Hoe ver ga je in het verkopen van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:24

als ik t zo lees, kan je fluiten naar je geld, en je stalgeld.
Ik zou ervanaf zien, en het paard niet aan hen verkopen, willen ze het zadel niet? prima, maar er gaat niks van de prijs af. Zadel was toch immers 'gratis' erbij?

Wat een vreemde mensen, mocht je het paard toch aan hen willen verkopen, niet in termijnen laten betalen, niet paard mee laten nemen en 'we maken het vanavond over' eerst helemaal afbetalen, dan pas paard mee.

Brutaal dat ze er gewoon mee zijn gaan rijden zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:36

Heb op bokt.be al gereageerd voor ik zag dat het hier ook stond (ik heb ginds een andere nick).

Ik zou er heel duidelijk in zijn: ofwel gelijk betalen binnen x aantal dagen, ofwel verkoop afblazen. En in het afgesproken bedrag vasthouden aan alleen zadel en hoofdstel. Vinden ze het niet comfortabel? Pech, dan verkopen ze het maar en kopen ze zelf een nieuw.

Ik overloop even:
- ze zijn nu al achterstallig met stalgeld. Jij wacht af, gaat de nieuwe stalbaas dat ook doen? Dacht het niet.
- jij moet de bloedproef betalen die zij als koper vragen. En wat als binnenkort de DA eens moet langskomen?
- Ze kunnen in je kastje en eisen steeds meer spullen op die zij bij de aankoopprijs willen zien zitten. Als ze zelf nog geen dekje of setje peesbeschermers kunnen betalen... wat als er dan eens wat stuk is?
- Jij moet de ontworming betalen. Alweer, wat als de DA eens moet langskomen voor koliek? Of erger, kliniek?
- Zij willen dat je van de prijs afhaalt omdat het zadel hen niet aanstaat. Maw, jij betaald zo ergens hun nieuwe zadel. Nogmaals, als €1500 à €2000 voor een aangepast zadel te veel is, wat gaan ze doen als er eens een andere dikke factuur op de mat valt? Of wie zegt dat ze niet gewoon een goedkoop stuk rommel van internet kopen, dat erop gooien of het nu past of niet?
- Slot van je kast veranderen. Controleer ook zeker of er niks mist. Zelfs van de beste vrienden zou je soms nog aardig kunnen schrikken. Het lijkt wel alsof zij shoppen in jouw spullen, en het liefst gratis.
- Meld de stalbaas dat ze niet meer met jouw paard mogen rijden wegens achterstallig stalgeld, nog geen verkoopovereenkomst én... ook nog geen betaling van het aankoopbedrag! Rijden zij jouw paard in de vernieling, dan mag JIJ daarvoor opdraaien. Begin maar met een advocaat als ze jouw paard vernielen tot levenslange grasmaaier en onverkoopbaar.

In mijn ogen kunnen deze mensen dit paard gewoon niet betalen. Ik weet nog tig plekken waar ik zeker ben dat mijn paarden een goede thuis zouden krijgen want goed bedoeld, maar waar ik ze toch nooit zou meegeven. Gewoon omdat het financieel gevaarlijk zou zijn. Als ze zoveel spullen er gratis bij willen hebben ze gewoon geen budget voor dat paard. Ze zouden dan beter een goedkoper paardje zoeken en de overschot gebruiken voor het materiaal. Niemand heeft wat aan een paard van €7500 als je achteraf tekort komt om stalling te betalen, een bloedproef en materiaal... dan zit je gewoon boven budget, klaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:37

ik zou zo wie zo vast houden bij de afspraken dus paard + zadel+ hoofdstel voor 7500,-
willen ze het zadel niet ook goed maar prijs blijft het zelfde.een (opmaat gemaakt) zadel is moeilijk te verkopen,je moet maar net iemand vinden,en het zadel ligt goed op dit paard.dus gewoon die prijs met die spullen aanhouden.dat jij het ok vind dat ze er nu mee rijden vind ik erg dom,je hebt nog geen geld maar hun gebruiken het dier wel al.wat als er iets gebeurt met het paard wie betaald dat,ik denk jij.dan heb je dat probleem er weer bij.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:00

