Contract opmaken zadel kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:13

Bizar advies van die zadelpasconsulente. Van zo'n gek zou ik iig rap afscheid nemen.

Ik weet ongeveer wat ik wil in een zadel en koop dus op merk gericht tweedehands van particulieren. Ik neem als uitgangspunt een medium boommaat. Vervolgens laat ik de zadelmaker komen (en ik zou dit juffie van dat advies dus niet weer bellen) en laat ik het zadel op maat maken. Meestal kost een zadel me dan een 500-600 euro incl passend maken. Dan rijd je niet supernieuw, maar heee... een nieuw zadel inrijden is dan ook geen pretje :D

Wat voor paard heb je?
De meeste KWPN-ers passen wel in een medium boommaat.

Af en toe verkoop ik ook wel eens een zadel. Ik werk dan helemaal niet met zo'n contract.. wat een gedoe. Als de koper het zadel terug wil brengen, dan kan dat binnen een paar dagen en dan krijgt die gewoon zijn geld terug. Mijn zadel had je dus wel mogen proberen hoor. Het is wel zo: op het moment dat zo'n zadelmaker er een mes in zet, al was het maar om het stiksel te verwijderen, dan is het zadel verkocht.
Laatst bijgewerkt door Dees op 21-10-12 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:16

je snapt dan wel dat je dus 5 zadels moet betalen aan mensen? dus dan meot je wel een behoorlijk bedrag hebben klaar liggen

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 13:24

Het is redelijk lastig , ik heb al daarvoor een paar zadelmakers opgebeld uitgelegd wat voor pony ik heb, maar geen had passende zadels zeiden ze.

ik heb een kruisting van een Arabier x new forest small ponytje ongeveer +/- 1.50

Afbeelding
(deze foto is wel al 1 jaar oud maar ik heb geen ander voor te laten zien zonder zadel, veulentje was net een dag oud :P )

die zadel consultante is dan langs geweest en heeft haar rug opgemeten en aan de hand van dat gezegd dat ik een 16 -16,5 inch medium boom moet zoeken.
Ohja, ik ben zelf 1.55 en weeg 47 kg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:32

De grootste uitdaging zal wel worden om het zadel achter de schoft te laten liggen. Je merrie heeft nou niet echt een groot/hoog front.

16 inch is wel echt een kindermaatje hoor. Zou je niet liever toch een 17 inch kopen? (inch is voor de ruiter). Een 17 inch met een wat moderne zit kan ook jou petite afmetingen nog wel prima ondersteunen. Bovendien, gezien je leeftijd (profiel) is het wel te verwachten dat je nog iets zult groeien (in kilo's, sorry maar het is niet anders, dat hoort bij het volwassen worden :+ hihi, ik was daar toen ook niet zo blij mee ) dus ook dan kun je met een 17 inch net wat langer mee.
Medium boommaat is overal wel te vinden.

Als je een tweedehands gaat kopen via marktplaats bijvoorbeeld, let erop dat je eentje koopt van een goed merk. Dus geen Barato, Pagony of Zadelmarkt... maar Stubben, KN, Passier. Een goede zadelmaker kan met zadels van de betere merken echt zo bijwerken dat het goed op jouw paard ligt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:39

Ik deel de mening van Dees. En misschien moet je dan zoeken naar zadels zonder keilkussens zodat het zadel niet te lang wordt voor je pony.
Dit gaat een hele uitdaging worden, ik vrees dat de meeste zadels op deze pony naar voren gaan glijden.

Femmz

Re: Conctrat opmaken zadel kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:05

@dees dankje voor je advies !, ja 16 inch vind ik ook heel klein maar soms vallen ze groot uit, ect. ik was al op zoek gegaan naar 16.5 geen 16 inch. het raare is ik heb een 17 inch medium boom en het zadel is te groot maar is ook niet van een duur merk.