte dit en bij de andere niet. De ene kunnen we zo vervoeren en is totaal op zijn gemak de andere staat liefst op het brede stuk.

Natuurkundig gezien heb je bij smal steun kost minder energie voor het paard om te blijven staan. Meer ruimte is visueel fijner voor het paard maar kost het paard op lange afstanden heel erg veel energie om balans te bewaren. Daarom zie je bij de ruiters die veel met de vrachtwagen internationaal weg gaan ook veel dat ze kussens tussen de schotten hebben. Boven smal, onder ruimte, steun en minder vermoeide paarden op wedstrijd aangekomen. Weet niet of het nog vindbaar is op internet maar er is onderzoek geweest naar de fijnste reispositie voor paarden zowel op trailer als vrachtwagen en de resultaten waren ooit te vinden op internet.

Het was een gewoon een tip. Klonk voor ons ook enorm onlogisch om hem smal te zetten maar het resultaat was daar.

Topicstarter, heb je ook geprobeerd met alleen jou paard op dezelfde trailer? kan ook zijn dat het paard zich " bedreigd" voelde door het andere paard zo dicht in de buurt. (ze staan immers normaal nooit gedwongen zo kort op elkaar)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 12:03

Paard was rustig, loopt zo de trailer op en af. Ik zou hem daarvoor nog niet eens vast hoeven houden en hij loopt er al op. :j Paard was in dit geval ook met een ander paard geladen die gelukkig echt super rustig bleef. :)

Ik ga vandaag niet oefenen, ik ga een trekhaak er over een tijdje onder laten zetten (mijn auto) en dan huur ik een 1.5 paardstrailer om te kijken hoe of wat. :j

Vera_pino nee niet geprobeerd omdat hij een beetje kreupel de trailer afkwam zijn we gestopt. :j Maar het lag niet aan het paard die konden het super vinden samen en daar keek hij ook niet eens naar.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:56

Hoihoi!

Ik kom je graag helpen om dit probleem voor je op te lossen! Het is namelijk op te lossen en te trainen!!
Bij deze training, train ik jou mee zodat jij ook weet wat je moet doen MOCHT ze een terugval krijgen. Maar ik ga je paard dan zo goed trainen dat ik het al voor je het opgelost. Bij interesse kan je ook mijn website even checken of pb me maar!
Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:30

Duhelo schreef:
antje_vip schreef:

en hoe kun je trailerladen oefenen als paardlief er vlot op en af gaat, rustig zit, maar zodra je vooruit rolt begint dom te doen?
(of in mijn geval dan ook nog rustig stond, amar zodra we ietwat draaiden ze tegen dek ging?)

Door eerst eens te beginnen met een heel klein stukje te rijden met de trailer en dat opbouwen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:35

^^ in de OP staat ook al duidelijk vermeld dat we nog niet eens reden. Het zou fijn zijn als je even de moeite zou nemen om alles door te lezen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:00

antje_vip schreef:
Duhelo schreef:

Door eerst eens te beginnen met een heel klein stukje te rijden met de trailer en dat opbouwen?

maar als ze zich op dat kleine stukje (ts was amper een metr vooruit gekomen en paard deed dom) al het probleem krijgt, of net in bepaalde situaties (bochten?)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:57

Somebitch, ik neem aan dat je het idee wel begrijpt. Dan laat je hem toch wennen aan het op de trailer staan? Zet hem er gewoon een tijdje op tot hij rustig wordt. Zonder te rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:02

Bij een paard met claustrofobie helpt alleen het aan de kant zetten van het tussenschot, en als dat geen optie is,vervoeren in een 1½-paards trailer.
Sommige 2-paards hebben zo'n doorschijnend kunststof tussenstuk, dat zit onder los dus dat zou ook kunnen helpen; dan kan het dier zijn benen wijduit zetten zonder in paniek te raken. Lastig probleem.........

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:31

Je kunt ook van die speciale stangen kopen, zijn uit één stuk, zoals bij een 1.5 trailer :j moet je natuurlijk wel het middenschot er uit krijgen :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:07

antje_vip schreef:
Somebitch, ik neem aan dat je het idee wel begrijpt. Dan laat je hem toch wennen aan het op de trailer staan? Zet hem er gewoon een tijdje op tot hij rustig wordt. Zonder te rijden.

Er wordt in de OP aangegeven dat we nog niet reden en hij al zich al liet vallen. Zodra hij zich liet vallen sloeg hij daarvan weer in paniek.

Ik heb het trailer laden dan ook gisteren niet meer gedaan. Mijn paard zit onder de wonden (een op zijn kont omdat hij onder de stang doorging, de ander op zijn flank en twee wondjes op zijn benen. En dan stond hij nog wel met fleecedeken op en transportbeschermers om). :j

Ik heb voor nu het idee maar even laten varen.. Ik denk niet dat ik dit mijn paard nog kan leren en ik denk ook niet dat ik dat wil. Hij loopt nu braaf de trailer op en af en dat vertrouwen wil ik niet verliezen. Straks is hij helemaal niet meer te laden.

Dus dat wordt voortaan inderdaad maar alleen vervoeren in een 1,5 paardstrailer.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:46

bij die van mij werkten de beenbeschermers ook helemaal niet... zat altijd onder de wonden...
gewoon even stoppen is denk ik het beste, wonden laten helen, en geen stress..

gewoon rustig aan... en lekker rustig laten... zolang het niet moet geen stress, en dan idd later maar in een andere trailer... rustig aan wat proberen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:17

De beschermers zullen wel iets geholpen hebben denk ik hoor, was iniedergeval wel blij dat hij die om had. :=

Maar inderdaad, liever even rustig aan zodat hij niet het vertrouwen verliest in de trailer. :)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:49

haha die van mij had eerst van die hoge transportbeschermers om, maar die schopte ze gewoon uit haha

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:31

Tja hier ook een ervaring rijker, na aankoop met paardlief in de paardenwagen naar huis..
Laat ik er nou altijd bij staan er is heel veel ruimte doordat er aansluitend een zadelkamer in zit.
En voordat we gingen rijden liet hij zich ook vallen, ze staan hier met hun billen naar de cabine.
Hij dook zo naar beneden... gelukkig niet passief afgewacht en hem op de benen gejaagd en een klap op de cabine zo van rijden maar...
Onderweg zweten hij als een otter... maar reageerde goed op mijn stem en de aandacht.
Na een rit van 2 uur thuis aangekomen.
Daarna kregen we diverse verhalen te horen over zijn "angst"
als 3 jarige niet goed vast gebonden en kunnen keren waardoor hij met zijn benen over de trailer klep heeft gebungeld..
Er is veel ondenomen om hem van zijn fobie af te helpen, een ruime wagen is een must...hij schijnt claustrofobisch te zijn..
therapie gehad etc...
Nu sederen we hem met een kruidenpasta en vervoeren hem op de ruime paardenwagen gelukkig hadden we die al..
Het rare is hij staat binnen 1 minuut op de wagen, geen probleem met laden!!

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:44

woooww das ook niet best ... arm paard :(:)
gelukkig gaat het nu wel beter dan...
die van mij heeft in het begin wel altijd heel moeilijk gedaan met inladen.. maar gaat nu supper, als er maar rust om dr heen is, want er hoeft maar iemant achter te staan en ze stopt :P