DeMolenhoek schreef:
Alle paarden die ik koop ontworm ik standaard als ze komen. Bloedonderzoek? Koper betaald! Maar nee, ik moet dit allemaal doen en dan nog voor 2000 euro aan gratis spullen erbij geven? Hoeveel denken ze dat ik verdien? Ik heb nog 4 andere lopen en binnenkort 5. Ik maak al zoveel verlies, maar in de redenatie: Als ze nog een winter blijft kost ze me toch nog zoveel stalgeld... Maar dit gaat niet meer... Het is toch niet de gewoonte alles erbij te geven? En als je een prijs afspreekt, contract opstelt etc. Ondertussen rijden ze er lekker mee maar ik heb nog geen geld, en zoals dit doorgaat zal ik ook niet veel geld meer overhouden aan dit paard. Dit kan zo niet verder...

Meid je moet niets hé!!! Dat je verlies maakt op je paard, daar kan de kopende partij inderdaad niets aan doen. Maar zoals dit nu gaat, dat kan echt niet.

Ik zou inderdaad zorgen dat ze niet meer bij je paard en de spullen kunnen. En ik zou nog éénmaal heel duidelijk zijn wat voor bedrag je voor je paard wilt hebben en wat er bij die prijs inbegrepen zit. Zet dit ook duidelijk op papier en laat ze daar voor tekenen als ze haar willen kopen! Ik zou alleen de spullen erbij doen die je zelf niet meer zou gebruiken voor andere paarden. Als jij je Kieffer dekens niet kwijt wilt, moet je die simpelweg niet erbij doen.

Dan kunnen ze zeuren om die andere spullen, maar nee die zitten er niet bij en heb jij zelf nog nodig ... klaar. Ik geloof nooit dat ze de koop van hun droompaard hier vanaf laten hangen! Dit is gewoon proberen om er een slaatje uit te slaan.

Het zadel, ja dat zit er gratis bij als service. Willen ze het niet dan verkopen ze het zelf of laten ze het achter bij jou, maar het zit bij de prijs inbegrepen en er gaat dan niets van de prijs af. Over dat soort dingen moet je heel duidelijk zijn.
Ontwormen vanaf het moment dat jij je paard hebt verkocht, vind ik duidelijk iets voor de nieuwe eigenaar. Dat is iets dat je moet zien als onderhoud, net als de hoefsmid en entingen. Wel ga ik er vanuit dat jij een paard verkoopt dat altijd op tijd geent, ontwormd is en op tijd naar de hoefsmid is gegaan. Maar als jij dit ook niet vermeld bij de dingen die incl. de vraagprijs zijn is dat duidelijk. Ze kunnen alles vragen, maar dan zou ik duidelijk antwoorden ''nee, dat zit er niet bij''.

Dees

Re: Hoe ver ga je in het verkopen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:08

Bizarre situatie...
Niet normaal.

Maar om eerlijk te zijn... ik heb moeite om te geloven dat dit echt een serieus topic is :o
Dit is zo absurd, beide partijen zouden zich moeten laten nakijken.
Kopers omdat ze hondsbrutaal zijn, maar ook verkoper omdat die daar kennelijk ver in meegaat.

Als het wel serieus is: ultimatum stellen.
Of nu betalen en contract ondertekenen, of de hele handel gaat niet door.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:18

Die lopen gigantisch over je heen, ik zou het paard echt niet verkopen aan ze. Wat een aso's.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:26

Wat een stelletje onbeschofte parasieten. Hoe durven ze het eigenlijk te vragen om die andere spullen ook gratis te krijgen, bij al de paarden die ik in mijn leven gekocht heb kreeg ik er niet eens een halster bij en dat ging om paarden van boven de 10.000 gulden destijds, moest zelf een halster meenemen bij het ophalen.
Deze mensen hebben nu al problemen om kleine dingen te betalen en hebben al niet het fatsoen om het beloofde stalgeld te betalen. Denk dat het totaalbedrag hen achteraf tegengevallen is en proberen zo een heel paardenoutfit gratis te krijgen.
Meteen een ander slot op de kast, wel eentje met sleutel want zo'n cijferslot kunnen ze zelf ook makkelijk veranderen en kunnen ze weer in de kast.
Het beste is om de verkoop meteen af te blazen want ik zie het er wel van komen dat als ze hem eenmaal hebben ze bij elke kreupelheid of haaruitval bij jou de rekening gaan presenteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:40

