Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Snackie schreef:Dan heb ik ook een vraag,
Onze auto weegt 1285, maar mag 1400 (geremd) trekken.
De trailer is 1875 max massa (met beiden blijf ik dus onder de 3500 kg)
Maar mag ik m trekken? de trailer is zwaarder dus dan mijn auto mag trekken.
het is een 2 paards, maar ik rij altijd met 1 paard erin, en ik heb e achter b.
Ben nu wel benieuwd of t wel of niet mag

Somebitch schreef:Hoe zit het dan met die van mij auto:
Massa leeg voertuig 1.260 kg
Toegestane maximum massa voertuig 1.785 kg
Massa rijklaar 1.360 kg
Aanhangwagen Maximum te trekken massa:
- ongeremd 680 kg
- geremd 1.400 kg
Wat voor gewicht mag mijn auto aan trailer trekken (met B rijbewijs vanaf 2013?)

habotrading schreef:Het is als volgt;
Uw auto mag bvb (staat op kenteken auto) 2000 kg trekken
Uw auto weegt (geld zonder laadvermogen) 1500 kg
Dan mag u met alleen B niet rijden.
Als in dit geval de auto 1499 kg weegt mag u met B rijbewijs rijden.
nl (Tot) het treingewicht van 3500kg is een B rijbewijs voldoende mits;
De auto op kenteken het trekkend gewicht (incl.laadvermogen) overeenstemd met het te trekken voertuig en dit te samen met het ledig gewicht van de auto niet boven de 3499 kg komt.
Kortom;
Uw auto mag 2000 kg trekken maar weegt zelf 2500 kg en de te trekken trailer weegt incl.laadvermogen 1600 kg mag u hem alleen rijden met BE (u overschreid het trein gewicht van max. 3500 kg)
De auto moet op kenteken aangegeven (bij oldtimers een zgn aanvullingsbewijs) het te mogen trekkend gewicht.
Het te trekken voertuig is altijd incl.het laadvermogen (niet verwarren met een 2 paards trailer en er maar één paard in hebben staan, dit gaat dus niet op !) mag te samen met het lédige gewicht trekkend voertuig absoluut niet boven de 3499 kg uit komen.
Snackie schreef:Dan heb ik ook een vraag,
Onze auto weegt 1285, maar mag 1400 (geremd) trekken.
De trailer is 1875 max massa (met beiden blijf ik dus onder de 3500 kg)
Maar mag ik m trekken? de trailer is zwaarder dus dan mijn auto mag trekken.
het is een 2 paards, maar ik rij altijd met 1 paard erin, en ik heb e achter b.
Ben nu wel benieuwd of t wel of niet mag
Jet schreef:Voor zover ik het lees mag het nu niet, maar na 19 januari 2013 wel, Snackie.
ik was t topic even kwijt geweest. Snackie schreef:Nog een vraag nav een discussie.
Onze trailer. Twee paards. Gewicht 660 laadgewicht 1340 max massa 2000 kg. Auto 1400geremd trekken.
Maar omdat het.een twee paards is. Ookal vervoer je er maar 1. Kun.je nog de bekeuring krijgen omdat hij te zwaar zou zijn voor de auto? Echter met 1 paard blijf je onder het trekgewicht van de auto. Mag t nu wel of niet
Snackie schreef:Ikke, de trailer zelf weegt 660 kg, maar het totaal gewicht /(max massa is 2000) en het laadgewicht is 1340.
Dus de trailer is neit zwaarder dan de auto, ook niet met paard erin, maar omdat er 2 paarden in kunnen.. zal oom agent altijd zeggen "als je om de hoek een ander paard inlaadt, dan ben je wel te zwaar"