ik krijg er heel erg het gevoel bij dat ze gewoon idd, aan het kijken hoever ze met je aan de haal kunnen ...
ik zou per direct de code van de kast veranderen en er gebeurt vanuit hen niets meer totdat het netjes geregeld is... Ik snap hele goed dat het nu ook niet de tijd is om het maar af te blazen etc, paard verkopen op dit moment is gewoon lastig , maar ik zou inmiddels wel even flink op de rem trappen want ik vind het behoorlijk ver gaan, zij die hun boekje te buiten gaan en jij die , omdat je ze kent en weet dat het een goed tehuis is , ze tegemoet komt.

allemaal leuk en aardig, maar je zou(of ik zou je vader, als ze daar wel geneigd zijn wat van aan te nemen )hen even aan de overeenkomst herinneren
= paard met welke spullen er exact bij (schrijf dit even op voor je vader als je hem contact op Laat nemen)
=de financiële afspraken, dus welk bedrag voor het bovengenoemde, de stalgeld afspraak,
=en dat er pas verder met het paard gereden kan en mag worden op het moment dat het gewoon geregeld is .

op het moment dat zij zonder toestemming het paard pakken en gewoon gaan rijden terwijl het nog van jou is , loop jij het risico. Stel dat ze hem kreupel rijden, dan gaat de koop opeens niet door want dan is hij niet goed.

ik ben zelf vorig jaar ook vrij ver gegaan, maar ik verkocht een paard met(licht) eczeem , maar dit was zonder gedram en gezeur, in alle eerlijkheid naar elkaar toe, dat is ene heel ander verhaal dan mensen die telkens weer wat nieuws verzinnen en telkens weer een stapje verder pushen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:46

ik zou de koop zoals al vaker gezegd afblazen, de codes veranderen en op zoek gaan naar nieuwe kopers. Dit is gewoon echt asociaal..

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:35

Ook vrienden kunnen je bedonderen, dus laat de kaas niet van je brood eten. Zij proberen hier duidelijk een slaatje uit te slaan.

Mijn advies: Laat je vader bellen met de volgende mededeling.
Er is overeengekomen tot de koop van paard x voor het bedrag van E7500,-. De (ver)koop van een paard houdt traditiegetrouw in ALLEEN het paard (+bijbehorerende documentatie, dus paspoort, stamboekpapier enz.) en evt. een halster en touw, omdat het anders niet veilig over te dragen is. Een paard is immers voor de wet een goed en als je een tv koopt ga je ook niet verwachten dat je de kast erbij krijgt waar hij op staat in de winkel. Jij biedt uit coulance aan het op maat gemaakte zadel, evenals het hoofstel, gratis mee te leveren. Hiermee zijn beide partijen akkoord gegaan en op basis hiervan is de koop gesloten.
Het eerstvolgende hoefsmidbezoek is nog voor jouw kosten, hier heb jij immers opdracht voor gegeven.

Indien de koper hiermee niet akkoord gaat, maar de voorwaarden wil veranderen, is er niet langer sprake van een koopovereenkomt en is er ook geen koop. Hieruit vloeit dat 'koper' oneigenlijk gebruikt heeft gemaakt van het goed (=paard) in de tussenliggende tijd. Hiervoor stuur jij je een rekening voor een bepaalde bedrag, zeg E100,- per dag. Zij hebben immers gebruikt gemaakt van jouw goed zonder jouw toestemming, met alle risico's van dien.

Kortom: Òf de koper betaald direct E7500,- + stalgeld voor deze maand, krijgt paard + zadel en hoofdstel, 1 halster en 1 touw, jij betaald hoefsmidbezoek waartoe jij opdracht hebt gegeven. Geen verdere voorwaarden, geen spullen mee, alle overige kosten zijn voor de koper.
Òf de koper betaalde de rekening van (3 weken, dus 21 dagen na vermeende overeenkomst, aanpassen aan de huidige omstandigheden) 21x E100,- rekening voor oneigenlijk gebruik van het goed. Dáárna kunnen nieuwe onderhandelingen gevoerd worden. Het staat jou en de koper dan vrij de prijs en/of de voorwaarden aan te passen en daarmee mogelijk een nieuwe koopovereenkomst te sluiten, maar je kunt de koop ook gewoon afblazen.

Stel je even heel hard op. Dreigen met een rekening voor gebruik klinkt even heel gemeen en zakelijk, maar geeft wel de grootste kans dat je snel van het gezeur af bent, linksom of rechtom. Stel je je minder hard op en staat er geen consequentie tegenover het niet nakomen van de (oorspronkelijk) afspraken, heb je dikke kans dat ze het blijven proberen en je over 3 maanden nog gezeik hebt. Want dan is er weer dit, en dan weer dat en als ze ook maar denken dat ze bij jou wat kunnen proberen, zullen ze het zeker proberen.

Succes met de situatie.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:42

Wel leuk bedacht van die €100,- per dag maar ik heb zo'n vermoeden dat de kopers helemaal geen €7500,- hebben om het paard te betalen dus naar het geld kan ze wel fluiten. Alleen het paard overdragen als het volledige bedrag op de rekening staat, beter is nog om een andere koper te zoeken.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:51

Ik vind het een erg raar verhaal, van de kopers hun kant maar ook van jouw kant. De oplossing lijkt mij erg simpel. Andere code op het slotje en jouw paard is van jou tot je het geld op je rekening hebt staan. Willen ze het zadel niet meer? Hun keus. Paard is 7500 euro en daar gaat hij voor weg. Gaan ze daar niet mee akkoord? Zoeken ze toch lekker een ander paard. Ik vind het een erg raar verhaal.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:02

Je moet nu de verkoop doordrukken en als ze dat niet willen dan zijn ze ook niet van plan om ooit het paard over te kopen. Zeg dat je een andere zeer geïnteresseerde koper hebt en dat aangezien zij eerst waren je het geld maandag wilt hebben en een contract opstelt. Komen er vage excuses om uitstel te krijgen is het duidelijk en willen ze enkel gratis een maand (of zolang jij het toelaat) op jouw paard rijden! Dan gaat de verkoop voorbij en zoek je een andere koper, die mensen lopen over je heen en zijn hondsbrutaal bezig met gebruik maken van jou eigendom. Ander slot op de kast/combinatie veranderen, staleigenaar en andere stalgenoten op de hoogte stellen dat die mensen niets te zoeken hebben daar en dat je graag gebeld word als ze op stal komen en uiteraard een andere koper zoeken die wel serieus het paard wil kopen. Dingen als nog een half jaar wormenkuren betalen, de hoefsmid of welke kosten dan ook is niet normaal, zodra het paard verkocht is zijn de nieuwe eigenaren verantwoordelijk voor elke euro die het paard kosten gaat. Wees duidelijk en laat niet over je heen lopen. ;)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:03

Ik heb ook echt het idee dat deze mensen willen profiteren van een 'gratis' paard voor nu... Maar pas hiermee op he!! Als er sprake is van levenslange blessure door hun toedoen ben jij mooi de pineut!!

Stel ze voor 2 keuzes:
1. Koop het paard onder de eerstgestelde voorwaarde met zadel hoofdstel en halster
2. Ze gaan met bovenstaand niet akkoord en nemen volledig afstand!

Overige keuzes bestaan niet! Willen ze meer spullen moeten ze meer betalen!

Ik zou ze vanaf vandaag een week geven om te beslissen ZONDER gebruik te maken van het paard! Het gebruik van het paard levert sancties op (denk aan het paard niet meer aan hen verkopen of een geldbedrag per dag stellen maar vrees dat je daar naar kunt fluiten)

Zou eigenlijk bijna zeggen, slot op je stal en kast en laat ze nu maar kiezen, niet betaald is geen Paard!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:15

DeMolenhoek schreef:
Het is dat ik ze ken, anders was ik er ook klaar mee. Ik weet dat ze er een goede thuis krijgt. Maar mijn geduld begint op te raken.

Juist daarom zou ik het afblazen!

Begrijp ik goed dat ze ook op dezelfde stal blijft staan? God weet hoe lang ze tegen jou blijven doorzeuren of god weet wat allemaal.
Dadelijk is de koop rond, verstapt het paard zich een week later en staat kreupel en dan krijg jij dat ook weer op je dak. Nee, bij dit soort verhalen wil ik niets met die mensen te maken hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:25

ik zou het ook afblazen.
Snap niet dat je je niet wat strenger opstelt, had je al veel eerder moeten doen.
Slotje veranderen en als je dat nog wilt, een laatste keer de afspraak benoemen MET een datum van overdracht erbij.
Op die dag geen geld? Dan sowieso geen deal.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:34

Ik denk ook dat je te "braaf" bent naar de kopers toe.
Ik zou ( zolang ze het paard nog niet betaald hebben) niet toestaan dat ze nog op het paard rijden.
Verander anders van slot, of haal je zadel weg.
Wat als het paard zodadelijk kreupel loopt, (je weet niet hoe ze onder het rijden met je paard omgaan)
en de kopers gaan dan zeggen van : "Ja maar het paard is kreupel, die koop ik niet meer".
Dan zit jij mooi met een kreupel, onverkoopbaar paard.

Dus blijf bij je eerste gemaakte afspraken met hun en zeg dat ze deze week kunnen betalen en dat je anders op zoek gaat naar andere kopers.

Veel succes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:38

zeker ook doorgeven aan je stalhouder dat het ze niet is toegestaan om te rijden (of uberhaubt te komen, paard is van jou dus zij hebben er niets bij te zoeken!), je zegt wel dat ze immers geen passend zadel hebben; straks lenen ze van iemand een zadel dat niet goed past en rijden ze haar rug aan gort!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:54

Waar is ts eigenlijk?! Ik begin nu erg nieuwsgierig te worden met hoe het ervoor staat :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:56

Al zou het familie zijn ik zou het paard hun echt niet meer gunnen hoor. Dan nog maar wat meer verlies lijden. Kom zeg, ze maken nogal brutaal gebruik van jouw goedheid.
Ik zou er echt klaar mee zijn en het paard opnieuw te koop zetten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:10

heel makkelijk, ander slot op de kast en duidelijke afspraken met stalbaas dat er niet met het paard gereden wordt voordat er betaald is.
Afspraak was €7500 incl zadel en hoofdstel, als ze dat niet willen hebben, pech,dan verkopen ze het maar, niet jouw pakkie aan.

Je moet echt heel duidelijk zijn want ze sollen echt met je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:56

Poiuytrewq schreef:
Waar is ts eigenlijk?! Ik begin nu erg nieuwsgierig te worden met hoe het ervoor staat :o

Ts was gaan werken ;)

Nou kwam thuis en er lag een mooi bedrag (voorschot) op mij te wachten. Mijn vader is hun eens zijn gedacht gaan zeggen ;) Mensen hebben hun excuses aangeboden, gezegd niet te weten dat hun dochter zo deed en komen volgende week zaterdag het resterende bedrag brengen. Mijn vader maakte duidelijk dat je aan een paard altijd kosten hebt (reactie: Echt????) Nou, ze hebben wel het contract getekend dat ik heb opgesteld, en dat is echt waterdicht naar mijn kant. Ik denk dat zelfs het kleinste schrammetje erin staat. Maar het was al duidelijk, ik ben maar een 'meisje' en ze dachten inderdaad even over mij te lopen. En het probleem is dat ik dan ook zo een kalf ben die daarin trapt...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:06

hoop dat het nu allemaal wel geregeld word.
maar ik vind ik eigenlijk toch wel zielig voor het paard, mensen lijken niet echt voorbedacht op wat een paard ''kost'' in overige kosten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:16

Dat is beter nieuws, wel paard & papieren bij je houden totdat je het hele bedrag hebt! En vervolgens lijst van verkochte spullen + paard laten tekenen, anders krijg je in dit geval alsnog gezeik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:30

Contract is al volledig getekend. Er moet nog een 2de handtekening volgen dat het volledige bedrag is voldaan en het paard dan ook van hun is. Nu is het contract al zo geregeld dat indien ze het afzeggen, het voorschot toch van mij blijft. Het paard blijft van mij tot het volledige bedrag is betaald.